• Lås till Beinn 20?

Av:
    biffsorken
    Jag tänkte skaffa ett ordentligt lås till vår Islabikes Beinn 20 när det är dags att börja parkera vid skolan. Är det någon som har förslag på ett lagom dyrt och tungt lås som passar att fästa på cykeln, med eller utan hållare. Funderade först på ett Abus U-mini 401, som dessutom har fyra nycklar. Triangeln är bra liten. Ett Bordo får nog plats, men de är i dyrast laget.

Sedan kan ju närvarande förälder ofta ta låset i en väska, men ibland kanske det vore smidigt att ha låset på cykeln? Eller hur gör ni, som har barn i 6-9 år och cyklar till skolan?
  • Re: Lås till Beinn 20?

Av:
    Murdock
    Är i exakt samma situation, också med Benin 20. Jag hade väl tänkt ett slanglås med kombination typ. Är dessa cyklar verkligen stöldbegärliga redan? Men ja, förr eller senare när de blir äldre så kommer de ju att ha en större och mer stöldbegärlig cykel, kanske lika bra att skaffa någonting rejält redan nu...

Sedan bär jag alltid barnens lås med mig. Jag vill att de (3 och 6 år) skall cykla med en så lätt cykel som möjligt. Jag har plats över i ryggsäcken som hänger långt ner på ryggslutet.

Av:
    Erik O
    Har alltid låst grabbens isla med ett klent kedjelås, som jag snurrat runt min egen sadelstolpe när vi cyklat. Tror inte heller dessa är överdrivet stöldbegärliga.

Av:
    Fältprästen
    Är låsets syfte att förhindra stöld?
    Kommer inte att fungera, möjligtvis att försinka stölden.
    Tyvärr.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    hm
    Har fått ha kvar mina barns cyklar i 15år med kodslanglås från biltema vid skola i sthlms söderort , varav beinn 20 varit den klart billigaste...

Av:
    Octagon
    Vi har alltid kört wire med kod. Bra att slippa nyckel. Barnen låser fast cykeln så att den inte kan bäras iväg, en sån där pluttcykel kan man ju ta under armen eller bara gömma i en buske. Abus långa wire är bra, kodtrissorna snurrar lite lättare än de billigaste från Clas Ohlson och Biltema.

Av:
    biffsorken
    Tack för synpunkter! Vi har ett Abus spiralwirelås med fyrsiffrig kod till barnvagnen och det är tyvärr mäkta lynnigt i trissorna. Skolan är nära pundarmecka, Fridhemsplan. Skulle ett rejält lås signalera att cykeln är dyr/ovanlig, månntro?

Vidare: Är snabbfästena på hjulen att något att oroa sig över?

Av:
    Sarvi
    Kör med ett ABUS numerino 5412 (dvs kodlås) till dotterns Beinn 20. Lite grövre vajer och 85 cm långt ger både lite mer inbillad trygghet och tillräcklig flexibilitet. Hjälper ju så klart inte om det kommer nån med rejäl bultsax men än så länge har det gått bra, men så bor vi inte i nån storstad heller. Kodlås är smidigt.

Inga bekymmer med QR heller. So far.

Av:
    biffsorken
    Då blev det ett Abus 6615C. (Beställt, fanns inte hos LBS.) Ett nättare steel-o-flex med kombinationslås och hållare. Nivå 5 på Abus-skalan. Jag får återkomma kring användbarheten; ja, eller att cykeln blivit stulen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-17 22:31 av biffsorken.

Av:
    biffsorken
    Tråd-halv-OT: Det finns alltså inalles elva låsbågar för hundratals elever, på en skola som nyss renoverats och byggts ut. WTF?

Av:
    Allroad
    Jag hade siktat in mig på ett SSF-godkänt lås istället för att gå på Abus egna nivåer. Dvs utifall den blir stulen så kan man nyttja sin hemförsäkring.

Av:
    johan44
    Jag har alltid bytt ut snabblåsen på alla Isla till axel med insexa för att undvika att nån pillar på cykeln, kanske utan ont uppsåt, och så sker en olycka. Exempel: https://www.merida.se

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ