? Far, jag kan inte få av min kassett, inte ens med hammare och spiiik... ?

Stumpy sa:
Förbjud sopsaltning!

Varför då?

Det är klart att det blir ett ökat slitage, men fördelarna överväger utan tvekan om sopsaltningen görs tillräckligt ofta. Då slipper man cykla i översnöade frusna cykelspår, fastfrusna bulor som skakar sönder cykel och kropp, djup modd och annat skit som jag har upplevt under åren.

Dessutom går det att någorlunda tillförlitligt uppskatta cykeltiden, inte oviktigt när livspusslet ska gå ihop eller man har möten att passa.

Länge leve sopsaltningen! Så mycket bättre än alternativen även om det kostar mig en fulbody.

Välplogat kommer alltid vara bättre än sopsaltandet. Det var torrt och fint istället för geggigt och söligt.

Om TS hade spolat av cykeln regelbundet, hade det förlängt livet på bodyn? Kanske inte spelar någon roll?

lundatok sa:
Om TS hade spolat av cykeln regelbundet, hade det förlängt livet på bodyn? Kanske inte spelar någon roll?
Eftersom salt är extremt vattenlösligt så hade det nog räckt med en regnskur lite då och då...

CAEA792D-41B3-4868-A937-544CAA875BE4.jpeg

7503CF12-CA88-4C37-8DEF-21C6278FCE3F.jpeg

Är det någon av er savanter som kan se vad det är för nav? Det finns ingen modellbeteckning och på inköpskvittot står det bara "Novatec Light Disc”.

Rycker du dän bodyn så ser du om det är en A eller B eller S eller någon annan (enl länken ovan)

Senast ändrad:
Bara lite sådär apropå utan någon särskild anledning så kanske jag bör inflika att jag är en sån där oreligiös människa som betraktar min pendlare som ett bruksfordon. Den rullar 35 km/dag och ibland lite till. Jag cyklar till jobbet och leker kontor. Jag cyklar hem och leker familjeliv. När jag får egentid leker jag i skogen. Att ställa mig och putsa lite på bruksfordonet står extremt långt ned på listan över saker som jag tycker är viktigt och roligt.

Detta är min första saltvinter så det var en överraskning att det var så illa. Den aktuella bodyn har rullat exakt samma pendlingsväg de nio senaste åren utan problem. I vanliga fall brukar det vara lagom att byta drivlinan så här års, sen håller den 7-8000 km till med några kedjebyten. Och det gick ju bra tills saltmaskinen kom in i mitt liv.

Senast ändrad:
Du kanske ska lämna in den för service och genomgång då och då. Det är ju samma sak man brukar få göra med "bruksfordon" om man inte vill meka själv ?
Över 17 mil i veckan är ju ändå en del mil...

"Att köpa sig ett nytt hjul är att köpa sig tid".

- tysk filosof

emilh sa:
rln sa:
Örjan Lax sa:
"Att köpa sig ett nytt hjul är att köpa sig tid".

- tysk filosof
För under 1 500 kronor så kan man få hjulset med däck och slang.

https://www.bike-components.de/en/F...acing-Sport-Ultra-Sport-II-Schlaeuche-p69890/

Tror det där hjulsettet skulle passa väldigt dåligt på Arons cykel...

Passar det här https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-custom-made-rw-29-xt-fh-m8000-with-dt-466d-disc-526237 bakhjulet bättre?

NickPick sa:
Du kanske ska lämna in den för service och genomgång då och då. Det är ju samma sak man brukar få göra med "bruksfordon" om man inte vill meka själv ?
Över 17 mil i veckan är ju ändå en del mil...

Min poäng var att det inte har behövts en massa service, förrän nu. Det serviceintervall jag hade var utprovat och helt lagom. Då visste jag inte hur det skulle bli nu. Men nu när jag vet hur nu blev kommer jag såklart att se till att sen inte blir som nu.

Tillbaka
Topp