• Re: Cykel i lägenhet

Av:
    konken
    Tergorotas skrev:

Nja, alltså historien visar kanske inte hela bilden. Jag är i huvudsak snowboardåkare och kör MTB sommartid, 32 år gammal. Hela grejen handlar nog mer om att en person (t.ex sambo) som är mer "traditionellt" skolad i livet kan ha åsikter om att det kanske är dags att sluta med dessa typer av hobbys när man passerat 30 år, det har jag inte för avsikt att göra så den underliggande irritationen finns redan där.
    Nu har hon lärt sig både snowboard och skidor de senaste åren och inställning har enligt min syn på saken gått åt rätt håll för henne :)

Men tjena, lever hon i aderthundratalen?

"It took me a while to realize that my “hobby” actually is among the most important things in my life. It struck me when I read about David Purley, a British refrigerator maker who raced his own Formula 1 team in the 1970s. When his car’s competitiveness flagged, he assembled his team and admonished them:

“For you, this may just be a job. But you have to understand: For me, it’s a hobby!”

Purley turned the normal priorities on their head. Shouldn’t a job be more important than a hobby? Yet Purley’s comment stuck with me. It’s about passion. Racing was Purley’s passion, and he was concerned that for his team, it was just a job, something where adequate performance was good enough."

https://janheine.wordpress.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-15 09:16 av konken.

Av:
    Tergorotas
    Hahaha, nja skulle nog säga att utvecklingen har gått ganska snabbt. Tror att rollerna i en relation för 30 år sedan generellt såg ganska annorlunda ut mot hur de gör idag, och vissa är bekväma med att ha en supersolid relation med extremt nära kommunikation och umgänge medan andra tycker om att kunna utöva egna intressen och aktiviteter i mellanåt.
    När man passerar 30 så anser nog många att fokus ska ligga på familj och stabilitet snarare än äventyr.
    Nu har jag det bättre än vad jag kanske fick det att framstå som :)

//...

Av:
    konken
    Yes, generellt kan jag dock tycka att "normen" borde utmanas lite mer. Jag förstår om man verkligen känner ett "kall" för sitt jobb eller faktiskt uträttar något vettigt i samhället (läkare utan gränser), eller berikas intellektuellt osv. men att gneta på för kapitalet (andras!) är för mig nästan kriminell användning av tiden i jämförelse med att hoja eller puderhajka med brädan, eller vad man nu är intresserad av. Många tidigare "högstatus" yrken har ju rätt risig lön nuförtiden också jämfört med direktören för det hele.

Av:
    Raggamuffin
    Nytt boende och nytt rum. Vet inte hur jag ska få upp de två från golvet. Eller få en de två andra som inte ens får plats.

1531666576392_GOPR2616_1531666448531_high.JPG

Inte alls så mycket plats som gopron verkar visa. Kontorsstolen tar lite plats in i bild.

// Muffin

Av:
    oscaro
    Håller med om att det är viktigt, men nu förstår jag att det inte riktigt är så praktiskt i vår lilla lägenhet. Är dock inte ett problem länge till då jag troligtvis köper ny lgh om ett halvår med 30 extra kvm och egen avdelning för cykel/löpband :D

Av:
    alans
    Någon som har erfarenhet av dessa? Är på gång att beställa, men ville se om någon använt dem, alternativt är intresserad av att dela på porto.
    https://www.etsy.com

Av:
    eucalyptus
    Kollat typ alla bilder i hela tråden. Mäktat imponerad av alla hyllanordningar och cyklar i taket.

Men va fan. Varenda cykel är ju skinande ren...?

Ni som bor i trånga lägenheter utan garage. Vart/hur gör ni rent cykeln?

Går ju inte o dra fram vattenslangen eller börja spruta med kedjeoljan överallt. Både komplicerat att meka och skrubba.

Köper man en minipool o kladdar i?

Av:
    Raggamuffin
    https://www.bike24.com
    T ex.

Fotona är nog inte representativa för hur det ser ut året runt alltid :)

// Muffin

Av:
    ajajkapten
    eucalyptus skrev:
    Kollat typ alla bilder i hela tråden. Mäktat imponerad av alla hyllanordningar och cyklar i taket.

Går ju inte o dra fram vattenslangen eller börja spruta med kedjeoljan överallt. Både komplicerat att meka och skrubba.

Många lägenhetshus brukar ha vattenutkastare på utsidan för att fastighetsskötaren eller liknande ska kunna koppla in slang å vattna blommor etc.
    Jag gjorde så att jag köpte en vattenslang med passande kopplingar, samt en universalnyckel på Jula. Brukar stå på gräsmattan på baksidan huset och skölja av cykeln. Ingen som har klagat än så länge 😊

Av:
    Scut
    eucalyptus skrev:

Jag personligen är nitisk med rengöring för att kunna leva ett drägligt liv.

Jag nyttjar en batteridriven vattenspruta och en 12 liters dunk moddad med gardernakoppling för att få bort den värsta skiten -utomhus. Därefter våtservetter och trasor inomhus.
    Mek sker med mekställ och ett trainerunderlag för att skydda golvet och inga jävla sprayoljor. Har insett att cykeln håller bättre om den är ren med.

Batterisprutan.
    https://www.worx.com

-----------------------------------------------------
    Fat cyclist drinking coffee
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-07 07:18 av Scut.

Av:
    frause
    Får man kedjeolja överallt gör man fel. (Den ska vara i kedjan.)

Vattenhink och trasa på en stor dörrmatta med lite uppsugningsförmåga kommer man långt med.

--
    A16 - Varning för låtsastrafikanter

Av:
    ceel
    eucalyptus skrev:

Tryckspruta... Billigt å bra.

https://www.hornbach.se

Av:
    Rattnalle
    Min cykel brukar få torka bara. leran ramlar av nästa cykeltur.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Kincop
    ceel skrev:

Hur länge räcker 5liter? (Finns en med 1½ liter för ⅓ av priset, räcker det?)

Av:
    pbeijer
    Rattnalle skrev:
    För mig brukar den ramla av i hallen när jag bär ut cykeln, så blir tvätt ibland för att slippa städa golvet allt för ofta. 😀

Av:
    Börne
    eucalyptus skrev:

Duschen är en perfekt cykeltvätt ;)

Av:
    Mini_me
    Crossmax skrev:

Riktigt nöjd med denna lösning, men lite nojig över att skiten ska lossna och ramla.

Känns en uppdaterad bild krävs. Vet med säkerhet att du har en till som ska få plats 😉

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Rattnalle
    pbeijer skrev:
    Rattnalle skrev:
    För mig brukar den ramla av i hallen när jag bär ut cykeln, så blir tvätt ibland för att slippa städa golvet allt för ofta. 😀
    Du bär för oförsiktigt då ;)

Men visst är det grisigt på riktigt ute blaskas cykeln av med slangen i Skatås först.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    ceel
    Kincop skrev:
    ceel skrev:

Det brukar räcka till en cykel eller två, beroende på hur skitiga de är. Sen så var det bara en exempel-länk. Finns liknande för andra priser på typ Classe å Jula oxå.

Av:
    Kincop
    ceel skrev:
    Kincop skrev:
    ceel skrev:

Det brukar räcka till en cykel eller två, beroende på hur skitiga de är. Sen så var det bara en exempel-länk. Finns liknande för andra priser på typ Classe å Jula oxå.
    Tack.
    Uppskattar svaret då jag saknar erfarenhet att tvätta med sån tryckspruta. Nu har jag en hum om vad jag ska sikta in mig på..

Av:
    cadiremar
    Köpte en Topeak Dual Touch på rekommendation här i tråden. Lyckades hitta den för 386kr på CRC!
    Känns stabil än så länge. Placerade två gummibottnade dörrmattor från IKEA undertill som golvskydd (och skar ett hål i ena så att foten på stället kan stå direkt på golvet).
    IMG_20180815_195700.jpg

Av:
    Kincop
    cadiremar skrev:
    Köpte en Topeak Dual Touch på rekommendation här i tråden. Lyckades hitta den för 386kr på CRC!
    Känns stabil än så länge. Placerade två gummibottnade dörrmattor från IKEA undertill som golvskydd (och skar ett hål i ena så att foten på stället kan stå direkt på golvet).
    Underbart tips! (Som jag missat tidigare).
    Med en sån slipper jag borra i min garagevägg. 👍🙂

Av:
    cadiremar
    Kincop skrev:
    cadiremar skrev:

Precis. Väldigt trevligt om man inte vill/kan borra hål av olika anledningar. Se bra till att det finns stöd för den i golv och tak. Själv har jag betong uppe och någon plastparkett nere, men det skulle vara lagom kul att dra genom ett gipstak eller liknande!

Av:
    Kincop
    cadiremar skrev:
    Kincop skrev:
    cadiremar skrev:

Precis. Väldigt trevligt om man inte vill/kan borra hål av olika anledningar. Se bra till att det finns stöd för den i golv och tak. Själv har jag betong uppe och någon plastparkett nere, men det skulle vara lagom kul att dra genom ett gipstak eller liknande!

Det är betong i golv samt nåt murbruk i tak i garaget.

En fråga: kan man tilta/luta cykel in/ut i förhållande till vägg?

Av:
    cadiremar
    Kincop skrev:

Inte riktigt. Stången ska stå lodrätt för att vara stabil, och hängarna sitter kloss intill stången. Kanske skulle gå med lite modifikationer och distanser, men inte direkt ur kartongen.

Av:
    Kincop
    cadiremar skrev:
    Kincop skrev:

Inte riktigt. Stången ska stå lodrätt för att vara stabil, och hängarna sitter kloss intill stången. Kanske skulle gå med lite modifikationer och distanser, men inte direkt ur kartongen.
    Tack. Misstänkte det
    Mitt cykelstyre är 80cm brett så det hade varit önskvärt kunna tilta/luta nederdelen inåt vägg för att spara lite utrymme vid golvet. 20cm/50%?
    Den går dock vrida 30° upp/ner vilket är bra.

Av:
    ceel
    7,5 cyklar på 5,5 kvm:

IMG_20181001_072924-01.jpeg

(om någon undrar vart den 7e cykeln är så står det en Brompton i det svarta fodralet i nedre vänstra hörnet)

Av:
    frause
    ceel skrev:
    7,5 cyklar på 5,5 kvm:

(om någon undrar vart den 7e cykeln är så står det en Brompton i det svarta fodralet i nedre vänstra hörnet)

Ser ju väl stuvat ut. Men är det inte rätt meckigt att få ut en cykel att faktiskt cykla på? Undantaget då den rödgula och Brompton.

Av:
    ceel
    frause skrev:
    ceel skrev:
    7,5 cyklar på 5,5 kvm:

Ser ju väl stuvat ut. Men är det inte rätt meckigt att få ut en cykel att faktiskt cykla på? Undantaget då den rödgula och Brompton.

De som är aktuella just nu (höst/vinter) är den rödgula (pendlarhojen), FS:en som hänger brevid den och Brommien.

De årstider alla cyklar nyttjas så står en pelare med 4 monterade MTB i vardagsrummet, och alla racers hänger redo i rummet ovan.

Av:
    Putteman
    Vilken är vettigaste sån där ”väggkrok” där cykeln hänger lodrätt i framhjulet? Ska vara flera i förrådet, så behöver inte vara snygg, men gärna prisvärd och praktisk. Ska klara både lvg och MTB.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-01 09:13 av Putteman.

Av:
    tinkerbell
    Putteman skrev:
    Vilken är vettigaste sån där ”väggkrok” där cykeln hänger lodrätt i framhjulet? Ska vara flera i förrådet, så behöver inte vara snygg, men gärna prisvärd och praktisk. Ska både lvg och MTB.
    Avråder från Biltemas hållare då kroken är ledad i väggplattan, det innebär att man måste ställa sig så att man når väggen med ena handen under tiden man hänger upp cykeln för att man ska få kroken över fälgkanten. För de hållare som har fast krok (eller iaf något som stoppar kroken i ett läge som medger att man får in hjulet utan att man styr den med handen), så räcker det med att man lyfter upp cykeln och häktar fast den.

Av:
    Raggamuffin
    tinkerbell skrev:
    Putteman skrev:
    Vilken är vettigaste sån där ”väggkrok” där cykeln hänger lodrätt i framhjulet? Ska vara flera i förrådet, så behöver inte vara snygg, men gärna prisvärd och praktisk. Ska både lvg och MTB.
    Avråder från Biltemas hållare då kroken är ledad i väggplattan, det innebär att man måste ställa sig så att man når väggen med ena handen under tiden man hänger upp cykeln för att man ska få kroken över fälgkanten. För de hållare som har fast krok (eller iaf något som stoppar kroken i ett läge som medger att man får in hjulet utan att man styr den med handen), så räcker det med att man lyfter upp cykeln och häktar fast den.

Man kan annars sätta en skruv under kroken bara så står den ut alltid. Däremot är öppningen lite liten i kroken så jag fick skära av en bit på alla mina.

// Muffin

Av:
    weldion
    Putteman skrev:
    Jag köpte en sådan krok på Clas Ohlsons för att hänga upp frugans cykel.
    Den kroken är fast och fungerar bra.

Av:
    Hejnrik
    Jag vet inte om väggkroken ifrån Elfa har varit uppe tidigare i tråden men den har också fast krok.
    https://elfa.com
    (elfa.com/sv-se/forvaring/produkter/rack/accessories/ec_verticalbikehook)

Av:
    ceel
    Putteman skrev:
    Vilken är vettigaste sån där ”väggkrok” där cykeln hänger lodrätt i framhjulet? Ska vara flera i förrådet, så behöver inte vara snygg, men gärna prisvärd och praktisk. Ska klara både lvg och MTB.

BBB BTL-126 verkar vara uppföljaren till min personliga favorit (BTL-19).

Av:
    NLC
    ceel skrev:
    Putteman skrev:

BTL-19 har en brist i att plast/gummi-överdraget på kroken slits rätt snabbt vid daglig användning. Kanske BTL-126 blivit bättre på den punkten?

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    ceel
    NLC skrev:
    ceel skrev:
    Putteman skrev:

BTL-19 har en brist i att plast/gummi-överdraget på kroken slits rätt snabbt vid daglig användning. Kanske BTL-126 blivit bättre på den punkten?

Sant. Men lite vulktejp återställde min ena. (den andra har inte spruckit än) Man kan ju hoppas att 126an är lite tåligare.

Av:
    Mycketvillhamer
    Jag gillar Julas. Billig, vadderad, håller sig på plats och tar allt från 80mm högprofilsfälgar till 2,6” mtb-däck.

https://www.jula.se

BE05AA15-A45D-4B59-B1DA-5C2BBD948286.jpeg

Av:
    Putteman
    Hur funkar det om man hänger i bakhjulet istället? Tänker att om man liksom saxar så kan man hänga något tätare. Finns det problem typ vid hydrauliska bromsar om dom hamnar på detta hållet?

Av:
    NickPick
    Mycketvillhamer skrev:
    Jag gillar Julas. Billig, vadderad, håller sig på plats och tar allt från 80mm högprofilsfälgar till 2,6” mtb-däck.

https://www.jula.se
    Bra krok!

Av:
    NLC
    Putteman skrev:
    Hur funkar det om man hänger i bakhjulet istället? Tänker att om man liksom saxar så kan man hänga något tätare. Finns det problem typ vid hydrauliska bromsar om dom hamnar på detta hållet?

Har tänkt likadant och hänger därför bara de cyklar mekanisk broms "upp och ned". Men när jag får tid att monterar om fästena så blir det istället på olika höjd, samma fördel med att man kan förvara cyklarna tätare men enklare att lyfta ner och upp.

Av:
    Henrik_E
    Frågan är om det spelar någon roll vilket håll den är lutad 90° om nu det nu är dåligt att luta den.

Av:
    NLC
    Henrik_E skrev:
    Frågan är om det spelar någon roll vilket håll den är lutad 90° om nu det nu är dåligt att luta den.

Utveckla gärna ditt resonemang. I det ena fallet är reservoarerna fotfarande uppåt, I det andra nedåt. Har du själv cyklar med hydrauliska bromsar och hur gör du med dem?

Av:
    Luzen
    NLC skrev:
    Henrik_E skrev:

Utveckla gärna ditt resonemang. I det ena fallet är reservoarerna fotfarande uppåt, I det andra nedåt. Har du själv cyklar med hydrauliska bromsar och hur gör du med dem?
    Jag har cyklar med hydrauliska skivbromsar.
    Jag hänger dem åt alla möjliga håll och ibland ställer jag dem upp och ner. Inget som helst problem.
    Om det blir problem är det dags att lufta bromsarna.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-02 07:36 av Luzen.

Av:
    frisk
    Hade min cykel hängande i framhjulet ett tag. Fick problem då gaffeln läckte olja från undre delen i dämparen till övre (Reba från 2008).
    Fler som haft liknande problem?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in