• [Byggtråd] Paris Roubaix Challenge kräver en ny cykel

Av:
    Aero is everything
    Med anledning av att jag bokat Paris- Roubaix Challange april 2020 och inte äger någon lämplig cykel för detta ändamål, befinner jag mig helt osökt i ett läge då jag måste bygga mig en cykel till detta event :-)

IMG_6417.JPG

Har sedan en tid funderat på en gravelcykel och efter mycket velande fram och tillbaka har jag nu plockat hem en Litespeed Gravel ram i titan med tillhörande gaffel i kolfiber.

Martin Czernik
    Lidingö | Stockholm | Sweden
    @bikes_burgers_and_beer

S-Works Stumpjumper AXS | TREK Top Fuel 9.8 AXS | Litespeed Gravel AXS
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-23 13:58 av Aero is everything.

• Re: Paris Roubaix Challenge kräver en ny cykel

Av:
    thomaslundstrom
    Snyggt! ???

--

GotoVelo!

• Re: [Byggtråd] Paris Roubaix Challenge kräver en ny cykel

Av:
    lundatok
    ?

Av:
    Aero is everything
    OK, så redan förra året började jag fundera på att bygga en hoj och köra 1x med SRAm eTap. Frågade runt lite och SRAM själva avrådde från iden. Dom menade att eftersom bakväxeln inte hade en clutch som spände kedjan mellan växlingarna, skulle risken för att tappa kedjan vara överhängande.

Snabbspola fram till våren 2019 och vi har en helt annan situation. Som på beställning släpper SRAM sitt nya AXS-system: trådlös MTB-växel med clutch som lirar med eTap-reglagen och möjliggör därmed alla mina idéer.

eagle_AXS_Reverb.jpg

Så, planen är:
    - SRAM XX1 Eagle AXS Bakväxel
    - SRAM XX1 Eagle XG-1299 10-50T 12-delad Kassett
    - SRAM RED® eTap AXS HRD Broms & Växelhandtag för skivbromsar
    - RockShox Reverb AXS Dropper Seatpost
    - AbsoluteBLACK ovala 42T, 38T och 34T klingor att växla mellan

Nu måste jag bara övertyga SRAM att släppa de enskilda komponenterna till mig, annars blir detta en dyr historia....

Martin Czernik
    @bikes_burgers_and_beer

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-24 14:27 av Aero is everything.

Av:
    wukkaN
    Det här kommer bli förbannat snyggt!

Edit: Vad blir det för hjul?

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-24 14:33 av wukkaN.

Av:
    Spacekitty
    I vilket läge tror du att du kommer använda dropper under Paris Roubaix Challange?

=^.^=

Av:
    Aero is everything
    Spacekitty skrev:
    I vilket läge tror du att du kommer använda dropper under Paris Roubaix Challange?

Kommer inte köra med droppern på Paris Roubaix, det bästa med AXS är att jag kan plocka av stolpen, sätta dit en vanlig utan att behöva dra om kablar etc...

MEN jag kommer inte hänga upp cykeln på väggen efter april-2020 :-) Funderar på att kanske köra Lidingöloppet MTB och Cykelvasan på den, just for fun!

Martin Czernik
    @bikes_burgers_and_beer

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-24 14:54 av Aero is everything.

Av:
    Crocko
    Spacekitty skrev:

På samma etapp som 50 klingan behövs :) antar jag, låter sin cykeln skall ha ett annat liv utanför det loppet på riktigt branta grusvägar.

Av:
    Aero is everything
    wukkaN skrev:
    Det här kommer bli förbannat snyggt!

Edit: Vad blir det för hjul?

Dels funderar jag på ett set 650b i aluminum som kan ta riktigt feta graveldäck, dels ett par kolfiber-700c för grus och asfalt....sedan får väder och vind bestämma vilket par som får hänga med ner till Frankrike!

Martin Czernik
    @bikes_burgers_and_beer

Av:
    NickPick
    Aero is everything skrev:
    Spacekitty skrev:

Kommer inte köra med droppern på Paris Roubaix, det bästa med AXS är att jag kan plocka av stolpen, sätta dit en vanlig utan att behöva dra om kablar etc...

MEN jag kommer inte hänga upp cykeln på väggen efter april-2020 :-) Funderar på att kanske köra Lidingöloppet MTB och Cykelvasan på den, just for fun!

Grymt bygge, men du behöver inte droppern till något av de loppen så sätt på något lätt och bekvämt istället, tycker jag.
    Snacka om att SRAM har skapat habegär hos cyklisterna ??.

Av:
    Aero is everything
    NickPick skrev:
    Spacekitty skrev:

Grymt bygge, men du behöver inte droppern till något av de loppen så sätt på något lätt och bekvämt istället, tycker jag.
    Snacka om att SRAM har skapat habegär hos cyklisterna ??.

Nä Cykelvasan (som jag kört 10 ggr numera) håller jag med om, men backen ner på Bosön (klipphällarna på baksidan), andra varvet på Lidingöloppet MTB, där är det skönt att få undan pinnen mellan benen.

Men visst, det går att lägga 8000 SEK på något mer användbart eller inte :-)

Martin Czernik
    @bikes_burgers_and_beer

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-09-25 13:55 av Aero is everything.

Av:
    Aero is everything
    Satt och surfade på webben (så dumt, dumt) och hittade dom perfekta vevarna till min vackra titan-ram:

cane-creek-eeWings-titanium-crankset_1-1200x800.jpg

Sjukt dyra men dom är både snygga, lätta och vridstyva. Nu måste jag bara hitta någon som vill köpa en av mina njurar!

Martin Czernik
    @bikes_burgers_and_beer

Av:
    Velocipeden
    Lite jobbigt då du behöver sälja den andra...
    Lycka till!

Av:
    Aero is everything
    I går kväll fick kreditkortet jobba hårt:

Först lyckades jag hitta två stycken hjulpar som träffade mitt i prick när det gällde användningsområde, vikt och inte minst pris. HUNT i England har precis tagit fram ett 48mm kolfiber hjul för skivbromsar som är utvecklat för att klara lite tuffare tag och testat just på pavén nere i Frankrike.

https://youtu.be

Lagom aero, hyffsad vikt för att vara så brett, förberett för slanglöst, Ceramicspeed-lager, genomgående axlar och med 28mm däck på kommer 50 km pavé kännas lite, lite bättre. Så jag lyckades beställa ett par direkt från deras allra första leverans!

HUNT-48-Limitless-Aero-Disc-Hero-Shot_79435968-b4e4-426f-b85e-4dff6b7cbd6e_1024x1024.jpg

Dessutom hittade jag ett par 650b/27,5 aluminium hjul som skulle funka perfekt med lite grövre däck ute i terrängen, MASON x HUNT 650b adventure sport, återigen hyffsad vikt, redo för slanglöst samt ett överkomligt pris. Så dom slank ner i varukorgen de med.

Mason-Hunt-Adventuresport-650B-Hero_dfb6c297-87e8-4707-a124-39809b69ad8d_1024x1024 (1).jpg

Martin Czernik
    @bikes_burgers_and_beer

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-25 08:04 av Aero is everything.

Av:
    weldion
    Känns som denna cykel har potential att bli fräck!

Av:
    Aero is everything
    Sedan fick jag tag i en cykelaffär i Italien där man var villig att sälja mig de separata AXS-komponenterna som jag behöver till cykeln - XX1 Eagle AXS bakväxel, RED eTap AXS växel/bromshandtag med HRD skivbromsar. Eftersom allt fanns hyllan passade jag även på att köpa hem 2 extra XX1 Eagle AXS bakväxlar med växelhandtag till min Stumpjumper och Top Fuel.

sram-xx1-eagle-axs-upgrade-kit-1x12_1_2.jpg

Johan på TCM fick hjälpa med övriga komponenter: en 10-50T kassett, kedja samt några extra batterier.

SRAM_XX1_Eagle_AXS_XG-1299_Eagle_12_speed_MTB_Cassette_Rainbow_2048x.jpg

Det fick även bli en RockShox Reverb AXS.

RockShox-Reverb-AXS-Test-Review-elektronische-Sattelstuetze-electronic-dropper-post-014-1140x760.jpg

Kommer den inte till användning på Graveln, så kan den sitta på min Stumpjumper resten av tiden - bara att byta stolpe, para ihop i appen och köra! Och så blir det jävligt cleant utan massa kablar...

RockShox-Reverb-AXS-Test-Review-elektronische-Sattelstuetze-electronic-dropper-post-09-1140x760.jpg

Martin Czernik
    @bikes_burgers_and_beer

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-09-25 10:16 av Aero is everything.

Av:
    Andbo0123
    Grymt bygge!

Av:
    skier
    Det ser ut att bli ett häftigt bygge!
    Jag hade valt en större framklinga (åtminstone 50t) till Paris-Roubaix, det är bom-platt hela vägen och man vill kunna köra på låg kadens och hög kraft över pave-avsnitten för att hålla flytet.

Personligen hade jag valt bredare däck än 28mm också om det får plats, det är väldigt dåligt skick på många av avsnitten (jag har kört Paris-Roubaix Cyclotourisme 210 km två ggr).

Av:
    Pelle Hå
    Ojojoj, fint som snus! Kommer bli riktig mumma den där.

/Pelle
    - Nu är mitt inlägg snart slut. Nu är mitt inlägg slut.

Av:
    Aero is everything
    skier skrev:
    Det ser ut att bli ett häftigt bygge!
    Jag hade valt en större framklinga (åtminstone 50t) till Paris-Roubaix, det är bom-platt hela vägen och man vill kunna köra på låg kadens och hög kraft över pave-avsnitten för att hålla flytet.

Personligen hade jag valt bredare däck än 28mm också om det får plats, det är väldigt dåligt skick på många av avsnitten (jag har kört Paris-Roubaix Cyclotourisme 210 km två ggr).

Coolt, alltid bra med kommentarer från folk som kört banan.
    Min fråga är då om du körde 50x11 - 4.55 i utväxling? Jag kommer ha 42x10 - 4.20 i utväxling, skillnaden ser marginell ut men kanske ska man kliva upp en storlek, får testa.

Däck kommer bli så brett det bara går på 48mm-hjulen, dom klarar upp till 45mm. Blir det regn eller annat djävulskap så åker 650b-hjulen på med 47-50mm däck...

Martin Czernik
    @bikes_burgers_and_beer

Av:
    desmo
    Känns som ett riktigt premiumbygge. Ska bli kul att se resultatet.

Av:
    skier
    ...
    Coolt, alltid bra med kommentarer från folk som kört banan.
    Min fråga är då om du körde 50x11 - 4.55 i utväxling? Jag kommer ha 42x10 - 4.20 i utväxling, skillnaden ser marginell ut men kanske ska man kliva upp en storlek, får testa.
    ....

Jag körde med 53/11 som tyngst, men tyckte det var bra att kunna hålla mig lite högre upp på kassetten för att få en mer spänd kedja. Jag upplevde att paven gick enklare om jag orkade hålla mig över 30km/h, då fastnade man inte lika mkt i hålorna.

Däckval beror ju mkt på hur bråttom man har och hur mycket smärta man tål, det är väl ungefär 5 mil pave och 16 mil asfalt.
    Jag körde första gången med 28mm Conti gatorskin och andra gången med 38mm Challenge Gravel grinder, båda funkade bra. Det är ju bekvämt med 38mm men blir lite jobbigare att hänga med i klungorna på asfaltskörningen. Sen ska det ju skaka lite, annars kan man ju lika gärna köra en asfaltsrunda :)

Av:
    Aero is everything
    skier skrev:
    Jag körde med 53/11 som tyngst, men tyckte det var bra att kunna hålla mig lite högre upp på kassetten för att få en mer spänd kedja. Jag upplevde att paven gick enklare om jag orkade hålla mig över 30km/h, då fastnade man inte lika mkt i hålorna.

Däckval beror ju mkt på hur bråttom man har och hur mycket smärta man tål, det är väl ungefär 5 mil pave och 16 mil asfalt.
    Jag körde första gången med 28mm Conti gatorskin och andra gången med 38mm Challenge Gravel grinder, båda funkade bra. Det är ju bekvämt med 38mm men blir lite jobbigare att hänga med i klungorna på asfaltskörningen. Sen ska det ju skaka lite, annars kan man ju lika gärna köra en asfaltsrunda :)

Ja det ska ju kännas att man kör Paris-Roubaix, annars hade man ju kört det på XC-mountainbiken. Vi får se vad det blir till slut, ska testa lite olika däck upp och ner Erik Dahlbergsgatan här i Stockholm :-)

EDIT: Med den nya Eagle-bakväxeln behöver jag inte oroa mig för att kedjan inte är spänd, med clutch sköter sig den saken själv :)

Martin Czernik
    @bikes_burgers_and_beer

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-09-26 07:33 av Aero is everything.

Av:
    mr.morango
    Grymt bygge följer med intresse! Vad är det för vevparti? Slog du till?

Av:
    MAMTB
    Har du köpt Eewings än? Jag är alldeles för sugen på att ha sådana på mtb... Finns med stages powermeter också om man vill ha effektdata... Dyra som skam dock! Men sjuuuukt coola!

Av:
    Aero is everything
    MAMTB skrev:
    Har du köpt Eewings än? Jag är alldeles för sugen på att ha sådana på mtb... Finns med stages powermeter också om man vill ha effektdata... Dyra som skam dock! Men sjuuuukt coola!

Yes - slog till på ett par All-road med AbsoluteBLACK oval klinga till. Får dom nog till helgen om DHL inte klantar till det....

Martin Czernik
    @bikes_burgers_and_beer

Av:
    Aero is everything
    mr.morango skrev:

Yes, beställdes igår!
    Vevpartiet är ett Cane Creek eeWings All-Road i titan, väger 396g inkl allt!
    https://www.canecreek.com

Martin Czernik
    @bikes_burgers_and_beer

Av:
    mr.morango
    mr.morango skrev:

Yes, beställdes igår!
    Kom till insikt. Grymt bygge jag är avundsjuk på alla fronter. Fortsätt uppdatera. Hur tänkte du med ramen utveckla gärna. Det är ju en grym ram men det finns fler. Vad fick dig att välja just denna?

Av:
    Aero is everything
    mr.morango skrev:
    mr.morango skrev:

Yes, beställdes igår!
    Kom till insikt. Grymt bygge jag är avundsjuk på alla fronter. Fortsätt uppdatera. Hur tänkte du med ramen utveckla gärna. Det är ju en grym ram men det finns fler. Vad fick dig att välja just denna?

Ja du, har faktiskt velat i över ett år och plågat folk hos olika tillverkare med mina frågor :-)

I grund och botten hade jag två kriterier:
    1. Cykeln skulle tåla att flänga med mig runt om i världen, utan att jag skulle behöva oroa mig vid varje flygning om ramen skulle vara hel eller inte. Den ska palla att läggas i en mjuk cykelväska och komma fram utan sprickor eller andra problem. Där anser jag personligen att kolfiberram faller bort, har fått för många sådana pajade, sönderkörda etc.

2. Trots avsaknad av dämpning så ville jag ha en cykel som var skön att sitta på, en ram som var lätt men ändå inte superstel och styv. Där faller aluminum bort. Kvar finns egentligen stål eller mitt favoritmaterial: titan.

IMG_7608.JPG

1999 byggde jag min första drömcykel, en Litespeed Tanesi som fick hänga med i över 10 år innan jag lyckades misshandla sönder den ramen (också). Har aldrig haft en så skön cykel sedan dess, har aldrig kört så snabbt och haft så kul som på den cykeln och då jämför jag bl a med min S-Works Stumpjumper med Öhlins fram och bak!

Så efter att ha letat och kollat, började jag snacka med Litespeed borta i USA. Nämnde att jag cyklade mycket grus i Alperna och att jag funderade på Paris - Roubaix. Dom hade en del nyheter som var på väg ut bl a Ultimate Gravel och deras Cherohala. Men jag fastnade för Gravel-ramen och beslöt att skapa min egna version.

Martin Czernik
    @bikes_burgers_and_beer

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-09-25 22:14 av Aero is everything.

Av:
    Aero is everything
    Igår lämnade jag in pendlarhojen för lite kärlek på Tyresö Cykelmagasin och passade på att plocka ut delarna jag beställt:

IMG_6646.JPG
    RockShox Reverb AXS

IMG_6985.JPG
    SRAM XG-1299 Eagle kassette, 10-50T i regnbågens alla färger

IMG_6989.jpeg
    SRAM XX1 Eagle kedja för 12 växlar.

samt komplettera med lite smått och gott:

IMG_6998.JPG
    S-WORKS Hover styre, 40 cm brett

IMG_6990.JPG

IMG_7971.JPG
    S-WORKS Power sadel med kolfiber-rails, 155mm

IMG_7573.JPG
    Crankbrothers Eggbeaters 11

Bokade även in en tid för montering av cykeln hos TCM - fredag den 4:e oktober smäller det, hoppas bara allt hinner komma hem....

Martin Czernik
    @bikes_burgers_and_beer

Av:
    Barrett
    Grymt bygge!

Min erfarenhet på min CX av 1X11 Etap med deras WiFli bakväxel är hittills helt problemfri. Ingen tappad kedja även fast jag ofta rullar (utan spändkedja) över stök. Flera jag sett med samma lösning använder sig av kedjestyrare, vilket så klart minskar risken ytterligare. Men som sagt inga problem för mig så här långt.

Vidare kör jag 42x10-42 på min pendlar/rando-CX. Helt menlös utväxling och allt för stora steg mellan växlarna för att det ska vara optimalt. Har dock inte provat fram till optimal utväxling för min del. Men blir nog att byta till 44x11-36 eller liknande när det är dags för byte.

Av:
    Raggamuffin

Funkar det att sätta clip-ons på det? Ser ut att vara lite platt profil där "uppe".

// Muffin

Av:
    gandhi
    Premium!

di2-bakväxel säljes:Ultegra di2 6870

Trek Checkpoint köpes:
    https://happyride.se

STULEN!:Transition Rapture
    ~Hjulbryggare~

What? No. We can't stop here. This is bat country.

Av:
    weldion
    Bokade även in en tid för montering av cykeln hos TCM - fredag den 4:e oktober smäller det, hoppas bara allt hinner komma hem....
    What?! Att sätta ihop grejorna är nästan mer än halva nöjet. Avboka tiden och slit fram momentnyckeln.

Av:
    desmo

Bygger du inte själv? Eller bygger ni tillsammans hos TCM?
    För lite av det roliga för mig med att bygga från lös ram är ju att få skruva själv.

Av:
    Raggamuffin
    Det är ju den roligaste timmen med en ny hoj, få sätta ihop den.

// Muffin

Av:
    Aero is everything
    weldion skrev:
    What?! Att sätta ihop grejorna är nästan mer än halva nöjet. Avboka tiden och slit fram momentnyckeln.

Kommer naturligtvis vara med och hjälpa till men det är vissa saker som jag gärna lämna till proffsen för att få det helt rätt - vevlager, styrlagret, bromsar...

Martin Czernik
    @bikes_burgers_and_beer

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-26 13:53 av Aero is everything.

Av:
    Aero is everything
    Barrett skrev:
    Grymt bygge!

Min erfarenhet på min CX av 1X11 Etap med deras WiFli bakväxel är hittills helt problemfri. Ingen tappad kedja även fast jag ofta rullar (utan spändkedja) över stök. Flera jag sett med samma lösning använder sig av kedjestyrare, vilket så klart minskar risken ytterligare. Men som sagt inga problem för mig så här långt.

Vidare kör jag 42x10-42 på min pendlar/rando-CX. Helt menlös utväxling och allt för stora steg mellan växlarna för att det ska vara optimalt. Har dock inte provat fram till optimal utväxling för min del. Men blir nog att byta till 44x11-36 eller liknande när det är dags för byte.

Med clutch på bakväxeln och narrow-wide-kedjering kommer jag inte behöva oroa mig överhuvudtaget, har fortfarande inte tappat kedjan på någon av min mountainbikes efter 5 år med 1x.

När det gäller utväxling så är detta min gravel/klättra i berg cykel. Somrarna brukar jag spendera i Alperna, klättrandes i bergen runt Annecy-sjön och/eller som i somras, Alpe d'Huez. Det ska inte pendlas eller liggas med i någon klunga runt Vättern med denna cykel. 10-50T bak och sedan byta främre klingan vid behov....

Av:
    Aero is everything
    Raggamuffin skrev:

Funkar det att sätta clip-ons på det? Ser ut att vara lite platt profil där "uppe".

Vet inte om det går att sätta något på kolfibern men ja, det är fyrkantig profil på röret...

Martin Czernik
    @bikes_burgers_and_beer

Av:
    Barrett
    Barrett skrev:
    Grymt bygge!

Med clutch på bakväxeln och narrow-wide-kedjering kommer jag inte behöva oroa mig överhuvudtaget, har fortfarande inte tappat kedjan på någon av min mountainbikes efter 5 år med 1x.

När det gäller utväxling så är detta min gravel/klättra i berg cykel. Somrarna brukar jag spendera i Alperna, klättrandes i bergen runt Annecy-sjön och/eller som i somras, Alpe d'Huez. Det ska inte pendlas eller liggas med i någon klunga runt Vättern med denna cykel. 10-50T bak och sedan byta främre klingan vid behov....

Jag menade bara är att man med min erfarenhet inte behöver oroa sig öht även med min set-up.

Jag ska villigt erkänna att jag inte har koll på Roubaix challange, men antog att man körde det i klunga och att det är platt. Det var till det min synpunkt gällde angående utväxling.

Av:
    Sambal Oelek
    Det här blir ju en gravelhoj utan like, spännande bygge!

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Aero is everything
    Däck - kolfiberhjulen kommer med Schwalbe Pro One 28mm installerat, slanglöst så klart men på 650b-hjulen tänkte jag mig något lite grövre, något som funkar på Bosöns MTB-slinga eller runt grusvägarna nere i Alperna.

Har spenderat kvällen med att surfa runt på olika gravelforum och läst massvis med recensioner. Till slut beställde jag hem en uppsättning Schwalbe G-One samt en uppsättning WTB Venture, får se om jag behåller båda.

Schwalbe-Evolution-G-One-Allround-tyre-_56783352_170036852.jpg
    WTBVenture650b.jpg

Martin Czernik
    @bikes_burgers_and_beer

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-26 21:04 av Aero is everything.

Av:
    C-dale
    Vill rekommendera en Evoc/Canyon VCLS sadelstolpe. Väldigt skön fjädring o hyfsad vikt. O kanske en fjädrande styrstam https://redshiftsports.com

Av:
    Johan A
    Barrett skrev:
    Jag ska villigt erkänna att jag inte har koll på Roubaix challange, men antog att man körde det i klunga och att det är platt. Det var till det min synpunkt gällde angående utväxling.

Det stämmer. Ända tills man kommer till den första sektionen av traktorväg, sen är det varje cyklist för sig själv ?
    Det går verkligen inte att förklara hur oerhört smärtsamt det är att hoja på de där avsnitten, det måste verkligen upplevas, något som jag faktiskt rekommenderar för det är även superkul. Efteråt alltså.

Av:
    thomaslundstrom
    Johan A skrev:
    Barrett skrev:

Det stämmer. Ända tills man kommer till den första sektionen av traktorväg, sen är det varje cyklist för sig själv ?
    Det går verkligen inte att förklara hur oerhört smärtsamt det är att hoja på de där avsnitten, det måste verkligen upplevas, något som jag faktiskt rekommenderar för det är även superkul. Efteråt alltså.

Typ 2 roligt, alltså? https://www.rei.com Det låter fantastiskt. :)

--

GotoVelo!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ