konscious sa:
Sram systemet har mindre tolerans med 2:1 förhållande mellan bakväxel och växellägena från styret.
Dvs vajern rör sig kortare sträcka än motsvarande Shimano.
Känsligare för slitage i växelrullar, vajerfriktion, glapp i systemet.
Bakväxeln tar stryk och ofta B- bulten och rullarna som bör bytas oftare.
Stämmer det verkligen att vajerförhållandet skiljer sig åt även på 12spd? Jag är med på att fallet var så med 11spd, men verkar vara annorlunda nu i och med shimanos XTR M9100.
På följande länk är det en person som monterat en XTR M9100 bakväxel+reglage på en drivlina med GX Eagle kassett och fått det hela att fungera klockrent, dessutom provade han GX-reglaget kopplat till XTR-bakväxel utan problem:
"Having fitted the Shimano XTR M9100 shifter and derailleur and confirming that it will work with a SRAM eagle 10-50 cassette I thought I would quickly try a SRAM GX eagle shifter with the Shimano XTR rear derailleur and see if they were compatible. I wasn’t really expecting this to work as previously SRAM and Shimano shifters have used a different pull ratio so they have not been interchangeable with each other.
To my surprise the SRAM GX Eagle shifter worked perfectly with the Shimano M9100 derailleur!"
https://www.kustombikes.co.uk/artic...illeur-is-compatible-with-sram-eagle-12-speed
Finns fler exempel på folk som blandat kassett/bakväxlar. Däribland Sunrace nya MZ90 11-50 som använder en gammal hederlig standard shimano-body.
https://singletrackworld.com/forum/topic/12-speed-xtr-cassette-compatibility/
Fördjupat mig en del i ämnet då jag är på jakt efter ett billigt extra bakhjul för att montera en cykel med XTR på trainer (ett dedikerat hjul med trainerdäck monterat som standard). Är mindre sugen att lägga ut uppemot 3000kr för en kassett som bara ska användas i en trainer däremot, så om man utan problem kan använda en Sunrace MZ90 för en femtedel av priset, och dessutom med en billigare body så blev kompabilitetsmöjligheterna helt plötsligt väldigt intressanta.