Snabb gravel!

Välj hoj!

• Cervelo Aspero - SRAM Apex 1 - 37 000 kr

Röster: 13 68.4%
  • BMC Roadmachine - Shimano 105 - 33 500 kr

Röster: 6 31.6%

• Antal röster
    19

MrSthlm

Aktiv medlem
Snabb gravel!

Tack :-)

Decathlon cykeln (Triban) ser ut att vara fin/cool och köpvärd även om jag själv har blivit lite av ett fan för singelklinga fram (kanske för många traumatiska barndomsupplevelser), inte för att min racer har singelklinga dock... Visst kör Decathlon ofta med andra drivlinor än Shimano (?), just denna verkar dock vara Shimanoutrustad.

Senast ändrad:

DarkMatter

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Tack :-)

Decathlon cykeln (Triban) ser ut att vara fin/cool och köpvärd även om jag själv har blivit lite av ett fan för singelklinga fram (kanske för många traumatiska barndomsupplevelser), inte för att min racer har singelklinga dock... Visst kör Decathlon ofta med andra drivlinor än Shimano (?), just denna verkar dock vara Shimanoutrustad.
Tror de har billigare grejer på billigare hojar. Shimano har det varit på den som verkat intressanta i övrigt de gånger jag har sneglat. Dock mekaniska (eller hybrid) bromsar som alltid uteslutit dem för min del.

DarkMatter

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Denna enorma graveltrend, ni som härjar runt på grusvägar i Stockholm och köper gravel/cx istället för racer, var åker ni egentligen när ni tränar, jag är mera nyfiken? Själv funderade jag lite men drog snabbt slutsatsen att jag föredrar cykla asfalt på den typen av cykel, dvs det blev en (begagnad) racer.

(Syftar alltså inte på de av er som använder gravel/cx hoj för pendling eller som gör långresor med cykelväskor på hojen. Då förstår jag självklart syftet.)
Järvafältet!!!

MrSthlm

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Finns hur mycket fint som helst att cykla på och med lite asfalt emellan kan man länka ihop riktigt långa turer.

Jag ska fundera på det hela (vem vet... jag ändrar mig säkert), förstår absolut att det kan vara en toppen upplevelse men just det här att ligga och mata i högre hastigheter på en cykel med bockstyre, jag känner mig mest bekväm på det på landsväg/asfalt tror jag? I övrigt föredrar jag nog "vanligt" styre, för pendling, skogen etc för ökad känsla av kontroll samt bekvämlighet. Men gravel samt cx cyklar är snygga och coola, absolut, verkliga allround monster.

Senast ändrad:

lundatok

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Det är för mig både nya och andra vägar i kombinationen med att komma ut på relativt bilfria vägar som lockar med att åka mer och mer grus. Då är det roligt med något som ger lite kudde, man kan säkert åka det mesta med en racer som har 25 mm gatorskins men det hade nog känts i händer och bak.a

MrSthlm

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Det är för mig både nya och andra vägar i kombinationen med att komma ut på relativt bilfria vägar som lockar med att åka mer och mer grus. Då är det roligt med något som ger lite kudde, man kan säkert åka det mesta med en racer som har 25 mm gatorskins men det hade nog känts i händer och bak.a

Ja, absolut, lite bekvämlighet är bra. :-) Har väl inte känt den dragningen riktigt ännu (snabbcykling på grusvägar) men däremot gillar jag köra i skog men inte köpt någon ny mtb sedan den gamla blev stulen. Men man påverkas av trender och snart blir jag säkert för nyfiken, coola är hojarna som sagt samt att man då får en ökad frihet/flexibilitet i sin cykling. Just i Stockholm med omnejd är det ju inte så dumt med något mera punkteringssäkra däck heller, i synnerhet om man har en viss transportsträcka ut till landsvägar/natur. Jag velar precis hur jag ska göra med min racer för att öka skydd mot punkteringar, Conti 4 season däck alternativt GP5000 med tätningsvätska (enligt någon tråd jag hittade här).

Senast ändrad:

grondahl

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Denna enorma graveltrend, ni som härjar runt på grusvägar i Stockholm och köper gravel/cx istället för racer, var åker ni egentligen när ni tränar, jag är mera nyfiken? Själv funderade jag lite men drog snabbt slutsatsen att jag föredrar cykla asfalt på den typen av cykel, dvs det blev en (begagnad) racer.

(Syftar alltså inte på de av er som använder gravel/cx hoj för pendling eller som gör långresor med cykelväskor på hojen. Då förstår jag självklart syftet.)

Bor söder om stan och det större utbud på bra grusvägar i närheten än till fina landsvägar här. Dessutom är de nästan helt bilfria (däremot får man hålla uppsikt så man inte skrämmer upp hästarna). Dessutom är det en trevligare naturupplevelse än stadsnära lvg-cykling.

andersson.n

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Apropå diskussionen ovan om hur grovt man behöver åka för att behöva en gravel istället för en racer: Ramlade in en väldigt kort visit på milbanan idag med fälgbromsade Decathlon-racern... Kändes faktiskt ganska stabilt! Sneglade även lite på gröna men det var för mycket för idag, tror dock jag ska försöka nån dag bara för att det är roligt att testa. Så jag börjar acceptera att folk säger att även racers kan gravelhojar, om man bara vågar pusha dem lite! :)

Hade föret varit som för nån vecka sedan hade jag dock inte ens kunnat cykla grusvägarna på nåt rimligt sätt med racern (även folk med rejäla MTBs verkade tycka det var hopplöst då såg jag i stigstatustråden).

DarkMatter

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Alla cyklar är gruscyklar med tillräckligt bra förmåga och mod från cyklisten.
Rakt fram är aldrig ett problem så länge det inte är direkt halt (lera, is).
Svänga går också bra om man kan anpassa spårvalet och hastigheten samt vågar parera sladd om det skulle uppstå.

Sedan handlar det bara om att pressa kuväret ("ride envelope") med anpassad utrustning. Specifikt bättre anpassade däck.

grondahl

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Apropå diskussionen ovan om hur grovt man behöver åka för att behöva en gravel istället för en racer: Ramlade in en väldigt kort visit på milbanan idag med fälgbromsade Decathlon-racern... Kändes faktiskt ganska stabilt! Sneglade även lite på gröna men det var för mycket för idag, tror dock jag ska försöka nån dag bara för att det är roligt att testa. Så jag börjar acceptera att folk säger att även racers kan gravelhojar, om man bara vågar pusha dem lite! :)
Hellas riktiga stigar på racer kan säkert vara görbart men jag tror på kort livslängd för racern.

andersson.n

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Hellas riktiga stigar på racer kan säkert vara görbart men jag tror på kort livslängd för racern.

Jo, mest kul att testa och pusha gränserna och lära sig vad som är möjligt och inte för framtiden, det här är en billig hoj som är köpt för att stå i en trainer, den får bara rastas ute nu pga brist på andra vettiga cyklar hemma för tillfället :)

MrSthlm

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Alla cyklar är gruscyklar med tillräckligt bra förmåga och mod från cyklisten.
Rakt fram är aldrig ett problem så länge det inte är direkt halt (lera, is).
Svänga går också bra om man kan anpassa spårvalet och hastigheten samt vågar parera sladd om det skulle uppstå.

Sedan handlar det bara om att pressa kuväret ("ride envelope") med anpassad utrustning. Specifikt bättre anpassade däck.

Hade föret varit som för nån vecka sedan hade jag dock inte ens kunnat cykla grusvägarna på nåt rimligt sätt med racern (även folk med rejäla MTBs verkade tycka det var hopplöst då såg jag i stigstatustråden).

Skulle man få på 28mm däck på sin racer så ökar så klart framkomligheten och komforten dramatiskt beroende på däckval men hur bra det är för ramen/cykeln vet i sjutton samt sedan har vi det här med bromsarna. ;-)

Lingon

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Jo, mest kul att testa och pusha gränserna och lära sig vad som är möjligt och inte för framtiden, det här är en billig hoj som är köpt för att stå i en trainer, den får bara rastas ute nu pga brist på andra vettiga cyklar hemma för tillfället :)
Gula är en kul utmaning med CX. Funkar bättre än man kan tro, åtminstone när det är torrt och greppigt som här.
09EFB736-1E3A-4C1A-9968-AE18FFE4A588.jpeg

izar

Aktiv medlem
Snabb gravel!

Det fimns hur mycket grusvägar som helst, Järvafältet är fint på morgonen men det blir lite tröttsamt efter ha snurrat runt på alla vägar. Det roliga med en gravel är upptäckslusten, ser man en väg som man är lite nyfiken på så är det bara köra, grus eller stig funkar lika bra som asfalt.

Bobbysynth

Aktiv medlem
Snabb gravel!

Grusvägstips: https://www.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=e42ce6a4916442a894a929f85e36675e

Snabb gravel!

Tips på rutter: https://teamutangranser.se/gravelrutter/
Finns mååånga roliga ställen att cykla grus på.

Snuten

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Tips på rutter: https://teamutangranser.se/gravelrutter/
Finns mååånga roliga ställen att cykla grus på.

Fantastiskt bra tips! Skall testa i sommar. Slingan som utgår från Höör i Skåne är intressant för mig/oss. Tänkte släpa med ungarna en bit.

En teknisk fråga: Måste man köpa den där appen Ride with GPS, för att kunna köra kartorna offline med all detaljinfo?

Snabb gravel!
Fantastiskt bra tips! Skall testa i sommar. Slingan som utgår från Höör i Skåne är intressant för mig/oss. Tänkte släpa med ungarna en bit.

En teknisk fråga: Måste man köpa den där appen Ride with GPS, för att kunna köra kartorna offline med all detaljinfo?

I inloggad läge på Ride With GPS kan du ladda ner rutten som GPX-fil. Därefter använder du en app på telefonen som kan visa filen i offline-läge. Sök på offline gpx viewer.
Och tipsa gärna om fler rutter i Skåne om du har: https://teamutangranser.se/dela-en-rutt/

moros

Aktiv medlem
Snabb gravel!
I inloggad läge på Ride With GPS kan du ladda ner rutten som GPX-fil. Därefter använder du en app på telefonen som kan visa filen i offline-läge. Sök på offline gpx viewer.
Och tipsa gärna om fler rutter i Skåne om du har: https://teamutangranser.se/dela-en-rutt/
Man behöver inte vara inloggad så vitt jag vet. Från den lilla kartan så välj "View full version" under ruttens titel, eller klicka på ruttens titel. Då kommer du till huvudsidan, där kan du välja de tre prickarna bredvid "send to device" och under "More export options" finns filen att ladda ner som chrisbeats skriver

1614860558592.png

Snuten

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Man behöver inte vara inloggad så vitt jag vet. Från den lilla kartan så välj "View full version" under ruttens titel, eller klicka på ruttens titel. Då kommer du till huvudsidan, där kan du välja de tre prickarna bredvid "send to device" och under "More export options" finns filen att ladda ner som chrisbeats skriver

Visa bilaga 473199

Tror jag fick till det! Drog ned appen GPX Viewer. Laddade sedan ned kartan, inte riktigt så som du beskrev, men typ...

andersson.n

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Jag kommer fortsätta vela rätt länge till, så det är nog inte nån idé att ge mig så mycket mer vägledning. Hur som helst, för andra i liknande tankar tänkte jag säga följande:

Cykeln jag borde köpa är Superior X-ROAD Team Issue. Kostar strax över 31 tkr här med full Ultegra (till och med RX-bakväxeln med clutch), helt okej hjul (DT Swiss ER 1600 Spline DB32), plats för 40mm däck (!), och snygg kabeldragning. Väger 8.1 kg och har även fästen för stänkskärmar. För att jämföra med något som märkesmässigt kanske känns som ett mer spännande val så har denna hoj geometri väldigt nära Cervelo Caledonia:

Screenshot 2021-03-07 at 18.09.06.png

(Det är en annan Superior-modell i jämförelsen ovan men den har exakt samma geo som X-ROAD Team Issue.)

Men... Oklart om jag köper cykeln jag borde köpa. Delvis pga närheten till service (Gävle är en bit från Stockholm) men främst pga fåfänga: Betalar jag drygt 30 000 kr för en hoj får den gärna komma från ett märke jag tycker är coolt.

Vi får se, over and out för denna gång!

andersson.n

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Kan meddela efter lördagens lilla tur i Sörmländska träskmarkerna att en Trek Domane i kinakål med 30 mm dubbdäck funkar på mjuka grusvägar, grusvägar med grov sprängsten och traktorvägar med hästbajs.

Hur upplever du Domanen jämfört med andra LVG- och gravelhojar, i synnerhet dämpningen och vikten? Jag har läst tester på Gran Fondo, i LVG-grupptesterna beskrevs den som trögaccelerad jämfört med konkurrensen medan i gravel-grupptesterna beskrivs den som kvickaccelerad jämfört med konkurrenterna. Den kanske således balanserar gränsen mellan LVG och gravel väldigt väl.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Jag kommer fortsätta vela rätt länge till, så det är nog inte nån idé att ge mig så mycket mer vägledning. Hur som helst, för andra i liknande tankar tänkte jag säga följande:

Cykeln jag borde köpa är Superior X-ROAD Team Issue. Kostar strax över 31 tkr här med full Ultegra (till och med RX-bakväxeln med clutch), helt okej hjul (DT Swiss ER 1600 Spline DB32), plats för 40mm däck (!), och snygg kabeldragning. Väger 8.1 kg och har även fästen för stänkskärmar. För att jämföra med något som märkesmässigt kanske känns som ett mer spännande val så har denna hoj geometri väldigt nära Cervelo Caledonia:

Visa bilaga 473868

(Det är en annan Superior-modell i jämförelsen ovan men den har exakt samma geo som X-ROAD Team Issue.)

Men... Oklart om jag köper cykeln jag borde köpa. Delvis pga närheten till service (Gävle är en bit från Stockholm) men främst pga fåfänga: Betalar jag drygt 30 000 kr för en hoj får den gärna komma från ett märke jag tycker är coolt.

Vi får se, over and out för denna gång!
Provcyklade den tidigare med 105, 2018 när det fanns en butik på Folkungsgatan. riktigt rapp och kulig. men den enda modellen som fanns då var lite liten så tåssingarna tog i framhjulet när jag svängde. har iofs klossarna max bakåt.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Hur upplever du Domanen jämfört med andra LVG- och gravelhojar, i synnerhet dämpningen och vikten? Jag har läst tester på Gran Fondo, i LVG-grupptesterna beskrevs den som trögaccelerad jämfört med konkurrensen medan i gravel-grupptesterna beskrivs den som kvickaccelerad jämfört med konkurrenterna. Den kanske således balanserar gränsen mellan LVG och gravel väldigt väl.
uppgraderade till hunt AWD hjul vilket gjorde den klart roligare än orginalhjulen. Kan inte jämföra med det lilla jag trampat andra gravelcyklar då de endast är testade på asfalt och fina hårda gruscykelvägar. Den är lite längre än raceigare cyklar så den känns lite slöare, men tiderna och farten är ändå rätt lika, ger lugnare cykling vilket är skönt när man cyklar långt. Och vid långt hänger det ändå på dubbla lampor, lite ramväskor och annat lull lull.

andersson.n

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Uppdatering från mig, jag cyklar på min Triban-hoj just nu medan detta velande pågår:

Inte bestämt mig ännu. Förstår att det är komiskt med velandet, men jag är inställd på att ta det kommer ta ett tag, det rör sig om så mycket pengar att det är oundvikligt. Lagerhållning och att inte vilja springa i affärer för mycket pga corona underlättar förstås inte heller.

Har sen tidigare en elgravel, en finracer, och en gammal MTB. Sambon har övergett elgraveln till förmån för vanlig hoj, finracern är allmänt för krånglig att ha att göra med (för aggressiv geo, fälgbromsar, för läskig att mecka med), och MTBn har sett sina bästa dagar. Ska således sälja dessa tre hojar, höga priser på andrahandsmarknaden gör detta än mer attraktivt (vet att annonser inte är tillåtna i forumet, hoppas iaf att detta stycke är OK).

Ovanstående försäljningar samt sparpengar ger en budget på cirka 50 - 100 000 kr för ett helt nytt cykelgarage, beroende på hur slösaktig jag väljer att vara. Vill täcka in rolig landsvägscykling på enkel hobbynivå, grusvägar, lekande i Hellas, intervaller i Hammarbybacken, och allmänt äventyrande. Frågan är väl främst om jag ska köpa alternativ a) HT + racer, b) HT + snabb gravel, c) HT + gravel + racerhjulpar, eller d) HT + racer + gravel. Vill ha bra nya grejor, gärna med livstidsservice på bockstyrescyklarna (så trött på saker som strular).

I budgeten ingår att viss kringutrustning behöver uppdateras (exempelvis skor) medan annan utrustning villhöver medfölja pga roligt (wattmätare på racern och dropper på HTn).

Gällande HT: Var nära att köpa en BMC Twostroke i kolfiber tidigare i vår men fick kalla fötter, behöver inte en så fin HT, lägger hellre krutet på bockstyreshojen / -hojarna. En Specialized Chisel är lite billigare, kan även tänka mig nån av Decathlons HTs. Specialized Rockhopper och de billigare modellerna Cannondales Trail serie kan också vara aktuella, men börjar bli lite för tunga och tråkiga.

Gällande racer: Modeller som figurerar är Cannondale CAAD13 eller Supersix Evo, BMC Teammachine eller Roadmachine, finns några intressanta hojar på Bikester också.

Gravel: 3T Exploro RaceMax, Cervelo Aspero, Specialized Diverge. Vid köp av dyrare racer kan jag tänka mig en Kona Rove med mekaniska skivbromsar som vinterbockstyrescykel för att hålla budgeten under kontroll.

Är orolig att gravel kommer vara för tråkig på landsväg, men att racern kommer vara för nervös på grus. Detta talar för alternativ d) men det blir många cyklar (=3). Å andra sidan, moderna racers tar så breda däck att alternativ a) kanske räcker, dock orolig för hur väl finracer trivs ute på vintern. Detta leder till alternativ b) och c), men jag är då orolig att graveln trots att den är snabb kommer sakna den där LVG-känslan och att jag efter att ha lagt en massa pengar ändå inte kommer vara nöjd, detta för oss tillbaka till alternativ d)...

Många snälla själar här på Happy har erbjudit provcykling, det kanske vore bra att ta tag i det. Väldigt svårt att bestämma sig för detta eftersom det är svårt att provcykla butikernas hojar under verkliga förhållanden (med vissa undantag).

Det var allt från mitt håll, säg gärna vad ni själva skulle köpa för cykelgarage med min budget och mina preferenser så kanske jag får nå bra idéer! 🙂

DanielS

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Uppdatering från mig, jag cyklar på min Triban-hoj just nu medan detta velande pågår:

Inte bestämt mig ännu. Förstår att det är komiskt med velandet, men jag är inställd på att ta det kommer ta ett tag, det rör sig om så mycket pengar att det är oundvikligt. Lagerhållning och att inte vilja springa i affärer för mycket pga corona underlättar förstås inte heller.

Har sen tidigare en elgravel, en finracer, och en gammal MTB. Sambon har övergett elgraveln till förmån för vanlig hoj, finracern är allmänt för krånglig att ha att göra med (för aggressiv geo, fälgbromsar, för läskig att mecka med), och MTBn har sett sina bästa dagar. Ska således sälja dessa tre hojar, höga priser på andrahandsmarknaden gör detta än mer attraktivt (vet att annonser inte är tillåtna i forumet, hoppas iaf att detta stycke är OK).

Ovanstående försäljningar samt sparpengar ger en budget på cirka 50 - 100 000 kr för ett helt nytt cykelgarage, beroende på hur slösaktig jag väljer att vara. Vill täcka in rolig landsvägscykling på enkel hobbynivå, grusvägar, lekande i Hellas, intervaller i Hammarbybacken, och allmänt äventyrande. Frågan är väl främst om jag ska köpa alternativ a) HT + racer, b) HT + snabb gravel, c) HT + gravel + racerhjulpar, eller d) HT + racer + gravel. Vill ha bra nya grejor, gärna med livstidsservice på bockstyrescyklarna (så trött på saker som strular).

I budgeten ingår att viss kringutrustning behöver uppdateras (exempelvis skor) medan annan utrustning villhöver medfölja pga roligt (wattmätare på racern och dropper på HTn).

Gällande HT: Var nära att köpa en BMC Twostroke i kolfiber tidigare i vår men fick kalla fötter, behöver inte en så fin HT, lägger hellre krutet på bockstyreshojen / -hojarna. En Specialized Chisel är lite billigare, kan även tänka mig nån av Decathlons HTs. Specialized Rockhopper och de billigare modellerna Cannondales Trail serie kan också vara aktuella, men börjar bli lite för tunga och tråkiga.

Gällande racer: Modeller som figurerar är Cannondale CAAD13 eller Supersix Evo, BMC Teammachine eller Roadmachine, finns några intressanta hojar på Bikester också.

Gravel: 3T Exploro RaceMax, Cervelo Aspero, Specialized Diverge. Vid köp av dyrare racer kan jag tänka mig en Kona Rove med mekaniska skivbromsar som vinterbockstyrescykel för att hålla budgeten under kontroll.

Är orolig att gravel kommer vara för tråkig på landsväg, men att racern kommer vara för nervös på grus. Detta talar för alternativ d) men det blir många cyklar (=3). Å andra sidan, moderna racers tar så breda däck att alternativ a) kanske räcker, dock orolig för hur väl finracer trivs ute på vintern. Detta leder till alternativ b) och c), men jag är då orolig att graveln trots att den är snabb kommer sakna den där LVG-känslan och att jag efter att ha lagt en massa pengar ändå inte kommer vara nöjd, detta för oss tillbaka till alternativ d)...

Många snälla själar här på Happy har erbjudit provcykling, det kanske vore bra att ta tag i det. Väldigt svårt att bestämma sig för detta eftersom det är svårt att provcykla butikernas hojar under verkliga förhållanden (med vissa undantag).

Det var allt från mitt håll, säg gärna vad ni själva skulle köpa för cykelgarage med min budget och mina preferenser så kanske jag får nå bra idéer! 🙂
Jag tycker ditt velande verkar påminna om mitt eget och som jag redan sagt kör jag på alternativ d... Men jag fixar ju service själv.

Snabb gravel!

Jag har funderat på att ersätta 25 mm-solskensracern, gravel och pendlarracern (Merida Silex) med en enda bättre Cannondale Synapse. Men visst är den något snällare än klassisk racer-geometri... (och pendlarracern får jag nog behålla eftersom jag parkerar i garage med teoretisk risk för stöld).

DanielS

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Jag tycker ditt velande verkar påminna om mitt eget och som jag redan sagt kör jag på alternativ d... Men jag fixar ju service själv.
Kom på att jag ju faktiskt har ytterligare en cykel som jag pendlar med till jobbet. Den måste parkeras på ett sätt så att det finns en viss stöldrisk så den är lite enklare och billigare.

Så om skulle jag välja bort någon cykel så får det bli gravel-cykeln, eftersom de andra cyklarna överlappar med gravelns användningsområde. Men om jag å andra sidan bara fick ha en cykel så ligger nog graveln bra till.

Men det beror ju också på var man bor och vilken cykling man har tillgång till utanför dörren..

Lingon

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Har kört asfaltdäck på CX:en ibland. Märker ingen som helst skillnad på bb höjden jmf med rena räsercyklar. Styrningen är lika kvick som på en lvg.
Däremot är cx:en lite bekvämare med högre stack och kortare reach, mer som en komforträser, kanske?
Gravelhojar har ofta lite längre kedjestag och flackare gaffelvinkel, vilket gör dom mer riktningsstabila/sävliga i styrningen. Men det är inget man tänker på efter 5-10 minuter.
Många gravelhojar är tyvärr tunga dock. 10 kg blir aldrig kul, varken på grus eller asfalt.

Senast ändrad:

andersson.n

Aktiv medlem
Snabb gravel!
Förstår att ni menar att CX löser alla mina problem: Kvick på asfalt men överlever ändå tuffa tag och hårt väder. Dessa finns i lager i rätt storlek just nu, bör kunna fixa 10% rabatt också:

Fin spec för pengarna, verkar vara rejält schyssta hjul också. Ramen klarar 45mm däck. Osäker på vad jag känner inför 1x på bockstyreshojen, men å andra sidan vore det skönt. Kan få ändra utväxlingen lite från original, hojarna ovan kör 40x11-34 respektive 38x10-33, men skulle kunna funka.

Fortfarande lite tveksam till att man inte skulle märka att hojen är så mycket högre jämfört med vanlig LVG, verkar dock gå att provcykla hojar på Bikester så kanske kan testa nån CX de har inne med liknande geo för att avgöra. BB height är 284mm på TCX (storlek M) jämfört med 271mm på en CAAD13 (storlek 54).

Väte

Medlem
Snabb gravel!

Köp en HT ram med en geometri som passar dina behov, en bra gaffel, bra hjul med hyfsat bred fälg så du kan variera däckbredd, deore/slx komponenter och sänkstolpe.
Sedan köper du en bra CX med dubbla klingor fram och en dubbel uppsättning hjul. Finhjul för landsvägen och lite bredare fälg när du kör grus eller CX. Du kommer inte märka någon större skillnad mot en racer på landsvägen om du inte är väldigt bra på att cykla🙂

Topp