Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag häller i 1dl ungefär.Hur mycket tätningsvätska bör man använda på ett däck som är 44mm brett?
Varför skulle jag göra det? Jag stoppar inte fingrarna i geggan på sommaren bara för att jag behöver få i en slang och tänker inte göra det på vintern. Dessutom löser geggan 70% av allt som annars hade varit en punka, bacon ytterligare säkert 20% och i extremfall måste det till en slang...Testa att doppa fingrarna i - 10 gradig latex
Frågade AI och där rekomenderades det att minst, för tätning att använda 1ml/gram per mm av däcksbredden. 45mm skulle då ge 45ml/gram.Jag häller i 1dl ungefär.
Kommer säkert undan med mindre också. Men har gärna lite extra i för säkerhets skull
![]()
Quit guessing how much tubeless sealant you need
Use my handy calculator instead.nminus1bikes.substack.com
Jag tror att det är lite, i alla fall om du inte vill fylla på allt för ofta. Jag har drygt 60mm breda däck och fyller drygt 1dl.Frågade AI och där rekomenderades det att minst, för tätning att använda 1ml/gram per mm av däcksbredden. 45mm skulle då ge 45ml/gram.
Lycka till!Varför skulle jag göra det? Jag stoppar inte fingrarna i geggan på sommaren bara för att jag behöver få i en slang och tänker inte göra det på vintern. Dessutom löser geggan 70% av allt som annars hade varit en punka, bacon ytterligare säkert 20% och i extremfall måste det till en slang...
Det är skillnad på vinter och vinter i det här landet. Bor du i södra Sverige och vintern har en medeltemp runt minus 2-5 grader så är det en ickefråga IMHO. Har du minus 20 från januari till mars så är det nåt annat.Ja jag har en fråga till er erfarna på punkterings vätska , Ja jag har kollat på olika sidor å alltså he finns en Myriard olika , men är de begränsade till klimat dvs hur temperaturen är eller är det samma jox med annat namn å färg på fpk ?
Ska börja med slanglöst tills nästa år å tänkte shoppa på mig nu över de kalla månaderna .
Jag är (tyvärr) snål när det gäller förbrukningsvaror och brukar köpa det som är billigast /l så länge det inte är ett märke som uppenbart fått riktigt dåliga betyg. Stans, Schwalbe, Vincents, Effetto... Alla har funkat bra i temperaturer mellan -10 och +30.Ja jag har en fråga till er erfarna på punkterings vätska , Ja jag har kollat på olika sidor å alltså he finns en Myriard olika , men är de begränsade till klimat dvs hur temperaturen är eller är det samma jox med annat namn å färg på fpk ?
Ska börja med slanglöst tills nästa år å tänkte shoppa på mig nu över de kalla månaderna .
Beräkningarna bygger på en volym gucka utsmetad på ytorna inne i hjulet men vad är lämplig tjocklek på lagret med gucka? Ska det vara 0,1 mm, 1 mm eller 2 mm tjockt? Hur ofta vill man fylla på gucka? Troligen kommer små mängder gucka torka snabbare än större mängder.Jag häller i 1dl ungefär.
Kommer säkert undan med mindre också. Men har gärna lite extra i för säkerhets skull
![]()
Quit guessing how much tubeless sealant you need
Use my handy calculator instead.nminus1bikes.substack.com
Det kan nog gå bra med det däcket, själv tycker jag tubeless gett än bättre resultat i 32mm å framförallt 35mm för landsväg och även 40mm med då är det inte helt landsväg längre. Sen är väl fälgen viktig för tubeless.Schwalbe Winter 30mm.
Påminner om det som hände mig för många år sedanFörrförra veckan fick jag denna rakt genom däcket bak när cyklade hem i regn efter kvällsjobb. Fortsatte hem utan att byta till slang.
![]()
![]()
Det är därför jag ville kolla med experter som dig här på forumet!Repeat after me “AI is not a search engine”
Svårt att svara generellt för hela marknaden men om du tittar på Stans som är hyfsat stora så har de tre produkter - Original, raceday och Rolled Gold. Det får bli killgissningar om vad som skiljer men det är nog främst i den flytande fasen att de har olika förmåga att torka/klibba till sig. Original ska erbjuda ett fullgott punkaskydd och guckan ska vara i fullgod kvalitet inne i däcket över x antal månader. Raceday riktar sig mot tävling, det ska klara att täta större hål (enligt Stans) men samtidigt så håller det inte fullgod kvalitet lika länge. Rolled Gold ska vara anpassad för landsvägsdäck med liten luftvolym och höga tryck där en punktering behöver täppas igen snabbt.Kollade med AI och där sas det att det finns några olika typer av tätningsvätska. Den typ som tätar små hål, stora hål och någon typ av tävligtsvätska. De som skiljer är hur snabbt de torkar/behöver fyllas på. Det fanns för och nackdelar. Kan ni som är erfarna ge feedback på detta är ni snälla.
Skulle säga att Stans och Orange Seal är väldigt olika vätskor. Orange Seals trio SubZero Regular och Endurance är nog i stort sätt samma bara att det är mer av det som gör att den inte torkar i Regular å Endurance. SKulle säga SubZero 8 måander Regular 12månader å Endurance 16månader gissningsvis, provat olika å jag tycker deras regular är sweetspoten. Går ganska snabbt att gå igenom däck på å av å torka bort ändå eller så hinner jag med ett däckbyte på ett år ändå. Endurance är lite flyktig för mitt cyklande. Sen är Silca nog väldigt lik Orange Seal eller snarlika produkter men SIlca kommer jag aldrig köpa nån produkt av om det så är vax rekond av cykel eller tätningsvätskor osv. För mkt marknadsföring och mainstreamSvårt att svara generellt för hela marknaden men om du tittar på Stans som är hyfsat stora så har de tre produkter - Original, raceday och Rolled Gold. Det får bli killgissningar om vad som skiljer men det är nog främst i den flytande fasen att de har olika förmåga att torka/klibba till sig. Original ska erbjuda ett fullgott punkaskydd och guckan ska vara i fullgod kvalitet inne i däcket över x antal månader. Raceday riktar sig mot tävling, det ska klara att täta större hål (enligt Stans) men samtidigt så håller det inte fullgod kvalitet lika länge. Rolled Gold ska vara anpassad för landsvägsdäck med liten luftvolym och höga tryck där en punktering behöver täppas igen snabbt.
Många tillverkare har nog bara en eller kanske två olika produkter. Orange Seal som nämndes tidigare här ovan har en standardvariant, en som ska ha extra lång livslängd och en som ska vara anpassad för att fungera vintertid.
Vilken som är bäst vete gudarna. Ska man ta råd från någon så kanske det är de sämsta eller mest otursförföljda cyklisterna som punkterar ofta...
Själv är jag förföljd av tur och kör standardvarianterna av Stans och Orange Seal, Stans för att det är billigt och Orange Seal för att jag inbillar mig att det har en annan benägenhet att snabbt bilda en täckande hinna på insidan av däcket. Det är önskvärt om man har däck med lövtunna sidoväggar som tenderar att svettas ut gucka genom porer.
Jag får medge att jag bara såg rubriken och tänkte den var relevantBeräkningarna bygger på en volym gucka utsmetad på ytorna inne i hjulet men vad är lämplig tjocklek på lagret med gucka? Ska det vara 0,1 mm, 1 mm eller 2 mm tjockt? Hur ofta vill man fylla på gucka? Troligen kommer små mängder gucka torka snabbare än större mängder.
Jag ger inte mycket för den beräkningen.
har du några belägg för det eller är det bara en kånsla?Sen är Silca nog väldigt lik Orange Seal eller snarlika produkter men SIlca kommer jag aldrig köpa nån produkt av om det så är vax rekond av cykel eller tätningsvätskor osv. För mkt marknadsföring och mainstream