Tips på megasnabb hybrid?

itisasitis

Aktiv medlem
Hej Cykelbullen,

Jag är på jakt efter en pendlare med rakt styre och skönt utsträckt och "sportig" ställning. Jag är 179 cm lång i strumplästen, 85 cm innerbensmått. Jättegärna 1x. Ej dämpad framgaffel. Hydrauliska skivbromsar ett måste, men helst INTE skitbromsarna som verkar sitta på typ alla cyklar (MT201 - hur kommer tillverkarna undan med att sätta dessa hemska bromsar på cyklar för bortåt 20000?). Helst runt 10000, men kan sträcka mig lite uppåt.

Hit me!

Henrik

Senast ändrad:
Den var ju astuff Jingly, tack för tipset. Känns som tveksamma bromsar, men det kanske bara är att leva med att för att få vettiga bromsar så får man byta till nåt för riktig MTB-användning.

Lite oklara storlekar - känns konstigt att vara 179 cm, ha 84 (jag mätte om) i innerbensmått - och åka på en XL. Brukar handla om M eller L :)

Senast ändrad:
Halvlånga som i att dom inte är så långa, utan att dom är ovanligt långa? Jag kollade måtten men det säger mig inte jättemycket eftersom jag inte mätt upp vad som vore optimalt. Provade en Cannondale idag med topprör och reach ca. 1,5 cm kortare och det kändes som en barncykel.

EDIT: 10 cm styrstam på XL - http://vitusbikes.com/products/vitus-mach-3-vrx-city-bike/ . Verkar väl normalt?

Senast ändrad:
itisasitis sa:
Jag tycker för övrigt att Metra-vevpartiet är riktigt snyggt!

Oki... jag körde ett 105 R7000 med singelklinga när jag byggde cykel i våras för att jag tyckte Metra vevarna var tunga och fula. Smaken är olika - men jag landade på 42T iaf så rent tekniskt hade jag ju kunna kört Metra.

Bilagor

• 20190322_152457.jpg
    20190322_152457.jpg
    460.7 KB · Besök: 54
Det där ser ruskigt snyggt ut Bengt-re, men jag har inte riktigt färdigheterna/orken att byta vevparti :) Hur mycket skiljer i vikt?

Lite synd att denna cykel inte har karbång-gaffel, vilket ändå verkar vanligt i den prisklassen.
EDIT: vilket den ändå verkar ha :)

Senast ändrad:
Planetx london tipsar jag om som vanligt. Men nu med brexit så vet jag inte om jag skulle våga beställa.

Skivbroms, får plats breda vinterdäck, skivbromsar, pakethållare om man vill ha det. M.m.

Etnica, tackar, jag har kollat särskilt deras Full Monty som är snarlik Mach 3. Vassare bromsar verkar det som. Men jag vet inte vad den väger, och måtten känns lite knepigare. Och tusen-ish SEK dyrare.

EDIT: nu vet jag inte varför jag kollat Fully Monty och inte London Road. 100GBP skillnad som jag inte riktigt hittar någonstans mer än större bromsskiva fram i specen? Men dom har precis lika stor på bilderna.

Trist att de cyklar man vill ha inte går att prova :(

Senast ändrad:
etnica sa:
Planetx london tipsar jag om som vanligt. Men nu med brexit så vet jag inte om jag skulle våga beställa.

Skivbroms, får plats breda vinterdäck, skivbromsar, pakethållare om man vill ha det. M.m.
Det är två hela månader (31 oktober) kvar till brexit, så finns den bara i lager ska det inte vara nåt problem.

Jag är 181cm lång och 81cm innerben, har en Roadlite AL 6.0 i Large. Har inte sadeln jättehögt upp. Den mäter 423 + 100 (stem) = 523 mm
i reach, Mach 3 VRX i XL mäter 417 + 100 = 517 mm.

Du hade nog kunnat välja en XL på Mach 3 med möjlighet att korta ner stammen lite om det skulle behövas. Lite längre hjulbas på Machen, lite typ 1 grad flackare gaffelvinkel vilket jag inte hade haft något emot på min Roadlite.

Tyre clearance på Machen verkar vara max 45mm så det är ju bra, jämfört med Roadliten som jag har 32mm på nu, men som säkert kan ta 35 iaf.

Med kunskapen och erfarenheten jag har idag hade jag nog hellre köpt en Mach, men den var å andra sidan dyrare än Roadliten när det begav sig. :D

itisasitis sa:
Den var ju astuff Jingly, tack för tipset. Känns som tveksamma bromsar, men det kanske bara är att leva med att för att få vettiga bromsar så får man byta till nåt för riktig MTB-användning.

Tror inte du får problem om du bara kör vanligt på väg och så. Har typ liknande fast lite äldre modell på pendlaren och har inga problem att bromsa alldeles för hårt med dom, även på vintern.

En Mach 3 XL hemklickad! Stort tack alla för er hjälp! Om nån är intresserad så kan jag ta lite bilder och skriva lite om den när jag får den.

Henrik

Drar jag ut på det så får jag sån sinnessjuk beslutsångest och buyer's remorse, så det var bara att köra. Jag gillade den ju skarpt direkt när jag såg den, så jag kommer ändå inte hitta något mycket mer fantastiskt om jag letar vidare.

Ja, cykeln ska poseras i en cool alternativt naturskön miljö, helt klart! Allt annat är ointressant. ;)

Och angående beslutsångest osv så är jag likadan! Lika bra att inte sitta och tveka för länge. :P Det är bara pengar! Man får nya. ;)

Tillbaka
Topp