Uppdatering från mig, jag cyklar på min Triban-hoj just nu medan detta velande pågår:
Inte bestämt mig ännu. Förstår att det är komiskt med velandet, men jag är inställd på att ta det kommer ta ett tag, det rör sig om så mycket pengar att det är oundvikligt. Lagerhållning och att inte vilja springa i affärer för mycket pga corona underlättar förstås inte heller.
Har sen tidigare en elgravel, en finracer, och en gammal MTB. Sambon har övergett elgraveln till förmån för vanlig hoj, finracern är allmänt för krånglig att ha att göra med (för aggressiv geo, fälgbromsar, för läskig att mecka med), och MTBn har sett sina bästa dagar. Ska således sälja dessa tre hojar, höga priser på andrahandsmarknaden gör detta än mer attraktivt (vet att annonser inte är tillåtna i forumet, hoppas iaf att detta stycke är OK).
Ovanstående försäljningar samt sparpengar ger en budget på cirka 50 - 100 000 kr för ett helt nytt cykelgarage, beroende på hur slösaktig jag väljer att vara. Vill täcka in rolig landsvägscykling på enkel hobbynivå, grusvägar, lekande i Hellas, intervaller i Hammarbybacken, och allmänt äventyrande. Frågan är väl främst om jag ska köpa alternativ a) HT + racer, b) HT + snabb gravel, c) HT + gravel + racerhjulpar, eller d) HT + racer + gravel. Vill ha bra nya grejor, gärna med livstidsservice på bockstyrescyklarna (så trött på saker som strular).
I budgeten ingår att viss kringutrustning behöver uppdateras (exempelvis skor) medan annan utrustning villhöver medfölja pga roligt (wattmätare på racern och dropper på HTn).
Gällande HT: Var nära att köpa en BMC Twostroke i kolfiber tidigare i vår men fick kalla fötter, behöver inte en så fin HT, lägger hellre krutet på bockstyreshojen / -hojarna. En Specialized Chisel är lite billigare, kan även tänka mig nån av Decathlons HTs. Specialized Rockhopper och de billigare modellerna Cannondales Trail serie kan också vara aktuella, men börjar bli lite för tunga och tråkiga.
Gällande racer: Modeller som figurerar är Cannondale CAAD13 eller Supersix Evo, BMC Teammachine eller Roadmachine, finns några intressanta hojar på Bikester också.
Gravel: 3T Exploro RaceMax, Cervelo Aspero, Specialized Diverge. Vid köp av dyrare racer kan jag tänka mig en Kona Rove med mekaniska skivbromsar som vinterbockstyrescykel för att hålla budgeten under kontroll.
Är orolig att gravel kommer vara för tråkig på landsväg, men att racern kommer vara för nervös på grus. Detta talar för alternativ d) men det blir många cyklar (=3). Å andra sidan, moderna racers tar så breda däck att alternativ a) kanske räcker, dock orolig för hur väl finracer trivs ute på vintern. Detta leder till alternativ b) och c), men jag är då orolig att graveln trots att den är snabb kommer sakna den där LVG-känslan och att jag efter att ha lagt en massa pengar ändå inte kommer vara nöjd, detta för oss tillbaka till alternativ d)...
Många snälla själar här på Happy har erbjudit provcykling, det kanske vore bra att ta tag i det. Väldigt svårt att bestämma sig för detta eftersom det är svårt att provcykla butikernas hojar under verkliga förhållanden (med vissa undantag).
Det var allt från mitt håll, säg gärna vad ni själva skulle köpa för cykelgarage med min budget och mina preferenser så kanske jag får nå bra idéer! ?