Den officiella Canyon-tråden

Var har du läst det ngnstans? Brukar mest bara vara annan sadel och/eller styre samt färg som skiljer.

Spectral o Spectral 125 har numera ersatts av nya Spectral som ligger ngnstans mitt emellan de två förstnämnda. Den är 150/140 nu. Tog en kort provtur och den kändes smutt.

Gissar att gamla Spectral o Spectral 125 finns kvar en kort tid bara och kommer försvinna mkt snart.

Var har du läst det ngnstans? Brukar mest bara vara annan sadel och/eller styre samt färg som skiljer.

Spectral o Spectral 125 har numera ersatts av nya Spectral som ligger ngnstans mitt emellan de två förstnämnda. Den är 150/140 nu. Tog en kort provtur och den kändes smutt.

Gissar att gamla Spectral o Spectral 125 finns kvar en kort tid bara och kommer försvinna mkt snart.
Jag kollade lite på olika reviews och dem citerade från canyon själva.
Cykeln har kortare reach, tramperna var tydligen närmare backen, hade nått med vev partiet att göra.
Den hade kortare hjulbas med.
Sen så var det nåt med att kvinnor hade svårare att lägga tryck på framgaffeln då dem gärna håller sig längre bak på cykeln. Så dem hade finjusterat gemometrin så att man inte behöver luta sig framåt lika mycket för att få tryck i gaffeln,vilket tydligen var en nackdel om man cyklar ned för en brant backe.

Men tänker spontant att som mtb amatör kommer man inte märka av detta.

Senast ändrad:
Jag kollade lite på olika reviews och dem citerade från canyon själva.
Cykeln har kortare reach, tramperna var tydligen närmare backen, hade nått med vev partiet att göra.
Den hade kortare hjulbas med.
Sen så var det nåt med att kvinnor hade svårare att lägga tryck på framgaffeln då dem gärna håller sig längre bak på cykeln. Så dem hade finjusterat gemometrin så att man inte behöver luta sig framåt lika mycket för att få tryck i gaffeln,vilket tydligen var en nackdel om man cyklar ned för en brant backe.

Men tänker spontant att som mtb amatör kommer man inte märka av detta.
Tror ärligt talat inte det stämmer (men jag har haft fel förr). Det är möjligt att Canyon i ngt enstaka fall har gjort en helt egen ram för kvinnor men det låter orimligt. På sin höjd ett annat kedjestag/baktriangel eller nå't?

Det är nog inte nuvarande lineup?
Tror ärligt talat inte det stämmer (men jag har haft fel förr). Det är möjligt att Canyon i ngt enstaka fall har gjort en helt egen ram för kvinnor men det låter orimligt. På sin höjd ett annat kedjestag/baktriangel eller nå't?

Up till ungefär 5 år sen fanns det en special Spectral Wmn modell som var extra kort men had mycket stack och lång sadelrör. En fin cykel, men geometrin var konstigt till riktigt korta åkare. Sedan dess har jag bara sett Canyon Wmn cykel som har anpassat sadel och styre (och färg såklart).

Det var inte ovanligt för några år sen. Även sentier hade helt annan ram. Någon idiot tänkte att tjejer nog inte klarar rak top tube pga de är vana vid damcykel.... generellt har väl tvärtom tjejer ofta längre ben.
Marin har fortfarande wildcat som alternativ till bobcat för den som inte vill ha en stålbalk i skrevet.

Det är nog inte nuvarande lineup? Otroligt att de skrev sån skit. Kvinnor väger 50kg, är korkade och har svårt att cykla rätt.

Vilken modell köper korkade feta gubbar som inte kan cykla?

Det är nog inte nuvarande lineup? Otroligt att de skrev sån skit. Kvinnor väger 50kg, är korkade och har svårt att cykla rätt.

Vilken modell köper korkade feta gubbar som inte kan cykla?
Kollar man på canyons hemsida så skiljer sig alla siffror. Exempel på wmn modellen har dem kortat ner styrhuvudet 2cm och gjort sadel röret 3cm högre. Sen så skiljer sig styrhuvudet vinkel med 2 grader och sadelrörets vinkel skiljer sig 3,5 etc, det är ju små ändringar.

Antar att man kortat ner styrhuvudet och gjort sadel röret längre så man automatiskt lägger mer tryck på styret. Men som sagt man vill ju inte trilla över styret om man gillar att köra aggressivt och jag personligen gillar att dyka in med huvudet före.

Enda Wmn trail cykel jag hittar på Canyon's websidan är Neuron (med samma geo som vanliga modellen). Jag hittar ingen Spectral Wmn.

Är det möjligen ngn gammal spectral du tittar på? Har du länk? Känner jag måste gå till botten med det här nu...

Här är den modell jag eventuellt ska köpa.

Här är den vanliga canyonen jag jämför med.

Här är den modell jag eventuellt ska köpa.

Här är den vanliga canyonen jag jämför med.
Ok, ser ut att vara 2 olika modeller. WMN-cykeln är förmodligen en generation tidigare.

Edit. Kanske t o m 2 generationer tidigare om nu Spectral 6 är den nyaste (har inte koll på om AL-varianten är den senaste eller om den bara finns i kol)?

Senast ändrad:
Ja, men hur tänker vi nu? En gammal spectral wmn skiljer sig från en ny spectral? Kanske för att den wmn, kanske för att den är gammal. Vad är frågan?

1715850452202.png

1715850681981.png

Frågan är ju varför de gjort en helt ny ram för wmn modellen om det inte gör nån skillnad, dem hade ju kunnat använda samma ram då och endast ändra reachen och typ styrets bred. ?

Jag förstår ingenting. Head tube är 4mm längre men stack är 21mm lägre. Detta skulle vara för att tjejer inte kan cykla och inte ett fel i tabellen?
Varför säger du att den är ny när det står 2020? Vad betyder och 2020 och varför är reviews från 2020 och 2021?

1715851380689.png

Blir lite rörigt att jämföra olika generationer av cyklar och om en gammal WMN-hoj skiljer sig från en nyare spectral eller ej.

Passar WMN-cykeln från 2020 och du får den till ett riktigt vrakpris så är det väl bara att slå till.

Ja, men hur tänker vi nu? En gammal spectral wmn skiljer sig från en ny spectral? Kanske för att den wmn, kanske för att den är gammal. Vad är frågan?

Visa bilaga 699638
Visa bilaga 699639
Frågan är fortfarande om en lägre front och högre sadelrör kommer passa mig som kör ganska aggressivt och lite utför också.
Årsmodeller kanske inte är de samma, men kollar man en äldre spectral så tror jag även den kommer ha andra mått.

Första cykeln jag hade var en grand canyon, och där var det ett problem att fronten var för låg kontra sadelrörets höjd. Till exempel om man körde nedför så fick man skifta vikten mycket bakåt för att inte "trilla överstyret".
Min vitus därimot till exempel kan jag luta mig framåt i nedförsbackar utan att det känns som att jag ska åka överstyret.

Frågan är fortfarande om en lägre front och högre sadelrör kommer passa mig som kör ganska aggressivt och lite utför också.
Årsmodeller kanske inte är de samma, men kollar man en äldre spectral så tror jag även den kommer ha andra mått.

Första cykeln jag hade var en grand canyon, och där var det ett problem att fronten var för låg kontra sadelrörets höjd. Till exempel om man körde nedför så fick man skifta vikten mycket bakåt för att inte "trilla överstyret".
Min vitus därimot till exempel kan jag luta mig framåt i nedförsbackar utan att det känns som att jag ska åka överstyret.

Svårt att jämföra den två cyklar. Hjulstorleken skiljer sig och gaffelrörsvinkel också med 2 grad. När det gäller utför är flak gaffelrörsvinkel och en längre cykel oftast bättre, men det berör också på preferens. Längre sadelrör begränsar längd av droppern. Om det är ett problem berör också delvis på preferens.

Jag har ingen aning men den lägre fronten beror på att wmn har 27.5'' i alla storlekar.
Det bör betyda att fronten inte är lägre i relation till sadel och fötter.

Tvärtom har WMN från 2020 4mm högre headtube så det bör tyda på att tjejer är jävligt bra på att få tyngd på framhjulet. Det kan nog bara du själv avgöra om det passar dig.

Just det. Då är vi tillbaka till att det är fel i tabellen. Det borde inte kunna gå att ha 20mm lägre stack med längre head tubeless?
Här ser man ju att stacken är lägre på wmn, betyder inte det att jag kommer behöva ha sadeln högre på wmn modellen och med detta kommer jag sitta högra över styret, eller är jag ute och cyklar ?
Sen var ju sadel röret högre så jag kommer ju inte lika långt ner om jag kör droppet, så jag blir ju tvungen att stå högre samt så styret lägre.
Jag kollar mycket på detaljer nu som jag inte förstår hur de påverkar åkningen riktigt,därför jag vänder mig till tråden, men vill bara inte att wmn cykeln ska kännas som min första hardtail ?

Bilagor

• Screenshot_20240516-114438.png
    Screenshot_20240516-114438.png
    76.1 KB · Besök: 44
  • Screenshot_20240516-114359.png
    Screenshot_20240516-114359.png
    75.4 KB · Besök: 39
Här ser man ju att stacken är lägre på wmn, betyder inte det att jag kommer behöva ha sadeln högre på wmn modellen och med detta kommer jag sitta högra över styret, eller är jag ute och cyklar ?
Sen var ju sadel röret högre så jag kommer ju inte lika långt ner om jag kör droppet, så jag blir ju tvungen att stå högre samt så styret lägre.
Jag kollar mycket på detaljer nu som jag inte förstår hur de påverkar åkningen riktigt,därför jag vänder mig till tråden, men vill bara inte att wmn cykeln ska kännas som min första hardtail ?

Du undrar fortfarande vilken som är bäst av WMN 2020 och standard 2024?
Det är ett 100% så att den nya är är bättre.

Om inte en ny cykel är att alternativ så tror jag det ger mer att jämföra alternativen inbördes.
Det vi nu vet är att vmn 2020 var rätt omodern redan 2020. Stack är inget problem. Glöm det

Om inte en ny cykel är att alternativ så tror jag det ger mer att jämföra alternativen inbördes.
Det vi nu vet är att vmn 2020 var rätt omodern redan 2020. Stack är inget problem. Glöm det

Ja, det var helt olika ramar 2020. 2020 WMN är rätt lik 2017 årsmodell
Visa bilaga 699649

Visa bilaga 699650
Ah där ser man.Lite komiskt ändå att canyon sålde in cykeln som en special designad cykel för det kvinnliga könet, sen är det egentligen deras vanliga canyon från 2017?
vad är det för sida du använder, borde ju egentligen jämföra med den cykeln jag har.

Ah där ser man.Lite komiskt ändå att canyon sålde in cykeln som en special designad cykel för det kvinnliga könet, sen är det egentligen deras vanliga canyon från 2017?
vad är det för sida du använder, borde ju egentligen jämföra med den cykeln jag har.
Dom hade väl en hög med gamla ramar som dom ville bli av med? ?

Vad är det för "bra pris" du kan lyckas få?
Känns som att det ska vara väldigt bra för att det ska vara värt.

Dom hade väl en hög med gamla ramar som dom ville bli av med? ?

Vad är det för "bra pris" du kan lyckas få?
Känns som att det ska vara väldigt bra för att det ska vara värt.
Hon ville ha 14k, jag har mest kollat på specsen och i jämförelse så tycker jag att man får mycket för pengarna, har kollat alla begagnade cyklar dem senaste veckorna och för den prisklassen är det svårt att hitta en liknande cykel.
Var jävligt sugen på en vitus mythique här på happyride för 15k.
Men kollar man fram gaffeln så tror jag det satt en rockshox silver 35 och på canyon satt det en fox rythm 34 rythm etc.

Det är svårt att köpa begagnat men myhique måste väl roliga oavsett gaffel? Den har dessutom legat ute länge så borde gå att pruta

en snabb pristudie (om man skiter i storlek och plats)

Som sagt inte mycket att hänga i granen, neuron är ju en annan typ av cykel.
Kollat man wmn modellen så har den en rockshox reacon, är den likvärdig en fox 34 rythm?
Kollar man vanliga canyon spectral 2020 på buycycle så ligger dem från 18k och uppåt.
Som sagt kollat länge och svårt att hitta en small, varför är alla så jävla långa ?

Jag tror inte det är en äldre ram de specat som wmn. Jag vill minnas att den varianten fanns som både wmn och ”vanlig” mellan typ 2017 och 2020. Du ser vilken generation på att den, mig veterligen, är den enda som har det fiffiga kabelskyddet under röret istf intern dragning som de har nu och extern dragning som de hade generationen innan. Generationen innan hade dessutom dämparen placerad helt annorlunda, vertikalt istf horisontellt.

Som sagt är det väldigt svårt att jämföra samma model från helt olika generationer. Personligen gillade jag den äldre bättre än den nyare (inte den senaste som släpptes nyss, utan den som fortfarande säljs som funnits ett tag). Den äldre var mer hop och lek och den senare mer enduro.

Utöver det är Canyon ökända för att ha fel siffror i sina geotabeller.

Senast ändrad:
Hon ville ha 14k, jag har mest kollat på specsen och i jämförelse så tycker jag att man får mycket för pengarna, har kollat alla begagnade cyklar dem senaste veckorna och för den prisklassen är det svårt att hitta en liknande cykel.
Men kollar man fram gaffeln så tror jag det satt en rockshox silver 35 och på canyon satt det en fox rythm 34 rythm etc.
En sak att fundera på om du kör hårt. Den wmn modell av Spectral är den som på herrmodellen haft väldigt stora problem med spräckta baktrianglar. Vet inte om wmn modellen har samma problem, men det är inte osannolikt. Alla garantier gäller bara första ägaren.

Jag hade valt mythiquen alla dagar i veckan.

Tänker att 14 är ett "ok" pris snarare än bra.

Så helt ok om du verkligen är cykel som passar för dig, men inte värt för att kompromissa.

Som andra nämnt så är gaffeln helt fel parameter att välja efter.
Vad är det för storlek på dig och på ramarna i fråga?

Tänker att 14 är ett "ok" pris snarare än bra.

Så helt ok om du verkligen är cykel som passar för dig, men inte värt för att kompromissa.

Som andra nämnt så är gaffeln helt fel parameter att välja efter.
Vad är det för storlek på dig och på ramarna i fråga?
Båda cyklarna är small, jag är 168 med korta ben ?
Klart att man inte endast ska gå efter gaffeln, därför jag ställde frågan här i forumet om spectralens geometri och hur den upplevs i verkligheten, komponenter kommer i andra hand.
Men mam vill ju ha en gaffel som man kommer trivas med då och inte vill uppgradera snarast, för då sticker ju priset iväg på cykeln. jag har en sentier med en instegs rockshox och om jag nu ska byta cykel så vill jag ju självklart ha en snäppet vassare gaffel också.
Säg att jag köper mythiquen som visst hade en XFUSION dämpare som man inte kan hitta nån svensk återförsäljare av eller mycket om, klart man drar öronen åt sig. Så säg att man köper mythiquen för 14k sen lägger man ytligare 6-8k på en ny gaffel då är ju priset helt plötsligt väldigt mycket mer.
Därför jag kollar specsen också så att det lever upp till den körning jag utövar.

Båda cyklarna är small, jag är 168 med korta ben ?
Klart att man inte endast ska gå efter gaffeln, därför jag ställde frågan här i forumet om spectralens geometri och hur den upplevs i verkligheten, komponenter kommer i andra hand.
Men mam vill ju ha en gaffel som man kommer trivas med då och inte vill uppgradera snarast, för då sticker ju priset iväg på cykeln. jag har en sentier med en instegs rockshox och om jag nu ska byta cykel så vill jag ju självklart ha en snäppet vassare gaffel också.
Säg att jag köper mythiquen som visst hade en XFUSION dämpare som man inte kan hitta nån svensk återförsäljare av eller mycket om, klart man drar öronen åt sig. Så säg att man köper mythiquen för 14k sen lägger man ytligare 6-8k på en ny gaffel då är ju priset helt plötsligt väldigt mycket mer.
Därför jag kollar specsen också så att det lever upp till den körning jag utövar.

En gammal Spectral Wmns i small har 396 mm reach som är mycket för kort till 168 cm med korta ben.

Om andra cykeln är den nyare du länkade till i samma inlägget så passar den bra.

Tillbaka
Topp