OT (ännu en biltråd) Snål bensinare landsväg

marxos

Medlem
Hej! Noterade från annan tråd att här finns mycket kunskap och erfarenheter om/av bilar.

Vi kör drygt 1000 mil/år, och nästan uteslutande långkörning/landsväg (utöver parkeringsbyte vid städdag). Kör idag en Mondeo 2009 etanolbil. Den är dock euro 4 och kommer därmed drabbas av miljözonerna i Sthlm.

Överväger därför en kombi i golfklassen, eller motsvarande MPV. Det behöver iaf vara minst euro 5 bensin eller euro 6 diesel. Vill samtidigt minska koldioxidavtrycket iaf lite. Budget kanske 50-80 tkr.

Dieslar med euro 6 verkar finnas tidigast med årsmod 14-15, så verkar kosta minst ca 100 tkr. Tänker därför spontant på hyfsat moderna och snåla bensinare. Kan ni rekommendera någon sådan, som går riktigt snålt kring 100 knyck? Alt komma med andra klimatvänliga förslag?

Ford Focus ecoboost 1.0 125hk

Körde semestern men full bil (familj + annat) = 0.51l/mil mätt på pumpen.

Vilken euroklass det är vet jag inte men billigt går den.

Jag rekommenderar alltid Opel Ampera om man är max fyra och inte behöver kombi. Billig på bensin och just nu oslagbar bensinare tillsammans med eldriften. I övrigt kan man få Toyotahybrider och Toyota laddhybrider att ge en låg förbrukning och bra totalekonomi.

Edit: Jag har underlåtit att läsa kravspecen ordentligt. Min rekommendation är inte tillämplig för TS men kanske för andra.

Senast ändrad:
Avensis kombi m. 1.8 bensin går att snitta under 0,65 helår med ca 0,56 fullast långfärd sommartid. Går dessutom sällan sönder, jag har kört olika avensis i 16 år utan problem och utan en enda betalservice, bara olja+filter varje 1000 mil, kostar 300 pix och 20 minuters jobb på uppfarten. Många pengar sparade :)

På så få mil om året blir inte skillnad i förbrukningen så stor del av det hela. Snöa inte in för mycket på det.

VAGs 1,0 l motor/95 hk (tror den finns i en 110 hk utgåva också) som finns i ett antal märken och modeller.
Jag hade en SeAT Ibiza på leasing, drog strax över 0,5 i stadstrafik.
Borde finnas en del beg härvidlag.

Tack alla för input! Focus Ecoboost låter spontant som ungefär vad jag är ute efter. Bytbils köpguide skriver tyvärr ned den en del, men ska kolla fler tester. Ni har inte haft några bekymmer, Davveno1?

Avensis lite för stor (men Auris kanske intressant...) å Ampera går nog bort mycket för att vi har få skäl att skaffa nåt som ska/bör laddas i uttag.

Ford har alltid fått mkt skit, men man får vad man betalar för-
Ford är lite billigare och är ingen premiumbil, men absolut en helt ok bruksbil.
Jag har själv haft 3st varav en var nog den bästa bil jag haft totalt sett.
En Ka 2011 som jag körde 17000 mil med utan större problem.

Raggamuffin sa:
På så få mil om året blir inte skillnad i förbrukningen så stor del av det hela. Snöa inte in för mycket på det.
+1
Då skulle jag kolla mer på försäkring och driftsäkerhet/kvalitet, om det är kostnad som är högsta prio vill säga. Själv skulle jag dock väga in komfort och körglädje också.

Det är goda poänger. Driftsäkerhet är väsentligt och komfort ska helst iaf matcha den i Mondeon, men verkar som att den är helt ok in t ex Focus från ca -13 (en gen nyare än vår Mondeo).

Körglädje är inte väsentligt iom att det bara transporteras familj, å förbrukningen handlar mer om klimat än pengar. Förstår att ett hushåll påverkar vääldigt lite på totalen, men tänker att vi ändå vill göra lite bättre klimatval hela tiden.

ooms sa:
Raggamuffin sa:
+1
Då skulle jag kolla mer på försäkring och driftsäkerhet/kvalitet, om det är kostnad som är högsta prio vill säga. Själv skulle jag dock väga in komfort och körglädje också.

Ang körglädje: Jag tänker som så att transportera familj långa sträckor lätt blir långtråkigt, så jag gör ju hellre det i en bil som ger mig ett leende på läpparna än en som bara gör mig deprimerad. Och det handlar inte om motorstyrka och busig körning, utan om hur bilen känns att köra; ger styrningen mig kontakt med vägen, eller är den slapp och intetsägande? Osv.

Ang klimatet vore ju då en diesel bästa valet, men förstår det faller på euro6-kravet.

Apropå det där med bilar som gör en deprimerad och att byta till nyare så har jag ägnat lite tid i sommar åt att forska i vad en ersättare till min snart 20 år gamla Accord skulle kunna vara. Flertalet undersökta modeller har svart innertak. Snacka om att känna sig deprimerad och inte hjälper det att små rutor också verkar vara högsta mode. Varför svart innertak och utsikt a la stridsvagn (i alla fall bakåt)??

/Martin

MartinRF sa:
Apropå det där med bilar som gör en deprimerad och att byta till nyare så har jag ägnat lite tid i sommar åt att forska i vad en ersättare till min snart 20 år gamla Accord skulle kunna vara. Flertalet undersökta modeller har svart innertak. Snacka om att känna sig deprimerad och inte hjälper det att små rutor också verkar vara högsta mode. Varför svart innertak och utsikt a la stridsvagn (i alla fall bakåt)??

/Martin
Små rutor bakåt tycker jag också är ett otyg. När jag kollade på ny bil istf min gamla S60 provsatt jag en V60, den kändes helt vidrig när man vände sig om och såg de minimala, uppdragna bakre sidorutorna, noll sikt bakåt. Och det finns ju bilar som är betydligt värre än så.
BMW har som standard nåt gräddvit innertak (jag har det), men som extrautrustning finns antracit/svart. Jag har suttit i några sådana och tanken är väl att det ska harmoniera med instrumentbräda och annat som ofta är svart, vara lite snyggare helt enkelt. När jag tänker efter så tänker jag nog inte ens på om det är svart eller vitt när jag sitter i eller kör bilarna.

Raggamuffin sa:
Svart är betydligt behagligare imho. Men kör man inte så mycket eller långt spelar det ingen roll.
Jag tycker tvärt om att hela interiören ska vara ljus. Känns som man sitter i en mörk grotta och kisar ut i ljuset annars. Men skulle jag inte kört så mycket eller bara korta sträckor hade jag nog inte orkat bry mig.

marxos sa:
Det är goda poänger. Driftsäkerhet är väsentligt och komfort ska helst iaf matcha den i Mondeon, men verkar som att den är helt ok in t ex Focus från ca -13 (en gen nyare än vår Mondeo).

Körglädje är inte väsentligt iom att det bara transporteras familj, å förbrukningen handlar mer om klimat än pengar. Förstår att ett hushåll påverkar vääldigt lite på totalen, men tänker att vi ändå vill göra lite bättre klimatval hela tiden.

ooms sa:
Raggamuffin sa:
+1
Skall du skrota Mondeon? Om inte så finns det ju en risk att den som köper den utav dig kör mer än dom 1000mil du kör och därmed så är det ju mer miljövänligt att du behåller den.

ooms sa:
Ang körglädje: Jag tänker som så att transportera familj långa sträckor lätt blir långtråkigt, så jag gör ju hellre det i en bil som ger mig ett leende på läpparna än en som bara gör mig deprimerad. Och det handlar inte om motorstyrka och busig körning, utan om hur bilen känns att köra; ger styrningen mig kontakt med vägen, eller är den slapp och intetsägande? Osv.

Ang klimatet vore ju då en diesel bästa valet, men förstår det faller på euro6-kravet.

Jo, jag förstår. Och visst är sådant relevant, men för min del möter t ex Focus också de kraven. Komfort å tyst kupé rätt viktigt, men ska sådant bli riktigt bra kostar det rejäla pengar. Särskilt i kombo med övriga krav.

Japp, diesel med HVO vore vettigt, men snål bensinare nära nog. Och så finns t ex Focus med hyfsat snål etanolmotor, och med den soppan blir det ytterligare lite bättre klimatmässigt. Hyfsat pigg ska den visst oxå va.

Se originalpost. Anledningen till att bilbyte är aktuellt just nu är i första hand att bilen blir för gammal för att köras i delar av Sthlm maa miljözoner. Blir det inga miljözoner kör vi den nog ett tag till.

När vi väl säljer den hoppas jag någon annan fortsätter köra den på etanol, och ersätter någon miljömässigt sämre bil.

[/quote]
Skall du skrota Mondeon? Om inte så finns det ju en risk att den som köper den utav dig kör mer än dom 1000mil du kör och därmed så är det ju mer miljövänligt att du behåller den.[/quote]

Raggamuffin sa:
Miljömässigt menar vi väl?
Syftar du på dieseln eller etanolen?
Dieseln är bättre för klimatet (än motsvarande bensinare), men sämre för miljön/hälsan i storstäder. Etanolen är väl också bättre för klimatet, men ledde väl till skövling av regnskog och långa transporter m.m. (vilket motverkar klimatvinsten), om jag minns rätt.

Co2-utsläpp för de drivmedel som sålts i Sverige 2017:
CO2 WTW för drivmedel sålda 2017 (snitt totalt i Sverige) Ref
Bensin MK1 2,67 [kg CO2 ekv/liter]* a
Diesel MK1 2,81 [kg CO2 ekv/liter]* a
E85 1,13 [kg CO2 ekv/liter]* a
Fordonsgas 0,97 [kg CO2 ekv/Nm3] = 1,0 kg CO2 ekv/kg]* a
El (svensk elmix)= 0,047 [kg CO2 ekv/kWh] a
Fame 1,04 [kg CO2 ekv/liter]* a
HVO 0,39 [kg CO2 ekv/liter]* a

Diesel alltså sämre än t ex bensin, men om förstnämnda tankas i en snålare bil (vilket många dieslar är) blir ju resultatet ett annat. Etanol, gas, HVO, el bättre än båda. Hur bra sistnämnda är beror på hur de producerats, som sagt. För etanol liksom för el och annat.

marxos sa:

Diesel alltså sämre än t ex bensin, men om förstnämnda tankas i en snålare bil (vilket många dieslar är) blir ju resultatet ett annat. Etanol, gas, HVO, el bättre än båda. Hur bra sistnämnda är beror på hur de producerats, som sagt. För etanol liksom för el och annat.

Problemet med diesel i stadsmiljö är att avgaserna dödar fler än alla bilolyckor i världshistorien har orsakat. Co2 är viktigt, men nox och lungcancerframkallande partiklar gör att alla dieslar borde förbjudas omedelbart. Folk som kör diesel är mördare - bittra sanningen.

Gamla dieslar kanske men från nya dieslar kommar bara hälften från avgasröret. Resten kommer från bromsarna. Det bidraget är med andra ord drivmedelsoberoende. Det här förutsätter tätortstrafik. På landsväg och motorväg kommer inte bromsarna till så mycket användning.

/Martin

Bengt-re sa:
Problemet med diesel i stadsmiljö är att avgaserna dödar fler än alla bilolyckor i världshistorien har orsakat. Co2 är viktigt, men nox och lungcancerframkallande partiklar gör att alla dieslar borde förbjudas omedelbart. Folk som kör diesel är mördare - bittra sanningen.

Tyvärr så klarar ju många "fritänkande" inte av att hålla mer än en tanke samtidigt i huvudet, och eftersom de inte tror på klimatproblemen så måste diesel vara bäst.

MartinRF sa:
Gamla dieslar kanske men från nya dieslar kommar bara hälften från avgasröret. Resten kommer från bromsarna. Det bidraget är med andra ord drivmedelsoberoende. Det här förutsätter tätortstrafik. På landsväg och motorväg kommer inte bromsarna till så mycket användning.

/Martin

Jag vill påpeka att i en elbil eller laddhybrid använder man i stort sett inte bromsarna eftersom det finns regerering. Jag måste bromsa hårt en gång i veckan för att motionera bromsarna annars börjar de kärva och skivorna rostar.

Hasse#7 sa:
MartinRF sa:

/Martin

Jag vill påpeka att i en elbil eller laddhybrid använder man i stort sett inte bromsarna eftersom det finns regerering. Jag måste bromsa hårt en gång i veckan för att motionera bromsarna annars börjar de kärva och skivorna rostar.
Jag har samma problem på min bensinbil. Synd bara att tanken inte fylls på när jag motorbromsar.

/Martin

MartinRF sa:
Hasse#7 sa:
MartinRF sa:

/Martin

Jag har samma problem på min bensinbil. Synd bara att tanken inte fylls på när jag motorbromsar.

/Martin

Då är du en trolig kandidat för att gå mot det elektriska.

marxos sa:
Tack alla för input! Focus Ecoboost låter spontant som ungefär vad jag är ute efter. Bytbils köpguide skriver tyvärr ned den en del, men ska kolla fler tester. Ni har inte haft några bekymmer, Davveno1?

Avensis lite för stor (men Auris kanske intressant...) å Ampera går nog bort mycket för att vi har få skäl att skaffa nåt som ska/bör laddas i uttag.

Inga bekymmer men endast ägt den 6månader /400 mil.
Rätt rolig att köra och går tystare än vår förra V70 II.

Fältprästen sa:
marxos sa:
Kör idag en Mondeo 2009 etanolbil. Den är dock euro 4 och kommer därmed drabbas av miljözonerna i Sthlm.
Har dålig koll på euro 5, men borde inte en etanolbil lätt platsa in där, i alla fall för CO2?
Det har enbart att göra med när euro5 kom (tror det var 2010). Det finns flera bilar av 2009 års modell som uppfyller kraven men iom att klassningen inte fanns då så är de inte klassade. Troligtvis går det inte, eller är skitkrångligt/dyrt att klassa om dem pga byråkrati.

Bengt-re sa:
marxos sa:

Är alla som grillar eller har en brasa också mördare?

marxos sa:

Meh!!
Det där var ju en jämförelse mellan äpplen och päron. Det är ju inte per-liter som är intressant, frågan är utsläpp per-mil i likvärdiga bilar.
Svensk elmix är inte heller intressant eftersom svenska elnätet hänger ihop med omkringliggande länders.

SLI sa:
marxos sa:

Meh!!
Det där var ju en jämförelse mellan äpplen och päron. Det är ju inte per-liter som är intressant, frågan är utsläpp per-mil i likvärdiga bilar.
Svensk elmix är inte heller intressant eftersom svenska elnätet hänger ihop med omkringliggande länders.

Vi säger samma sak. Läs mitt inlägg. Om vi tar t ex en snåldiesel som dricker under 0,4/mil blir den bilens utsläpp såklart lägre än en bensinare som dricker 0,6. Den lägre förbrukningen kompenserar med råge för den sämre siffran per liter.

marxos sa:
SLI sa:
marxos sa:

Meh!!

Vi säger samma sak. Läs mitt inlägg. Om vi tar t ex en snåldiesel som dricker under 0,4/mil blir den bilens utsläpp såklart lägre än en bensinare som dricker 0,6. Den lägre förbrukningen kompenserar med råge för den sämre siffran per liter.
Jag är lite fundersam kring diesel vs HVO-siffrorna också. T.ex. den diesel Preem säljer innehåller 30-50% HVO (från tallolja) och även andra (OKQ8?) har ganska hög HVO-inblandning. Medan andra bolag har i princip bara fossil diesel förutom den obligatoriska RME-inblandningen. Är detta inkluderat i diesel-siffran, eller avser den ren fossil diesel så att för att få CO2-utsläpp fr ex.vis Preems diesel bör man vikta in HVO-andelen?

Funfact: preems biodiesel innehåller även slaktavfall som en ingrediens. Luktar sådär under urlastning har jag fått höra.

ooms sa:
marxos sa:
SLI sa:
marxos sa:

Meh!!

Jag är lite fundersam kring diesel vs HVO-siffrorna också. T.ex. den diesel Preem säljer innehåller 30-50% HVO (från tallolja) och även andra (OKQ8?) har ganska hög HVO-inblandning. Medan andra bolag har i princip bara fossil diesel förutom den obligatoriska RME-inblandningen. Är detta inkluderat i diesel-siffran, eller avser den ren fossil diesel så att för att få CO2-utsläpp fr ex.vis Preems diesel bör man vikta in HVO-andelen?

Tolkar det som du. Man har tagit med just E85 för att det är en branschgemensam standard, men Preems mix får man räkna fram effekten av själv. Siffrorna från Miljofordon.se

davveno1 sa:
marxos sa:

Inga bekymmer men endast ägt den 6månader /400 mil.
Rätt rolig att köra och går tystare än vår förra V70 II.

Låter lovande. Kul också med v70 gen 2 som ref, eftersom den delar mycket med vår Mondeo gen 4.

1000 mil per år är vad jag snittar och bryr mig föga om förbrukning, blir liksom ingen vidare ekonomi i att byta från någon som snittar 0,8 till 0,5 som det blir i mitt fall.

Bengt-re sa:
Det gäller för gamla dieslar och i liten grad för några av de som säljs idag, men många dieselbilar uppfyller redan idag Euro 6d
När ADAC jmf bilar med Euro 6c med nuvarande Euro 6d bilar (Euro 6d-Temp) så fann de en snitt reducering av NOx-utsläppet för "Euro 6d-Temp-bilarna" på hela 95–99 procent!
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/abgas-diesel-fahrverbote/abgasnorm/euro-6d-temp/
Euro 6d blir ett EU-krav på alla nya bilmodeller from 2020 och för alla modeller, oavsett när de lanserades, året efter.
Redan idag är det många av de bilar som säljs som uppfyller Euro 6d
euro6d-temp--nox-ausstoss-kalte-720x540.jpg

Redigerat
ooms sa:
Jag är lite fundersam kring diesel vs HVO-siffrorna också. T.ex. den diesel Preem säljer innehåller 30-50% HVO (från tallolja) och även andra (OKQ8?) har ganska hög HVO-inblandning.
Preem är duktigare på marknadsföring än på att i verkligheten tillverka och sälja talloljediesel,
det är endast Preem Evolution Diesel +(Plus) som innehåller 50% förnybart, som delvis är baserad på tallolja
Den vanliga (låginblandade) dieseln kallar de Preem Evolution Diesel, tillräckligt lika för att vara svårt att skilja på.

Men vad som är riktigt fult av Preem är att trots den massiva marknadsföringen av Preem Evolution Diesel + så säljs den endast i några få av alla deras mackar, endast 22 av över 550 Preem-mackar i Sverige och ingen av dem ligger i Sthlm eller ens i mälardalenområdet, de närmast Sthlm finns i i Nyköping och Flen.

Preem Evolution Diesel + säljs inte heller på ngn Preem-mack i Göteborg, eller hela Västra Götaland.

Samma sak i Malmö, och hela Skåne; ingen Preem-mack där säljer Preem Evolution Diesel +.
Inte en enda mack som säljer Preem Evolution Diesel + finns norr om Örebro.
Allt enl https://www.preem.se

/Håkan

Senast ändrad:
HåkanC sa:
ooms sa:
Jag är lite fundersam kring diesel vs HVO-siffrorna också. T.ex. den diesel Preem säljer innehåller 30-50% HVO (från tallolja) och även andra (OKQ8?) har ganska hög HVO-inblandning.
Preem är duktigare på marknadsföring än på att i verkligheten tillverka och sälja talloljediesel,
det är endast Preem Evolution Diesel +(Plus) som innehåller 50% förnybart, som delvis är baserad på tallolja
Den vanliga (låginblandade) dieseln kallar de Preem Evolution Diesel, tillräckligt lika för att vara svårt att skilja på.

Men vad som är riktigt fult av Preem är att trots den massiva marknadsföringen av Preem Evolution Diesel + så säljs den endast i några få av alla deras mackar, endast 22 av över 550 Preem-mackar i Sverige och ingen av dem ligger i Sthlm eller ens i mälardalenområdet, de närmast Sthlm finns i i Nyköping och Flen.

Preem Evolution Diesel + säljs inte heller på ngn Preem-mack i Göteborg, eller hela Västra Götaland.

Samma sak i Malmö, och hela Skåne; ingen Preem-mack där säljer Preem Evolution Diesel +.
Inte en enda mack som säljer Preem Evolution Diesel + finns norr om Örebro.
Allt enl https://www.preem.se

/Håkan
Just därför jag skrev 30-50%, då den "vanliga" evolution-dieseln som finns på de flesta mackarna har 30%, medan 50%-varianten bara finns på ett fåtal mackar som du påpekar. F.ö. kan jag tycka det vore mer intressant att få veta var de ligger, än var de inte ligger :-)

Intressant det du visar kring utsläpp från nya dieselbilar, det bör ju slå hål på ett av de starkaste argumenten mot diesel. Och är kanske en anledning till att den debatten tystnat en hel del det senaste året. Vilket är välkommet då man behöver jobba på flera fronter för att lösa den framtida transportfrågan, och inte låsa fast sig vid en enda teknik (batteribilar). Förra veckan skrev f.ö. Ny Teknik om ett intressant exjobb som tittade på det mest kostnadseffektiva sättet att minska co2-utsläppen från bilar, och konstaterade att biodiesel ger mest Bang-for-the-Buck:
https://lup.lub.lu.se/student-papers/search/publication/8975814

Tillbaka
Topp