HT/FS till allt – ett omöjligt köp

andersson.n

Aktiv medlem
Efter att ha velat fram och tillbaka i flera år utan att ha lyckats slå till på en gravel så är det nu äntligen dags att börja vela igen! Jag har dock förut faktiskt lyckats köpa bland annat finracer, HT, FS och stål-HT – det finns således ändå visst hopp att det faktiskt blir något av velandet denna gång.

Jag har vid det här laget gett upp att göra helt rationella cykelköp, detta köp blir således till stor del på känsla. Jag skriver denna tråd främst för att sortera mina tankar, men jag uppskattar även tips om intressanta modeller och annonser som jag kan ha missat. Bakgrund till köpet:
  • Jag är trött på min nuvarande XC HT från 2013: jag vill ha en hoj som gör mig inspirerad/tvungen att ta mig ut och cykla mer, främst på vinterhalvåret. Användningsområdena är ungefär intervaller på kullarna runtom i Stockholm (Hammarbybacken, Flottsbro osv) året om, enklare cykling i Hellas samt utflyktscykling oavsett väder (tänk grus och grusig landsväg i slaskig och kall vinter).
  • Den här cykeln kommer att vara min enda cykel kommande ett-två år (nåja, enda fina...). Därefter köper jag förhoppningsvis även en bockstyrescykel (LVG/snabb gravel) så att mitt stall består av N = 2 = denna MTB + en bockstyrescykel.
  • Inte jätteviktigt men med ca 40 % chans flyttar jag utomlands hösten 2026 i åtminstone fem år för att doktorera. Om flytten går till USA kan jag hamna var som helst, men kommer nog försöka söka mig till Kalifornien eller sydvästra delen av landet. I EU är diverse städer omkring Medelhavet aktuella med Florens som troligast och Toulouse som näst troligast.
Jag tänkte först köpa en begagnad uppdaterad ersättare till min nuvarande hoj: nyare XC HT som funkar ordentligt, har modernare vinklar och dropper. Jag har inte uteslutit detta spår men hamnar i det klassiska att "om jag ska lägga riktiga pengar kan jag lika gärna betala mer så att jag blir nöjd". Svajig logik leder sedan till tanken att om det ska vara värt besväret att ta med cykeln utomlands (när jag kanske flyttar någonstans i världen om ett och ett halvt år...) så får det gärna vara en fin hoj, då slipper jag dessutom köpa något nu som jag sedan säljer med förlust nästa höst.

Här är således en salig blandning cyklar av varierande fokus och prisnivå:
Vi får väl se var detta landar. EVO:n ovan är väl absoluta maxtaket prismässigt, annars blir det inga pengar kvar till en bockstyreshoj nästa eller nästnästa år! Förhoppningsvis internetcyklar jag inte i all evighet utan köper något allra senast under mars-april...

Risken finns även att jag istället servar min nuvarande XC HT ordentligt och kör med den tills jag flyttar utomlands, men det känns ju som ett alltför tråkigt moget beslut – vilket antiklimax!

skulle för egen del inte jinxa utlandsprojektet genom att vänta med cykelköpet.

svaret på din fråga ligger väl möjligen i vad du tänker göra med din nuvarande cykel efter köpet. du trivs ju onekligen med den annars hade den inte varit i bruk så länge. blir den kvar i stallet kan den t ex optimeras för snabbare grusrundor eller kanske vinterpendling. tanken är fri.

och en nyare cykel mer åt den svårare terräng du nu tycks undvika?

Bra tips, tack! Hade missat att det är rea på dessa.
Jag är inte helt förtjust i dragningen av droppern, men Allebike har en del intressant.
Orbea Alma?
Eller Laufey om du vill ha mer trail, men det verkade ju snarare motsatsen..
Helt klart aktuell. Finns några Alma med dropper hos TCM på rea, vore prisvärt.
Att ta med en eventuell utlandsflytt, där du kan hamna lite varsomhelst, i beräkningen låter som en omöjlig uppgift.
Enig! 😅

skulle för egen del inte jinxa utlandsprojektet genom att vänta med cykelköpet.

svaret på din fråga ligger väl möjligen i vad du tänker göra med din nuvarande cykel efter köpet. du trivs ju onekligen med den annars hade den inte varit i bruk så länge. blir den kvar i stallet kan den t ex optimeras för snabbare grusrundor eller kanske vinterpendling. tanken är fri.

och en nyare cykel mer åt den svårare terräng du nu tycks undvika?
Ja, det känns som en dålig plan att vänta ett och ett halvt år på att köpa cykel när jag faktiskt har råd nu. Speciellt eftersom jag gärna vill hinna cykla i Stockholm så mycket som möjligt med tanke på att jag kanske flyttar.

Jag köpte min nuvarande XC HT begagnad 2019, den har varit den överlägset mest prisvärd cykeln jag har köpt. Den har funkat tillräckligt bra till allt (utflykter/backar/Hellas) alla årstider och eftersom den var billig har jag inte varit rädd för att köra den oavsett väder/salt osv. Det mest rationella vore som sagt att göra sak igen: köpa begagnad XC HT men denna gång med mer modern geo osv, men det är ju som bekant även roligt att köpa ännu finare/nyare cykel..!

Jag skulle även kunna lägga en liten summa (jämfört med att köpa annan cykel) på service och gaffelservice eller ny dämpad/stel gaffel till nuvarande, då har jag en extremt prisvärd grusraket. Det är mest att jag inte är så sugen på att lägga mer pengar på en över tio år gammal cykel, det vore kul med en ny hoj... Inbillar mig även att jag kommer ta mig ut och cykla mer om jag köper annan cykel ("nu när du har köpt fin hoj får du ju använda den!"). Det är inte högsta prio men nuvarande hojen kommer heller aldrig bli väldigt hemma i Hellas, oavsett uppgraderingar, vilket gör det mindre lockande just nu att ta sig ut dit regelbundet.

Köper jag annan hoj så säljer jag nog nuvarande billigt, så kan någon annan händig billigt bygga om den till grusraket.

om du vill ha en modern hoj så börja med att plocka bort dem som inte uppfyller det. Scale 950 är forfarande samma ram som 2017? Eller har nya geo kommit till AL?
Det är svårt att jämföra gamla scale med nya laufey på ett vettigt sätt. Det är helt olika cyklar.

om du vill ha en modern hoj så börja med att plocka bort dem som inte uppfyller det. Scale 950 är forfarande samma ram som 2017? Eller har nya geo kommit till AL?
Det är svårt att jämföra gamla scale med nya laufey på ett vettigt sätt. Det är helt olika cyklar.
Någon Laufey blir det inte, snarare något närmare Alma men kanske med längre slag fram men ändå hyfsat XC.

Jag behöver inte enormt progressiv geo men iaf modernare än min Crescent Marathon 2013! Scale 950 (2023) på Cykloteket har t ex 67.4 grader HTA, det är tillräckligt modernt för att vara aktuellt för mig :)

Någon Laufey blir det inte, snarare något närmare Alma men kanske med längre slag fram men ändå hyfsat XC.

Jag behöver inte enormt progressiv geo men iaf modernare än min Crescent Marathon 2013! Scale 950 (2023) på Cykloteket har t ex 67.4 grader HTA, det är tillräckligt modernt för att vara aktuellt för mig :)
Ja, det låter ok-ish för syftet. Det bör vara en ny geo jag missat då.

Det blir dock nästan 69 grad vid sag, riktigt gammaldags! Jag skulle rekommendera något lite mer modernt.

När jag inte riktigt kunde bestämma mig för vilken typ av cykel jag behövde så bidde det en Allebike MB31 Rescue (HT) då geometrin enligt mig tillåter allt från 130 mm slag till rigid. Den kommer från fabrik med 120 mm och det är så jag cyklar den. Ser jag ett 110 mm air shaft så är det nästa test. Rigid kommer också vara kul!

Hej,

Gick från fs (Giant Trance) och gravel (Giant Revolt) till endast en cykel, faktiskt just en Scalpel HT 3, för knappt ett år sen är tycker det funkar rätt ok. Blir ju en kompromiss såklart och har emellanåt ångrat mig men samtidigt briljerar faktiskt Scalpeln på typiska ”blandrundor” (typ 25% stig, 50% grus, 25% till/från) som det ofta blir för min del. Just idag har jag kört en 25km-runda varav 15 ganska teknisk stig - kan konstatera att det gick tydligt långsammare på stigrundan jämfört med fs samtidigt som till/från var betydligt ”roligare”. Som sagt, kompromisser.

Geo-mässigt är Scalpeln riktigt bra för allround-bruk tycker jag, tillräckligt flack för att inte ha nån OTB-känsla öht och sen har jag kompletterat med inner barends som gör att känslan vid grusmalande är hyfsat likt graveln. Utmaningen är ju däck, har kört Thunder Burt/Rocket Ron ett tag nu vilka känns lättrullade på gruset men funderar på att skifta tillbaka till Pirelli Scorpion XC RC pga greppet då det troligtvis blir mer skogscykling till våren.

Hej,

Gick från fs (Giant Trance) och gravel (Giant Revolt) till endast en cykel, faktiskt just en Scalpel HT 3, för knappt ett år sen är tycker det funkar rätt ok. Blir ju en kompromiss såklart och har emellanåt ångrat mig men samtidigt briljerar faktiskt Scalpeln på typiska ”blandrundor” (typ 25% stig, 50% grus, 25% till/från) som det ofta blir för min del. Just idag har jag kört en 25km-runda varav 15 ganska teknisk stig - kan konstatera att det gick tydligt långsammare på stigrundan jämfört med fs samtidigt som till/från var betydligt ”roligare”. Som sagt, kompromisser.

Geo-mässigt är Scalpeln riktigt bra för allround-bruk tycker jag, tillräckligt flack för att inte ha nån OTB-känsla öht och sen har jag kompletterat med inner barends som gör att känslan vid grusmalande är hyfsat likt graveln. Utmaningen är ju däck, har kört Thunder Burt/Rocket Ron ett tag nu vilka känns lättrullade på gruset men funderar på att skifta tillbaka till Pirelli Scorpion XC RC pga greppet då det troligtvis blir mer skogscykling till våren.
I hear you... Jag förblir dock förvirrad. Snart är det dock löning, sommartid och vår, så nåt får man slå till på. Funderar just nu på en Crux, antingen i alu eller kolfiber på rea, och sedan kanske köpa en begagnad HT för under 10 tkr att ha på sidan. Men jag vet inte, för krångligt detta!

Tillbaka
Topp