Canyon torque AL 29 - Spricka i kedjestag efter 1,5 års gubbkörning

Valhalla_

Aktiv medlem
Edit: TL;DR Sprucket kedjestag canyon torque. 2 veckor senare ny ram på garanti. Samma svets på nya ramen ser klart bättre ut. Gissar att den kommer hålla bättre. Och Canyons kundservice är bäst! /Edit

Skulle serva länkaget på min 2022 års Canyon Torque AL 29". Se här vad jag hittade ?

IMG_20240329_163822~2.jpg

Man kan tro det är en repa vid första anblicken...
IMG_20240329_163808.jpg

Men nog fan är det väl en spricka allt... Kan vara fler alldeles intill, en som viker av lite åt höger efter hörnet så att säga (och dit når ju inte ens stensprut osv)..
Argh...!!!
IMG_20240329_164006.jpg

Någon som sett liknande på denna modell?
Canyon är kontaktade, hoppas på smidig lösning..

Senast ändrad:
Oj, ingen aning. Vet bara att spectral haft massor av problem genom åren, fast verkar inte lika illa på de nyare vad jag förstått.

Vevlagermisär var/är på de sista modellen. Men om jag inte minns fel har det åtgärdats nu. Det är dock är specifikt kolram problem för att aluinsatsen med gängorna lossnar från kolfibren. Detta problem kan du inte får.

Senast ändrad:
Vevlagermisär var/är på de sista modellen. Men om jag inte minns fel har det åtgärdas nu. Det är dock är specifikt kolram problem för att aluinsatsen med gängorna lossnar från kolfibren. Detta problem kan du inte får.
Aha, nej det slipper jag förstås.

Nu börjar jag gå i byta-till-propain-ram-tankar också bara för det. Nya spindrift kanske. Eller något annat märke som säljer rimligt prissatta ramar? Man vill ju inte riskera att bli utan utförshoj i sommar liksom..Fast helst vill jag fortsätta köra på denna för den är så bra.

Nu börjar jag gå i byta-till-propain-ram-tankar också bara för det. Nya spindrift kanske. Eller något annat märke som säljer rimligt prissatta ramar? Man vill ju inte riskera att bli utan utförshoj i sommar liksom..Fast helst vill jag fortsätta köra på denna för den är så bra.

Bird verkar inte (längre?) har rea på utförsram.

Jag tycker att Raw Madonna är cool. Tyckte att den var dyr, men priset är faktiskt rimligt för en kvalitetshoj.

Bra rea just nu:

Det är dock bara Jibb som är på rean. Valhalla skulle behöva en Madonna.

Jibb är mer min typ av cykel. Lockande, men jag behöver just nu ingen FS (och kedjestaget är lite långt fick min smak).

EDIT: otroligt bra priser!

Senast ändrad:
Raaw jibb var rätt rimligt prissatt, men vill ha mer slag, raaw madonna vore rätt fin men tyvärr för dyr.

Får bygga ihop torquen igen och får väl köra försiktigt i väntan på svar från canyon tror jag. Kedjestaget lär inte gå av än på ett tag men får ha extra koll på det tills vidare.

Annars lutar det kanske åt en spindrift om det kommer till att köpa ny ram, har ju bra erfarenheter av den föregående generationen, den var ju som en stridsvagn mer eller mindre.

Nån som provar dartmoor thunderbird? Lite udda märke kanske, men den ser ganska "rätt" ut tycker jag

Rea på Tyee al 5 ram hos Propain 999 € får nog anses som väldigt prisvärt.

Rea på Tyee al 5 ram hos Propain 999 € får nog anses som väldigt prisvärt.
Ja, såg det. Tyee är trevlig men skulle nog hellre vilja ha spindrift - som också är riktigt prisvärd iofs.

Får se vad canyon svarar först. Helst behåller jag nog egentligen torquen. Kan ju ha fått ett måndags-ex, den svetsen ser rätt taskig ut tycker jag..

Ja, såg det. Tyee är trevlig men skulle nog hellre vilja ha spindrift - som också är riktigt prisvärd iofs.

Får se vad canyon svarar först. Helst behåller jag nog egentligen torquen. Kan ju ha fått ett måndags-ex, den svetsen ser rätt taskig ut tycker jag..
Tänkte precis säga det - vilken tafflig svetsfog det där var! Full av brottsanvisningar.

Första gången den cykel blivit tvättad? ?

Farligt att se efter så där noga
Har väl tvättat den i alla fall två gånger skulle jag tro. Annars borstar jag bara av leran när den torkat.
Tyvärr är jag rätt arbetsskadad när det kommer till att hitta sprickor, behöver inte ens se efter särskilt noga. Eller, det är väl kanske bra egentligen att man ser sånt där för då slipper man överraskningen när det sista lilla som håller ihop grejerna bara smäller av.

Jag var admin på propain FB gruppen ett par år och jag har inte sett många propain AL ramar med skador(om ens en enda). Tyee CF (gamla) skulle jag inte röra en 2m pinne men Spindrift CF var väldigt stabil.

Annars är det dåligt med bra prissatta ramar. Kan ju vara reor men det kommer och går.

Om något säger det vilken nivå de har på QC om den går igenom inspektionen.

Där gick drömmen om att eventuellt köpa en Torque lite i kras. Antar att dom i koolfiber är inte bättre.

Är det verkligen spectral AL som haft problem eller är det mest cf?

Svetsarna verkar väl generellt hålla på vilken skit som helst? Gör de svårsvetsade konstruktioner eller vad skulle problemet vara?

Är det verkligen spectral AL som haft problem eller är det mest cf?

Svetsarna verkar väl generellt hålla på vilken skit som helst? Gör de svårsvetsade konstruktioner eller vad skulle problemet vara?
Senaste generationens alu-Spectral har varit felfria. Inte sett ett enda brott på en ram som inte vart en crash.
Kolfibern däremot är skräp

Jag var admin på propain FB gruppen ett par år och jag har inte sett många propain AL ramar med skador(om ens en enda). Tyee CF (gamla) skulle jag inte röra en 2m pinne men Spindrift CF var väldigt stabil.

Annars är det dåligt med bra prissatta ramar. Kan ju vara reor men det kommer och går.

Propain är inte så dumt alltså. Och det du säger bådar riktigt gott. Likaså mina egna erfarenheter av spindrift förra generationen. Tyvärr är spindrift al i M slut på hemsidan. Men tyee är inte så tokig heller, det lilla jag provat. Priset talar ju för den i alla fall.. men hade väl helst haft 1-2 cm mer slag i bak.

En sak är säker i alla fall. Jag måste ha en fungerande parkhoj inom kort. Min transition sentinel kan väl egentligen göra jobbet men 140 i bak blir för stötigt..

Propain är inte så dumt alltså. Och det du säger bådar riktigt gott. Likaså mina egna erfarenheter av spindrift förra generationen. Tyvärr är spindrift al i M slut på hemsidan. Men tyee är inte så tokig heller, det lilla jag provat. Priset talar ju för den i alla fall.. men hade väl helst haft 1-2 cm mer slag i bak.

En sak är säker i alla fall. Jag måste ha en fungerande parkhoj inom kort. Min transition sentinel kan väl egentligen göra jobbet men 140 i bak blir för stötigt..
Jag har kört trysil, Åre, Järvsö, loftsdalen mm med min Tyee och aldrig känt jag behöver mera slag. kör iofs inte de värsta gap hoppen. 160mm kommer man ganska långt med.

Edit: även tyee verkar ha minst 4v leverans. Klassiska lösningen är att köpa en komplett hoj med ramen man vill ha och sälja alla delar. Förhoppningsvis får du bara delar utan tjafs av Canyon. Alt de för erbjuda dig en helt ny ram.

Senast ändrad:

Spindrift är grym i parken, men sen är det stopp. Har sett många som tycker den är grym att cykla på men då undrar jag vad tusan dom har jämfört med ?..

Men det är ju annars riktigt fina priser på gamla Tyee också.

Spindrift är grym i parken, men sen är det stopp. Har sett många som tycker den är grym att cykla på men då undrar jag vad tusan dom har jämfört med ?..

Kanske bara är den bästa av alla 180mm grisar man kan trampa uppför med :D. Behöver inte var njutbart för det.

Men skämt och sido. Tror de hänger mycket hur man sätter upp cykeln och vilka däck som är på. Kommer dock aldrig bli en XC eller trail hoj.

Kanske bara är den bästa av alla 180mm grisar man kan trampa uppför med :D. Behöver inte var njutbart för det.

Men skämt och sido. Tror de hänger mycket hur man sätter upp cykeln och vilka däck som är på. Kommer dock aldrig bli en XC eller trail hoj.

Så kan det nog vara, men jag körde den med luftdämpare bak i början och inte ens då var den ju cyklingsbar.... :D

Men det är väl klart, är målet bara att ta sig framåt/uppåt under en dag där man likaväl kunde kört pushbike blir väl måttstocken en annan. Jag jämförde min på hemmastigarna där jag vet hur en rapp hoj känns.

Jag har en trailhoj redan så torquen använder jag i huvudsak för park och pushbike. Eller det är tanken, sen går den en hel del på lokala stigarna också. Tror problemet med tyee blir att det blir ännu mindre skillnad mot transition sentinel, då har jag två cyklar med i princip samma användningsområde och då blir den ena verkligen bara backup. Nu har jag ju i alla fall lite skillnad på dem.

Jag har en trailhoj redan så torquen använder jag i huvudsak för park och pushbike. Eller det är tanken, sen går den en hel del på lokala stigarna också. Tror problemet med tyee blir att det blir ännu mindre skillnad mot transition sentinel, då har jag två cyklar med i princip samma användningsområde och då blir den ena verkligen bara backup. Nu har jag ju i alla fall lite skillnad på dem.

Låter som en spindrift blir perfa då! Jag resonerade likadant då min Fuel ex och gamla Tyee var så snarlika så jag gick på en spindrift för parken.

Värt att kolla på Commencal. Väldigt bra priser nu med ink gaffel.

Tänker ändå att du ska ge torquen en chans till, förutsatt att Canyon svarar inom rimlig tid, den hojen passar ju ändå in jäkligt bra.

Be dom om en ny sving från samma batch som dom ger till sina EWS-åkare

Tänker ändå att du ska ge torquen en chans till, förutsatt att Canyon svarar inom rimlig tid, den hojen passar ju ändå in jäkligt bra.

Be dom om en ny sving från samma batch som dom ger till sina EWS-åkare
Får jag en sving inom rimlig tid och utan krångel så kommer jag nog göra det för hojen går grymt fint. Vill inte byta hoj, men man blir ju lite less när det spricker efter 1,5 säsonger...Och så måste jag säkra sommaren så att säga..

En kompis har haft 2 Canyon (en Spectral Alu och en Torque cf). Båda har han lyckats få sprickor i. Ena gången fick han en ny ram och andra gången en sving om jag inte minns fel. Tror att det har gått hyfsat snabbt och smidigt båda gångerna. Lycka till!

En kompis har haft 2 Canyon (en Spectral Alu och en Torque cf). Båda har han lyckats få sprickor i. Ena gången fick han en ny ram och andra gången en sving om jag inte minns fel. Tror att det har gått hyfsat snabbt och smidigt båda gångerna. Lycka till!
Hoppas hoppas ?
Det är inte lokala shreddern som håller till på bkb, med en orange torque cf?

Tillbaka
Topp