andersson.n
Aktiv medlem
HT/FS till allt – ett omöjligt köp
Efter att ha velat fram och tillbaka i flera år utan att ha lyckats slå till på en gravel så är det nu äntligen dags att börja vela igen! Jag har dock förut faktiskt lyckats köpa bland annat finracer, HT, FS och stål-HT – det finns således ändå visst hopp att det faktiskt blir något av velandet denna gång.
Jag har vid det här laget gett upp att göra helt rationella cykelköp, detta köp blir således till stor del på känsla. Jag skriver denna tråd främst för att sortera mina tankar, men jag uppskattar även tips om intressanta modeller och annonser som jag kan ha missat. Bakgrund till köpet:
Här är således en salig blandning cyklar av varierande fokus och prisnivå:
Risken finns även att jag istället servar min nuvarande XC HT ordentligt och kör med den tills jag flyttar utomlands, men det känns ju som ett alltför tråkigt moget beslut – vilket antiklimax!
Jag har vid det här laget gett upp att göra helt rationella cykelköp, detta köp blir således till stor del på känsla. Jag skriver denna tråd främst för att sortera mina tankar, men jag uppskattar även tips om intressanta modeller och annonser som jag kan ha missat. Bakgrund till köpet:
- Jag är trött på min nuvarande XC HT från 2013: jag vill ha en hoj som gör mig inspirerad/tvungen att ta mig ut och cykla mer, främst på vinterhalvåret. Användningsområdena är ungefär intervaller på kullarna runtom i Stockholm (Hammarbybacken, Flottsbro osv) året om, enklare cykling i Hellas samt utflyktscykling oavsett väder (tänk grus och grusig landsväg i slaskig och kall vinter).
- Den här cykeln kommer att vara min enda cykel kommande ett-två år (nåja, enda fina...). Därefter köper jag förhoppningsvis även en bockstyrescykel (LVG/snabb gravel) så att mitt stall består av N = 2 = denna MTB + en bockstyrescykel.
- Inte jätteviktigt men med ca 40 % chans flyttar jag utomlands hösten 2026 i åtminstone fem år för att doktorera. Om flytten går till USA kan jag hamna var som helst, men kommer nog försöka söka mig till Kalifornien eller sydvästra delen av landet. I EU är diverse städer omkring Medelhavet aktuella med Florens som troligast och Toulouse som näst troligast.
Här är således en salig blandning cyklar av varierande fokus och prisnivå:
- Begagnad Epic HT för 18 500 kr (eller liknande) – rimligaste typen av val
- Scott Scale alu på rea, Specialized Chisel / Epic HT, Rose PDQ, uppdaterade Trek Procaliber eller Allebike Vineta för 15-30 000 kr – också ganska rimliga val!
- Scott Spark 930 (2022) för 31 000 kr – kan allt med TwinLoc
- Chisel FS Comp Shimano för 41 000 kr – dyr men täcker behoven väl och och är säkert trampeffektiv utan pill med reglage
- Chisel FS Comp EVO för 45 000 kr – för dyr och för mycket trail, men fin
Risken finns även att jag istället servar min nuvarande XC HT ordentligt och kör med den tills jag flyttar utomlands, men det känns ju som ett alltför tråkigt moget beslut – vilket antiklimax!