Canyon Endurance AllRoad Eller CF 6 för första Vättern Runt?

Hej,

Behöver en cykel för att köra Vättern Runt samt börja cykla lite. Min budget är mellan 10k-20k (absolut max). Har spanat en del begagnat men svårt att veta vad man ska kika extra på så kanske är säkrast att köpa en ny första köpet.

Har sneglat en del på Canyon då de verkar göra bra cyklar för hyfsat pris. Framförallt en Canyon Endurance Allroad (https://www.canyon.com/sv-se/landsv.../4164.html?dwvar_4164_pv_rahmenfarbe=R138_P01). För runt 14k. Är det annars värt att gå upp ett snäpp till deras nästa model som är en CF 6? (https://www.canyon.com/sv-se/landsvaegscyklar/komfortracers/endurace/cf/endurace-cf-6/4273.html)?

Tacksam för alla svar då jag är ny i cykeldjungeln. Förslag på andra märken och modeller tas såklart också gärnas emot. Det ska sägas att det finns en partnerverkstad i Stockholm där man kan Fitta size etc för Canyons modeller (är annars bara att köpa online).

Tack,

Ludvig

Hej,

Behöver en cykel för att köra Vättern Runt samt börja cykla lite. Min budget är mellan 10k-20k (absolut max). Har spanat en del begagnat men svårt att veta vad man ska kika extra på så kanske är säkrast att köpa en ny första köpet.

Har sneglat en del på Canyon då de verkar göra bra cyklar för hyfsat pris. Framförallt en Canyon Endurance Allroad (https://www.canyon.com/sv-se/landsv.../4164.html?dwvar_4164_pv_rahmenfarbe=R138_P01). För runt 14k. Är det annars värt att gå upp ett snäpp till deras nästa model som är en CF 6? (https://www.canyon.com/sv-se/landsvaegscyklar/komfortracers/endurace/cf/endurace-cf-6/4273.html)?

Tacksam för alla svar då jag är ny i cykeldjungeln. Förslag på andra märken och modeller tas såklart också gärnas emot. Det ska sägas att det finns en partnerverkstad i Stockholm där man kan Fitta size etc för Canyons modeller (är annars bara att köpa online).

Tack,

Ludvig

Jag cyklar Randonne med en CF7, så jag skulle säga att både CF6 eller Allroad är toppen för vättern.

På Alllroad skulle jag dock byta däck till slicks för vättern. Det går ju bra sen att ha bägge uppsättningar däck och byta beroende på vad du vill cykla, asfalt eller grus.

Behöver en cykel för att köra Vättern Runt samt börja cykla lite. Min budget är mellan 10k-20k (absolut max).
Har sneglat en del på Canyon då de verkar göra bra cyklar för hyfsat pris.
+1
Canyon gör bra cyklar men just Allroad-modellen kommer utrustad med Shimano Cues och den har en utväxling som inte är särskilt lämplig för landsvägscykling och särskilt inte cykling i grupp med andra, vilket det är på VR och andra motionslopp
Tyvärr går det inte att enkelt o billigt byta Cues-delarna som ger denna begränsning, Cues är sin egen värld.
Cues har varit uppe här tidigare flera ggr, sök om du vill läsa mer

För runt 14k. Är det annars värt att gå upp ett snäpp till deras nästa model som är en CF 6? (https://www.canyon.com/sv-se/landsvaegscyklar/komfortracers/endurace/cf/endurace-cf-6/4273.html
Den är bättre inte pga rammaterialet, men ffa pga att den inte har Cues.
Den har en 10-delad 11-34 kassett vilken jag tycket bör bytas till den lämpligare 12-28
Att ha tätare steg mellan utväxlingarna ger ffa fördelar när man cyklar i grupp och när man har trötta ben.
Men kassetten är ingen anledning till att avstå köp, som med Cues på AllRoad-modellen. Det är enkelt o billigt att byta kassett vid ett senare tillfälle

Det ska sägas att det finns en partnerverkstad i Stockholm där man kan Fitta size etc för Canyons modeller (är annars bara att köpa online).
Fitta size!
This-Thread-Is-Worthless-Without-Pictures.webp

:sneaky:

Mer allvarligt:
Du bör försöka få till en hel del av din träning tillsammans med andra cyklister.
Du kommer att ha andra cyklister omkring dig under hela loppet så att inte vara van att cykla tätt tillsammans med andra kan vara en stor nackdel

Senast ändrad:
Jag cyklar Randonne med en CF7, så jag skulle säga att både CF6 eller Allroad är toppen för vättern.

På Alllroad skulle jag dock byta däck till slicks för vättern. Det går ju bra sen att ha bägge uppsättningar däck och byta beroende på vad du vill cykla, asfalt eller grus.
Är slicks 28 mm däck? Verkar ingå 35 mm däck till Allround vilket jag köper är lite väl brett. Är det meckigt att köpa nya däck eller alla passar alla (givet att dimensionerna tillåter det?)?

+1

Canyon gör bra cyklar men just Endurance-modellen kommer utrustad med Shimano Cues och den har en utväxling som inte är särskilt lämplig för landsvägscykling och särskilt inte cykling i grupp med andra, vilket det är på VR och andra motionslopp
Tyvärr går det inte att enkelt o billigt byta Cues-delarna som ger denna begränsning, Cues är sin egen värld.

Den har en 10-delad 11-34 kassett vilken jag tycket bör bytas till den lämpligare 12-28
Att ha tätare steg mellan utväxlingarna ger ffa fördelar när man cyklar i grupp och när man har trötta ben.
Men kassetten är ingen anledning till att avstå köp, som med Cues på AllRoad-modellen. Det är enkelt o billigt att byta kassett vid ett senare tillfälle

Fitta size!
Visa bilaga 817174

Mer allvarligt:
Du bör försöka få till en hel del av din träning tillsammans med andra cyklister.
Du kommer att ha andra cyklister omkring dig under hela loppet så att inte vara van att cykla tätt tillsammans med andra kan vara en stor nackdel
Hur vet du att "Den har en 10-delad 11-34 kassett vilken jag tycket bör bytas till den lämpligare 12-28" är lämpligare resten av året för TS då det inte trampas runt Vättern?

Hur vet du att "Den har en 10-delad 11-34 kassett vilken jag tycket bör bytas till den lämpligare 12-28" är lämpligare resten av året för TS då det inte trampas runt Vättern?
???
Det vet varken du eller jag och kanske inte heller TS
åtminstone inte om han inte har cyklat så mkt tidigare.

+1

Canyon gör bra cyklar men just Endurance-modellen kommer utrustad med Shimano Cues och den har en utväxling som inte är särskilt lämplig för landsvägscykling och särskilt inte cykling i grupp med andra, vilket det är på VR och andra motionslopp

Fitta size!
Visa bilaga 817174

Mer allvarligt:
Vi är några stycken som kör så väldigt bra tips gällande växelsystemet och att cykla i grupp. Förstod inte riktigt det där med kassetbytet men jag tror jag förstår dig att den lite dyrare modellen har bättre system (inte CUES) utan Tiagra.

???
Det vet varken du eller jag och kanske inte heller TS
åtminstone inte om han inte har cyklat så mkt tidigare.
Tycker att utväxlingsrekommendationer här på HR inte ofta utgår från användarens behov.
En rimligare rekommendation kanske är att börja med utväxlingen och återkom med intrycket och då kan man hjälpa TS att hitta en mer lämplig utväxling (om det behövs).

Är slicks 28 mm däck? Verkar ingå 35 mm däck till Allround vilket jag köper är lite väl brett. Är det meckigt att köpa nya däck eller alla passar alla (givet att dimensionerna tillåter det?)?

Slicks refererar till mönstret, eller avsaknad av detta. Allroad levereras med ett däck som har "nabbar", vilket är lämpligt på grus, men kommer att ge ett högre rullmotstånd på asfalt. Korta sträckor spelar inte det någon roll, men på 30 mil vill man att det ska rulla så lätt som möjligt.

Ett populärt slicks-däck är Conti GP5k. 28-32 mm kan vara lämplig bredd. Allroad har innerbredd på fälg på 25 mm CF6 har 24 mm.

Diskussionen med utväxling har jag inget att tillföra till 🙂

Allroad med nabbar:
1772011863607.webp

GP5k slicks:
1772011892714.webp

Länk till ett ställe med däcken:

Slicks refererar till mönstret, eller avsaknad av detta. Allroad levereras med ett däck som har "nabbar", vilket är lämpligt på grus, men kommer att ge ett högre rullmotstånd på asfalt. Korta sträckor spelar inte det någon roll, men på 30 mil vill man att det ska rulla så lätt som möjligt.

Ett populärt slicks-däck är Conti GP5k. 28-32 mm kan vara lämplig bredd. Allroad har innerbredd på fälg på 25 mm CF6 har 24 mm.

Diskussionen med utväxling har jag inget att tillföra till 🙂

Allroad med nabbar:
Visa bilaga 817177

GP5k slicks:
Visa bilaga 817178

Länk till ett ställe med däcken:

grymt tack för snabba svar. Då förstår jag precis! Finns även en på outlet som är Endurance 7 RAW https://www.canyon.com/sv-se/outlet.../3705.html?dwvar_3705_pv_rahmenfarbe=R074_P05 . Verkar ju väldigt prisvänligt eller? Vet inte riktigt vad RAW innebär dock.

Verkar vara annan gaffel också. 1 1/4" på Raw och 1 1/8" på Allroad. 120 gram viktskillnad mellan dem också enligt spec.

Om S eller XL kan tänkas passa får man mycket mer för pengarna när det kommer till Raw jämfört med Allroad. Ser att Canyon har fina priser på många modeller just nu.

Yes jag är 174 cm lång ungefär så enligt deras guide bör jag ha en S modell.
Det som du måste tänka på är att med gaffelns infästning mot styrstammen är 1 1/4" och inte mer vanliga 1 1/8" är att utbudet av styrstammar snävare. Passar styrstammens längd från fabrik perfekt när du får hem den, då är det inga bekymmer.
Vill du experimentera med olika styrstamslängder blir det inte lika enkelt (läs eventuellt lite dyrare), dock inga problem.

Senast ändrad:
grymt tack för snabba svar. Då förstår jag precis! Finns även en på outlet som är Endurance 7 RAW https://www.canyon.com/sv-se/outlet.../3705.html?dwvar_3705_pv_rahmenfarbe=R074_P05 . Verkar ju väldigt prisvänligt eller? Vet inte riktigt vad RAW innebär dock.

Det verkar refererar till svetsfogarna... Vilket innebär att det är en aluminiumram, samma som på Allroad om man kollar detaljerade specen.. Raw kommer med Simano 105, vilket är en bättre grupp än det sitter på CF6 (tiagra). Detta innebär bla att det @HåkanC är inne på kring Cues på Allroad, undviks.

Ser ut som att Endurace inte kommer som "AL", iställer har de döpt om det till Raw, och Allroad.

105 anses vara en bra grupp med bra "bang for the bucks".

Screenshot_20260225-104407.webp

Okej så om man inte bryr sig så mycket om finishen så är det en väldigt bra deal. Det där med dimensionerna på gaffel är lite over my head på mig. Men det är alltså svårare att hitta nya styrstammar till 1 1/4 än till 1 1/8? hur vanligt är det att byta? Jag förstår ju såklart att detta är en materialsport (som alla roliga sporter är) och att man kan nörda ner sig till minsta lilla pinal på cykeln men tänk på att det viktigaste är att ha en cykel som har lite underhållning, bra utrustrad ifall jag vill sälja den om 1-2 år, komfortabel vid många mil (vättern) och rullar på bra. Sen är det ju hela tiden en avvägning mot budgeten. En hel kolfiber-cykel är väl lättare och mest komfortabel men kostar minst 25k?

Okej så om man inte bryr sig så mycket om finishen så är det en väldigt bra deal. Det där med dimensionerna på gaffel är lite over my head på mig. Men det är alltså svårare att hitta nya styrstammar till 1 1/4 än till 1 1/8? hur vanligt är det att byta? Jag förstår ju såklart att detta är en materialsport (som alla roliga sporter är) och att man kan nörda ner sig till minsta lilla pinal på cykeln men tänk på att det viktigaste är att ha en cykel som har lite underhållning, bra utrustrad ifall jag vill sälja den om 1-2 år, komfortabel vid många mil (vättern) och rullar på bra. Sen är det ju hela tiden en avvägning mot budgeten. En hel kolfiber-cykel är väl lättare och mest komfortabel men kostar minst 25k?
Om du tycker att styret sitter för långt fram eller långt bak när du sitter rätt positionerad över vevpartiet, då byter man styrstam.
Canyon säljer styrstammar som är av korrekt infästning, övriga cykelaffärer har också ett utbud. Det dyker även upp här på Happyrides Köp & Sälj ibland också.
Den längden som cykeln levereras med är en längd som Canyon anser är rimlig för ramstorleken.

Senast ändrad:
Om du tycker att styret sitter för långt fram eller långt bak när du sitter rätt positionerad över vevpartiet, då byter man styrstam.
Canyon säljer styrstammar som är av korrekt infästning, övriga cykelaffärer har också ett utbud. Det tycker även upp här på Happyrides Köp & Sälj dyker det upp ibland också.
Den längden som cykeln levereras med är en längd som Canyon anser är rimlig för ramstorleken.
Okej så inget större problem isåfall om jag skulle vilja byta oavsett dimension för fästet.

Enligt canyon väger:
CF6 9,7 kg
Allroad 10,72 kg
7 RAW 9,4 kg

Så i valet mellan CF6 och 7 Raw får du en lite lättare hoj med AL.

Jag tycker att RAW ger mycket för pengarna! Hade den funnits i L hade jag köpt den till min särbo, hon letar efter en liknande.

Det brukar sägas att den första cykeln alltid "blir fel" eftersom man egentligen inte riktigt vet vad allt betyder, och hur man vill sitta osv. Även om det finns fördelar att köpa hos en cykelhandlare då man kan testa att cykla runt på en parkering, så sorterar det bara bort de grövsta felen i storlek. Det är först efter många mil man riktigt kan säga om det är rätt eller inte (och göra finjusteringar an sadelhöjd och kanske byta stam.)
Du har ju returrätt med canyon, (sök och läs på), så om det är helt fel kan du returnera. I detta väder kan du ju dock inte testa ute tror jag...

Låter bra! väldigt uppskattat med alla svar! Guldvärt att lägga upp en tråd! Även kikat lite på Trek Domane som finns på lite butiker här i Stockholm. Generellt sett så känns det som man får lite bättre komponenter i Canyon för priset.

Yes jag är 174 cm lång ungefär så enligt deras guide bör jag ha en S modell.
Cykeln säljs utan pedaler och lämpliga pedaler tycker jag är Shimano SPD
och då modellen PD-ES600
Men Canyon tar VÄLDIGT mkt betalt för PD-ES600: 849 SEK
du kan köpa dem billigare hos tex Rose

Då kan du även köpa annat som är bra att ha, såsom
Flaskställ (de Canyon säljer är dyra)
Flaskor, om du inte vill ha med canyontryck även om de är dyra?
Pump
Däcksverktyg
Reservslang
Sadelväska
Mm, mm

Hjälm, handskar, skor, cykelbyxor och andra kläder är också nödvändiga att ha,
men de tycker jag bör provas och köpas i butik.

Låter bra! väldigt uppskattat med alla svar! Guldvärt att lägga upp en tråd! Även kikat lite på Trek Domane som finns på lite butiker här i Stockholm. Generellt sett så känns det som man får lite bättre komponenter i Canyon för priset.

Domane är också en populär cykel som har en egen tråd. Jag var lite inne på en sån när jag köpte min Canyon. Just då var det leveranstid som fällde avgörandet.

Men är det lättare eller samma att byta ut komponenter i en Trek Domane AL 4 vs Canyon Endurance (7 RAW/Allround/CF6) ?

Skulle inte detta kunna vara ett alternativ?
Modellen är utgående därför är priset riktigt bra. Kolfiber, mekanisk Ultegra, 11 växlar

Men är det lättare eller samma att byta ut komponenter i en Trek Domane AL 4 vs Canyon Endurance (7 RAW/Allround/CF6) ?
Sluta vela nu ;) och köp RAW-en innan de tar slut, det är ett riktigt bra pris för en bra cykel med bra komponenter. Storleken borde absolut passa dig perfekt.
Hade jag behövt en ny cykel så hade jag inte tvekat. Sen kan du som andra tipsat om köpa tillbehören någon annanstans än på Canyon eller begagnat här på köp och sälj.

Skulle inte detta kunna vara ett alternativ?
Modellen är utgående därför är priset riktigt bra. Kolfiber, mekanisk Ultegra, 11 växlar

Även om båda är "S" är det ganska stor skillnad i sittställning, alltså stack och reach.

Cykeln blev såld innan jag köpa hem den tyvärr! Så nog är tillbaka på noll haha om än annat lite mer förståelse för komponenter etc. Jag gillar iden med en cykel som är lite mer mellan Road och Gravel mest för att kunna ha däck som är 30-35 mm, där jag kan ha ett bara slicks och ett par mönstrade för lite olika körning. En renodlad gravel är lite too much för kommer ändå vara 90% asfalt körning. Endurance CF 6 eller 7 är ganska intressant även om jag då går upp lite i pris. Endurance Allroad känns lite för "basic". Jag vill ju gärna ha en cykel som är rolig att köra och så får mig ut på vägarna oftare.

Tillbaka
Topp