Pressrelease: Grahns slutar med Specialized.

Markus F

Aktiv medlem
Det här kom på mailen. Jag har bett både Grahns och Tokind om kommentarer, men dom har inte hunnit svara ännu och är naturligtvis välkomna i den här tråden.
Observera avsnittet om garantiärenden.

Specialized and Kurt Grahns Announce New Plans for Distribution of Specialized in Sweden (sic)

May 25, 2006 – Morgan Hill, CA – Specialized Bicycle Components Inc. and Kurt Grahns Motor Försäljnings AB have mutually decided to change the direction of distribution of Specialized products in Sweden. After 6 strong years of distribution of Specialized products through the Kurt Grahns company, Specialized will now be distributed in Sweden through the Tokind Company of Denmark. Tokind has been the distributor of Specialized products in Denmark for the past 5 years. This change in distribution will take place as of 1 June, 2006.

As of 1 June, all warranty and customer service issues for Specialized products sold in Sweden will be handled by Tokind. (min kursivering, M.F.) Please see below for the contact information if you have any other questions regarding this transition in distribution.

About Specialized:
Specialized was founded in 1974 by riders for riders. The company is celebrating the 25th anniversary of the introduction of the Stumpjumper, the first widely available mountain bike, with a 128-page, full color book that is available at Specialized dealers now.

About Kurt Grahns Försäljnings AB:
The company has for more than 15 years been distributor of Merida bicycles in Sweden. Grahns will focus on further refinement of the Merida and UMF brands. We are looking forward to the late season release of new and exciting models such as time trial, cyclocross and full suspension freeride bikes.

Tony Herdrich
Specialized Bicycle Components, Inc
15130 Concord Circle
Morgan Hill, CA 95037
Phone - 408-779-6229 x 2447
tony.herdrich@specialized.com

Per Stridsman
Kurt Grahns Motor Försäljnings AB
Box 925
S-591 29 Motala
Sweden
Phone +46 141 209 200
per.stridsman@grahns.se

Claes Rehn
Tokind A/S
Nydamsvej 49
62 Hørning
Denmark
Phone - +4526315017
claes@tokind.dk

Trist. Hoppas dock det medför att man får råd att köpa Specialized via rätt kanaler istället för att shoppa från Tuskland eller England.

Japp, har hört lite om detta senaste månaden, de hade problem att få hem Stumpjumper FSR, inte minst så sa min LBS att det var byte av leverantör på gång. Så då var det lätt att välja Tyskland istället, hellre import från land med stabil leverantör än att betala 8000 kr extra och inte veta vem som tar ansvar vid problem.
Men vi får hoppas att det fungerar bra i framtiden med Tokind som leverantör. Men min danska är lika dålig som min tyska...

Jaha, som speciialized ägare hajar man till lite först men det kanske kan bli bra ändå.... jag försökte skaffa nya spännen till mina specializedskor förra året på cykloteket och det verkade vara lika enkelt som att få tag på månsten så det kan nog inte bli så mycket sämre ;)

Undrar om det här betyder att det kommer att bli svårare att prenumerera på Specializedramar i framtiden, så att det mer kommer att handla om lösnummerköp?

Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Claes Rehn
> Tokind A/S
> Nydamsvej 49
> 62 Hørning
> Denmark
> Phone - +4526315017
> claes@tokind.dk

Är Claes Rehn på Tokind fd Tidaholms-cyklisten Claes Rehn?

/G

De (inkl. mig själv) som har haft fel(*) på CB-pedaler och haft med Tokind att göra har generellt sett positiva erfarenter, så jag tror att det kommer att bli bra.

(*) Felet på min Mallet var att jag hade sönder den, vilket jag också sa till dem. Men de kirrade den och servade dem gladeligen.

Jahaja, bara hoppas att Tokind är bättre på att distrubuera lite vettiga hojar... Tex SX Trail... Och att priset blir lite mer lockande.

thompa skrev:

> Men vi får hoppas att det fungerar bra i
> framtiden med Tokind som leverantör. Men min
> danska är lika dålig som min tyska...

Jag tror inte att du behöver bekymra dig om danskan. Så här skriver Claes Rehn på Tokind:

-Hej Marcus!

Vi är jätteglada över att få fortsätta arbetet av Specialized i Sverige och Finland. Vi har sedan tidigare Spcialized i Danmark så vi hoppas att vi ska lyckas med det samma som vi gjort i där. Vi blev årets Specialized distubitör 2005.
Och vi finns redan idag på den Svenska marknaden iform av följande märken, FELT, Pearl Izumi, Crankbrother, Lupine, Oval, 661,
Har du mer frågor kan du nå oss på:
Tel:0045 86367800
(slut citat)

För mig verkar den här spliten mycket vettig för alla parter / M.F.

Senast redigerad av en moderator:
På önskelistan till Tokind står:

- Breddat sortiment
- Hantering av garantiärenden inom rimlig tid
- Prissättning i nivå med jämförbara märken

Inget ont om Grahns men det är på ovanstående punkter (i min erfarenhet) det inte varit helt tillfredställande.

Inga vackra ord om Grahns.
Jag kan tyvärr bara hålla med.

Det verkar som vi får se mer av detta att en gemensam nordisk agentur sköts från något nordiskt land.

Danskan är inte svår. Mitt första danska ord lärde jag mig vid unga år - Øl, men de räknar lite tokigt.

/Martin

http://www.cykelforum.se

har de? fortfarande inte fått det extra växelöra till en specialized M5 HT som jag beställde i januari 2005. bara 17 månader. tur att jag sålt den o inte behöver örat längre

Baltazar skrev:
> har de? fortfarande inte fått det extra
> växelöra till en specialized M5 HT som jag
> beställde i januari 2005. bara 17 månader. tur
> att jag sålt den o inte behöver örat längre

Det har inte med Grahns att göra usta snarare med den butik du beställde öronen ifrån. Vi har fått in öron vid behov helatiden bla till M5an

jaha, hur menar du då? var själv me när han ringde o beställde.

men igentligen äre ju skitsamma nu, då jag inte har kvar den i min ägo.

Baltazar skrev:
> jaha, hur menar du då? var själv me när han ringde o beställde.

Det var väl något som klickade där i januari 2005 och beställningen kom bort sig. Har du manat på din LBS att se vart det tog vägen, innan du sålde ramen alltså?

jarå, var till o me med när han ringde en andra gång.

till slut tröttnade jag o åkte de 7 milen till stockholm o köpte på cykloteket fast de var dyra, de hade det i alla fall på lager.

Hörde detta ryktet första gången på cykelmässan i januari, men när man frågade grahns om det så "visste" dom inget om det alls, klart dom skulle fortsätta med röda S.

Martin O skrev:
> Inga vackra ord om Grahns.
> Jag kan tyvärr bara hålla med.
Jag önskar Tokind lycka till med Specialized, men ryktesvägen så är inte Specialized ett lätt företag att jobba med. Jag är ganska övertygad om att många av dom problem med långa leveranstider och bökiga garantiärenden som har funnits inte har uppstått i Motala utan i USA. Och någon får gärna göra en prisjämförelse på Spesh mellan Sverige och Danmark, det kunde vara intressant.

Grahns har valt att inte kommentera den här diskussionen, vilket jag tycker tyder på god affärssed.

Min nya ram kommer från danskarna. Det funkade perfekt. LBS:en beställde och fick den levererad inom utsatt tid. När jag upptäckte glapp i länkaget kom någon från Danmark upp och tittade på och fixade till det.

Alltså bara positiva vibbar hittills!

Grahns har då inte skött leveranser av reservdelar till min merida bra... gaffel som dom sa att den skulle bytas ut tog en månad(juli) innan jag fick. fick heller inte använda hojen på den tiden. sen sadelstolpen som jag bästelde ny på höstlovet och fick på sportlovet. inte bra...

Tillbaka
Topp