Happy goes to Lunsen

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum

Per

Ny medlem
Happy goes to Lunsen
Här lite bilder, i all hast

happy1.jpg ht=298

happy2.jpg ht=725

Happy samlas, 27 blev vi.

happy3.jpg ht=725

Dagens olycka, Jonas växelöra bröts av, men efter en stunds mekande blev Enduron en hyfsad singlespeed, katastrofen var avvärjd.

happy4.jpg ht=442

Lunchpaus vid Fläktanstugan

Bilder från ett steg på Östra Upplandsleden:

happy5.jpg ht=622
happy6.jpg ht=725
happy7.jpg ht=725
happy8.jpg ht=566
happy9.jpg ht=544
happy10.jpg ht=544
happy11.jpg ht=725
happy12.jpg ht=544
happy13.jpg ht=544
happy14.jpg ht=544

Uppsamling inför sista knixiga stigen ut till Flottslund

happy15.jpg ht=544

Marcus mekkar med sitt krånglande bakhjul

Stilstudier:

happy16.jpg ht=725
happy17.jpg ht=725
happy18.jpg ht=725
happy19.jpg ht=725
happy20.jpg ht=542
happy24.jpg ht=556
happy26.jpg ht=725
happy25.jpg ht=544

happy27.jpg ht=544

De slagna hjältarna, pustar ut :)

happy28.jpg ht=725

Happymobilen lastas.

Tack för sällskapet. Det var en jättefin tur.

Per

Senast redigerad av en moderator:
Happy goes to Lunsen
Tack för idag, alla som var med och Per som guidade, det var en suverän dag! Och trots att vi var så många så tycker jag att det fungerade riktigt bra, egentligen bara ett par mindre borttappningar av grupper men annars så verkade de flesta hålla ungefär samma tempo, och fantastiskt att Jompers haveri inte innebar en lång och tråkig vandring tillbaka till bilen redan före lunchdags!

Happy goes to Lunsen
Wow , såg jätte fint ut!
Verkar ha varit en lyckad tur.

Va många ni va! Alla happyiter? Det e inte så att man får hänga på någon gång?
Förästen vart ligger Lunsen?

Happy goes to Lunsen
Tack till alla som var med , och ett särskilt tack till de "locals" som guidade. Nu är jag defintivt botad från min spångest!
Och: Jag lovar att aldrig mer sticka ut på en grupptur med bromsar som ligger emot hela tiden. Känns trist at uppehålla hela gruppen för att hjulen knappt rullar. Så jag skriver det hundra gånger: NÄ, det får räcka med femtio.

Jag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med Happygänget. Jag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetvJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetvJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med HappygängetJag ska se till att mina bromsar är perfekt justerade nästa gång jag ska ut med Happygänget

Happy goes to Lunsen
Kan inte annat än hålla med om att det var en riktigt trevlig tur. Nästa gång jag har vägarna förbi Uppsala så kommer jag garanterat ta med cykeln för att kunna njuta av de trixiga stigarna igen.

Enligt min cykeldator blev turen 39 km och effektiv cykeltid 3.15. Då är iofs 3 km transfer fram och tillbaka inräknat.

/niklas

Happy goes to Lunsen
Instämmer med alla "tack"! Trevlig tur och suverän guidning.

Det känns i kroppen att man hållt igång fem och en halv timma, fikapaus inräknad. Jag kroknade ganska ordentligt på slutet, men stigarna var lika roliga för det. Sista avsnittet över det höga landet med hällar var otroligt kul!

Ikväll sover man gott.
/Johan

Happy goes to Lunsen
erik h Skrev:
-------------------------------------------------------
> Och trots att vi
> var så många så tycker jag att det fungerade
> riktigt bra, egentligen bara ett par mindre
> borttappningar av grupper

Det var i hög grad Fredriks förtjänst. Hade inte han lagt sig sist skulle nog några fortfarande ha varit kvar i Lunsen :)

> men annars så verkade de
> flesta hålla ungefär samma tempo, och fantastiskt
> att Jompers haveri inte innebar en lång och tråkig
> vandring tillbaka till bilen redan före lunchdags!

Ja: där var jag orolig ett tag. Men Enduron funkade anmärkningsvärt bra som singlespeed.

För egen del ska jag lägga till ett växelöra bland prylarna jag alltid har med mig.

En annan bra sak var att vi knappt stötte ihop med några fotgängare. De få vi mötte, var väl bara tre fyra stycken, verkade mest förvånande, och ingen svor efter oss.

Det kan kanske vara kul att veta vilka leder vi åkte. Kör numren fr MTB runt Uppsala, först led 3 norrut, sedan led 22, och 4, 5, 10 ut till Alsikevägen. Från Alsike in i skogen igen via led 12, sedan 14 (11), ock så 2 ut till Flottsund.

En härlig söndag verkligen

Per

Happy goes to Lunsen
Stora fram och 4:e största bak var en kombination som passade bra - rak kedjelinje och kedjan blev ganska spänd, tillräckligt spänd för att aldrig hoppa av (förutom när jag i kombination med att jag gick över styret även växlade ner på lilla fram en gång). Funkade otroligt bra.

Låste dock bakdämparen - även om det inte är mycket på Enduron så drar den ändå lite kedja när den komprimeras, ville inte gärna slita av kedjan.

Så jag kämpade runt på en singlespeed-hardtail idag! Fick dock ta det lite lugnt, vet inte hur den låsta bakdämparen reagerar på rejäla smällar. Vet inte riktigt om ramen är gjord för att klara HT-körning i terräng heller, men det gick ju fint :-)

Happy goes to Lunsen
Ajaj Jonas...

Skogen: 1
Jonas: 0

Första större haveriet va?

Du sparade väl örat från gamla ramen? Tänkte göra ett besök när HOJFAN blir komplett..

Happy goes to Lunsen
Lät som en kul Happyride! Körde du på någon stor sten Jonas, eller vad orsakade växelörats ras? Fina bilder Per, någon som har fler??? :-9

/Leo

Happy goes to Lunsen
Jonas bakväxelöra gick bara pang av utan förvarning eller grenar eller något. Jag låg cirka 3-5m bakom när det hände och hade blicken på hans hjul. Sjukt konstigt var det! Måste ha slagit i först och skadat örat och när han sedan trampade på eller växlade small väl skiten av...

Happy goes to Lunsen
Leo Skrev:
> Fina bilder Per, någon som har fler??? :-9

Det kan du fethajja :)

Synd att kameran blev som den vart efter mina försök att laga den...

Alla bilder (samt Ankis fotoorgie på undertecknad) finns här:
<http://thetnt.no-ip.org/2004/04-06/040516%20Happy%20i%20Lunsen/>
(notera ZIP-filen)

Rätt trött nu och ska sussa, men här är några highlights (lämnar mer utförlig rapport bis morgens):

Jomper fixar till kedjan efter haveri, SS och HT

Lunchrast

Jag fick en rätt speciell "punktering", slangen höll - otroligt nog

Mats sadel fick lite special treatment under dagen

En ren bakväxel, notera att det inte är ironi - det var mycket värre!

Grafer från pulsklockan, det är inte särledes kuperat i lunsen men det går sakta (detta inkl. en extrasväng för att leta efter Harris vattenflaska)

Jag for över styret och tog emot mig med enbart skallen. Fick tre märken från hjälmen.

Stort tack till jomper för initiativet, Per och Fredrik L för guidning samt alla andra som kom och gjorde det här till en underbar dag!

Vi ses nästa Epic :)

Happy goes to Lunsen
the_TnT Skrev:

> Jag fick en rätt speciell "punktering", slangen
> höll - otroligt nog

040516%201603%20DCP_0390.jpg

Vad hände? Jag har haft dylika "punkor", när däcket farit av fälgen, i Cambodia o i Colorado, o har då tillskrivit dem (utan att egentligen veta) att värmen fått luften i slangen att expandera så att den krängt däcket av fälgen. Hade Michelin däck som jag slutat med efter de incidenterna.

Per

Happy goes to Lunsen
Jag hade en toppen dag idag, tack till Jomper för bra initiativ blir det hos dig nästa gång? Tobbe och Harri tack för kul sällskap och den fina guidningen runt Uppsala :)

/ Mats

Happy goes to Lunsen
Snacka om att jag blir avis när jag ser bilderna, verkar som ni hade en kanondag i Lunsen, skönt att det löste sig med växelörat, att utmana Lunsen med en "enpetare" förtjänar respekt. Tvivlar iofs på att jag hade kunnat hänga med i erat tempo (måste träna upp både flås och teknik) men det kommer väl fler tillfällen hoppas jag.

Bosse

Happy goes to Lunsen
En tur värd att minnas. Och vilken känsla med 25 cyklar i spåret. Det var inte utan att benen var lite slaka när jag kom hem, men jag kände mig genast stärkt när jag tänkte på vännerna från Enköping, har ni kommit hem ännu?

Mina (osorterade) bilder finns på http://lagerstrom.com/mtb/040516/

Ser redan fram emot nästa ritt.

--David - på den röda Epic:en

Happy goes to Lunsen
Ett stort hej till alla som var med och ett stort tack till dom som ledde runt oss i skogen.
Trött i dag, det blev att cykla hem också,, summa sumarum 13 mil,,nu ska det väl gå bättre på bockstensturen än vad det gick på ränneslätten.
Dom andra från Enköping hälsar också !

ps, en liten negativ sak,,folk som röker på har inte att göra där, men det är min synpunkt.

tick o tack !

Happy goes to Lunsen
Per Skrev:
> Vad hände?

Tror det är en kombination av flera saker;

Mina Mavic X 317-fälgar är nog lite smala för Conti Gravity 2,3"
Lågt lufttryck (således inte sannolikt att det var värmeexpansion)
Stora sidokrafter över stenarna

Det var rätt kul iaf., snacka om paff jag blev när framhjulet helt plötsligt såg tre gånger så stort ut! Gick på mindre än en sekund - tjoff!

Happy goes to Lunsen
Illas Skrev:
> ps, en liten negativ sak,,folk som röker på har
> inte att göra där, men det är min synpunkt.

???

Hoppas du inte refererar till den hemliga påsen som Tobias/FROST plockade upp från backen, tappad av mig när jag tog fram min Alien. Tobias kommentar när han lämnade tillbaka den till mig var "Den här ska jag inte kommentera".

Alien.jpg

Här är innehållet i sagda påse:

pasinnehall.jpg

Jag såg ingen som rökte ens cigaretter?

Happy goes to Lunsen
the_TnT Skrev:
> Rätt trött nu och ska sussa

Nu är jag färdigsussad för den här gången så here goes;

Helt otorligt vad en sådan där runda kan innebära för ens egna teknik! Tydligast är "Spångesten" jag reste dit med. De första spängerna var katastrofala misslyckanden och bara trenetare klarades av - ibland.

Den sista spången jag körde över (när jag och Harri letade efter hans vattenflaska) var av den svåra typen; Dvs. större glipa mellan brädorna än mina däck, "kurvor" och hela paketet. Det bekom mig inte, det var bara att cykla på den ena brädan!

Nu kan jag instämma med Per; Spänger? Det svåra med dem är att komma upp på dem :-D

Men även "klippklättringen" har fått en fin skjuts framåt. Skoj!

Lerforcering och rotrullning har väl inte direkt förbättrats trots att det övades, speciellt rotrullning.

Det vore skönt med ett Lunsen utan rötterna, de är inte svåra - bara jobbiga.

Happy goes to Lunsen
Jag vill ha heldämpat!
Är blå i baken idag....
Smisksvans tja tja tja!

Håller med angående spängerna. OM man lyckas komma upp på ett bra sätt är det inte så svårt. Dock var min koncentration på slutet inte den allra bästa (soppatorsk) så då blev det lite svårare.

Happy goes to Lunsen
TnT: Inte undra på att det går sådär med däcket när du knôr in en stackars boaorm. Den stackarn ville förstås ut! Du ska ha slang i däcket, inte schlange! (orm på tyska)

Happy goes to Lunsen
Illas Skrev:

> ps, en liten negativ sak,,folk som röker på har
> inte att göra där, men det är min synpunkt.
>

Va f-n! Röktes det rock n roll tobak oxå?? Snacka om EPIC tur... haha... låter som man missade nått :D

Happy goes to Lunsen
Pelle Hå Skrev:
> TnT: Inte undra på att det går sådär med däcket
> när du knôr in en stackars boaorm. Den stackarn
> ville förstås ut! Du ska ha slang i däcket, inte
> schlange! (orm på tyska)

Ett ständigt problem att die schlange vill ut och leka :)

Happy goes to Lunsen
Jag är ingen moralkaka* och ärligt talat så reagerade jag inte sådär jättemkt när det hände ty jag har bott i en skidort i alperna i några månader och där stod folk och rullade jointar i liftköerna....
MEN och jag tycker att det är ett stort MEN, det är faktiskt olagligt och jag har full förståelse för folk som verkligen reagerade (man vet ju inte vad deras erfarenheter är). Jag personligen tycker att det är väldigt klumpigt och osmidigt att göra det i en stor grupp människor som man inte känner. Det sätter människor i en väldigt konstig sitts: "Jag tycker illa om det där men kan inte säga något för då tycker de att jag är en moralkaka".
Det finns en risk att folk inte vill följa med på happycyklingar för att de inte vill vara med i sådana sammanhang och det är INTE bra!

*= Jag tycker i princip att folk gör som de själva vill så länge andra individer inte tar skada av det på något sätt.

Happy goes to Lunsen
Ganja i skogen? Tänk vad man missar när man ligger sist.
Mig stör det inte, så länge alla fimpar släcks ordentligt.
Men jag hade aldrig klarat av det, det var tillräckligt knepigt med balansen i alla fall.

Happy goes to Lunsen
Ordet happy får en ny innebörd ja. Jag var iofs inte med på lunsenturen och jag ska väl inte lägga mig i diskussionen heller, men jag kan ju inte som svensk renlevnadsmänniska låta bli att reagera på detta. Jag har också bott i Frankrike där man på studentpuben fick röka tobak, men röka majja fick man typ göra utanför i "rök"-rutan. Sedan så har man ju dykt på all möjligt drogtrams när man rest runt i världen och folk får väl begagna sig av droger om känner för det osv.
Iaf jag håller med Illas, tycker inte det hör hemma i sådana här sammanhang, det ger fel signaler, tycker inte "droger" och träning hör ihop överhuvudtaget. Är det ok om t ex receptionisten på gymmet sitter o rullar en joint. Nej, tror inte det, kanske lite långsökt men ändå.
Jaja, nu ska jag inte babbla mer om detta , droger nej, saltgurka ja ;).

Happy goes to Lunsen
Var inte heller med, men alla får väl ha en åsikt.

Skulle själv bli flyförbannad om jag anordnade en happyride och upptäckte att någon/några rökte på!! Man kan väl inte påstå att balansen och reaktionstiden förbättras av denna "dopning"?

Skulle ju vara bra reklam för mtb i Sverige om någon av dessa pundare skulle stå på öronen och tvingas åka ambulans till sjukhuset. Blodprov är ju inte helt otänkbart i en sådan situation... MTB förbudet i Lunsen skulle komma som ett brev på posten.

Sitter ni hemma i lägenheten och röker på så angår det inte mig, men det är respektlöst att göra det i en grupp där man inte känner alla.

/Ola

Happy goes to Lunsen
Lite sent men ändå, tack till alla som gjorde söndagens Lunsentur till ett rent nöje!!

Igår trodde jag att axlarna skulle trilla av, det kändes inte så illa direkt efter turen men i måndags kväll värkte det fint! ;)

Det är sällan man får tillfälle att åka så pass tekniskt långa stunder i sträck här i dalaskogarna, tyvärr..

Happy goes to Lunsen
Ja det känns lite skumt när man är mer trött/mör i överkroppen än i benen efter att man cyklat. Dock brukar det vara ett säkert tecken på att man har haft roligt!

Happy goes to Lunsen
Jag var faktiskt tröttare i kroppen efter den här turen än efter Ränneslättsturen - speciellt i armarna jag med. Det var ju bra tempo också tyckte jag. Litet läskigt att Jomper kunde dra på så bra trots något färre växlar. Då käns det att man inte hållit på lika länge! =)

Happy goes to Lunsen
Strax söder om Uppsala.

Angående rökandet så håller jag med, det kan vi väl hålla borta från happyturerna iallafall, vad folk pysslar med i övrigt struntar jag dock i. Ska ta det på telefon med vederbörande också.

Happy goes to Lunsen
Så här några dagar efter Lunsen-turen så måste jag säga att jag faktiskt redan börjar längta tillbaka. Har aldrig åkt så långa sammanhängande sträckor med teknisk stig förut. Riktigt kul.

Happy goes to Lunsen
Ja det låter som man missade nått kul där, helt klart! Blir kanske till att åka dit o köra vilse på egen hand istället.

p.s. gräs kan man puffa med likasinnade, oschysst mot Jomper som ändå får ses som "arrangör". Låt Jomper själv bestämma om Happymtb verkligen skall förknippas med "Happy-tobak" oxå!

Happy goes to Lunsen
Min nacke -som är stel efter vurpan där jag tog emot mig med skallen- längtar inte tillbaka än iaf. :/

Men kanske blir det en runda till i år? I vart fall vill jag försöka ha det som en årlig happy-ning!

Just nu hägrar Kinnekulle, BST, FMT-Epic, Åre, Hellas och sen (kanske?) riktiga FMT!

Tillbaka
Topp