Den officiella Canyon-tråden

Låter tveksamt att köpa en spectral när man kört problemfritt på santa cruz i många år. Någon som haft problem på ramar från senare 2023 ännu? Nya spectralmodellen borde va åtgärdad kan man tycka.

Jo, men problemet är att din SC (har själv en i AL _ från den tiden de ff gjorde ramar i AL) kostar dubbelt med samma spec.
Ja de e ju de, kollar på cannondale också, deras nya habit lt1 e riktigt cool men samma där, den kostar betydligt mycket mer än en cf7 men kanske e värt att slippa krångla med garantier och trasiga ramar och inte kunna cykla på flera veckor under högsäsong.

Låter tveksamt att köpa en spectral när man kört problemfritt på santa cruz i många år. Någon som haft problem på ramar från senare 2023 ännu? Nya spectralmodellen borde va åtgärdad kan man tycka.
Nya vägar ett kilo mer över modellprogrammet samtidigt som baksvingen slimmats något för att flexa lite mer. Om något så har de flyttat tillbaka problemet till kedjestagen...

Min 2023ram har fasats där de brukar spricka.
Konspirationsteoretikern misstänker att de är för att inte se sprickor i färgen så lätt…

Men jag hoppas ändå på att de löst skiten. Känner mig lite bedragen som lagt pengar på coolfiber när aluramarna typ varit ofelbara.

Konspirationsteoretikern misstänker att de är för att inte se sprickor i färgen så lätt…

Men jag hoppas ändå på att de löst skiten. Känner mig lite bedragen som lagt pengar på coolfiber när aluramarna typ varit ofelbara.

När man ser processen för att göra en kolfiberram förstår man att mycket kan gå fel. Särskilt om det ska göras billigt.

Edit: 2024 ram. Vart på kanelen igår

Men om det spricker eller vevlagret lossnar så märker man väl det mer på att det är löst än att färgen är sprucken :P.

DT swiss huben har gått bra sedan jag fettade om med Dt swiss egna special fett för ändamålet, dock har det ju inte varit så kallt. Efter att nyligen ha tvättat cykeln med avfettningsmedel från Muc Off samt spolat med vatten (ej högtryck) så fick jag problem i Måndags efter att det var lite minusgrader på kvällen så att hjulet bara spann runt och trampade luft. Min teori var att avfettningsmedlet hade trängt in i huben och löst upp fettet samt att vatten och smuts sedan frusit fast. Rengjorde snabbt och kunde sedan cykla hem. Men när jag nu fettar om det upptäckte jag en repa på brickan som ligger över kullagret (?) inne i navet se bild - det är ju fjädern som ska ligga där men kan den ha orsakat repan? Nån som vet hur repan tillkommit samt är det något att oroas över? Liknande spår ses på motsvarande del i bodyn.
IMG_7593.jpeg

Senast ändrad:
Sådär nu är jag äntligen ägare till en Canyon räser, efter letat begagnat ett bra och bara hittat ena raset efter det andra så tog mitt Spanska humör över och jag beställde en ny. Beställningen lades på Torsdag eftermiddag, fick omgående tracking nummer och den skickades Redan på fredagen, beräknad dag Tisdag. Måndag morgon kollade jag igen och såg att den redan var ute för leverans, UPS ringde 5 minuter innan och allt flöt på smidigt.

Allt fanns med i packet och monteringen gick enkelt, kastade på några enkla flats och ut på en provrunda. Stor skillnad mot MTB, märkte snart att växlarna inte lirade, hem, använde chatten, de frågade direkt om det var en Endurace, de erbjöd 3 alternativ. Skicka cykeln till Madrid, Lämna in den hos deras partner i Barcelona eller min LBS med max 30 EUR som kostnad. Valde min LBS, BIC SPA Barcelona har som affärs ide snabba reparationener och skriver att de gladeligen slänger på delar som man köpt över internet eller monterar internet cyklar på sin hemsida.

En kaffe senare och 10 EUR sp va växlarna fixade, imorgon bär det av igen.

Tack Happy för all hjälp jag fått här för att införskaffa min första räser
1711038362438.png
1711038381445.png
1711038406036.png

Jag mailade kundtjänst om min ram och skickade med följande bild. Fick en ny ram direkt trots att min gamla inte glappar.

Den nya ser ut så här. Ska monteras ihop i april. Men tycker nya ser sketchy ut också ☠️

Bilagor

• IMG_3002.jpeg
    IMG_3002.jpeg
    297.8 KB · Besök: 237
  • 73280834665__C963FEFA-6C6C-4415-9266-AE33160FF496.jpeg
    73280834665__C963FEFA-6C6C-4415-9266-AE33160FF496.jpeg
    365.4 KB · Besök: 241
Tycker min ram börjat knaka lite, detta ser ju lite misstänkt ut.
Screenshot_20240331_140749_WhatsApp~2.jpg

Ramen har gått ett 10 tal turer sen jag gick ny på garantin i vintras för samma problem. Får se vad Canyon säger den här gången.

Visa bilaga 698690
Riktigt fint i Ramvikslandet idag, men efter dagens tur så knakar det på bra från vevpartiet, dags att prata med min favorit Jens på supporten igen ?
7 mil gick denna ramen.
Jag har börjat ångra mig. Fick en ny ram som hänger och väntar på byte men min gamla går som tåget… dont fix what aint broke kanske…
Det var Canyon själva som sa typ bestäm du så skickar vi en ny ram om du vill efter att ha sett denna bild. Men inget knak eller annat konstigt, tror det bara är färgen som har lossnat. Kanske skiter i att byta nu när den jag har är stabil ??

Den nya ramen har också lägre serienummer, men enligt Canyon sätts inte serienummer i kronologisk ordning. Men det vet jag inte riktigt om jag tror på ?

Bilagor

• IMG_3002.jpeg
    IMG_3002.jpeg
    297.8 KB · Besök: 99
Jag har börjat ångra mig. Fick en ny ram som hänger och väntar på byte men min gamla går som tåget… dont fix what aint broke kanske…
Det var Canyon själva som sa typ bestäm du så skickar vi en ny ram om du vill efter att ha sett denna bild. Men inget knak eller annat konstigt, tror det bara är färgen som har lossnat. Kanske skiter i att byta nu när den jag har är stabil ??

Den nya ramen har också lägre serienummer, men enligt Canyon sätts inte serienummer i kronologisk ordning. Men det vet jag inte riktigt om jag tror på ?
Du har en ram som du kan plåga skiten ur, kan det bli bättre?
Min Spectral har stått hela vintern och nu när jag tagit fram den igen så kan jag bara konstatera att det är en helt underbar cykel när den får vara hel.

Kan det vara vanligt vevlagerknak?
Jag kör gängtejp+fett och hör inte ett knyst från vevpartiet från nån av mina cyklar.
jag vet faktiskt inte, det följer samma symptom som tidigare. Tyst i starten och ju mer man cyklar desto mer knakar det ?‍♂️
Vatten från tvätt tar väl lite friktion tills det blir torrt och börjar knaka igen…

Spectral är en helt fantastisk cykel men just nu har jag lite svårt att känna förtroende för just denna modell.

Har länge velat ha en spectral och varit inne på 125 modellen just för att jag gillar min hardtail men det blir lite brötigt när det är mycket rötter, så tänkte 125 modellen är ju lite som en baby enduro.
Men nu har jag fått ett bra pris på en wmn spectral 6 och den har ju bra komponenter och vad jag har läst mig till så är den lite kompaktare än en vanlig spectral och anpassad efter kvinnors kroppsbyggnad.
Nån som haft nån erfarenhet av just wmn modellen som man.

Har länge velat ha en spectral och varit inne på 125 modellen just för att jag gillar min hardtail men det blir lite brötigt när det är mycket rötter, så tänkte 125 modellen är ju lite som en baby enduro.
Men nu har jag fått ett bra pris på en wmn spectral 6 och den har ju bra komponenter och vad jag har läst mig till så är den lite kompaktare än en vanlig spectral och anpassad efter kvinnors kroppsbyggnad.
Var har du läst det ngnstans? Brukar mest bara vara annan sadel och/eller styre samt färg som skiljer.

Spectral o Spectral 125 har numera ersatts av nya Spectral som ligger ngnstans mitt emellan de två förstnämnda. Den är 150/140 nu. Tog en kort provtur och den kändes smutt.

Gissar att gamla Spectral o Spectral 125 finns kvar en kort tid bara och kommer försvinna mkt snart.

Ingen egen erfarenhet, men när jag jämförde en annan Canyon var enda skillnaden styrets bredd, sadel och färg. Samt att den inte fanns i större storlekar.

Tillbaka
Topp