Artikel: Vi kör Deore-hoj

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Mycket gaffelsnack, Orbean har skitgaffel och
> Jonas har en 11 000kr gaffel... ;-)
>
> /Leo

Jo, det är väl lätt att fastna i gaffelträsket.

Finns en viktig anledning att lyfta fram gaffeln lite extra. Eftersom gaffeln slutade fungera efter några timmar så kan man ju tänka till några gånger innan man köper en cykel med den gaffeln.

På årets Deore-lista så sitter en Suntour XCM/XCR/XCT på följande cyklar:
Univega Alpina HT-510
Merida Matts TFS 500-D
Cube Analog
Giant Terrago Disc
Orbea Sherpa
Marin Palisades Ltd
Fuji Tahoe
Ghost SE2000
Focus Whistler

Varför kommer det aldrig en 6000 kr hoj med 2000 kr gaffel som säljs för 8000 kr? (listpris i Sverige)
Den skulle ju funka alldeles utmärkt att cykla på, visst går det byta gaffel själv men det är ju inte lätt för en nybörjare att veta.

Nån gång måste ju produktplanerarna fatta att gaffel är så viktig att den faktisk får vara 30% av hojens värde även på en budgethoj.

Klockren reflektion Thompa! Gaffeln är den enskilt viktigaste grejen som moterats på ramen. Om ramen är perfekt och en sunkig gaffel skruvats på blir ju hela hojen tråkig jämfört med att lägga en tusenlapp eller två extra och få en bra gaffel och därmed också förutsättningarna för en skön hoj.

thompa skrev:
> Varför kommer det aldrig en 6000 kr hoj med 2000
> kr gaffel som säljs för 8000 kr?

Läste du hela artikeln?

the_TnT skrev:
> thompa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför kommer det aldrig en 6000 kr hoj med
> 2000
> > kr gaffel som säljs för 8000 kr?
>
> Läste du hela artikeln?

nej inte riktigt, så mitt inlägg blev inte rikigt helt rätt... :-)
Det nämndes ju nån variant med J3-gaffel (J2?) för 8000 t ex. Den gaffeln är väl ganska OK(?)

Men jag tycker ändå inte riktigt att det är vad som borde finnas.
En cykel med Deore/Alivio drivlina, acceptabla OEM-nav (skivbromsförberedda!) & OEM V-bromsar, vettig ram (men tung...) och MX comp eller Tora gaffel skulle ju gå att sälja för 7000-8000 kr listpris.
Då har man ju en billig hoj som går att använda på en gång utan modiferingar & problem.

Så fort man går från 6000 till 8000 kr så blir det XT bakväxel & budgetskivbromsar (eller liknande mindre viktiga uppgraderingar) istället för en användbar gaffel.

JLarsson skrev:
> RS Dart 3 är väl inte en 2000-kronorsgaffel? €129 i tüskland.

Och 1.240,- hos CyCo, så: ok då!

:)

"Vill man uppgradera till skivbromsar så är visserligen ram och gaffel förberett för det, men naven saknar fästen för skivor så det blir ett dyrt byte i så fall"

ni glömde biltema's Alex-framhjul

Tittar man på CRC så kostar suntourgaffeln (iaf. liknande) knappt 500kr för slutkund, om man slängde ut den och istället körde med t.ex. en MX Pro för drygt 1500 så skulle priset på den kompletta hojen öka med en tusing. Nu måste kunden dels först betala för suntourgaffeln (som torde vara svår att få ut något att tala om på andrahandsmarknaden), sen köpa en ny bra gaffel (med internetbeställning och dess problem och vedermödor) och sen montera, antingen själv om man vågar/kan eller betala för LBS:en att göra det. Isf. kostar det snarare runt 2500 plus en massa besvär.

Finns det någon cykel för mellan 6-7000 med en bra (iaf. duglig) gaffel? Det skulle ju vara möjligt iaf, det visar ju testet.

Senast redigerad av en moderator:
En komplett uppsättning skivbromshjul och en gaffel får man i Tyskland för 230€ (75€ för hjulen och 140€ för gaffeln samt frakt 15€). Detta är pris ut till kund så affärerna lär ju kunna få samma prylar för 100€...
Jäkligt synd att cykelaffärerna inte inser att det kan bli merförsäljning av att uppgradera instegshojarna lite. Jag tror det finns ganska många ute i landet som vill ha en ok MTB men inte är beredda att lägga 10 papp på något riktigt bra som de flesta BRA instegshojar trots allt kostar i butikerna. Hade det funnits ett alternativ med enkla hjul, enkla växlar etc samt en bra gaffel tror jag fler skulle vara beredda att lägga till en slant extra utan att för den skull behöva dubbla insatsen.

> Men jag tycker ändå inte riktigt att det är vad
> som borde finnas.
> En cykel med Deore/Alivio drivlina, acceptabla
> OEM-nav (skivbromsförberedda!) & OEM V-bromsar,
> vettig ram (men tung...) och MX comp eller Tora
> gaffel skulle ju gå att sälja för 7000-8000 kr
> listpris.

Marin hade en stålhoj som hade full deoregrupp inkl skivnav och separata broms/växelreglage förra året. Stel gaffel. Kostade under 6000kr. Perfekt imho.

plumse skrev:
> En komplett uppsättning skivbromshjul och en
> gaffel får man i Tyskland för 230€ (75€ för
> hjulen och 140€ för gaffeln samt frakt 15€).
> Detta är pris ut till kund så affärerna lär ju
> kunna få samma prylar för 100€...

Fast tillverkare & försäljningskedja har ju ha samma påslag på allt, så man kan inte ta listpris på cykel och addera komponenters inköpspris i samma kalkyl och få ett nytt listpris.
T ex 6000 kr hoj + 2500 kr gaffel minus pris för skräpgaffel (allt i listpris Sverige!) blir det nya listpriset för en sån hoj.

thompa skrev:
> man kan inte ta listpris på cykel och addera komponenters
> inköpspris i samma kalkyl och få ett nytt listpris.

Nej, men det är inte långt därifrån.

Om du summerar de ingående komponenternas listpris i en komplett hoj kommer summan att överstiga den kompletta cykelns listpris.

Egentligen borde man börja köpa Taiwanesiska no-nameramar, sätta på en egen klibba och speca upp dem vettigt från start. Fast marknaden är så fylld med instegscyklar finns det ju tydligen inga vettiga alternativ.

Min Första MTB var just en sådan med noname ram som några LBS:er
specade upp med komponenter. Den rullar fortfarande inom familjen.
Jag ska försöka lura till mig den när den nuvarande ägaren tröttnar
på den:-)

plumse skrev:
> En komplett uppsättning skivbromshjul och en
> gaffel får man i Tyskland för 230€ (75€ för
> hjulen och 140€ för gaffeln samt frakt 15€).

Eller så låter man bli att krångla med Tyskland, åker till Pedalogerna (eller nån annan som säljer Kona) och frågar vad man får betala för en Fire Mountain om man uppgraderar gaffeln till t.ex. en MX Comp:

http://www.pedalogerna.com/product_info.php?cPath=8_90_94&products_id=708

5.395:- för en MTB med skivbromsar är ett rätt bra pris... Visst, bromsarna är mekaniska och gaffeln är antaligen sådär men det är ändå riktigt schysst.

Peter_K skrev:
> plumse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En komplett uppsättning skivbromshjul och en
> > gaffel får man i Tyskland för 230€ (75€
> för
> > hjulen och 140€ för gaffeln samt frakt
> 15€).
>
> Eller så låter man bli att krångla med
> Tyskland, åker till Pedalogerna (eller nån annan
> som säljer Kona) och frågar vad man får betala
> för en Fire Mountain om man uppgraderar gaffeln
> till t.ex. en MX Comp:
>
> http://www.pedalogerna.com/product_info.php?cPath=
> 8_90_94&products_id=708
>
> 5.395:- för en MTB med skivbromsar är ett rätt
> bra pris... Visst, bromsarna är mekaniska och
> gaffeln är antaligen sådär men det är ändå
> riktigt schysst.

Hehe! Precis så gjorde jag när jag köpte min Scott Tampico 2003 på Cykelstället (min första "riktiga" MTB). Från Deore-växlar till XT fram och bak samt bort med en sunkig elastomergaffel och på med en MX Comp 105mm istället samt annat styre och styrstam. Det kostade mig 1.500kr extra och var värt varenda öre! =)

nisseson skrev:
> Finns det någon cykel för mellan 6-7000 med en
> bra (iaf. duglig) gaffel? Det skulle ju vara
> möjligt iaf, det visar ju testet.

Cykelnetto säljer sin Marin B-17 för 6700. På den sitter en RockShox Tora 289 U-turn.

Annars har On-One sin Inbread 456 till salu för 700 pund, d.v.s. 9500 plus frakt. På den sitter en Revelation-gaffel. Som kostar nära 5k i sverige. Dessutom utan att spara på andra komponenter.

/Jocke.

Ja 80£ är inte att leka med. Merlins Malt 1 verkar också vara en bra deal ur gaffel-synpunkt. 569£ (ung. 7800kr) och för det får man en ht med antingen en Magura Odur eller Marzocchi MX Comp fram.

Kolla i det här inlägget
http://happymtb.org/forum/read.php/1/541040/543475#msg-543475
där står det vilken gaffel cyklarna har.

För 7000 får du en Scott eller Trek med Rock Shox Dart 2. Den har Hydracoil-dämpning. Den Marin Palisades som finns på listan även finns i en variant för 6700 kronor med en Dart 3.

För 8000 får du en Gary Fisher med Manitou Axel Elite eller en Bianchi med Dart 2.

För 9000 får du en Specialized med Rock Shox Tora 302. För samma peng får du en Nishiki med Dart 3. Dämpningen i båda kallas Turnkey Lockout.

Jag har aldrig kört de här gafflarna så jag vet inte hur de är, men det är i alla fall oljedämpade gafflar från välkända tillverkare.

Bromsarna på Orbea Sattelite är Formula Oro. Jag har provat dem och tycker att de är riktigt trevliga.

Hur är Dart-gafflarna? Rockshox's tidigare budgetgafflar var ju skräp men Rockshox har ju förbättrat övriga modellprogrammet oerhört senaste åren, har de lyckats få till en bra budgetgaffel nu? Dart 2'an är så billig på Cyclecomponents (920kr) och den har ju bara 28 mm gaffelrör så jag blir lite skeptisk, men det skulle verkligen vara kul om de funkar acceptabelt.

Oxr, du hade inte kört en Rock Shox Tora 302 skrev du. Då kan jag informera att den 302:a som sitter på tjejens hoj (130mm-varianten) är helt ok! Om jag fick välja mellan RS Tora 302 130mm och Marzocchi All Mountain 3 130mm skulle nog Toran vinna om jag enbart beaktade komforten. Vet dock inget om hållbarheten och servicebarheten än. Kanske Mz är överlägsen på den punkten och då blir valet svårare. Toran är skönare men jag tror AM3:an är bättre att äga.

Om Toran liknar min Recon (vilket jag utgår från att den gör) är den busenkel att serva och det finns fina illustrerade steg-för-steg-guider på SRAMs hemsida. (Fast Marzocchi kanske är ännu enklare, har aldrig provat)

/Johan

Cyklig har hört av sig och meddelar att Sherpan går att få med gaffeln utbytt mot en Rock Shox Dart 3. Priset blir då 5995 spänn. Jag tycker det låter som ett riktigt bra pris.

oxr skrev:
> Cyklig har hört av sig och meddelar att Sherpan
> går att få med gaffeln utbytt mot en Rock Shox
> Dart 3. Priset blir då 5995 spänn. Jag tycker
> det låter som ett riktigt bra pris.

Hoppsan Kerstin. Kul att det blir lite reaktion från butik pga av faktiska erfarenheter från användarna! Cyklig verkar verkligen ha skärpt till sig många kilon efter ägarbytet...

Om man nu är nybörjare som jag och har en instegshoj med den här gaffeln, vilken gaffel ska man byta till? Framgaffel djungeln verkar vara tjock och det är svårt att få ngn klarhet i detta...

Ekan, byt inte gaffel bara för att det står här. Om den du har tycks fungera så fungerar den.

Annrs är det som sagt en uppsjö med gafflar. Frågar du mig så är marcchoci pålitliga även om de kasnke inte är den mest raffinerade funktionen. Rockshox skulle jag säga är motsattsen.

Men berätta vad du har för cykel, vad du saknar på din nuvarande gaffel, och vad det får kosta så kommer det säkert bra alternativ.

En vad som kan kallas Happycykel som insteg (lite +) bör ju vara Univegas Alpina HT550 :
http://english.univega.com/start_bikes.asp?an=901927&link=uni_modell&loop=ALPINA_HT&kat=ALPINA+HT

Har ett Rek pris på 7995- med en RockShox Tora 289 gaffel, Deore mix med XT bak, Julie disc bromsar.
Lite ovanför instegscykelnivån men med en rimlig framgaffel.

SPEC :

FRAME: 26" Aluminium Hydro-Force, triple butted
FORK: Rock Shox Tora 289, 100 mm rebound adjust

REAR DERAILER: Shimano Deore XT
FRONT DERAILER:
SHIFTERS: Shimano Deore Rapid Fire

SPROCKET:
CHAIN:
CRANKSET: Shimano M443
BB SET: Shimano, splined

HANDLEBAR: Concept SL Lowriser
STEM: Concept SL
HEADSET:
SADDLE: Tacoma Ultra, CroMo rails
SEATPOST: Concept SL, 2-bolts

BRAKES: Magura Julie hydraulic Disc-Brake
BRAKELEVER: Magura Julie hydraulic
RIMS: Rigida Taurus 2000 Disc
TIRES: Geax Barro Mountain, 58-559

PEDALS: Cage alloy

COLOR: Nordic Blue / palermosilver

Rek. Ca-Pris 7995-

-> Ville. Jag har en Univega HT-510 och är nöjd med cykeln för övrigt, men inte helt nöjd med gaffeln. Den gungar rejält när man tar i och står upp (typ uppförsbacke). Har provat att justera den men det gungar ändå. Annars funkar den bra, har ej gått sönder ;)

Vet inte hur mkt som är lämpligt att lägga på en gaffel på min första mtb, men taket ligger på ca 2K.

Tillbaka
Topp