Cykel i lägenhet

Cykel i lägenhet
Cykel i lägenhet
ceel sa:
Bengt-re sa:
NLC sa:
wenna sa:
NLC sa:
Fashionista med WD40 i hyllan?

Det där är inte WD40.. men en flaska WD40 parfym hade nog passat in :)

Huvva!

Muc-Off's C3 Dry Ceramic Lube den gröna luktar nästan som parfym...

Brunox DEO luktar gott. Å man hör ju på namnet att den är menad för mer än gaffelben. :)

Aaa den ja. Har en sån också och den luktar också pinsamt nog rätt trevligt. Troligen är man lätt störd...

Cykel i lägenhet
Bengt-re sa:
ceel sa:
Bengt-re sa:
NLC sa:
wenna sa:
NLC sa:
Fashionista med WD40 i hyllan?

Det där är inte WD40.. men en flaska WD40 parfym hade nog passat in :)

Huvva!

Muc-Off's C3 Dry Ceramic Lube den gröna luktar nästan som parfym...

Brunox DEO luktar gott. Å man hör ju på namnet att den är menad för mer än gaffelben. :)

Aaa den ja. Har en sån också och den luktar också pinsamt nog rätt trevligt. Troligen är man lätt störd...

Ballistol då? Luktar iofs fan men är å andra sidan hudvänlig.
https://ballistol.com/about-us/

Cykel i lägenhet
H. sa:
Inte helt klart ännu, men det börjar närma sig något i alla fall. Extra breda (90cm) panelgardiner av kraftigt tyg gömmer cyklarna. Plats för fem cyklar och en specialbyggd möbel (som inte är klar ännu) där det kommer finnas plats för skor, svettkläder, skidor, hjälmar och diverse annat bra-att-ha.
Ska försöka få ordning på cyklarna hemma, är du nöjd med den här lösningen (och krokarna)?
Edit: Länk till bilden: https://happyride.se/forum/read.php/1/483001/2561213#msg-2561213

Senast ändrad:
Cykel i lägenhet
mkallstrom sa:
H. sa:
Inte helt klart ännu, men det börjar närma sig något i alla fall. Extra breda (90cm) panelgardiner av kraftigt tyg gömmer cyklarna. Plats för fem cyklar och en specialbyggd möbel (som inte är klar ännu) där det kommer finnas plats för skor, svettkläder, skidor, hjälmar och diverse annat bra-att-ha.
Ska försöka få ordning på cyklarna hemma, är du nöjd med den här lösningen (och krokarna)?
Edit: Länk till bilden: https://happyride.se/forum/read.php/1/483001/2561213#msg-2561213

Supernöjd!

Krokarna köpte jag på K-rauta om jag inte minns fel. Nu är ju möbeln klar sedan länge också, vet inte om jag uppdaterat tråden sedan det blev klart.

Cykel i lägenhet
Let's spice this up lite grann med ett par extra utmaningar utöver det självklara (dvs. ont om utrymme i lägenheten)..

~93kvm

~ två nyfikna, påhittiga och klättringsbegåvade småbarn = hög vältrisk bl.a. (hardcore väggfäste krävs)

~ cykel-ointresserad make (detta förtjänar sin egen tråd, fortsätter kämpa på!) = cykel i vardagsrummet är en no-no. Ju mindre den syns och är i vägen desto bättre.

SOS

/L

Senast ändrad:
Cykel i lägenhet
Hur pass mycket luktar Muc-offs parfymerade saker? Jag har undvikit att köpa dem pga rädsla för lukten. Tycker det luktar tillräckligt mycket olja och gummi från mina cyklar som det är nu i min etta och vågar inte spä på det med någon konstgjord hallon/kaktus/menthol/aloevera-lukt eller vad de nu kör med. Är det något som är rekommenderat (gillar ju muc offs andra grejer, rengöringsmedlena etc.)?

Cykel i lägenhet
Mr_Miyagi sa:
Hur pass mycket luktar Muc-offs parfymerade saker? Jag har undvikit att köpa dem pga rädsla för lukten. Tycker det luktar tillräckligt mycket olja och gummi från mina cyklar som det är nu i min etta och vågar inte spä på det med någon konstgjord hallon/kaktus/menthol/aloevera-lukt eller vad de nu kör med. Är det något som är rekommenderat (gillar ju muc offs andra grejer, rengöringsmedlena etc.)?

Man känner doften på kedjeoljan när man häller på den, sen inte. Iallafall inte jag.

Cykel i lägenhet
CosmicGirl sa:
Let's spice this up lite grann med ett par extra utmaningar utöver det självklara (dvs. ont om utrymme i lägenheten)..

~93kvm

~ två nyfikna, påhittiga och klättringsbegåvade småbarn = hög vältrisk bl.a. (hardcore väggfäste krävs)

~ cykel-ointresserad make (detta förtjänar sin egen tråd, fortsätter kämpa på!) = cykel i vardagsrummet är en no-no. Ju mindre den syns och är i vägen desto bättre.

SOS

/L

När vi bodde i lägenhet hängde mina cyklar i framhjulen i breda cykelslangsöverdragna krokar i taket i garderoben - vad man nu ska kalla det, smatten bredvid städskåpet - därmed ingen vältrisk. Tror även vi hade att draperi att dra för så att den som kunde ondgöra sig över synen slapp att ondgöra sig i onödan.
Se’n bror det förstås på planlösningen, men 93kvm är ju ingen pytteliten lägenhet.

De cyklar som kedjades fast i barnvagnsrummet försvann som dagg för solen, även om det var 30 år sedan och folk var ärligare då... ::-)

Senast ändrad:
Cykel i lägenhet
ibland kan cyklarna bli lättare att hantera både smuts- och volym-mässigt om man förvarar hjulen separat. de kan t ex läggas under en säng, i en klädkammare, eller med mindre stöldrisk än hela cykeln, i ett förråd.

barnvagnsrum och allmänna cykelutrymmen går tokbort för lyxiga cyklar.

det här att dela cykeln vid förvaring har varje n+1 junkie upptäckt:)

och att fundera på är att månadskostnaden för enklare hus med garage på en given ort är ofta lägre än en lägenhet på 93 kvm. annars är ett tips att just hyra ett garage i närheten av lägenheten.

Cykel i lägenhet
Mr_Miyagi sa:

Det är ingen stark doft, jag känner den när jag luktar i flaskan men inte annars.

Cykel i lägenhet
Pfaff sa:
CosmicGirl sa:

~93kvm

SOS

/L

När vi bodde i lägenhet hängde mina cyklar i framhjulen i breda cykelslangsöverdragna krokar i taket i garderoben - vad man nu ska kalla det, smatten bredvid städskåpet - därmed ingen vältrisk. Tror även vi hade att draperi att dra för så att den som kunde ondgöra sig över synen slapp att ondgöra sig i onödan.
Se’n bror det förstås på planlösningen, men 93kvm är ju ingen pytteliten lägenhet.

De cyklar som kedjades fast i barnvagnsrummet försvann som dagg för solen, även om det var 30 år sedan och folk var ärligare då... ::-)

Planlösningen är i stort sätt så har: ett herrejösses stort vardagsrum (som skall förbli prylfritt) + 3 ~relativt små~ rok + 1 städskåp.

Draperi... bra tips. Maken får välja färgen ;)

Cykel i lägenhet
kais01 sa:
ibland kan cyklarna bli lättare att hantera både smuts- och volym-mässigt om man förvarar hjulen separat. de kan t ex läggas under en säng, i en klädkammare, eller med mindre stöldrisk än hela cykeln, i ett förråd.

barnvagnsrum och allmänna cykelutrymmen går tokbort för lyxiga cyklar.

det här att dela cykeln vid förvaring har varje n+1 junkie upptäckt:)

och att fundera på är att månadskostnaden för enklare hus med garage på en given ort är ofta lägre än en lägenhet på 93 kvm. annars är ett tips att just hyra ett garage i närheten av lägenheten.

Just det... under sängen. Bra! Kan tänka mig att dela cykeln främst under vintersäsongen.

Med MTB-köpet har jag tyvärr förbrukat mina krediter hemma gällande "lyssande nya idéer" och då har jag inte råd med att starta flera nya initiativ (= att flytta) på ett tag :))

Cykel i lägenhet
ett förslag kan vara att 'låna' en för partnern lämplig hoj och ha den tillgänglig för en utflykt med några vänner. svårt att inte bli biten av mtb-flugan om man prövar.

bli dock inte upprörd om han sedan börjar n+1-a även han.

Cykel i lägenhet
Har inte partnern något i vardagsrummet som tar stor plats, golvhögtalare eller nåt? Bara att kvitta ;)

(Jag har iofs båda delar - fast bara hälften av cyklarna i vardagsrummet är mina)

Cykel i lägenhet
kais01 sa:
ett förslag kan vara att 'låna' en för partnern lämplig hoj och ha den tillgänglig för en utflykt med några vänner. svårt att inte bli biten av mtb-flugan om man prövar.

bli dock inte upprörd om han sedan börjar n+1-a även han.

Hehe... ja, som sagt, den "biten" förtjänar sin egen tråd :)
Har även hört talas om s-1... så, ja, jobbar på att ha minst en av familjemedlemarna till n+1 "medbrottsling" . Äldsta barnet är 5 ;)

Cykel i lägenhet
En make som inte accepterar rörlighetsaker är inte acceptabel.
Om han inte ger sig klarar du dig bättre själv cosmicgirl!
(men de flesta män brukar ge sig till slut)

Var glad över att vara som du är!
Eller för att citera Glitch till KarinP: "Men du är ju nästan den enda kvinnan med ett sunt förhållande till cyklar."

Cykel i lägenhet
Rattnalle sa:
Har inte partnern något i vardagsrummet som tar stor plats, golvhögtalare eller nåt? Bara att kvitta ;)

(Jag har iofs båda delar - fast bara hälften av cyklarna i vardagsrummet är mina)

Nej, nej och nej ;)

Har faktiskt kört ett inventeringsvarv hemma och i förrådet utan att hitta något stort som inte är "mitt" på nåt sätt. (Vems är bildäcken egentligen?) :))

Tyvärr är det jag som är pryltokig.

Cykel i lägenhet
Der Kaiser sa:

Eller för att citera Glitch till KarinP: "Men du är ju nästan den enda kvinnan med ett sunt förhållande till cyklar."

Ok, ok...tack för uppmuntran! Även om jag har tjatat om det så här jag förståelse för att vissa människor behöver lite extra tid för att smälta sin partners "nya spännande initiativ" ~som kom helt our of the blue tbh.
Det blir säkert en tidsfråga som du säger... men låt oss nu fokusera på att hitta ett robust vägg(tak?)fäste och ett bra gömställe :)

Cykel i lägenhet
Låter som ett långdraget icke-problem. Man gömmer inte sin cykel.
Parallell kan dras till de mångtaliga gitarrister som slött ställer ifrån sig sitt instrument, där alla blöjbarn kommer åt. Sedan får de lära sig veta hut! Det går inte att "plasta in" hela världen, samtidigt som vissa skall profilera sig som miljövänliga.

Alternativt får du köpa mindre cykel och stoppa den i något överskåp.

Själv dras jag med hundar, begåvade nog till att inte riva omkull inredningen.

Cykel i lägenhet
Vi har 4 cyklar i lägenheten på stolpar som man klämmer mellan golv och tak. Inget jag skulle ha i närheten av småbarn då en stolpe faktiskt gled omkull en gång. De flexar lite som det är nu, räcker att katterna stryker sig mot däcken så svajar stolpen.

Krokar monterade på en bräda och sedan en tapetserad plywood som väggskydd kanske? Jag hade gärna haft våra så om vi inte bodde i hyresrätt (orkar inte borra hål i väggen).

Cykel i lägenhet
CosmicGirl sa:
Der Kaiser sa:

Ok, ok...tack för uppmuntran! Även om jag har tjatat om det så här jag förståelse för att vissa människor behöver lite extra tid för att smälta sin partners "nya spännande initiativ" ~som kom helt our of the blue tbh.
Det blir säkert en tidsfråga som du säger... men låt oss nu fokusera på att hitta ett robust vägg(tak?)fäste och ett bra gömställe :)

Du får göra en ”Lysistrate” helt enkelt.

Cykel i lägenhet
BEAF492B-FF42-464A-8A45-F6844BB7B92C.jpeg

Riktigt nöjd med denna lösning, men lite nojig över att skiten ska lossna och ramla.

Cykel i lägenhet
Dagaddaboy sa:
Tror ni det är korkat att hänga cykeln i thru axle:n?
Tänkte hänga cykeln vertikalt utan framdäck med axeln monterad i två krokar eller liknande.
Osäker på om axeln känslig för repor och man därför skall vara lite försiktig.

Hur gick det?

Flyttat och nya rummet är ett elände, får bara upp 3 cyklar på väggarna som det är nu och hade önskat få upp 3 till..
Ett par av dem cyklas aldrig med hemma utan fraktas utan framhjul på biltaket vilket gör att hjulet ändå ska av så det hade inte stört alls att hänga i axeln. Kan inte heller se hur det skulle vara något dåligt så länge man inte har metall mot metall.

Cykel i lägenhet
Belastningen kan knappast vara större än om man hänger den med en hjulkrok, och är man väldigt nojjig om framaxeln så är det väl bara att skaffa en till?

Cykel i lägenhet
Vaför krångla till det med upphängning på väggarna? Det är inte praktiskt. MTB är ingen prydnadssak...
Sätt en extra matta på golvet bara.. luta MTB på väggen. Svårare är det inte..
Och om du inte har den platsen för mtb, Gör den platsen, rensa ut något annat.
Den förtjänar en egen plats om du använder cykeln dagligen

Senast ändrad:
Cykel i lägenhet
Scott_Blackstone 2 sa:
Vaför krångla till det med upphängning på väggarna? Det är inte praktiskt. MTB är ingen prydnadssak...

Klart som fan att det är praktiskt att få undan cyklarna på en så liten yta som möjligt.
Inte så praktiskt om det står cyklar överallt.

Cykel i lägenhet
Inte överallt, men låt cykeln ha en egen plats.
Att ha cyklarna på väggarna kräver att man alltid har en ren mtb. Ibland orkar man inte rengöra den efter cyklingen.
Då är det bäst att bara rulla in cykeln. Inte att hänga upp den.
Det är bra om man har tillgång till vatten och slang utanför sin lägenhet att spola av den värsta leran.

Senast ändrad:
Cykel i lägenhet
Scott_Blackstone 2 sa:

Det är fantastiskt praktiskt att få upp mina sju cyklar på väggarna. Det går tex att städa under, de tar betydligt mindre plats, står inte och trillar.
Kör inte med alla dagligen.

Cykel i lägenhet
Raggamuffin sa:
Scott_Blackstone 2 sa:

Det är fantastiskt praktiskt att få upp mina sju cyklar på väggarna. Det går tex att städa under, de tar betydligt mindre plats, står inte och trillar.
Kör inte med alla dagligen.
+1

Förvarar 5 cyklar på 2 kvm. Och jag har åtkomst till vilken jag vill utan mer jobb än att knuffa lite på de som hämger närmast. Dessutom är allting snyggt dolt bakom ett draperi för att inte skylta allt för väl för passerande utanför vad som finns i rummet.

Cykel i lägenhet
En cykel i hallen och resten i förrådet. På det här sättet slapp jag både att skaffa lampa och tavla till hallen. Går enkelt att byta hoj beroende på årstid/högtid och enkelt att plocka upp och ned.
Allt gott!
Snarf

Bilagor

• E5CDB04E-88AD-4D14-9B1D-378EDA526ABE.jpeg
    E5CDB04E-88AD-4D14-9B1D-378EDA526ABE.jpeg
    342.7 KB · Besök: 281
Cykel i lägenhet
Jag har gett upp kampen med sambon om cykel i lägenheten, även om jag just nu bara har en!!!! cykel....
35kvm plus en ointresserad sambo=hojen får stå i förrådet. Är okej nu då den inte är allt för dyr, men när det vankas uppgradering vet jag inte hur jag ska göra, funderar på att hyra ett extra förråd i min brf, men 500/mån känns saftigt för cykelförvaring.

Tillbaka
Topp