Cykel i lägenhet

Cykel i lägenhet
Anton_95 sa:
jimpstyle sa:
Såhär fick det bli hemma när det var fullt i utrymmet där dom andra cyklarna står:) (pizza skivan ska bort)

Varför är det ingen som har cyklen på väggen lätt lutad bakåt med ett natur motiv på väggen med en sten eller nån form av berg formation.
Det kan ju bli snyggt som fanken, varför har man inte kommit på det förut?

Cykel i lägenhet
Peach sa:
Tänkte köra den klassiska 2 tavellister med krok ovanför.

Cyklar på en 58 - Ungefär hur högt över tavellisterna sätter ni kroken?

Dessutom fanns det bra tavellister på Cals Ohlson med 2 förborrade hål, tror ni det håller? Avser lvg-cykel i carbon med en vikt om ca 7 kg.

Det är precis som jag gjort på sista bilden på förra sidan. Dock så satte jag provisoriskt en krok i ett redan existerande hål lite långt upp. Men nu har jag ändrat och jag ställde upp cykeln på listerna och sen satte jag bara kroken ungefär i höjd med överröret.
Om du vill försäkra dig om att listerna inte går sönder så skruva dit något vinkeljärn i tavellisten också.

Cykel i lägenhet
Fick feeling efter jag skummat igenom tråden, så nu är cykeln på väggen.
Gick på ca 100kr.

Bilagor

• IMG_1844.JPG
    IMG_1844.JPG
    177 KB · Besök: 173
Cykel i lägenhet
Kanske skrivits i tråden tidigare. Men dessa är sjukt smidiga tillsammans med IKEA tavellist. Kostar några kronor, men värt det för att slippa snöre runt ramen, bara att "hänga upp"
IMG_20161104_221200.jpg

IMG_20161104_221212.jpg

Senast ändrad:
Cykel i lägenhet
Förvarar alla mina cyklar i lägenheten (liten 1:a) + 2 st surfski/havskajak :) Men funderar på att slänga upp racern på väggen nu i vinter!
Håller tavellistor för typ 7.5kg racer (alltså för 4kg per list)?
Hade tänkt mig 2 st från Rusta 60cm svart kostar nu 39:-/st

Bilagor

• IMGP8448.JPG
    IMGP8448.JPG
    364.1 KB · Besök: 141
Senast ändrad:
Cykel i lägenhet
Stuvarn sa:
Förvarar alla mina cyklar i lägenheten (liten 1:a) + 2 st surfski/havskajak :) Men funderar på att slänga upp racern på väggen nu i vinter!

Vet inte hur det är med rustas. Ikeas har en historia av att gå sönder om man har det kortaste med en mtb på. Säkrast är väl att köra med en hel list. Då får man också en liten sektion mellan hjulen för småplock, typ cykeldatorn å sånt.

Cykel i lägenhet
Stuvarn sa:

En lång blir nog snyggare och stabilare. Betongvägg?

Alternativet är ju att flytta till en 2a. Då kan du fortfarande sova i "allrummet" och ha ett eget rum bara för cyklarna :D

Jag får inte ha någon av cyklarna i lägenheten. Det tycker jag är dåligt.

Cykel i lägenhet
NickPick sa:
Stuvarn sa:

En lång blir nog snyggare och stabilare. Betongvägg?

Alternativet är ju att flytta till en 2a. Då kan du fortfarande sova i "allrummet" och ha ett eget rum bara för cyklarna :D

Jag får inte ha någon av cyklarna i lägenheten. Det tycker jag är dåligt.

Och var har du dem istället? Finns det ett bra alternativ kan man ju förstå det, men annars känns det viktigt.

Själv har jag hela källaren, men vill ändå ha upp en cykel i vardagsrummet... Tyvärr lite svårförhandlat. Men för eller senare hoppas jag på att ha en på väggen.

Cykel i lägenhet
Så nu har jag slängt upp racern på väggen å det blev ju himmla bra :)
Bor ju nära Rusta så det blev ett par svarta 60cm tavellister för 39:-/st
Väggen är av betong så där lär det aldrig släppa!
Riktade även snodden som håller cykeln lite uppåt så den faller inte långt om listen skulle gå sönder.

Bilagor

• IMGP8449.JPG
    IMGP8449.JPG
    324 KB · Besök: 172
Cykel i lägenhet
Stuvarn sa:
Så nu har jag slängt upp racern på väggen å det blev ju himmla bra :)
Bor ju nära Rusta så det blev ett par svarta 60cm tavellister för 39:-/st
Väggen är av betong så där lär det aldrig släppa!
Riktade även snodden som håller cykeln lite uppåt så den faller inte långt om listen skulle gå sönder.

Väggen är inte den svaga länken. Nu vet jag visserligen inte hur Rustas lister är konstruerade, och din cykel är ju inte jättetung, men den här lösningen har ju felat förr: https://happyride.se/forum/read.php/1/483001/2347784#msg-2347784

Cykel i lägenhet
ceel sa:
Väggen är inte den svaga länken. Nu vet jag visserligen inte hur Rustas lister är konstruerade, och din cykel är ju inte jättetung, men den här lösningen har ju felat förr: https://happyride.se/forum/read.php/1/483001/2347784#msg-2347784

Ja det såg ju inte så kul ut....men har bänt å böjt på listerna å dom verkar starka sen hänger cykeln lite i tampen som avlastar så det är inte mkt vikt på listerna. Dom smala däcken gör ju oxå att vikten hamnar långt in på listen.

Cykel i lägenhet
Stuvarn sa:
ceel sa:

Ja det såg ju inte så kul ut....men har bänt å böjt på listerna å dom verkar starka sen hänger cykeln lite i tampen som avlastar så det är inte mkt vikt på listerna. Dom smala däcken gör ju oxå att vikten hamnar långt in på listen.

Du är med största sannolikhet utom fara. Det är ju rejäl skillnad på ~4 kg racer och en halv FS. :)

Cykel i lägenhet
ceel sa:
Stuvarn sa:
ceel sa:

Du är med största sannolikhet utom fara. Det är ju rejäl skillnad på ~4 kg racer och en halv FS. :)
Har man råd med en 4 kg racer borde man väl har råd med något bättre än IKEA-kvalitet också.

Cykel i lägenhet
Henrik_E sa:
ceel sa:
Stuvarn sa:
ceel sa:

Har man råd med en 4 kg racer borde man väl har råd med något bättre än IKEA-kvalitet också.

Tror det var 8 kg räser fördelat på två Ikea-hyllor som avsågs.

Cykel i lägenhet
Är man tveksam till om listen håller för vikten är det ju inget överdrivet stort McGyver-projekt att förstärka med två lagom stora vinkeljärn.

Cykel i lägenhet
NLC sa:
Är man tveksam till om listen håller för vikten är det ju inget överdrivet stort McGyver-projekt att förstärka med två lagom stora vinkeljärn.

Annars är ju två lagom stora vinkeljärn ett ganska minimalistiskt väggställ, om man bara kan hindra cykeln från att röra sig framåt/bakåt. :)

Cykel i lägenhet
Tänkte först skicka upp en hoj till ovanför men behovet att ersätta "luta alla extrahjul mot den vita väggen" är ett koncept som lämnar övrigt att önska. Kan inte hitta några praktiska förslag i tråden, hur har ni andra gjort?

Praktiskt går väl före snyggt egentligen. ~5-6 hjulpar typ.

Bilagor

• 11111111111111111111111111111111.jpg
    11111111111111111111111111111111.jpg
    130.2 KB · Besök: 158
Cykel i lägenhet
Raggamuffin sa:
Tänkte först skicka upp en hoj till ovanför men behovet att ersätta "luta alla extrahjul mot den vita väggen" är ett koncept som lämnar övrigt att önska. Kan inte hitta några praktiska förslag i tråden, hur har ni andra gjort?

Praktiskt går väl före snyggt egentligen. ~5-6 hjulpar typ.

Jag har min cykel hänger i en sån här https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/cykelkrok-habo-8509-90-mm-galvad med genomskinlig skyddsplast där hjulen har kontant mot vägg..
Borde funka toppenbra med enbart hjul också

Edit. Dålig länk

Senast ändrad:
Cykel i lägenhet
Skogsgubben sa:
h.g.j sa:
vsen sa:
Dags att tänka om när det råkade bli tillökning inför 2017..

Ähh, upp med dom i taket bara, blir en perfekt mobil... :)
Jag gillar hur du tänker, men jag tror att vsen menar tillökning i cykelstallet eftersom hen skriver "inför" 2017. Bebisar aktiveras ju liksom direkt vid leverans. :-)

Både och, dom är hyfsat inaktiva vid leverans jämfört vad dom blir senare... :)

Cykel i lägenhet
h.g.j sa:
Skogsgubben sa:
h.g.j sa:
vsen sa:
Dags att tänka om när det råkade bli tillökning inför 2017..

Ähh, upp med dom i taket bara, blir en perfekt mobil... :)
Jag gillar hur du tänker, men jag tror att vsen menar tillökning i cykelstallet eftersom hen skriver "inför" 2017. Bebisar aktiveras ju liksom direkt vid leverans. :-)

Både och, dom är hyfsat inaktiva vid leverans jämfört vad dom blir senare... :)

Otydligt inlägg. Tillökningen gäller alltså en ny cykel inget annat :-)

Cykel i lägenhet
Cykel i lägenhet
Står stabilt på golvet. Visserligen med lätt cykel överst i mitt fall.

Lägg ett ställ i varukorgen och testa, priset justeras lite när du byter land till Sverige (svensk istället för tysk moms).

Cykel i lägenhet
Blev väl inte så snyggt kanske, men funktionsdugligt.

1.jpg

5 hjulpar. Gäller att ha dem i rätt ordning bara för fälgprofilen gör att vissa nav krockar, lite mer vinkel hade väl löst det.

2.jpg

Cykel i lägenhet
Raggamuffin sa:
Blev väl inte så snyggt kanske, men funktionsdugligt.

5 hjulpar. Gäller att ha dem i rätt ordning bara för fälgprofilen gör att vissa nav krockar, lite mer vinkel hade väl löst det.

Snajdigt Muffin! Cykeltröjegaarderoben är ju också rätt stilig =) Har du sågat själv eller moddat en befintlig konstruktion??

Tillbaka
Topp