Problem med att få Shimano XT bakväxel att fungera med Sunrace 11-50 t - hjälp?

JHenning

Aktiv medlem
Hoppas på hjälp med ovan, då jag gett mig på konvertering från 2x11 till 1x11. Det rör sig om XT M8000 SGS (lång cage) med Sunrace CSMX80. Har 32 t oval klinga fram. Har försökt med alla möjliga varianter på gränsskruvarna och kabelspänning, har mätt upp kedja enligt manual. Tycker inte att hängaren ser påverkad ut.

Jag har inga problem med att få upp kedjan till 50-kuggen. Kan få det att funka OK utan clutchen på, men då är det alltid så att kedjan inte vill hoppa ner från den näst största kuggen (dock från den största). Med clutchen på blir växlingen ganska bedrövlig, över hela spektrat.

Någon som har någon tanke om vad jag kan göra fel? Finns ju många videos och foruminlägg m m om att detta SKA fungera. Stort tack på förhand!

Klarar XT växeln 50t du kanske behövet en förlängare från wolftooth

Bilagor

• epic4.jpg
    epic4.jpg
    122.1 KB · Besök: 365
elvin sa:
Klarar XT växeln 50t du kanske behövet en förlängare från wolftooth

Okej, tack för tips, men vad gör den? :) För mig har växeln alltså inga problem öht med att lyfta upp kedjan till 50-kuggen. Problemet blir längre ner i kassetten.

Du är säker på att det är en 11-delad 11-50T kassett och inte en 12-delad 11-50T kassett?
Är kassetten rätt monterad på bodyn, sitter rakt och sitter fast och med/utan eventuell spacer innanför kassetten beroende på bodyns bredd?

Kedjeländen? Ser det bra ut på minsta och största bak, är bakvxl cage lagom slack/spänd vid dessa lägen?

Ställa in bakväxeln rätt kan väl bara göras rätt på ett sätt?

Limit-skruvarna för nedre och övre ändlägen justeras på samma sätt och lika oavsett om det är en 11-42, 11-46 eller 11-50T kassett.
Dessa bör gå att ställa rätt utan att ens ha vxlwire inkopplad. Ev finjustering av övre ändläget (på 50T) kan behövas om kedjan har tendens att klättra ovanpå drevets tänder (inåt ekrarna) när man växlar från 4xT till 50T.

Växellägen/index är fasta steg. Ligger du på rätt ställe mitt på kassetten ligger alla växlar rätt. Grovjustera med wire, finjustera med barrel vid reglage. Det skall vara lika lätt att växla upp/ner.

B-skruven är VIKTIG!
Justera så att övre jockey-hjulet inte släpar/skrapar mot kassetten på de 2-3 största dreven bak vid växling till större drev bak. Räcker B-skruven till? Får du tillräckligt avstånd.

Jag skulle justera växlarna med clutch avslagen. Till dess allt är perfekt. Sedan slå på clutch. Även clutchens spänning/motstånd går att justera, om den är för hård - släpp upp den så att den blir lagom hård.

Sixten Fors sa:
Du är säker på att det är en 11-delad 11-50T kassett och inte en 12-delad 11-50T kassett?
Är kassetten rätt monterad på bodyn, sitter rakt och sitter fast och med/utan eventuell spacer innanför kassetten beroende på bodyns bredd?

Kedjeländen? Ser det bra ut på minsta och största bak, är bakvxl cage lagom slack/spänd vid dessa lägen?

Ställa in bakväxeln rätt kan väl bara göras rätt på ett sätt?

Limit-skruvarna för nedre och övre ändlägen justeras på samma sätt och lika oavsett om det är en 11-42, 11-46 eller 11-50T kassett.
Dessa bör gå att ställa rätt utan att ens ha vxlwire inkopplad. Ev finjustering av övre ändläget (på 50T) kan behövas om kedjan har tendens att klättra ovanpå drevets tänder (inåt ekrarna) när man växlar från 4xT till 50T.

Växellägen/index är fasta steg. Ligger du på rätt ställe mitt på kassetten ligger alla växlar rätt. Grovjustera med wire, finjustera med barrel vid reglage. Det skall vara lika lätt att växla upp/ner.

B-skruven är VIKTIG!
Justera så att övre jockey-hjulet inte släpar/skrapar mot kassetten på de 2-3 största dreven bak vid växling till större drev bak. Räcker B-skruven till? Får du tillräckligt avstånd.

Jag skulle justera växlarna med clutch avslagen. Till dess allt är perfekt. Sedan slå på clutch. Även clutchens spänning/motstånd går att justera, om den är för hård - släpp upp den så att den blir lagom hård.

Wow, tack för ingående info! Ska gno på och pricka av dessa delar igen, fast jag tycker att jag redan kollat av det mesta. Men ja, det rör sig om en 11-50t i alla fall...

Om du tror att du har rätt grejer och justerat allt rätt enligt Sixtens instruktioner så brukar dålig växling bero på antingen vajern (sliten eller konstigt dragen i ramen) eller växelörat. För att utesluta vajerproblem kan du testa att dra vajern i hölje hela vägen (om du inte redan har det) samt även dra den en enklare/rakare väg bara medan du testar. Har varit med om ramar där kabeldragningen ställt till det.

Sixten Fors sa:
JHenning sa:
Sixten Fors sa:
Men ja, det rör sig om en 11-50t i alla fall...
11-50T... så långt är det rätt, men det finns både 11-delad CS-MX80 https://www.bike24.com/p2233645.html och 12-delad CS-MZ90 https://www.bike24.com/p2272929.html från Sunrace.

Förlåt, slarv av mig! Jag menade att skriva att jag har en 11-delad 11-50t, d v s CSMX80 :)

ja, 46 är max enligt manualen. Verkar inte lönt att jiddra med grejorna om man inte har för mycket tid.

Senast ändrad:
M8000 SGS funkar utan getlänk. Även med getlänk måste man ställa in växlarna. Ingen skillnad.

miklax sa:
Sixten Fors sa:
M8000 SGS funkar utan getlänk. Även med getlänk måste man ställa in växlarna. Ingen skillnad.
Inte enligt spec, men det kanske mest beror på att Shimano saknar de kassetterna...
I ditt inlägg med specifikation missar du att ta med den enda relevanta informationen:
SGS Overall capacity = 47 teeth. Där 50 - 11 = 39 tänder.
Även GS med overall capacity = 39 teeth funkar alltså.

Sixten Fors sa:
miklax sa:
Sixten Fors sa:
Inte enligt spec, men det kanske mest beror på att Shimano saknar de kassetterna...
I ditt inlägg med specifikation missar du att ta med den enda relevanta informationen:

Jag är inte så säker på att jag håller med dig där. I så fall skulle det ju fungera med 11-58....

miklax sa:
Sixten Fors sa:
miklax sa:
Sixten Fors sa:
Jag är inte så säker på att jag håller med dig där. I så fall skulle det ju fungera med 11-58....
Nej. Men 50 är ok. Alltså det som tråden handlar om.

Jag tyckte det var känsligt att ställe in slx sg derailleur med sunrace 11-50. Antingen var sista växeln upp eller någon av de mindre lite kinkig eller osmooth. Går säkert att få det att funka bättre ön vad jag fick det att göra, men jag fann det mycket lättare att justera in när jag satt en garbaruk-cage på derailleuren.
Kör den setupen i graven sen blir det nog GX eagle.

Sixten Fors sa:
miklax sa:
Sixten Fors sa:
miklax sa:
Sixten Fors sa:
Men den enda relevanta informationen var ju Overall capacity?

Sixten Fors sa:
miklax sa:
Sixten Fors sa:
miklax sa:
Men den enda relevanta informationen var ju Overall capacity?
Ja. För denna tråd och TS frågeställning. Vill du ställa egna frågor om annan setup, starta en egen tråd.
Det är mycket möjligt att det funkar. Men Shimano specar max 46 tänder och overall capacity har inte ett skit med det att göra.

miklax sa:
Det är mycket möjligt att det funkar. Men Shimano specar max 46 tänder och overall capacity har inte ett skit med det att göra.
Overall capacity har med saken att göra. Eftersom längden på bakväxelns cage styr hur stort det totala omfånget en bakväxel klarar av att hålla tillräcklig kedjespänning på. Summan av antal tänders skillnad fram och bak. Ingen skillnad fram (singelklinga) ger större utrymme bak.

Sixten Fors sa:
Overall capacity har med saken att göra. Eftersom längden på bakväxelns cage styr hur stort det totala omfånget en bakväxel klarar av att hålla tillräcklig kedjespänning på. Summan av antal tänders skillnad fram och bak. Ingen skillnad fram (singelklinga) ger större utrymme bak.

Tjena!

Med din logik klarar alltså bakväxeln alltså 58t bak. Eller ännu mer om man skulle ha 30 som minsta t.ex.
Nu har jag vetskapen om att det fungerar med den växeln på 50t, men det lutar då inte perfekt. Med goatlink så fungerar det dock riktigt fint.

Sixten Fors sa:
miklax sa:
Absolut. Därför är max bak specad till 40 vid tre fram...
Det finns liksom en anledning till varför Shimano säger max 46. Jag bettar att det beror på att den funkar sådär med 50t...

Har också testat tre olika varianter. Dock med medium cage.

Original och 50t. Inget vidare. Får dra i en lååång b skruv för att de ska gå fritt.

Med goatlink! Klart bättre.

Med Garbaruks cage. Klart bäst.

Kapaciteten är ju bara relevant när man har framväxel.
Problemet är ju att cagen tar i 50t drevet där bak.

Men sixten? Visa lite bilder eller filmer på din long cage med 50t som funkar klockers.

Full respekt om man vill leka med grejorn men det är rätt så soft att köpa skit som bara passar ihop. Speciellt om man inte har en jävla koll.

Tack för engagemanget!

Jag fick inte till det hela, så lämnade till LBS som fått det att funka helt OK vad det verkar. Ska ut på en riktig testrunda ikväll. Jag tror att problemet låg i att jag hade dragit i B-skruven för mycket, vilket gav ett fint utrymme under 50-kuggen, men antagligen gjorde att vinkeln på växeln blev konstig (inte säker). Nu ligger övre trissan på växeln väldigt nära 50-kuggen, men upplever att det är tillräckligt. Flyter dock inte så bra som med min tidigare Shimano-kassett, än så länge. Lite problem med kedjetapp neråt i kassetten vid ordentligt bakåttramp.

Kanske blir till att testa goat link om jag inte är nöjd om ett tag. Eller gå tillbaka till 2x11 eller köpa GX Eagle. Men gjorde detta för att få en känsla för om 1x11 är något för mig överhuvudtaget, så vi får se!

marr sa:
Kapaciteten är ju bara relevant när man har framväxel.
Problemet är ju att cagen tar i 50t drevet där bak.

Men sixten? Visa lite bilder eller filmer på din long cage med 50t som funkar klockers.

Jag tycker att detta ser bra ut i alla fall :)

Skillnaden mellan Sunrace 11-46T och 11-50T är 4 mm större radie på näst största och 8 mm större på största drevet bak. Allt annat är exakt lika. Vilket går att justera passning av bakvxl mha en B-skruv. På samma sätt som det med samma bakvxl går att justera B-skruven för 12 mm skillnad i radie på största drevet mellan 11-40T och 11-46T kassett. Visst växlar en tätare kassett typiskt enklare/lättare än en mindre tät. Samtidigt är 11-spd 11-50T och 12-spd 10-50T lika glesa på nio största dreven.

Bilagor

• drev2.png
    drev2.png
    4.8 KB · Besök: 257
Sixten Fors sa:
Skillnaden mellan Sunrace 11-46T och 11-50T är 4 mm större radie på näst största och 8 mm större på största drevet bak. Allt annat är exakt lika. Vilket går att justera passning av bakvxl mha en B-skruv. På samma sätt som det med samma bakvxl går att justera B-skruven för 12 mm skillnad i radie på största drevet mellan 11-40T och 11-46T kassett. Visst växlar en tätare kassett typiskt enklare/lättare än en mindre tät. Samtidigt är 11-spd 11-50T och 12-spd 10-50T lika glesa på nio största dreven.

Okej, då känns ju ändå teorin lovande!

Hur är det, kan justering av b-skruven påverka växlingen även i andra delar av kassetten än 50t-kuggen? Och när b-skruven justeras, bör då vajern göras slak, eller kan b-skruven justeras något oberoende av vajerspänning?

Kneecap sa:
Sixten Fors sa:
Med din logik klarar alltså bakväxeln alltså 58t bak. Eller ännu mer om man skulle ha 30 som minsta t.ex.
Nu har jag vetskapen om att det fungerar med den växeln på 50t, men det lutar då inte perfekt. Med goatlink så fungerar det dock riktigt fint.
Ett tips. Sluta upp att vara hjärndöd.

JHenning sa:
Hur är det, kan justering av b-skruven påverka växlingen även i andra delar av kassetten än 50t-kuggen? Och när b-skruven justeras, bör då vajern göras slak, eller kan b-skruven justeras något oberoende av vajerspänning?
När du byter kassett (omfång), givet att den sitter på samma ställe som den gamla (spacers innanför, toleranser etc):
Ingen ändring av low limit.
Ingen ändring av high limit.
Ingen ändring av wire.
Ingen ändring av barrel adjuster.
Justera B-skruven. Byt till längre B-skruv om den skulle vara för kort.
Kolla kedjelängden, att inte cage för sträckt på största bak.

Kneecap sa:
Erkänn att du har fel istället.
Kneecap sa:
Hitta ett klipp på hur det fungerar i skogen.

Om ett rätt stort antal personer klarar av ställa in sina växlar, andra inte, vem är det då som gör fel? Klippen nedan har postats flera gånger förut, men vi kör favorit i repris.

Tjena!

Jag skrev ju innan att det fungerar, men inte perfekt! Jag har provat själv, nej det fungerar inte perfekt och jag har full koll på hur man ställer in en bakväxel så det har inte med det att göra.

Dock har du fel i sak att det har med omfånget av bakväxeln att göra, för det har det inte och det var det jag syftade på.

Kneecap sa:
Sixten Fors sa:
Kneecap sa:
Sixten Fors sa:
Ett tips. Sluta upp att vara hjärndöd.
Moget som vanligt.. Erkänn att du har fel istället.
Ja, jag erkänner att du har fel som vanligt. Genom att påstå saker som jag inte har sagt, och sedan bitcha över att det som du har hittat på är fel.

I denna tråd pratar vi om TS M8000 SGS bakväxel och kassetter av typ 11-40T, 11-42T, 11-46T och 11-50T. Jag säger att alla dessa funkar med TS bakvxl.

Du hittar då på en 11-30T kassett och en 11-58T kassett. Gör dem till mina. Och anklagar mig för att påstå att jag har sagt att de minsann funkar utmärkt. Så att du kan säga att jag har fel. Vem tror du att du lurar? Ingen på Happy illa fall.

Antingen 1) är du helt hjärndöd eller 2) spelar du hjärndöd för att du älskar att bitcha. Pick any. Vilken smakar bäst?

Sixten Fors sa:
Ja, jag erkänner att du har fel som vanligt. Genom att påstå saker som jag inte har sagt, och sedan bitcha över att det som du har hittat på är fel.

I denna tråd pratar vi om TS M8000 SGS bakväxel och kassetter av typ 11-40T, 11-42T, 11-46T och 11-50T. Jag säger att alla dessa funkar med TS bakvxl.

Du hittar då på en 11-30T kassett och en 11-58T kassett. Gör dem till mina. Och anklagar mig för att påstå att jag har sagt att de minsann funkar utmärkt. Så att du kan säga att jag har fel. Vem tror du att du lurar? Ingen på Happy illa fall.

Antingen 1) är du helt hjärndöd eller 2) spelar du hjärndöd för att du älskar att bitcha. Pick any. Vilken smakar bäst?

Tjena!

Nej jag hittade på en 30-58 kassett. För enligt din teori med att det bara är "overall capacity" som spelar roll så skulle det ju fungera. För det skiljer ju mindre än 39 tänder.

Detta inlägget syftade jag på, där du hävdar att "overall capacity" är det enda som betyder något.

Sixten Fors sa:
miklax sa:
Sixten Fors sa:

Sixten Fors sa:

Jag beklagar att du har förmåga att uttrycka dig som en 10 åring när du blir arg på någon. Eller kanske inte ens det, min son, som är tio, skulle aldrig kalla någon för hjärndöd.
Att ta till sådana grepp är bara att bevisa att man faktiskt inte har något vatten på sin kvarn.

Senast ändrad:
marr sa:
Funkar det inte med clutchen till?
Pratas det om det i någon av de tre klippen ovan, eller har du sett i klippen att clutch är av, eller är det något annat som föranleder frågan?

Vad jag förstår har clutchen noll påverkan på övre jockeyhjulets position på en M8000 bakvx. Det enda den kan göra är att addera fiktionsbroms när man för cage framåt, men ingen påverkan när man rör cage bakåt.

Clutch är dessutom ett svårdefinierbart läge då friktionsbromsen i princip är fullt justerbar från helt lös (bara fjäderspänd) till omöjlig att rubba. Beroende på hur justerskruven är inställd och hur välservad slirbromsen är. En dåligt justerad/servad clutch är dålig oavsett storlek på kassett.

En separat diskussion är hur bra det är med clutch tillsammans med oval klinga. En del påstår att det är dåligt för bakväxeln (jag är inte en av dem, jag har ingen åsikt). Andra påstår att cagen måste jobba hela tiden när man kör ovalt, andra påstår att den inte rör sig. Om den rör sig iom användande av oval klinga är det rimligt att en för hårt justerad clutch stjäl effekt.

Sixten Fors sa:
marr sa:
Funkar det inte med clutchen till?
Pratas det om det i någon av de tre klippen ovan, eller har du sett i klippen att clutch är av, eller är det något annat som föranleder frågan?

Vad jag förstår har clutchen noll påverkan på övre jockeyhjulets position på en M8000 bakvx. Det enda den kan göra är att addera fiktionsbroms när man för cage framåt, men ingen påverkan när man rör cage bakåt.

Clutch är dessutom ett svårdefinierbart läge då friktionsbromsen i princip är fullt justerbar från helt lös (bara fjäderspänd) till omöjlig att rubba. Beroende på hur justerskruven är inställd och hur välservad slirbromsen är. En dåligt justerad/servad clutch är dålig oavsett storlek på kassett.

En separat diskussion är hur bra det är med clutch tillsammans med oval klinga. En del påstår att det är dåligt för bakväxeln (jag är inte en av dem, jag har ingen åsikt). Andra påstår att cagen måste jobba hela tiden när man kör ovalt, andra påstår att den inte rör sig. Om den rör sig iom användande av oval klinga är det rimligt att en för hårt justerad clutch stjäl effekt.

Noterade bara att den var avstängd i klippen.

Tillbaka
Topp