Canyon recall

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum
Canyon recall
Krippe skrev:
-------------------------------------------------------
> vadå är det defekt på gafflarna?

Om man läser texten i länken så står det att kolfibret hade ojämn tjocklek och därför kunde de inte garantera att de höll.
/J

Canyon recall
Krippe skrev:
> tur att man ska köpa en fr7.0 då ^^

Tur jag inte gick på den organiserade fultysk-reklamen skulle jag vilja säga.
Ytterligare en handbyggd finitalienare kommer det att bli.

/G

Canyon recall
Måste väl drabba många på Happy, och som någon nämnde, Tour är väl inte en helig bibel längre.

Ventilen

Canyon recall
GurraG skrev:
> Har Tour-scannern gått sönder?
>
> /G

:-)
Det var inte snällt, men däremot rätt roligt, Gurra.
Det är väl dom gafflarna som inte klara riktiga hjul från den rätta tillverkaren också?
Bygg om, bygg rätt.

Hoppas de skickar ut återkallandet direkt till alla kunder.

/J

Canyon recall
Det står på canyon.com:

Rückruf
Canyon tauscht Smolik Race SL Vorderradgabeln aus. Wir haben einen sehr hohen Anspruch an die Sicherheit unserer Produkte und wollen die Sicherheit unserer Kunden in keinem Falle gefährden.

Vilken tur då att jag köpte triathlonramen - det är nämligen en annan gaffel på den.

Canyon recall
Ojdå, ja inte säger man nej till en ny gaffel. :-) Har kört min rätt hårt på min F10:a, men inte märkt några problem än. En del hål i marken har man ju lyckats pricka på vårturerna. Då får man se hur fort gaffelutbytet går, tur att det är vinter nu.

/Leo

Canyon recall
Detta beror troligen på lite ojämn tillverkningskvalité vilket resulterar i större spridning i styrkan/hållfastheten ut till kund. Bara risken att något händer när den mest extrema användaren möter den gaffel som har sämst hållfasthet avskräcker nog såpass att man hellre tar en kampanj på detta....

Man kan med största sannolikhet fortsätta att ha ett rätt så gott fötroende för Tours minituiösa tester det är oerhört svårt att fånga sådana avvikelser med ett enda exemplar av varan att testa....

Som parallell kan man titta på ett relativt väl utfört livslängdstest av xc-styren i Bike 12/06 där Ritchey WCS Carbon Flat avslöjas ha en väldigt variernande kvalité med största sannolikhet beroende på produktionsproblem.... i ett styre som bör vara enkelt att dimensionera och producera..... ÄVEN DÄR kunde det vara på plats med en kampanj med återkallelser......

Ja jag var dum nog att köpa ett sådant innan jag visste detta så jag är jävig......

Ursäkta att jag delvis flöt iväg från ämnet / R

Canyon recall
Det är ju bara att hoppas på att att de har en jämnare kvalité på de gafflar som de skickar i retur.
Skrämmande att man åkt på en (kanske) bristfällig gaffel...
Hoppas de ändrat på dropoutsen också så att det går att använda campahjul i det högre segmentet.

Personligen tror jag att det är problemet med Campagnolo som ligger till grund för återkallelsen (det som jag argumenterat med Canyon det senaste halvåret). Tycker det verkar märkligt att det skulle vara ojämn tjocklek på godset i gafflarna... Men tyskar har ju förbryllat tidigare...

Skall bli spännande att se hur den nya gaffeln är konstruerad!

Någon som vill köpa en Canyonram i storlek 58 med splitt ny framgaffel?

Canyon recall
Jag vet inte riktigt. Men om det inte hänt några incidenter så borde det väll snarare höja en sänka förtroendet för Canyon att de återkallar gafflarna.

Canyon recall
2-barnspappan skrev:
> Det är ju bara att hoppas på att att de har en
> jämnare kvalité på de gafflar som de skickar i
> retur.
> Skrämmande att man åkt på en (kanske)
> bristfällig gaffel...
> Hoppas de ändrat på dropoutsen också så att
> det går att använda campahjul i det högre
> segmentet.
>
> Personligen tror jag att det är problemet med
> Campagnolo som ligger till grund för
> återkallelsen (det som jag argumenterat med
> Canyon det senaste halvåret). Tycker det verkar
> märkligt att det skulle vara ojämn tjocklek på
> godset i gafflarna... Men tyskar har ju
> förbryllat tidigare...
>
> Skall bli spännande att se hur den nya gaffeln
> är konstruerad!
>
> Någon som vill köpa en Canyonram i storlek 58
> med splitt ny framgaffel?

Har du fått din nya snygging än?

ha det
Jan

Canyon recall
Nej den har inte kommit än *väntar ivrigt*

Vore det lite höjd på Canyon skickar de en ny gaffel med en returfraktsedel så det bara är att skicka tillbaka den gamla gaffeln. Skall bli intressant att se hur de gör.

Canyon recall
2-barnspappan skrev:
> Nej den har inte kommit än *väntar ivrigt*
>
> Vore det lite höjd på Canyon skickar de en ny
> gaffel med en returfraktsedel så det bara är att
> skicka tillbaka den gamla gaffeln. Skall bli
> intressant att se hur de gör.

Längst ner i FAQ:n står faktiskt att man kan skicka in enbart gaffeln och få en ny tillbaka. Inte riktigt optimalt men smidigare än att skicka hela cykeln.

# Kann ich die Gabel selbst oder von einem Händler vor Ort tauschen lassen?
# Bei der Gabel handelt es sich um ein sicherheitsrelevantes Teil des Rades, daher raten wir unbedingt zu einem Austausch in unserem Hause. Sollten Sie dennoch die Gabel selbst tauschen wollen, teilen Sie uns bitte das Modelljahr Ihres Rades, die benötigte Gabelfarbe und die Schaftlänge Ihrer Gabel mit. Eine genaue Anleitung zur Messung der Schaftlänge finden Sie ab Montag, 18.12.2006 hier unter Ein- und Ausbauanleitung. Der Selbstaustausch der Gabel ist nur möglich, wenn Sie uns Ihre alte Gabel mit unterschriebener Haftungserklärung (Download ebenfalls hier ab 18.12.2006) zusenden.

Canyon recall
Markus F skrev:
> När man för en gångs skull kunde haft nytta av
> något som var inscannat från Tour..

Jag har ännu inte fått det aktuella numret av Tour.
Men varför vill du ha en inscanning av en annons?
Vad är det du tror är 'bättre' med den än det som står på Canyons hemsida?

Men om du verkligen ha en inscanning kan jag lägga upp en åt dig, men det kanske dröjer till nästa år.

Jag håller med dem som tycker att det trist att behöva byta ut gaffeln,
men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det är bra av Canyon att bry sig såpass mycket om sina kunder att de byter ut alla gafflar trots att någon gaffel inte har gått av.

Men det kanske beror på tyska konsumentlagar?

Jag menar, det var väl samma sak med utbytet av Syntace F99-tapparna i början av året:
Ingen olycka hade skett, de hade upptäckt ngt som KANSKE kunde bli ett problem ngn gång i framtiden.

/Håkan

Canyon recall
Här är annonsen för er som bara måste se den

Anzeige_Canyon.jpg ht=725

Annars så står vad som gäller på Canyons hemsida http://www.canyon.com/austausch/index.html. Mer detaljer här http://www.canyon.com/austausch/details.html och FAQ här http://www.canyon.com/austausch/faq.html.

För den som vill veta ännu mer finns lite mer info här http://www.stiftung-warentest.de/online/freizeit_reise/meldung/1491011/1491011.html

/Anders

Canyon recall
Det låter så fint att de är kvalitetsmedvetna osv. och mån om sina kunder och därför återkallar de gafflarna.
Det som de gör är att de mellan raderna erkänner att de har dålig kvalitetskontroll på produkterna innan de sätts i produktion och når slutkund, och på "tyskt kvalitetsvis" vinklar det åt ett annat håll.

Canyon recall
2-barnspappan skrev:
> Det låter så fint att de är kvalitetsmedvetna
> osv. och mån om sina kunder och därför
> återkallar de gafflarna.
> Det som de gör är att de mellan raderna
> erkänner att de har dålig kvalitetskontroll på
> produkterna innan de sätts i produktion och når
> slutkund, och på "tyskt kvalitetsvis" vinklar det
> åt ett annat håll.

nu är det ju på gafflarna som man brustit i kvalitetskontrollen och är inte gafflarna fråmn smolik? alltså inte canyon som gör dem. alltså kan man ju inte lasta canyon för det. att det är canyon och inte gaffeltillverkaren som gör tillbakadragandet beror ju helt klart på att gafflarna sålts med canyons cyklar

Canyon recall
2-barnspappan skrev:
> Det låter så fint att de är kvalitetsmedvetna
> osv. och mån om sina kunder och därför
> återkallar de gafflarna.
> Det som de gör är att de mellan raderna
> erkänner att de har dålig kvalitetskontroll på
> produkterna innan de sätts i produktion och når
> slutkund, och på "tyskt kvalitetsvis" vinklar det
> åt ett annat håll.

Visst 'erkänner' de den dåliga kvalite'n, men det är väl inte 'mellan raderna'?
De erkänner det ju rakt ut!

Men det som är det viktiga här är att det är Canyon som själva har kommit på den här kvalitetsbristen och det är de själva som går ut med det.
Kvalitetsbristen hos gafflarna har ju inte kommit upp till ytan pga av att en massa gafflar har gått av eller pga liknande problem.

Det finns säkert många andra tillverkare som har upptäckt liknande kvalitetsbrister och istället för att gå ut med ett generellt utbyte så har de i tysthet förbättrat den löpande produktionen.
Tex bilindustrin är ju full av sådana fall.

Fle och brister i produktionen kan alla företag råka ut för.
Att Canyon själva helt ärligt och öppet hanterar denna kvalitetsbrist på det sätt de gör, stärker min bild av Canyon som företag och hur de hanterar sina kunder.

Samma sak med utbytet av Syntace-styrtapparna i vintras, det var Canyonn som gjorde jonbbet, inte Syntace.
Då blev jag kontaktad av Canyon som erbjöd sig att inte bara byta ut min styrtapp utan oxå ersätta mig för portot.

Jag kan förstå att du är 'sur' på Canyon pga trasslet med ditt framhjul, men du bör inte låta det påverka din inställning till hur de hanterar det här utbytet.

/Håkan

Canyon recall
Jag tycker nog att det känns rätt och riktigt som Canyon gör. De försäkrar sig om att inget skall kunna hända som svärtar deras namn med en potentiellt sett mycket allvarlig olycka. Att inte gaffeltillverkaren gör det känns väl ockå fullständigt rimligt Canyon står för återkallningarna utåt eftersom de sålt hela fordonet. Underleverantörer inom bilindustrin återkallar ju inte sin specifika detalj utan det är bilmärket som gör det. Sedan kommer de nog att göra upp sinsemellan bakom kulisserna.......... Det viktiga är ju att hålla kunden skadeslös såväl ekonomiskt som fysiskt..... jag nämnde ju tex Ritchey ovan som gjort styren med mycket varierande kvalitet vilket ju egentligen borde föranleda någon form av åtgärd....... jag har inte sett något ännu... Canyon går dock ut på ett bra sätt och gör återkallelser.... på det hela taget vad man kan förvänta sig :)

Canyon recall
Jag litar inte på saker som skrivs på internet. Om jag vet att det tryckts i Tour måste det stämma.

HåkanC skrev:

> Jag har ännu inte fått det aktuella numret av
> Tour.
> Men varför vill du ha en inscanning av en
> annons?

Canyon recall
Inte alls med avsikt att klanka ner på Canyon men är det inte så att alla någorlunda ansvarskänade företag sköter sånt här snyggt och smidigt om det behövs. Det är ju givetvis inte Canyon själva som står för fiolerna utan deras produktansvarsförsäkring, vilken är mer eller mindre en förutsättning för att man skall kunna sälja konsumentprodukter på ett seriöst sätt. Kommer den sammlade expertisen (på försäkringsbolaget och canyon) fram till att det finns brister i produkten som gör att det finns äns risk för brott så faller försäkringen ut. Utbyte av alla gafflar de sålt är förmodligen billigare än att ersätta en enda helförlamning så det är både moralisk och ekonomisk rätt.

Å det där med att bilindustrin mörkar fel som kan leda till kroppsskada eller värre är väll typ nån bensintanksgrejj på 50-talet i amerikat? Mycket vatten har runnit under broarna sedan 50-talet.

Jag kan ju ha helt fel också :)

//Erik

Canyon recall
Jag lyckades efter babbelfiskande klura att de ska kontakta kunderna.

Jan skrev:
> Skickar de ut ett meddelande till sina kundr,
> eller förutsätter de att alla sitter och glor
> på nätet?
>
> /Jan

Canyon recall
SuperApe skrev:
> Jag lyckades efter babbelfiskande klura att de ska
> kontakta kunderna.
>
Det är ju bra.

Canyon recall
lillebrorsan skrev:
> Å det där med att bilindustrin mörkar fel som
> kan leda till kroppsskada eller värre är väll
> typ nån bensintanksgrejj på 50-talet i amerikat?
> Mycket vatten har runnit under broarna sedan
> 50-talet.
>
> Jag kan ju ha helt fel också :)

Hur var det med Toyota?
Jag litar på Janne Josefsson ;-)

Canyon recall
HP skrev:
> Hur var det med Toyota?
> Jag litar på Janne Josefsson ;-)

Ja, så långt räckte inte min allmänbildning, fick googla lite. :)

Låter ju nasty men det enda som verkar klart är att någon anonym i ledningen (?) har sagt att företaget kände till problemen med styrningen? Som jag uppfatta det så drog man slutsattsen att felet endast uppstod vid låg fart typ parkering när max styrutslag utnytjas så återkallningen begränsades. Senare krashar nån i landsvägsfart. Har dom fallit eller har vi dömt i förväg för att Janne är ute efter lite publisitet? (Har han gjort nått på det? Jag ser aldrig hans program.)

Såg iofs att Mitsubishi verkar ha haft lite fuffens för sig på 80-90-talet men kunnde inte utröna om det hade med säkerhetsgrejjor att göra eller annat.

//Erik

Canyon recall
Självklart gör Canyon helt rätt och det på ett bra sätt innan det inträffat någon olycka.

Trots det stärker de knappast sina aktier hos mig, tvärt om.
Bortsett från mitt framhjulstrassel så är detta ännu ett tecken på att de sparar in pengar på kvalitetssäkring i produktionen. Smolik Race SL är en mycket lätt gaffel som är relativt mycket styv. Strävan efter lätta produkter har präglat cykelindustrin imånga år och när viktekvationen per cykeldel drivs till sin ytterlighet är kvalitetssäkring i samtliga produktionsled väldigt viktig.

Canyon visar i detta fall att de sparar in pengar i produktionen för att sedan ta ev. reklamationer i efterhand. Detta fenomen är mycket vanligt i mellansegmentsprodukter med aggresiv prisbild och förhållandevis bra prestanda.

Paralleller finns med tex. objektivtillverkare till kameror. Icke märkesbundna objektiv kan vara mycket bra, men också väldigt dåliga. Andelen måndagsexemplar är större procentuellt sett än hos märkesobjektiv. Köper du ett Sigmaobjektiv i det högre segmentet behöver du ta hem tre till fyra exemplar för att välja det som presterar bäst. Ett Nikkor- eller Canonobjektiv räcker det kanske med 2, ibland bara ett. Köper du ett Zeiss kan du vara säker på att det är så bra som det ska på en gång.

Du får den kvalitet du betalar för, så också hos Canyon.

Ser man det krasst så har Canyon råd med denna recall med råge. De bygger sin distrubition på direktförsäljning utan mellanhänder. Det betyder att den vinst handlare och nationella agenturer skulle ha tjänat hamnar direkt hos Canyon. Normalt sett skulle en svensk agentur betalat ca 50-55% av listpriset och i sin tur lämna 20-28% luft kvar till återförsäljaren. Återigen, Canyon tjänar massor av pengar på sitt upplägg.

Canyon recall
2-barnspappan skrev:
> Självklart gör Canyon helt rätt och det på ett
> bra sätt innan det inträffat någon olycka.
>
> Trots det stärker de knappast sina aktier hos
> mig, tvärt om.
> Bortsett från mitt framhjulstrassel så är detta
> ännu ett tecken på att de sparar in pengar på
> kvalitetssäkring i produktionen. Smolik Race SL
> är en mycket lätt gaffel som är relativt mycket
> styv. Strävan efter lätta produkter har präglat
> cykelindustrin imånga år och när viktekvationen
> per cykeldel drivs till sin ytterlighet är
> kvalitetssäkring i samtliga produktionsled
> väldigt viktig.
>
> Canyon visar i detta fall att de sparar in pengar
> i produktionen för att sedan ta ev. reklamationer
> i efterhand. Detta fenomen är mycket vanligt i
> mellansegmentsprodukter med aggresiv prisbild och
> förhållandevis bra prestanda.
>
>blablabla

LÄSER DU ANDRAS INLÄGG?????? hur kan du klandra canyon för att en av deras underleverantörer har bristfällig kvalitetskontroll på en gaffel? du kanske klandrar canyon när dina campa hjul går sönder med? eller klandrar dem för när dina campa bakväxel går av för att du vurpoar o slår i den. eller när reglagen går sönder vid en fetvurpa? nu drar jag det till extremfall, men det är bara för att ge exempel.

vad jag vill säga är att om smolik säger att gaffeln håller så får canyon lita på det. visst kan de testa gaffelns hållbarhet och det har de säkert gjort, men då det kan skilja en hel del mellan olika partier/leveranser, så behöver det ju inte varit nå fel alls på tidigare levererade gafflar och dem de testat. blir ett jäkla testande o ett jäkla tidsfördriv om de skulle testa varje aprti, elelr se skulle behöve testa varenda gaffel, för man vet ju aldrig om de missat nått. du borde förstå att det inte är möjligt, utan de får lita på smolik helt enkelt.

Senast redigerad av en moderator:
Canyon recall
2-barnspappan: Tack, vi vet vad du har för erfarenheter om Canyon och att du inte är nöjd med märket. Men din svartmålning är lite väl aggressiv. Med tanke på att du hade oturen att köpa ett par hjul som inte passade ihop med Smolik Race SL gaffeln och att hjulen inte köptes ihop med ram/gaffel från Canyon så får man det man betalar för, varken mer eller mindre. Allt är inte kompatibelt i cykelvärlden.

Själv har jag litat på min Canyon F10 med Race SL gaffel till 100% och kommer att fortsätta göra det även med den nya gaffeln.

/Leo

Canyon recall
Leo: kunde inte sagt det bättre, när man köper lösa saker får man ju kolla upp att de inte funkar tillsammans, precis som att man inte kan blanda campa reglage o shimano växlar utan vidare, inte utan fulmoddar

Canyon recall
>
> LÄSER DU ANDRAS INLÄGG?????? hur kan du klandra
> canyon för att en av deras underleverantörer har
> bristfällig kvalitetskontroll på en gaffel? du
> kanske klandrar canyon när dina campa hjul går
> sönder med? eller klandrar dem för när dina
> campa bakväxel går av för att du vurpoar o
> slår i den. eller när reglagen går sönder vid
> en fetvurpa? nu drar jag det till extremfall, men
> det är bara för att ge exempel.
>
> vad jag vill säga är att om smolik säger att
> gaffeln håller så får canyon lita på det.
> visst kan de testa gaffelns hållbarhet och det
> har de säkert gjort, men då det kan skilja en
> hel del mellan olika partier/leveranser, så
> behöver det ju inte varit nå fel alls på
> tidigare levererade gafflar och dem de testat.
> blir ett jäkla testande o ett jäkla tidsfördriv
> om de skulle testa varje aprti, elelr se skulle
> behöve testa varenda gaffel, för man vet ju
> aldrig om de missat nått. du borde förstå att
> det inte är möjligt, utan de får lita på
> smolik helt enkelt.

Jag väljer att hålla mig till saker som inträffat och inte potentiella händelser...

Ja hur kan jag klandra Canyon för det?
För att de tar över ansvaret för en produkt som en underleverantör levererat.
Om sedan Canyon väljer att processa det med underleverantören är deras val. Mot konsument är det Canyon som är ansvarig. Jämför med bilindustrins problem med styrning, bromsar etc.

Du är inne på rätt spår med kvalitetstänkande i produktionen, läs det du skrev och tänk igen så kommer du att inse vad detta gaffelproblem grundar sig i.

Canyon recall
Jensen skrev:
> Leo: kunde inte sagt det bättre, när man köper
> lösa saker får man ju kolla upp att de inte
> funkar tillsammans, precis som att man inte kan
> blanda campa reglage o shimano växlar utan
> vidare, inte utan fulmoddar

Vad har detta med hjul att göra? Förklara gärna för mig som inte vet.
Och vilka delar måste man kolla upp?
Sadel är väl OK att köpa utan att kolla med sadelstolpstillverkaren, men sedan? Man kanske måste kolla sadeln mot byxtillverkaren (och rövkrämstillverkaren)...

Canyon recall
Leo och Jensen

Strulet med mitt framhjul är utagerat och nu sitter det hjul som fungerar bra ihop med gaffeln.

Dock är inte det den här tråden handlar om!

Om det jag skrev är svartmålning av Canyon och inte grundläggande tänk i kvalitetsarbete, ISO och med en touch av entreprenadjuridik, då borde jag sadla om till målare...

Canyon recall
HP skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Leo: kunde inte sagt det bättre, när man
> köper
> > lösa saker får man ju kolla upp att de inte
> > funkar tillsammans, precis som att man inte kan
> > blanda campa reglage o shimano växlar utan
> > vidare, inte utan fulmoddar