Ryggsäck för vardagen, eventuellt semi-OT

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag spanar efter en ny ryggsäck för vardagsbruk.

Har flyttat och promenerar nu till jobbet så väska på pakethållaren som jag levt på senaste åren är borta som alternativ. Vill kunna promenera förbi affären och (vecko)handla mat för en person så hygglig volym, förmodligen runt 30 l, och någon form av höftbälte är på kravlistan. Behöver inte se särskilt "urban" ut, hellre något som går att använda för diverse äventyr vid behov. Tåla lite stänk och torka snabbt, jag bor ju i Göteborg.

Hittills har jag spanat på Osprey Talon 33 som verkar uppfylla kraven och ligga ungefär där jag tänkt mig i pris.

Andra eller bättre förslag?

Talon är bra väskor. Men räcker 33 l för att veckohandla? Bara lyfter frågan. ?

Salomon har också många trevliga väskor i klassen liksom haglöfs.

Osprey är bra, men jag tycker att de brukar kännas lite tunna i materialet för att ha som vardags/slit och släng-väska. Mitt standardtips brukar vara Haglöfs Tight, jag har haft en sedan jag var 13 den har hängt med som skolrygga, universitetsrygga, skidrygga under flera år, handbaggage på resor osv. De är bekväma att bära och håller sjukt bra. Finns numera även med datorfack och grejer om man gillar sånt.

Har en osprey talon 33 som varit med överallt de senaste kanske 6 åren, som handbagage, upp på berg, ner i hav och flod, ut i öken, i snö, sand o hästskit, lera och skog till jobbet och konsum. Den börjar se trött ut men den är hel överallt så när som på ett spänne och en söm på en ficka på axelremmen. Osprey verkar kunna laga det mesta gratis också om man ids skicka in. När den dör köper jag en likadan.

Jag har en Osprey Escapist som fått fungera till pendling, resor, allmän vardagsryggsäck och en och annan skogstur på cykeln. Efter nånstans 6-7 år är den fortfarande i förvånansvärt bra skick.

Har kört Haglöfs Tight Pro Medium som vardagsrygga i många år men tröttnade på att den dels är så oerhört svårpackad och tung och kvaliten tycker jag är sådär också om jag skall vara ärlig. Haglöfsryggan är kanske i lite grövre väv så livslängden på väven är kanske bättre, men det hjälper inte när övriga detaljer går åt skogen.

Tröttnade på den i höstas när blixtlåset till huvudfacket började strula och bytte till en Osprey Daylite Plus. Sjukt mycket bättre rygga på alla sätt. Ospreyryggan väger hälften och det känns som att den rymmer dubbelt så mycket trots ungefär samma volym i liter. Sitter kanon även fullastad med fredagsöl och annat.

Nu är du på jakt efter en större variant men Talon har jag hört mycket bra om. När jag skulle köpa ny vandringsrygga så blev det i våras en Osprey Exos, lite baserat på att jag gillade dayliten. Sen är Ospreys "stil" något som man får gilla eller inte. Har egentligen undivikit deras ryggor innan för jag tycker de är lite för "speciella" (kanske inte direkt fula, men något är det). Men det struntade jag i nu.

Köpte en 30l Lundhags på XXL för småpengar i våras, den känns också jäkligt robust faktiskt. Skulle nog funka bra som vardagsrygga och packa med mat. Känns lagom vildmarks-urban-trendig.

Senast ändrad:
Deuter trans alpine, enda nackdelen är egentligen den är tung jämfört med sina konkurrenter.

Den har metalstag i ryggen och har rejält med stoppning där också vilket gör att den är helt ok att cykla med även om den är fullpackad med mat. Detta gör också att den går att cykla med laptop/tjocka böcker i utan att den känns som en planka.

Rätt dyr visserligen men jag har använt min dagligen i 5 år nu och den visar knappt tecken på slitage.

Jag ska kolla igenom alla andra förslag under eftermiddagen. Tack för input.

Angående storlek så är det ungefär där jag bedömer att gränsen för vad jag orkar ha som alltiallo går. Ospreys verkar ju i och med att den är tunn inte vara så stor och tung om den inte fylls heller. Jag tror utifrån storleken på den mindre och sämre ryggsäck jag använder nu att det räcker rätt långt med ca 30 l om det bara är hyfsat lättpackat.

Lite OT, men det där litermåttet, vad är det för hittepåsiffra egentligen? En vanlig hink är på 10 liter, och att få den volymen gånger tre i nåt som är en normalstor ryggsäck är helt orimligt. Jag har en ryggsäck som påstås vara 50 liter, men jag uppskattar att den faktiska volymen den omsluter, fylld till bristningsgränsen, är under 15 liter.

Betvivlar starkt att min USWE Prime skulle rymma 26 liter, men den är bra att lasta laptop, surfplatta och annat i med separata fack. Dessutom väldigt bra att bära.

geologen sa:
Lite OT, men det där litermåttet, vad är det för hittepåsiffra egentligen? En vanlig hink är på 10 liter, och att få den volymen gånger tre i nåt som är en normalstor ryggsäck är helt orimligt. Jag har en ryggsäck som påstås vara 50 liter, men jag uppskattar att den faktiska volymen den omsluter, fylld till bristningsgränsen, är under 15 liter.
Håller med om att det inte upplevs så men håller man en hink vatten i en vattentät väska så ser det helt plötsligt ändå ganska lite ut på något sätt..

Sen är väl ofta en tiolitershink mer än tio liter om den fylls till bredden.

Skaffade i vintras en Savotta Jääkäri S efter en ryggsäckstråd här på Happy som jag lurkade. Sitter väldigt bra, funkar utmärkt som stigcykelryggsäck, bara spänne över bröstet men det räcker gott och väl för mig. Brukar ofta lasta den tungt i samband med handling eller annat. Också trevlig form för att lasta i. Den allra största nackdelen är att jag tycker att den ser MÖPig ut vilket inte riktigt är min stil, men det får det vara värt.

De flesta ryggor rymmer nog ungefär det som anges, däremot är en del ryggsäckar dåligt konstruerade vilket gör att det är svårt att faktiskt få ner vettiga saker i dem. jag har t.ex. en Ospreysäck som jag haft som fjällsäck för cykling, den är lätt kurvad för att sitta luftigt och bra när man är aktiv. Men den formen gör också att det är rätt trögt att få ner t.ex. en thermos eller något liknande.

Volymen mäter man väl genom att fylla ryggan med små plastkulor, sen mäter man volymen av kulorna. Så helt beroende av vad man vill ha i så kan ju 25 liter vara helt olika. Stora hårda rektangulära objekt eller nerknölade kläder blir ju helt annorlunda. Som jag skrev ovan så är det natt och dag med vad man kan få ner i min Osprey Daylite Plus jämfört med Haglöfs Tight Pro. Haglöfs "droppform" och väldigt oflexibla form är svårpackad tycker jag. Min Exos har ju en kurvad form med ett utspänt nät mot ryggen, det gör att, precis som i termosexemplet ovan så är det svårt att få ner långa objekt i hela ryggsäckens längd

SeaToSummit Flow 35.
Helt vattentätt, ett stort fack (35L), ett litet inuti, ett mellanstort utan på. Plats för camelback/påse. Avtagbara höft och bröst-selar.
Funkar utmärkt att hänga skidor eller spadar på sidorna.

Finns att klämma på hos t.ex. fjällsport (det var där jag köpte den)

Senast ändrad:
Håll dig undan från chrome är iaf min rekommendation.

Haft två nu, trodde den första var oförstörbar, men icke. Den andra jag fick presentcheck på i kompensation var stor, bylsig och ogenomtänkt. (urban ex rolltop pajja, Cargo var ersättaren)

Rattnalle sa:
Hittills har jag spanat på Osprey Talon 33 som verkar uppfylla kraven och ligga ungefär där jag tänkt mig i pris.
Min hustru är väldigt nöjd med sin Talon. Flera år med cykel- & tågpendling, semester och livsmedelsinhandling.
Vi har flertalet Ospreysäckar i vårt hushåll och alla är i gott skick efter hårt användande.

Luthman Photography sa:
Har du köpt nån Tight än?
Nej. Beställde precis ospreyen från en butik med fri retur och ska prova Deutern och jämföra.

Haglöfs förlorar på att midjebältet ser rätt värdelöst ut i jämförelse. Plus att den inte ser så rolig ut.

Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Har du köpt nån Tight än?
Nej. Beställde precis ospreyen från en butik med fri retur och ska prova Deutern och jämföra.

Haglöfs förlorar på att midjebältet ser rätt värdelöst ut i jämförelse. Plus att den inte ser så rolig ut.

Har inte haglöfs vardagsryggsäckar ryggpaneler som ger ungefär lika mycket stöd som våta disktrasor? Helt ok att gå med men kassa och cykla, speciellt om man har tunga saker i...

lundatok sa:
Häll 50 l vatten i ryggsäcken?

Jag hade liknande tankar som Geologen för länge sedan och provade faktiskt att fylla min Haglöfs Climber 50 med vatten på en personvåg i badkaret. (Undrar om det var tentaperiod, låter som sånt man gör då...). Ryggsäcken blev till min förvåning typ 50 kilo tyngre! Men svårt att packa motsvarande 50 mjölkpaket i den, pga. formen på säck/paket.

Har (bl.a) en Lundhags Cult, det bästa med den är att den har sidoöppningar.
Lätt att komma åt allt innehåll.
Tyvärr verkar den ha utgått, finns restpartier kvar på marknaden.

Klättermusen gör ju trevliga, rejäla ryggor som håller en 20år dagligt användande.

Kanske har de någon modell som passar dig.

Jag är helnöjd med min Osprey Radial 34. Rymmer ledigt dator och ett ombyte plus en hel del till. Har det till och från jobbet på cykel ett par km till stationen, på ryggen till och från tunnelbanan/pendeln, som resväska på kortare tjänsteresor och härom dagen så funkade den utmärk att ha på ryggen full med kläder och skor när jag cyklade hem från jobbet på gravelbiken. Den har regnskydd och är mycket väl ventilerad på ryggen.

Rattnalle sa:
Söker också en större ryggsäck men Osprey 33 ser inte så bra ut för en cyklist med hjälm på, det går ju inte att cykla så här? Tror inte heller att den har hjälmfäste och möjlighet att ta med en 4delat paddel (kan vara viktig som bikerafter)? Nån som vet?

talon_33_pack_on_body_web3.jpg

+1 på Osprey. Har en fem år gammal Osprey Variant 37 som jag har använt till allt, men nu har ett blixtlås till slut gett upp.
Väldigt nöjd med den även om den kunde ha varit lättare.

+1 på att inte köpa Haglöfs. Att bära något tyngre än två mjölkkartonger är helt förfärligt. Jag hade den som vardagssäck i några år, jag ångrar mig djupt.

nisseson sa:
lundatok sa:
Häll 50 l vatten i ryggsäcken?

Jag hade liknande tankar som Geologen för länge sedan och provade faktiskt att fylla min Haglöfs Climber 50 med vatten på en personvåg i badkaret. (Undrar om det var tentaperiod, låter som sånt man gör då...). Ryggsäcken blev till min förvåning typ 50 kilo tyngre! Men svårt att packa motsvarande 50 mjölkpaket i den, pga. formen på säck/paket.
????

Jag letar en ryggsäck som i storlek ska fungera som "personlig sak"/laptop-väska/"handväska" på flyg (dvs jag har en 55cm väska med, detta är alltså något som får vara "i storlek med laptop-väska" som man får ta med förutom den hårda resväskan). I andra hand ska den användas för cykel-pendling de dagar jag inte behöver så mycket grejer, har en Osprey Momentum 32L de dagar jag behöver mer grejer. Ännu mer plus om det också skulle gå att springa med ryggsäcken.

Helst vill jag ha ett speciellt laptop-fack så min 13" laptop kan hänga med utan extra fodral.

Vaude 18+4 såg intressant ut men risk att den blir lite större än nödvändigt? Osprey Daylite ser också intressant ut men båda dessa saknar dedikerade laptop-fack.

Några tips?

Kolla på Ortlieb. Har använvänt en 35L Track i ur och skur, skog och mark, stad och land, i flera år. Suverän kvalitet och helt vattentät. Har precis beställt en Commuter från dem att ha till jobbpendlingen. Just den modellen är dock lite mindre än vad TS efterfrågar.

DanielS sa:
Jag letar en ryggsäck som i storlek ska fungera som "personlig sak"/laptop-väska/"handväska" på flyg (dvs jag har en 55cm väska med, detta är alltså något som får vara "i storlek med laptop-väska" som man får ta med förutom den hårda resväskan). I andra hand ska den användas för cykel-pendling de dagar jag inte behöver så mycket grejer, har en Osprey Momentum 32L de dagar jag behöver mer grejer. Ännu mer plus om det också skulle gå att springa med ryggsäcken.

Helst vill jag ha ett speciellt laptop-fack så min 13" laptop kan hänga med utan extra fodral.

Några tips?

Efter lite forskande så provar jag att beställa en Deuter Speed Lite 12. Lagom storlek för mitt behov, laptop-facket ser sådärut men å andra sidan ska den gå att rulla ihop så man lätt får med den i en resväska och kan köra en axelremsväska som "personal item" på flyget om det är mer användbart. Återkommer med en recension om intresse finns.

Rattnalle sa:
Reivennob sa:
En stridssäck 2000 går att få tag på rätt billigt. klarar garanterat äventyr såväl som shopping.
Den är också usel att bära saker i.

Utseendet går inte riktigt hem till annat än fältuniform heller.

Citerar första inlägget: "Behöver inte se särskilt "urban" ut" och det gör den ju sannerligen inte. Kanske inte världens bästa säck nej men bra nog för det mesta.

Reivennob sa:
Rattnalle sa:
Reivennob sa:
En stridssäck 2000 går att få tag på rätt billigt. klarar garanterat äventyr såväl som shopping.
Den är också usel att bära saker i.

Utseendet går inte riktigt hem till annat än fältuniform heller.

Citerar första inlägget: "Behöver inte se särskilt "urban" ut" och det gör den ju sannerligen inte. Kanske inte världens bästa säck nej men bra nog för det mesta.
Jag tyckte den var tung och obekväm de månader jag släpade runt på den :-)

Jag tänkte nog mer att frilufts- eller cykelstyling är ok. MÖP-stil är inte riktigt min grej.

Den beställda ryggsäcken borde landa idag men jag hade tänkt cykla så hämtar den nog inte förrän imorrn.

Lite nyfiken bara på hur ni tänker när ni vill ha "bra" avbärarbälte på en vardagsryggsäck på 30+ l?

Själv har jag aldrig känt behov av det och tycker bara det är i vägen. Dom gånger jag velat ha avbärarbälte är när jag går långt med tung packning (typ fjällvandrat), eller när jag springer (men det vill man inte göra med en 30+l rygga ändå). Och när man cyklar är ju avbärarbältet definitivt bara i vägen. Jag vill inte kritisera eller verka dryg. Jag är bara uppriktigt nyfiken.

Appel sa:
Lite nyfiken bara på hur ni tänker när ni vill ha "bra" avbärarbälte på en vardagsryggsäck på 30+ l?

Själv har jag aldrig känt behov av det och tycker bara det är i vägen. Dom gånger jag velat ha avbärarbälte är när jag går långt med tung packning (typ fjällvandrat), eller när jag springer (men det vill man inte göra med en 30+l rygga ändå). Och när man cyklar är ju avbärarbältet definitivt bara i vägen. Jag vill inte kritisera eller verka dryg. Jag är bara uppriktigt nyfiken.
Jag vill promenera hem från affären en knapp halvtimme med tung mat utan att behöva ta hela vikten på axlarna eftersom jag är klen och det är obekvämt. Så bra är ett högst relativt begrepp. Att det finns ett öht som fyller en dräglig funktion är nog mer träffsäkert.

Appel sa:
Jag tycker det kan vara ganska sjyst om jag fyllt ryggsäcken med svintunga matvaror och behöver gå en bit för att komma dit jag ska. Sen använder jag min osprey till i stort sett allt förutom cykling så det kommer till användning i andra icke-vardagssituationer.

Tillbaka
Topp