Canyons kundtjänst, skapad av djävulen själv?

Olllin

Aktiv medlem
Håller på att få hjärnblödning av canyons kundtjänst. Kontaktade dom när min Lux trail leverades i vintras att det mellan högra "seatstay" och baktriangeln inte finns något glapp för dämparen att röra sig utan att det kommer skrapa (något som diskuterats flitigt på ägargruppen på facebook) och blev åtsagd att det är lungt bara att börja köra. Frågar då flera gånger men varför är det bara så på höger sida? Det är ju självklart att det kommer bli skadad när jag börjar använda om den gnuggar mot ramen? Får plats med ett kreditkort mellan på vänstersida men inte ens ett a4 papper på högern.

Fick samma svar varje gång "As we said earlier, you can continue driving. We are aware of the situation. But remember to service your bike regularly."
svarar då
"I understand that. But I ask again, why are there scratches and marks on one side but not the other. Is that normal? I understand that I can keep riding." Så skickar dom samma svar igen. Det är som att maila med en dyslexisk chattrobot som vägrar läsa vad du skriver.

Nu har det till canyons förvåning efter hela 15 timmars användning blivit repor och det tjuter från bakdämpningen sannolikt eftersom smuts fastnar för det finns inget glapp. Ljudet försvinner temporärt om jag sprutar lite vatten och rensar ut smutsen i seatstay så det är inget tvivel om orsaken till problemet. Nu har Canyon mage att skylla på att jag inte servar cykeln och fortsätter med samma autosvar. Man får verkligen känslan att dom inte ens läser det man skriver.

summa summarum måste jag avråda folk från att köpa canyon, dom har ofta riktigt bra priser men det är otroligt hur dålig deras kundtjänst varit i min erfarenhet.

Trist! Japp, kundservicen (bristen av den) är tyvärr anledningen till att jag aldrig skulle köpa en Canyon.

Senast ändrad:
Trist! Japp, kundservicen (bristen av den) är tyvärr anledningen till att jag aldrig skulle köpa en Canyon.
Det är ju en trots urusel service en otroligt prisvärd cykel jag köpt. 24 tusen för heldämpad i kolfiber är ju ett riktigt bra pris så jag hade ändå accepterat sämre service. Men när jag skriver samma mail för tredje gången och fortfarande inte får ett svar på frågan ångrar gubbhjärnan att jag inte köpte en Scott eller specialized hos lokala affären även om den nog hade kostat närmare 40-50.

Det är ju en trots urusel service en otroligt prisvärd cykel jag köpt. 24 tusen för heldämpad i kolfiber är ju ett riktigt bra pris så jag hade ändå accepterat sämre service. Men när jag skriver samma mail för tredje gången och fortfarande inte får ett svar på frågan ångrar gubbhjärnan att jag inte köpte en Scott eller specialized hos lokala affären även om den nog hade kostat närmare 40-50.
Fortsätt ligga på. Skicka med massa bilder på hur det ser ut. Antagligen är 1st line support värdelös men blir vettigt när du lyckas ta dig förbi till någon som kan något. Har flera lyckade reklamationer inom familjen så det ska gå att få hjälp.

Det är som när jag mailat med silca...
Fakking hell, får svar från en ai som skriver "vill du inte ha svar med ai, skriv speak to agent". Det har jag gjort i tre mail men fått ai svar..man blir ju lite less....

Antagligen är en AI-bot ofantligt mycket bättre än deras 1st 2nd och 3rd line support. Deras urusla support är enda anledningen att jag aldrig kommer köpa en cykel av Canyon igen. Cyklarna är verkligen kanon, men kundtjänsten suger.

Ja, de där j*vla kringelkrokarna man tvingas in i för att få hjälp är helt vansinniga. Nu senast var det Whithings som fick mitt blodtryck att rusa. 125 frågor och tips om att kolla att batteriet var laddat och att firmware var uppdaterat innan jag kunde berätta för en människa att kabelvindan till ett handtag hade gått sönder. Sen var det inga problem och snabbt hanterat av Withings.

Med Canyon har jag haft supportärenden tre gånger, de två senaste hanterade snabbt och bra från Finland, har det ändrats nu? (det första snabbt och bra från Sverige)

Ja, de där j*vla kringelkrokarna man tvingas in i för att få hjälp är helt vansinniga. Nu senast var det Whithings som fick mitt blodtryck att rusa. 125 frågor och tips om att kolla att batteriet var laddat och att firmware var uppdaterat innan jag kunde berätta för en människa att kabelvindan till ett handtag hade gått sönder. Sen var det inga problem och snabbt hanterat av Withings.

Med Canyon har jag haft supportärenden tre gånger, de två senaste hanterade snabbt och bra från Finland, har det ändrats nu? (det första snabbt och bra från Sverige)
Jag har med haft ett eller två ärenden för ett par år redan, då med Finland, med bra lösning. ”Jens på Canyon” har väl nämnts flertalet gånger här på Happy, har han slutat tro?

Är det dags att starta en listtråd med varningar för cykelrelaterade företag med AI-kundtjänst att undvika?

Eller helt enkelt outsourcar kundtjänst. Jag jobbade på Telia i slutet av förra milleniet, de beslutade då att outsourca sin kundtjänst, för det ingick inte i deras kärnaffär. Hur kan man tycka att interaktion med de kunder man säljer direkt till inte ingår i kärnaffären?
Man kan ju outsourca helt och delvis av diverse skäl, men det tyckte jag var korkat.

Som nämns tidigare så bara man kommer förbi chattboten och får prata med canyon Finland så får man bra hjälp.

Har fått prata med en Olli och Susanne senast jag kontaktade canyon så jag tror Jens har slutat.

Är det inte som med telefonväxlar att du kan provocera AI till att släppa? Blir man arg på en växel och trycker på samma siffta tillräckligt många ggr så brukar den släppa

Canyons kundtjänst var fantastiskt bra, när den fanns lokalt i Bålsta… När svenska kontoret lades ner och samkördes med Finland blev det märkbart sämre. Trots att de säljer tonvis med hojar gick Canyon ändå med förlust förra året så risken är väl att de fortsätter skära ner på allt de kan för att investmentbolaget som är storägare skall bli nöjda.

Fortsätt ligga på. Skicka med massa bilder på hur det ser ut. Antagligen är 1st line support värdelös men blir vettigt när du lyckas ta dig förbi till någon som kan något. Har flera lyckade reklamationer inom familjen så det ska gå att få hjälp.
Det finns inte en chans att jag lägger mig när jag ändå reklamerade orsaken till problemet innan jag ens använt cykeln. Att det till slut kommer lösa sig har jag inget tvivel om. Bara onödigt att det ska vara så mycket onödigt käbbel.

Är det inte som med telefonväxlar att du kan provocera AI till att släppa? Blir man arg på en växel och trycker på samma siffta tillräckligt många ggr så brukar den släppa
Det är ju med allra största sannolikhet riktiga personer jag mailar med. Jag menade inte att anklaga Canyon för att faktiskt använda AI support. Bara att det känns lika lönlöst att maila med canyons medarbetare som en dålig chattrobot, då medarbetarna inte verkar läsa vad jag skriver e.g när jag frågar varför det bara skrapar i ramen på ena sidan om det är enligt spec. Så svarar dom inte på frågan och bara säger att jag kan "keep driving" då får jag samma intryck som när man håller på med en dålig chattrobot.
Det är ju meningslöst att kommunicera med en AI bot eller kundservice outsourcat till ett callcenter. Reklammera ditekt istället,
Kruxet är ju att de är ett tyskt företag och i köpeavtalet specificeras att tysk rätt ska tillämpas på konflikter. Det är ju inget tivel om att dom har nog stark anknytning till Sverige att jag kan dra dom till ARN (dom säljer i SEK och har sida på svenska) men då brukar det ju ta 6+ månader att få ett beslut så man får jobba på med kundtjänsten ett tag till! Sen så fungerar ju cykeln jag får bara stanna en gång i halvtimmen och spruta vatten på dämparen så smutset och det hemska tjutet försvinner. Sen att jag då även repar sönder ramen får ju canyon stå för då dom flera gånger sagt åt mig att "keep driving" trots att jag informerat om att det skrapar emot ramen.

Jag har med haft ett eller två ärenden för ett par år redan, då med Finland, med bra lösning. ”Jens på Canyon” har väl nämnts flertalet gånger här på Happy, har han slutat tro?
Som nämns tidigare så bara man kommer förbi chattboten och får prata med canyon Finland så får man bra hjälp.

Har fått prata med en Olli och Susanne senast jag kontaktade canyon så jag tror Jens har slutat.
När cykeln kom saknades gaffelpumpen och "assembly paste". Då var kundtjänsten via Finland smidiga och ersatte allt så inledningsvis fanns inget att klaga på. Men nu verkar dom tror att jag i norrbotten kört massor med mtb perioden november-mars och att alla problem är relaterade till bristande service.

Cykeln levererades i November om jag inte minns fel så jag har ju argumenterat att det är en säsongsvara. Eller är det vanligt med mtb på vintern? Har faktiskt ingen vidare koll men det känns som att man då behöver fatbike eller liknande.

Eller som för mig, inte med Canyon utan ett helt annat företag från Holland.

Jag hade ett par specifika frågor, med data och bilder relaterat till varför deras app slutat fungera/räkna rätt. Dessutom kollat upp att felet inte var på användarsidan/min sida.

Efter ett par svar liknande "goddag yxskaft" tappar jag förtroendet och svarar något i stil med: Jag måste prata med en riktig människa, er chat-bot "Rob" har inte förmåga att förstå problemet (ett decimalfel).

Fick svar: "you're talking to a real person".

Sen lämnades ärendet över till "Tom"....

Senast ändrad:
När cykeln kom saknades gaffelpumpen och "assembly paste". Då var kundtjänsten via Finland smidiga och ersatte allt så inledningsvis fanns inget att klaga på. Men nu verkar dom tror att jag i norrbotten kört massor med mtb perioden november-mars och att alla problem är relaterade till bristande service.

Cykeln levererades i November om jag inte minns fel så jag har ju argumenterat att det är en säsongsvara. Eller är det vanligt med mtb på vintern? Har faktiskt ingen vidare koll men det känns som att man då behöver fatbike eller liknande.

Det går jättebra att cykla året runt. Det är bara när det är lite djupare nysnö det är jobbigt. När/om det blir upptrampade stigar i snön är de jättebra att cykla på.

Det går jättebra att cykla året runt. Det är bara när det är lite djupare nysnö det är jobbigt. När/om det blir upptrampade stigar i snön är de jättebra att cykla på.
Vanligt cyklande på vintern funkar ju utan problem men jag tänkte mer på "riktig" mtb cykling alltså att man cyklar spår i skogen osv.

Vanligt cyklande på vintern funkar ju utan problem. Var nog lite otydlig jag tänkte mer på "riktig" mtb cykling alltså att man cyklar spår i skogen osv.

Precis det jag menar i mitt inlägg, många på forumet som cyklar året runt.

En av de bästa perioderna är när marken är frusen och hård, utan att vara hal. Då går det som sjutton 😃
Upptrampad snö likaså. Djupare snö har sin tjusning det med, men är tungtrampat.

Ni måste haft en jäkla otur, jag har inte fått annat än helt magisk support av canyons kundservice när min ram spruckit. Men det kanske är ett tydligare fel som inte kan pratas bort som något "kosmetiskt ickeproblem". Hade inte heller varit särskilt glad i ts skor.

Canyon är väl så vana vid spruckna ramar att deras AI löser det galant? Det är ju en stor del av träningsdatat.

Eller som för mig, inte med Canyon utan ett helt annat företag från Holland.

Jag hade ett par specifika frågor, med data och bilder relaterat till varför deras app slutat fungera/räkna rätt. Dessutom kollat upp att felet inte var på användarsidan/min sida.

Efter ett par svar liknande "goddag yxskaft" tappar jag förtroendet och svarar något i stil med: Jag måste prata med en riktig människa, er chat-bot "Rob" har inte förmåga att förstå problemet (ett decimalfel).

Fick svar: "you're talking to a real person".

Sen lämnades ärendet över till "Tom"....
Det där har jag också gjort. 50%gapskratt 50% skämdes.

Tillbaka
Topp