• Justera eagle bakväxel

Av:
    D i U
    Jag har märkt att kedjan går lite nervöst på "2an" och "8an", liksom ligger och hoppar någon gång per varv på dreven. Kollat och justerat ändlägena, justerat B skruven med det röda verktyget i rätt sag läge men blir inte bättre. Släppt/spännt vajern också men inget hjälper. Vad göra? Alla andra växlar går in mjukt och fint.
  • Re: Justera eagle bakväxel

Av:
    niklassson
    Är hängaren rak?

Av:
    D i U
    Pillat lite och plötsligt funkar de mycket bättre. Jag har också funderat på örat, har ett nytt liggande så kanske provar att byta ut de gamla ifall de inte blir perfekt.

Av:
    D i U
    Bytt till nytt växelöra, aningens bättre, alla växlar går fint förutom ”8an” som fortfarande går lite nervöst över kuggarna. Suck.

Av:
    Jensen
    Haft justeringsverktyget för rätt avstånd mellan övre trissa och kassett?

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    D i U
    Jensen skrev:
    Haft justeringsverktyget för rätt avstånd mellan övre trissa och kassett?

Ja, satte b skruven efter sag med röda verktyget enligt instruktionerna.

Av:
    D i U
    Verkar som att när jag trycker fram bakväxeln litegrann så lugnar kedjan ner sig. För lång kedja??

Av:
    NickPick
    Jag ogillar att eagle är så känsligt.

Av:
    Lingon
    NickPick skrev:
    Det är därför man inte använder skiten. :)

Av:
    D i U
    Egentligen är det väl inte så mycket att störa sig på då det bara är ett klickande ljud ett par gånger per varv, fått kedjan att ligga still på alla dreven så allt funkar ju men hade gärna sett att allt också gick helt tyst.

Av:
    AX3L
    Jag har också liknande tendenser ibland.. Min huvudmisstänkta just nu är wire och hölje, för det blev avsevärt sämre på torsdagsrajdens andra halva när tempen gick under nollan.

Av:
    D i U
    AX3L skrev:
    Jag har också liknande tendenser ibland.. Min huvudmisstänkta just nu är wire och hölje, för det blev avsevärt sämre på torsdagsrajdens andra halva när tempen gick under nollan.

Ja de kan också va känsligt, kollat de också men på min hoj löper allt lätt å fint.

Av:
    grenhall
    På min vinterhoj kör jag Eagle GX. Den ballade ur fullständigt för ett tag sedan helt utan skador på bakväxeln. Visade sig att cagen fått sig en smäll underifrån gissningsvis för den var lite böjd. Har haft en del strul generellt med GX Eagle så den växelgruppen åker bort till nästa vinter. Har precis installerat XTR 12-delat på tävlingshojen och första intrycket är mycket mycket bra. Har dock inte testat X01/XX1 så jag kan inte jämföra.

Av:
    D i U
    Ok, min cage kan också fått några mindre smällar men inget allvarligt. Är ju bara ”8an” som inte går perfekt. De liksom knäpper i kedjan/cagen eller nåt några gånger per varv.

Av:
    ancientacid
    NickPick skrev:

grenhall skrev:
    På min vinterhoj kör jag Eagle GX. Den ballade ur fullständigt för ett tag sedan helt utan skador på bakväxeln. Visade sig att cagen fått sig en smäll underifrån gissningsvis för den var lite böjd. Har haft en del strul generellt med GX Eagle så den växelgruppen åker bort till nästa vinter. Har precis installerat XTR 12-delat på tävlingshojen och första intrycket är mycket mycket bra. Har dock inte testat X01/XX1 så jag kan inte jämföra.

Någon som vet anledningen till att eagle är så extra känsligt? Känns inte som det är tolvdelningen enbart som kan vara orsaken, om nu shimano lyckas.
    Mina första intryck av nya XTR är likt grenhalls positiva, justeras in lika lätt och med samma resultat som XT 11-delat som sällan/aldrig strulat.
    Får väl se efter en säsong om man är lika nöjd sen...

Av:
    jofahjalm
    Eagle är extremt känsligt för allt. Kedjelängd ingår i allt. Jag måste ha exakt rätt antal länkar på min Mega.

Av:
    Preacher
    Måhända är det lite skillnad i produktionskvalitet mellan Eagle GX och XTR 12. ;)

Coffee's for closers only.

Av:
    D i U
    jofahjalm skrev:
    Eagle är extremt känsligt för allt. Kedjelängd ingår i allt. Jag måste ha exakt rätt antal länkar på min Mega.

Undrar om det är samma sak på min bronson, nä Jag sköt fram cagen litegrann försvann knäppandet i kedjan/cagen.

Av:
    såkket
    Min nuvarande stigcykel är min första med sram, har iofs bara kört en halv säsong på den men det har varit helt problemfritt.
    Har dock iofs X01 och det kanske är skillnad mot GX/NX?

Av:
    grenhall
    Preacher skrev:
    Måhända är det lite skillnad i produktionskvalitet mellan Eagle GX och XTR 12. ;)

Ja måhända. XT m8000 var helt skottsäker den med. :)

Av:
    konscious
    Sram systemet har mindre tolerans med 2:1 förhållande mellan bakväxel och växellägena från styret.
    Dvs vajern rör sig kortare sträcka än motsvarande Shimano.

Känsligare för slitage i växelrullar, vajerfriktion, glapp i systemet.

Bakväxeln tar stryk och ofta B- bulten och rullarna som bör bytas oftare.

Å andra sidan när det funkar är det riktigt bra, snabba precisa växlingar under belastning.
    AXS systemet tar bort vajerproblematiken men det är inte gratis.

Av:
    ancientacid
    konscious skrev:
    Sram systemet har mindre tolerans med 2:1 förhållande mellan bakväxel och växellägena från styret.

Stämmer det verkligen att vajerförhållandet skiljer sig åt även på 12spd? Jag är med på att fallet var så med 11spd, men verkar vara annorlunda nu i och med shimanos XTR M9100.
    På följande länk är det en person som monterat en XTR M9100 bakväxel+reglage på en drivlina med GX Eagle kassett och fått det hela att fungera klockrent, dessutom provade han GX-reglaget kopplat till XTR-bakväxel utan problem:

"Having fitted the Shimano XTR M9100 shifter and derailleur and confirming that it will work with a SRAM eagle 10-50 cassette I thought I would quickly try a SRAM GX eagle shifter with the Shimano XTR rear derailleur and see if they were compatible. I wasn’t really expecting this to work as previously SRAM and Shimano shifters have used a different pull ratio so they have not been interchangeable with each other.

To my surprise the SRAM GX Eagle shifter worked perfectly with the Shimano M9100 derailleur!"
    https://www.kustombikes.co.uk

Finns fler exempel på folk som blandat kassett/bakväxlar. Däribland Sunrace nya MZ90 11-50 som använder en gammal hederlig standard shimano-body.
    https://singletrackworld.com

Fördjupat mig en del i ämnet då jag är på jakt efter ett billigt extra bakhjul för att montera en cykel med XTR på trainer (ett dedikerat hjul med trainerdäck monterat som standard). Är mindre sugen att lägga ut uppemot 3000kr för en kassett som bara ska användas i en trainer däremot, så om man utan problem kan använda en Sunrace MZ90 för en femtedel av priset, och dessutom med en billigare body så blev kompabilitetsmöjligheterna helt plötsligt väldigt intressanta.

Av:
    Sixten Fors
    D i U skrev:
    Verkar som att när jag trycker fram bakväxeln litegrann så lugnar kedjan ner sig. För lång kedja??
    Jag kapade bort en länk till på min Hightower (GX Eagle) och det blev mycket bättre.

Av:
    D i U
    Sixten Fors skrev:
    D i U skrev:
    Jag kapade bort en länk till på min Hightower (GX Eagle) och det blev mycket bättre.

Skulle kunna va värt att testa, en kedja är inte så dyr, iallafall inte en gx.

Av:
    konscious
    ancientacid skrev:
    konscious skrev:

Stämmer det verkligen att vajerförhållandet skiljer sig åt även på 12spd? Jag är med på att fallet var så med 11spd, men verkar vara annorlunda nu i och med shimanos XTR M9100.
    På följande länk är det en person som monterat en XTR M9100 bakväxel+reglage på en drivlina med GX Eagle kassett och fått det hela att fungera klockrent, dessutom provade han GX-reglaget kopplat till XTR-bakväxel utan problem:

"Having fitted the Shimano XTR M9100 shifter and derailleur and confirming that it will work with a SRAM eagle 10-50 cassette I thought I would quickly try a SRAM GX eagle shifter with the Shimano XTR rear derailleur and see if they were compatible. I wasn’t really expecting this to work as previously SRAM and Shimano shifters have used a different pull ratio so they have not been interchangeable with each other.

To my surprise the SRAM GX Eagle shifter worked perfectly with the Shimano M9100 derailleur!"

Finns fler exempel på folk som blandat kassett/bakväxlar. Däribland Sunrace nya MZ90 11-50 som använder en gammal hederlig standard shimano-body.
    https://singletrackworld.com

Fördjupat mig en del i ämnet då jag är på jakt efter ett billigt extra bakhjul för att montera en cykel med XTR på trainer (ett dedikerat hjul med trainerdäck monterat som standard). Är mindre sugen att lägga ut uppemot 3000kr för en kassett som bara ska användas i en trainer däremot, så om man utan problem kan använda en Sunrace MZ90 för en femtedel av priset, och dessutom med en billigare body så blev kompabilitetsmöjligheterna helt plötsligt väldigt intressanta.

Det verkar funka med XTR 9100 RD med SRAM reglage, överraskning!

Men hur blir det med kabeldragningen om den som på Spark kommer i en helt annan position mot RD.
    Men SRAM XX1 eagle ca 20g tyngre 1000kr dyrare.

2230580_1.jpg

apomnoiu.jpg

Jag är sugen på att skippa vajer och köra Di2 även på MTB.
    Redigerad 4 gång(er). Senaste ändring 2019-04-16 12:59 av konscious.

Av:
    ancientacid
    Verkar bli ganska förmånlig möjlighet att välja och vraka när gäller 12-delat framöver.
    Jag var helt inställd på att man skulle låsa upp sig till nya microspline ihop med M9100.

Ser dock ut som att man alltså kan använda vilken body (och därmed hjul) man behagar, ta den mekaniska tillförlitligheten i nya XTR M9100-bakväxel, växelreglage efter egna preferenser. Och tillsist när det gäller kassett använda en (mer hållbar?) och framförallt billigare version i Sunrace-modeller (MZ90 för shimano-body eller MZ91 för XD)

När väl microspline har trickle-down till XT och lägre blir väl valmöjligheterna ännu fler, men i dagsläget tycker jag viktstraffet man får i relativt tunga Sunrace-kassetter väger upp sett till fördelarna med kompatibiliteten man får.

Blev lite OT nu, men till viss del går det in på topic att eagle är svårjusterat (om man nu kan komma runt det utan att byta ut hela drivlinan/det man gillar med SRAM)

EDIT:
    Nu får vi väl bara hoppas att SRAM inte introducerar en ny 13-delad grupp som "alla måste ha".
    Vore lite skönt om nuvarande "standard" kunde få sätta sig, om möjligheterna att mixa är så bra som det verkar.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-04-16 16:02 av ancientacid.

Av:
    grip3n
    kombinationen shimano XTR 12s bakväxel med sram xx1 12s kedj, sram xx1 eagel kasset och gx eagle reglage funkar kanon. Har kört det lite mer en än vecka nu och det funkar utan problem
    61501057_1064191037302611_5891675307307433984_n.jpg

Av:
    Dr_Rydell
    Är inte hela poängen med en kombination av SRAM + Shimano 12-deltat att ha XTR-reglage (med möjligheten att växlar flera i taget)?

1.Någon som bytt ut sin XX1 Eagle bakväxel samt trigger och ersatt med XTR trigger och bakväxel och få det och lira lika bra med XX1 kassett?

2. Om 1 gått bra, spelar det någon roll vilken kedja och klinga det är?

Av:
    Doominator1
    Dr_Rydell skrev:
    Är inte hela poängen med en kombination av SRAM + Shimano 12-deltat att ha XTR-reglage (med möjligheten att växlar flera i taget)?
    Reglaget är just det som hållit mig från att köpa XTR. Gillar inte positionen på knappen för att växla till mindre drev då jag vill växla med bara tummen. Samt att det är ”tyngre” att gå till lättare växlar. Så jag sympatiserar med påhittet ovan och har planerat ett liknande system, dock med XTR-kassetten för att få HG+.

Livet är för kort för att åka på tråkiga hjul.

Av:
    Jensen
    Dr_Rydell skrev:

1.Någon som bytt ut sin XX1 Eagle bakväxel samt trigger och ersatt med XTR trigger och bakväxel och få det och lira lika bra med XX1 kassett?

2. Om 1 gått bra, spelar det någon roll vilken kedja och klinga det är?

Vet folk som kör shimano växeln och reglage tillsammans med eagle kassett utan problem. Vilken kedja vet jag inte dock. Men med tanke på special formen på xtr kedjan så vetefan hur den skulle lira med sram kassett

===I Speed kills, but you get there faster I===

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in