Snabb gravel!

andersson.n

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Ytterligare en tråd om att skaffa en snabb gravel. Känner att det är dags att knoppa av mina tankar från @Pakethållaren's tråd. 🙂

Vill ha en cykel att använda som kombinerad gravel- och LVG-hoj. Budget cirka 30 - 35 000 kr. Min nuvarande racer är för mycket solskenshoj för att funka med Stockholmsvardagen, jag vill ha något som funkar bättre på exempelvis grusvägar under vår och höst. Samtidigt vill jag i så stor utsträckning som möjligt behålla den rappa landsvägskänslan. Är enbart intresserad av att köpa nytt från fysisk butik omkring Stockholm. Som jag skrev i den andra tråden har jag kollat på antingen en endurance-racer som man kan få på lite bredare däck eller en mer LVG-orienterad gravel. De två mest aktuella kandidaterna just nu är:

Scott Addict SE
+ Bra komponenter (Ultegra Di2)​
+ Helt klart en landsvägscykel, lätt (8.3 kg) och rapp känsla​
- Andra sidan av myntet med den rappa känslan: Jag är orolig att hojen inte är tillräckligt kapabel på grusvägar och grusiga hala asfaltsvägar, osv​
- Fortsättning på föregående punkt: Begränsad däckbredd går in, inte clutch på bakväxeln, inga fästen för skärmar​
Cannondale Topstone Carbon 5
+ Kapabel på grus osv​
+ Fästen för skärmar, får plats med däck upp till 40mm​
? Vet inte hur mycket av LVG-känslan som försvinner​
? Osäker på hur jag känner kring dämpningen, känns onödigt men lovordas i recensioner
Andra kandidater är Cervelo Aspero (svårt att hitta i lager just nu och känner mig obekväm med att lita på leveranstider nära inpå sommaren pga nuvarande situationen) och Cervelo Caledonia (liknande problem som Addicten, troligtvis för mycket landsväg och för lite gravel). 3T Exploro Race är för dyr.

Så, kanske ska köra på Cannondalen? Har någon erfarenhet av hur kvick den känns på sommarasfalt (med smalare däck och kanske även roligare hjul)? Andra förslag på cyklar som befinner sig mellan Addicten och Cannondalen på LVG-gravel-skalan men ändå håller budget?

andersson.n

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Vad räknar du som "lite bredare däck"?

Hmm..! Jag hade 25mm på solskensracern i somras, och det tyckte jag blev väldigt instabilt när jag hamnade på grusväg, speciellt om det var lite lösare grus och backigt med svängar. På pendlaren (gammal GT Grade) sitter det 42mm (650b) och den känns nästan som en MTB med bockstyre ibland. De 30mm breda däck som satt på Addicten jag kollade på såg otillräckliga ut för grus, men det är ju bara min gissning. Sedan tänker jag att om jag vill ha skärmar på under blötare årstider så är det inte omöjligt att jag samtidigt vill ha breda däck med grepp.

Så, jag kan inte svara med mer än en gissning, men kanske 35mm breda däck ska gå in med skärmar monterade? Som spekulerades i andra tråden kan det nog gå att trycka dit 35or (utan skärmar) på Addicten men det såg väldigt tight ut igår, skulle ha mätt... Hör på min ton att jag blir alltmer skeptisk mot Addicten, det är inte bara däcken utan hela känslan att det inte känns som en cykel designad för att överleva grus (även om det går om man verkligen vill).

cerro

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Topstonen är snabb, körde en förra året och hade lite lvghjul på med. Nackdelen är att den är så hög så känns rätt nervös på gruset tyckte jag. Vågade inte riktigt kört för fort på grus med den på grund av de. (Kör Diverge numera som man kan köra hur fort med som helst så som natt och dag jämfört med Topstonen)

Jag tror mer på Aspero eller Factor LS om man vill ha en bra snabb grushoj.

Pling

Medlem
Snabb gravel!
Jag har en CX, en Cannondale CAADX alu med Ultegra. Den levererades med 33 mm däck och jag har hängt med snabb gruppcykling på grus och singel-track utan problem - det blir en del QOM på MTB-stråken. Just nu har jag 35 mm dubbdäck. Jag får knappast in bredare däck en så, men har inte heller försökt. CX:en har samma geometri som min racer, gillar det. Men det gör också att framskärmen nästan snuddar mina tår i tvära svängar.

ghia64

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Jag har en bekant som cyklar på en Topstone Carbon. Om jag minns rätt så har han fått ner den till runt 8kg. Han är helnöjd. Hade själv köpt en om det inte var för AI offset:en Cannondale har på sina bakhjul. Det gör att jag inte kan flippa hjul med min räser...

Snabb gravel!
Har du funderat på Synapse? Jag kör WTB Byway 35 mm på min. Tycker den funkar perfekt både som landsväg och grus. Ambitionen Cannondale hade med den var att skapa en endurance-cykel som kändes som en snabb landsvägscykel och jag tycker de lyckats.

Angående Topstone Carbon så är nackdelen att den har offset på baknavet. Så blir lite meckigt om man ska växla hjul mellan cyklar. Har kör den 2h på grus och tycker den är ruskigt bra. Känns lite som att man har punka på bakhjulet när man kör på asfalt men det är nog en vanesak.

Nya Supersix är ett alternativ i andra sidan av spektrumet. Har sett personer som kör den med 33mm: https://www.facebook.com/dan.gerous...e-most-aero-fast-comfortab/10157462315253820/
Då får man en ruskigt bra racer men en kanske lite stötig gruscykel.

Slutligen vill jag även pusha för Trek Boone. Väldigt lekfull, styv och snabb grusracer. Den tar 38mm däck. Vevpartiet är något högre än på en racer. Men den fantastisk roliga ramen (med isospeed fram och bak) kompenserar för det. Finns på Sportson.

Honken_78

Medlem
Snabb gravel!
Jag har en bekant som cyklar på en Topstone Carbon. Om jag minns rätt så har han fått ner den till runt 8kg. Han är helnöjd. Hade själv köpt en om det inte var för AI offset:en Cannondale har på sina bakhjul. Det gör att jag inte kan flippa hjul med min räser...

Det är jag som är Ghia64's bekant :giggle: Det är en denna jag har och den har rullat drygt 800 mil fördelat på ca 50/50 grus/asfalt. Skillnaden mot Carbon 5 ser ut att vara att Carbon 5 har GRX vilket är mer anpassat för gravel + andra framdrev.

Den är ganska tung från början då det är billigare komponenter på den, ca 10 kg komplett med pedaler har jag för mig. Jag har succesivt bytt ut mycket på den och nu är den riktigt trevlig att cykla på. ca 8 kg komplett med landsvägsdäck (28 mm fram/32 mm bak) och 8,3 kg med grusdäck (35 mm). När jag bytte originalhjulen på över 2100 g till kolfiberhjul på ca 1300 g "vaknade den till liv" på riktigt.

Har kört nästan uteslutande MTB tidigare så jag har inte så mkt att jämföra med när det gäller cykel med krullstyre. Provade en kompis Focus Mares CX och den kändes väldigt hård i bakvagnen i jämförelse med Topstone'en så KingPin-fjädringen där bak mjukar upp bra. Jag är väldigt nöjd och tycker det är en klockren kompromiss för min användning.

Bilagor

• topstone.jpg
    topstone.jpg
    399.5 KB · Besök: 171

Niclas F

Medlem
Snabb gravel!
Rose Backroad är väldigt trevlig och mkt prisvärd men långa lev-tider tyvärr. Har haft min sedan början av december och är väldigt nöjd. Ska gå som både gravel/adventure-hoj men även längre distanser på landsväg.
20201204_132802.jpg

Jacke89

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Beror på vad det inriktas mest på. Själv kör jag med LVG hoj men med ett par extra hjul 28mm däck, mönstrade och punka tåliga som funkar ypperligt vår och höst samt lättare grusvägar då.

HåkanC

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Ytterligare en tråd om att skaffa en snabb gravel. Känner att det är dags att knoppa av mina tankar från @Pakethållaren's tråd. 🙂

Vill ha en cykel att använda som kombinerad gravel- och LVG-hoj. Budget cirka 30 - 35 000 kr. Min nuvarande racer är för mycket solskenshoj för att funka med Stockholmsvardagen, jag vill ha något som funkar bättre på exempelvis grusvägar under vår och höst. Samtidigt vill jag i så stor utsträckning som möjligt behålla den rappa landsvägskänslan. Är enbart intresserad av att köpa nytt från fysisk butik omkring Stockholm. Som jag skrev i den andra tråden har jag kollat på antingen en endurance-racer som man kan få på lite bredare däck eller en mer LVG-orienterad gravel.
Jag har ingen erfarenhet, eller ens åsikt, om just de två cyklar du funderar på
Men skulle jag idag/iår köpa en grusracer med så mkt lvg-känsla som möjligt (dvs långt ifrån en bikepacking "traktor") skulle jag välja en modell som klarar både 622 och 584-hjul,
Till 584-hjulen skulle jag välja 48-52mm däck och till 622-hjulen 28-30mm, då får hjulen ungefär samma omkrets vilket då har minimal påverkan på styrbalans/styrgeometri, dessutom borde då även skärmar funka bättre med båda hjulen
För att få ffa 584-hjulen att kännas snabba och kvicka skulle jag bygga (lateralt) styva hjul med låg rotationsvikt och använda bra och lätta däck, Jan Heine/René Herse säljer 48-584 däck från 413g.
Men det är jag det, det är inte säkert att det är bästa valet för dig.

Du ville köpa lokalt i butik och då vill jag tipsa dig om TCM i Tyresö https://www.tcmcykel.se
och troligen ännu bättre, eftersom han kan plocka ihop en cykel utifrån dina önskemål; ECI mellan Älta och Tyresö; https://www.eci.nu
Men du kanske redan är välbekant med båda två?

CBrandel

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Rose Backroad är väldigt trevlig och mkt prisvärd men långa lev-tider tyvärr. Har haft min sedan början av december och är väldigt nöjd. Ska gå som både gravel/adventure-hoj men även längre distanser på landsväg.
Visa bilaga 470603

Kan du berätta lite mera om den cykeln? Är väldigt sugen på att införskaffa den själv då den verkar ha allt jag efterfrågar.

Är extra intresserad av hur sadelstolpen är klämd. Speciellt efter Canyons miss. Inte samma problem med Rose'n?

Niclas F

Medlem
Snabb gravel!
Kan du berätta lite mera om den cykeln? Är väldigt sugen på att införskaffa den själv då den verkar ha allt jag efterfrågar.

Är extra intresserad av hur sadelstolpen är klämd. Speciellt efter Canyons miss. Inte samma problem med Rose'n?
Vi kanske inte ska kapa tråden för mycket men Backroad uppfyller verkligen alla mina förväntningar på dom punkter som jag prioriterade, möjligtvis kunde fälgarna varit lite bredare men jag kan å andra sidan använda just dom hjulen till lvg-däck. Hjulen på bilden är Scribe Wide++ som är betydligt bredare.

Vad gäller sadelstolpen så verkar Rose, till skillnad från Canyon, gjort sin hemläxa. Själva låsningen av sadelstolpen sitter på ramens vänstra sida där sadelstagen möter sadelröret. Den stora skillnaden mot Canyons konstruktion (förutom att sadelstolpen har samma utformning i hela längden) är att sadelröret är öppet bakåt ända från där sadelstolpen låses fast och upp till överkanten på sadelröret. Öppningen täcks av en gummi-damask som givetvis flexar med stolpen i stället för att skada den. :)

Senast ändrad:

Bobbysynth

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Att handla från England är väl inte det bästa just nu. Men jag är svag för Ribbles CGR-serie. Finns i kolfiber, aluminium och stål. Jag har ingen personlig erfarenhet av cyklarna. https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-cgr-sl/
Ja CGR SL verkar riktigt fin och prisvärd.

andersson.n

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Nu är jag ingen riktig cyklist, sålde min Endurace och Inflite och köpte denna, ångrar det inte en sekund! Exploro är en fantastisk cykel!!Visa bilaga 470733

Exploron är ett alternativ, men Cykelcity verkar enbart ha RaceMax och den blir för dyr. Har sett att BikeShop på nätet har andra modeller inne, men vill som sagt undvika att handla via nätet. Ska passa på att fråga Cykelcity när jag svänger förbi dem hur det ligger till... Fin färg på din också! 🙏

andersson.n

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Det är jag som är Ghia64's bekant :giggle: Det är en denna jag har och den har rullat drygt 800 mil fördelat på ca 50/50 grus/asfalt. Skillnaden mot Carbon 5 ser ut att vara att Carbon 5 har GRX vilket är mer anpassat för gravel + andra framdrev.

Den är ganska tung från början då det är billigare komponenter på den, ca 10 kg komplett med pedaler har jag för mig. Jag har succesivt bytt ut mycket på den och nu är den riktigt trevlig att cykla på. ca 8 kg komplett med landsvägsdäck (28 mm fram/32 mm bak) och 8,3 kg med grusdäck (35 mm). När jag bytte originalhjulen på över 2100 g till kolfiberhjul på ca 1300 g "vaknade den till liv" på riktigt.

Har kört nästan uteslutande MTB tidigare så jag har inte så mkt att jämföra med när det gäller cykel med krullstyre. Provade en kompis Focus Mares CX och den kändes väldigt hård i bakvagnen i jämförelse med Topstone'en så KingPin-fjädringen där bak mjukar upp bra. Jag är väldigt nöjd och tycker det är en klockren kompromiss för min användning.

Spännande, härligt att få en åsikt om hojen! Känns som du har en ganska perfekt setup för långa turer med väskan och skärmarna, jag kanske kopierar det konceptet rakt av! 😄

Hade hoppats hinna förbi Cykelcity och känna på cykeln idag, men jobb kom i vägen...

andersson.n

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Jag har ingen erfarenhet, eller ens åsikt, om just de två cyklar du funderar på
Men skulle jag idag/iår köpa en grusracer med så mkt lvg-känsla som möjligt (dvs långt ifrån en bikepacking "traktor") skulle jag välja en modell som klarar både 622 och 584-hjul,
Till 584-hjulen skulle jag välja 48-52mm däck och till 622-hjulen 28-30mm, då får hjulen ungefär samma omkrets vilket då har minimal påverkan på styrbalans/styrgeometri, dessutom borde då även skärmar funka bättre med båda hjulen
För att få ffa 584-hjulen att kännas snabba och kvicka skulle jag bygga (lateralt) styva hjul med låg rotationsvikt och använda bra och lätta däck, Jan Heine/René Herse säljer 48-584 däck från 413g.
Men det är jag det, det är inte säkert att det är bästa valet för dig.

Du ville köpa lokalt i butik och då vill jag tipsa dig om TCM i Tyresö https://www.tcmcykel.se
och troligen ännu bättre, eftersom han kan plocka ihop en cykel utifrån dina önskemål; ECI mellan Älta och Tyresö; https://www.eci.nu
Men du kanske redan är välbekant med båda två?

TCM har jag varit på, men ECI har jag aldrig lyckats besöka och deras hemsida är ju lite inkognito också, kan vara dags för ett besök! Och Cannondalen jag överväger funkar med både 700c och 650b, så jag är inne på ett spår i linje med dina rekommendationer! :)

Senast ändrad:

andersson.n

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Topstonen är snabb, körde en förra året och hade lite lvghjul på med. Nackdelen är att den är så hög så känns rätt nervös på gruset tyckte jag. Vågade inte riktigt kört för fort på grus med den på grund av de. (Kör Diverge numera som man kan köra hur fort med som helst så som natt och dag jämfört med Topstonen)

Gillar att budgeten ignorerades fullkomligt och Factorn och Ibisen rekommenderades, fina cyklar men kostar långt över budget! Fast vi vet ju alla att den riktiga budgeten är minst 2 gånger ursprungsbudgeten, så ganska rimliga rekommendationer ändå! 😅

andersson.n

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Har du funderat på Synapse? Jag kör WTB Byway 35 mm på min. Tycker den funkar perfekt både som landsväg och grus. Ambitionen Cannondale hade med den var att skapa en endurance-cykel som kändes som en snabb landsvägscykel och jag tycker de lyckats.

Angående Topstone Carbon så är nackdelen att den har offset på baknavet. Så blir lite meckigt om man ska växla hjul mellan cyklar. Har kör den 2h på grus och tycker den är ruskigt bra. Känns lite som att man har punka på bakhjulet när man kör på asfalt men det är nog en vanesak.

Nya Supersix är ett alternativ i andra sidan av spektrumet. Har sett personer som kör den med 33mm: https://www.facebook.com/dan.gerous...e-most-aero-fast-comfortab/10157462315253820/
Då får man en ruskigt bra racer men en kanske lite stötig gruscykel.

Slutligen vill jag även pusha för Trek Boone. Väldigt lekfull, styv och snabb grusracer. Den tar 38mm däck. Vevpartiet är något högre än på en racer. Men den fantastisk roliga ramen (med isospeed fram och bak) kompenserar för det. Finns på Sportson.

Jag måste läsa runt lite mer för att lista ut vad jag egentligen tänker... Idag fastnade jag djupt i jobbträsket och har inte hunnit fundera så mycket mer. Cykelcity har en välspeccad Synapse de har försökt rea ut länge, tips till övriga apropå ovanstående inlägg:

andersson.n

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Wilier Jena kanske?

Lite dyrare än du tänkt (37 400:-)

Finns i fysisk butik (https://www.jbcykelsport.se/)

Kanske någon på forumet har egen erfarenhet om cykeln?

Riktigt bra affär, varit där tidigare, men just den hojen är jag personligen inte förtjust i utseendemässigt! Ironiskt att jag har mage att prata utseende dock, när Cannondalen jag överväger är kusin med en av de fulaste hojarna som finns:

Cannondale-Topstone-Carbon-Neo-Lefty-1-2021-E-Gravel-Bike-Review-Test-042-1140x760.jpg

Jag tycker dock varianten jag överväger är ganska snygg! :)

andersson.n

Aktiv medlem
Snabb gravel!

Angående geometrin på Topstonen tycker jag att den till och med "ser hög ut" på bilder. Jag har även läst nånstans att den är ganska stor i storlekarna. Cannondale menar att small är för 162-175 cm och medium för 170-185 cm, men när jag kollat geometrin har en small känts mer i linje med andra hojars storlek 54 (jag är för övrigt 177 cm)... Min förmåga att läsa geotabeller är dock minst sagt begränsad ska sägas.

Senast ändrad:
Snabb gravel!
Gillar att budgeten ignorerades fullkomligt och Factorn och Ibisen rekommenderades, fina cyklar men kostar långt över budget! Fast vi vet ju alla att den riktiga budgeten är minst 2 gånger ursprungsbudgeten, så ganska rimliga rekommendationer ändå! 😅
ibisen med rival går för runt 30k. Men skulle hellre köpa en billigare ram och sätta di2 på den. Har du kollat nått på china ramar? Skulle ja köpa en cykle för 30k så skulle ja köpa en china ram och sätta på bra hjul och komponeter .

typ http://www.hongfu-bikes.com/html_Products/Cycle_Cross_Frame/2017/1010/FM279.html

andersson.n

Aktiv medlem
Snabb gravel!
ibisen med rival går för runt 30k. Men skulle hellre köpa en billigare ram och sätta di2 på den. Har du kollat nått på china ramar? Skulle ja köpa en cykle för 30k så skulle ja köpa en china ram och sätta på bra hjul och komponeter .

typ http://www.hongfu-bikes.com/html_Products/Cycle_Cross_Frame/2017/1010/FM279.html

My bad, jag gjorde en snabb googling och fick upp en modell för bra mycket mer än 30k och garvade mest, ser att det som brukligt finns lite mindre extremt speccade modeller!

Inser att man får mer med kinaram, nätet osv, men jag är redo att ta en viss ökning i pris / minskning i prestanda för vinsten i bekvämlighet med fysisk butik.

HåkanC

Aktiv medlem
Snabb gravel!
ECI har jag aldrig lyckats besöka och deras hemsida är ju lite inkognito också, kan vara dags för ett besök!
Även den nuvarande butiken är både liten och off, men kunskapen och erfarenheten är hög
Vilket gör dem väl värda ett besök

Och Cannondalen jag överväger funkar med både 700c och 650b, så jag är inne på ett spår i linje med dina rekommendationer! :)
+1
Trots att min gruscykel bara klarar 622-hjul har jag tre uppsättningar hjul till den;
-Grus
-Asfalt
-Vinter (med navdynamo)
Det behövs mer än en uppsättning hjul för att en cykel skall bli så allround som möjligt,
liksom förstås 2x-vevparti :sneaky:

CBrandel

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Vi kanske inte ska kapa tråden för mycket men Backroad uppfyller verkligen alla mina förväntningar på dom punkter som jag prioriterade, möjligtvis kunde fälgarna varit lite bredare men jag kan å andra sidan använda just dom hjulen till lvg-däck. Hjulen på bilden är Scribe Wide++ som är betydligt bredare.

Vad gäller sadelstolpen så verkar Rose, till skillnad från Canyon, gjort sin hemläxa. Själva låsningen av sadelstolpen sitter på ramens vänstra sida där sadelstagen möter sadelröret. Den stora skillnaden mot Canyons konstruktion (förutom att sadelstolpen har samma utformning i hela längden) är att sadelröret är öppet bakåt ända från där sadelstolpen låses fast och upp till överkanten på sadelröret. Öppningen täcks av en gummi-damask som givetvis flexar med stolpen i stället för att skada den. :)

Låter ju onekligen väldigt bra. Tror jag ska slå till på en Backroad så fort mitt försäkringsärende är klart (blev påkörd).

Finns det någon möjlighet att du skulle kunna ta någon bild på stolpen på nära håll 😊?

Försöker visualisera hur det ser ut och har nog en bra bild i huvudet. Men skulle vara kul att se under damasken / närbild.

Har googlat men hittar inte mycket 😐.

Bellyboy

Medlem
Snabb gravel!
Angående geometrin på Topstonen tycker jag att den till och med "ser hög ut" på bilder. Jag har även läst nånstans att den är ganska stor i storlekarna. Cannondale menar att small är för 162-175 cm och medium för 170-185 cm, men när jag kollat geometrin har en small känts mer i linje med andra hojars storlek 54 (jag är för övrigt 177 cm)... Min förmåga att läsa geotabeller är dock minst sagt begränsad ska sägas.
Den är stor i storlekarna. Har en AL i M med styrstammen i botten ( 1,72cm med långa ben och armar ). Köptes på Cykelcity och det var deras rekommendation.

Helt ärligt kändes det konstigt i början men nu efter ett år i sadeln så har vi blivit kompisar.

Lilk

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Provkörde topstone och tyckte den kändes sävlig om man kommer från landsvägshoj. Så jag skulle skippa den. Kör själv en trek checkpoint alr och den känns kvick som en racer men tar stora däck (för gravel vill du få in minst 40mm, gärna 50). (Tog tom med den istället för lvg till fuerteventura pga bättre bergsutväxling, skivbromsar och slippa oroa sig för skador på flyget..)
Hade rekommenderat att köra på en checkpoint i kolfiber med din budget. Årets blå färg ser att "to die for", men har tyvärr inte lyckats se den in the flesh I ngn butik här.

andersson.n

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Även den nuvarande butiken är både liten och off, men kunskapen och erfarenheten är hög
Vilket gör dem väl värda ett besök

+1
Trots att min gruscykel bara klarar 622-hjul har jag tre uppsättningar hjul till den;
-Grus
-Asfalt
-Vinter (med navdynamo)
Det behövs mer än en uppsättning hjul för att en cykel skall bli så allround som möjligt,
liksom förstås 2x-vevparti :sneaky:

Absolut, dubbelklinga för allround har jag helt accepterat! Och när jag har färdigställt garaget som beskrivet i den andra tråden, mina nuvarande hojar har sålts, och sommaren har kommit så köper jag nog ett par snabbare hjul till denna gravel, två hjulpar får räcka för mig! :cool:

andersson.n

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Orbea Terra?
Rondo Hrvt eller Ruut med ställbar geo?

Yes, har funderat på Terran. Speciellt att beställa via Orbeas verktyg där man kan välja färg osv själv. När jag kollade tidigare i vintras stod det leveranstid i juni vilket jag då naivt tyckte kändes sent, när jag sist kollade uppfattade jag det som att det inte ens står någon leveranstid längre, gav lite upp Terran då. Finns dock en del på Bikester, så den är inte helt avskriven från listan ännu..!

Rondo har jag haft svårt för med estetiken, ska kolla ett varv till dock.

andersson.n

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Provkörde topstone och tyckte den kändes sävlig om man kommer från landsvägshoj. Så jag skulle skippa den. Kör själv en trek checkpoint alr och den känns kvick som en racer men tar stora däck (för gravel vill du få in minst 40mm, gärna 50). (Tog tom med den istället för lvg till fuerteventura pga bättre bergsutväxling, skivbromsar och slippa oroa sig för skador på flyget..)
Hade rekommenderat att köra på en checkpoint i kolfiber med din budget. Årets blå färg ser att "to die for", men har tyvärr inte lyckats se den in the flesh I ngn butik här.

Utan att ha kollat geometri så ser den aggressiv ut i positionen, vilket bådar väl för fart och landsvägskänsla antar jag. Ska ta mig en titt på den i mitt internetcyklande!

Går det att precisera mer exakt hur du upplevde Topstone som sävlig? Tung, långsam styrning, stack inte iväg när du tryckte till..?

Lilk

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Utan att ha kollat geometri så ser den aggressiv ut i positionen, vilket bådar väl för fart och landsvägskänsla antar jag. Ska ta mig en titt på den i mitt internetcyklande!

Går det att precisera mer exakt hur du upplevde Topstone som sävlig? Tung, långsam styrning, stack inte iväg när du tryckte till..?
Mest långsam styrning. Något med trail/styrvinkel som gjorde att den kändes att det inte gick att "flick:a" mellan linjer på samma sätt som en lvg. Vikt och acc tror jag är jämförbart med sin klass, där för ju hjulen står skillnad och få cyklat kommer med det man vill ha ;)

andersson.n

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Mest långsam styrning. Något med trail/styrvinkel som gjorde att den kändes att det inte gick att "flick:a" mellan linjer på samma sätt som en lvg. Vikt och acc tror jag är jämförbart med sin klass, där för ju hjulen står skillnad och få cyklat kommer med det man vill ha ;)

När jag pratade med Cykelcity var de inne på samma sak, gravel kommer alltid kännas lite långsammare än LVG pga geometriskillnader.

Min nuvarande racer har 73 graders gaffelvinkel (vilket jag antar är ganska standard för LVG..?), Topstonen har 71,2. Möjligt att detta medför lite långsammare styrning? De har dock samma trail sånär på en mm, på nåt vis kompenseras skillnaden i gaffelvinkel av skillnaden i rake (=offset)..? Överkurs för mig detta. :unsure:

Namnlöst2.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer