Klura ut max däcksbredd, kan man göra så här?

BuTTuS

Aktiv medlem
Linda på lite liggunderlag, mäta, kolla att det går fritt, är det sanningen?

Bakgrund: År sugen på ett par begagnade billiga ful-hjul med feta däck till de få gånger jag kör stigar som egentligen är för mycket för Luxen. Visst, en mer stigorienteradcykel vore bättre men jag kan inte riktigt motivera det med tanke på hur sällan jag cyklar sånna stigar.

Så, detta blev 70mm:
IMG_5520.JPG

Och det går fritt med någon mm till godo:
IMG_5521.JPG

Innebär det att ett par 29x2,8 kommer att funka eftersom däck sällan (eller aldrig?) blir så breda som anges?

Ska du ändå köpa beggade hjul kanske ett par hyfsat breda 27.5" fälgar är bättre? Man bör för övrigt kolla så inte höjden blir ett problem, både mot sadelrör när du bottnar länkaget och vid vevpartiet.

freddag sa:
och panaracer fat b nimble 29x3.0 sägs vara typ 68 mm i verkligheten. men kanske blir för tajt.
Tack för tipset, det blev ett par sånna. De blev bara 66mm med 2bar i på 30mm fälg, lär kanske krympa någon mm med ”rätt” tryck sedan. Men blev kanske bra med lite marginal, ska bli kul att testa sedan bara förkylningen kunde försvinna...

504E1B17-98E1-4221-9E9F-4ED4586E8870.jpeg

Däcken blir inte smalare när du kör, hela hjulet flexar en aning.
Du lär få förhoppningsvis bara kosmetiska slitmärken på kedjestagens insida när det är så där tajt.

Tillbaka
Topp