Bikepacking

• TrĂ„dstartare TrĂ„dstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Det nya svarta?! Fattar inte iaf 😀
Kanske Àr jÀttesmidigt, men hÀr nÄgonstans nÀrmare vi oss min grÀns för fÄfÀnga....

Bikepacking
lÀnge velat bygga en kinesisk skottkÀrra. https://lowtechmagazine.com/2011/12/how-to-downsize-a-transport-network-the-chinese-wheelbarrow/

Bikepacking
HallÄ, vet nÄgon vad detta Àr för sadelvÀska?
IMG_4408.webp

Bikepacking
Kommer ju frÄn kontinenten vet du, avknoppning frÄn kÀpphÀsthoppning

1789492845678.webp

Bikepacking
Jag kryper till korset efter att ha lÀst, tydligen Àr det det nya svarta, eller kanske jÀttejÀttegamla. ByggtrÄdar anbefalles!

"The result was an extremely powerful and agile vehicle. In 1176 AD, the Chinese writer TsĂȘng Min-Hsing noted enthusiastically:

“The device is so efficient that it can take the place of three men; moreover, it is safe and steady when passing along dangerous places (cliff paths, etcetera). Ways which are as winding as the bowels of a sheep will not defeat it.”"

Bikepacking
FrÄga: letar efter drybag i spannet 15-20 liter. Ska rymma pendlingsgrejer och ska följaktligen rymma en dator. Behöver dÀrför vara minst 22cm i diameter/botten.

Skulle gÀrna behöva nÄgon form av ficka/fack som gÄr att komma Ät utifrÄn.

Tanken Àr att den ska pÄ min Àn sÄ lÀnge rÀtt prototypiga setup i bak, sÄ helst inte allt för jÀvla dyrt.

Vad har vi för ideer?
Edit. Den ska ocksÄ gÄ lÀtt att ta av och sÀtta pÄ.
IMG_20260927_161325751.webpIMG_20260927_223821124.webp

Bikepacking
FrÄga: letar efter drybag i spannet 15-20 liter. Ska rymma pendlingsgrejer och ska följaktligen rymma en dator. Behöver dÀrför vara minst 22cm i diameter/botten.

Skulle gÀrna behöva nÄgon form av ficka/fack som gÄr att komma Ät utifrÄn.

Tanken Àr att den ska pÄ min Àn sÄ lÀnge rÀtt prototypiga setup i bak, sÄ helst inte allt för jÀvla dyrt.

Vad har vi för ideer?
Edit. Den ska ocksÄ gÄ lÀtt att ta av och sÀtta pÄ.
Visa bilaga 855189Visa bilaga 855190
Snygg pakethÄllare!

GÄr det att lÀgga en pannier pÄ den? Borde finnas vattentÀta med nÄgon ficka eller sÄ?

Bikepacking
FörlÄt men laglappar?

En annan sak. Till nöds ska man kunna slÄ en knut pÄ slangen dÀr ett hÄl Àr och hjÀlpligt cykla hem. Slangen Àr ju i gummi sÄ den ska kunna strÀckas över ett hjul av fel storlek.

I varje fall stÄr det i en bok jag lÀste frÄn 70-talet i ett kapitel om fÀlt-lagningar.

Edit:
Kan varit denna. Kan vara den dÀr de tipsar om att löptrÀna för konditionen. I gummistövlar. För de har sÄ bra mjuka sulor. (Allt var inte bÀttre förr)

Visa bilaga 849449
Den boken har jag. Man skall inte tro pÄ allt som sÀgs i den.

Mina erfarenheter av sk "bikepacking" handlar om nÄgon enstaka tÀlttur civilt, och sedan till större delen hÀlsosamma cykelturer i undersökande syfte i försvarets regi. DÄ hade vi enmanskök, komarock och föreskriven utrustning i packningen (ihop med sÄdant man INTE behöver pÄ civil tur). Det gick alldeles utmÀrkt, Àven vid övernattningar med tillfÀllig materiel, granris under och över, regnskydd i form av en sorts rombformad "tarp" och i största allmÀnhet, fullt hanterbar misÀr. Allt rymdes i packningen, som i sin tur rymdes pÄ cykeln. (Laglappar i verktygslÄdan, sÄklart).

En del av det jag lĂ€ser hĂ€r antyder att man BEHÖVER dyra specialsovsĂ€ckar (eller en "quill"), sjĂ€lvuppblĂ„sande liggunderlag, skitdyra tĂ€lt och 47 packvĂ€skor runt hela hojen. Jag vĂ„gar pĂ„stĂ„ att dit kommer man kanske framöver med god ekonomi och intresse, men man KAN prova pĂ„ ett par dagar med enklare medel ocksĂ„. Man behöver klara regn, givetvis. Snö Ă€r överkurs, i alla fall i början.

Fryser man, sÄ har man inte tagit pÄ sig (eller sovsÀcken) alla tillgÀngliga plagg (tumregel: Man tar reda pÄ de senaste 10-20 Ärens minimitemperatur för orten och tidpunkten i frÄga, och sÄ tÀnker man igenom ifall precis allt man har klarar en sÄdan natt). Man Àter i tid och blir det olidligt framÄt 04.00 fÄr man börja cykla tidigare pÄ morgonen.

Bikepacking
Den boken har jag. Man skall inte tro pÄ allt som sÀgs i den.

Mina erfarenheter av sk "bikepacking" handlar om nÄgon enstaka tÀlttur civilt, och sedan till större delen hÀlsosamma cykelturer i undersökande syfte i försvarets regi. DÄ hade vi enmanskök, komarock och föreskriven utrustning i packningen (ihop med sÄdant man INTE behöver pÄ civil tur). Det gick alldeles utmÀrkt, Àven vid övernattningar med tillfÀllig materiel, granris under och över, regnskydd i form av en sorts rombformad "tarp" och i största allmÀnhet, fullt hanterbar misÀr. Allt rymdes i packningen, som i sin tur rymdes pÄ cykeln. (Laglappar i verktygslÄdan, sÄklart).

En del av det jag lĂ€ser hĂ€r antyder att man BEHÖVER dyra specialsovsĂ€ckar (eller en "quill"), sjĂ€lvuppblĂ„sande liggunderlag, skitdyra tĂ€lt och 47 packvĂ€skor runt hela hojen. Jag vĂ„gar pĂ„stĂ„ att dit kommer man kanske framöver med god ekonomi och intresse, men man KAN prova pĂ„ ett par dagar med enklare medel ocksĂ„. Man behöver klara regn, givetvis. Snö Ă€r överkurs, i alla fall i början.

Fryser man, sÄ har man inte tagit pÄ sig (eller sovsÀcken) alla tillgÀngliga plagg (tumregel: Man tar reda pÄ de senaste 10-20 Ärens minimitemperatur för orten och tidpunkten i frÄga, och sÄ tÀnker man igenom ifall precis allt man har klarar en sÄdan natt). Man Àter i tid och blir det olidligt framÄt 04.00 fÄr man börja cykla tidigare pÄ morgonen.
Jag tror ingen hÀr pÄstÄr att det inte gÄr att göra turer pÄ det sÀttet du beskriver. Det Àr ungefÀr sÄ jag utfört alla mina turer. Jag har överlevt och haft bra turer. Det skiljer vÀldigt mycket i investeringskostnad i att bara ge sig ut och cykla nÄgra dagar eller veckor och att ha en optimerad set up som uppfyller vad man nu vÀrderar. T.ex. att ha med sig det som behövs för att kunna sova i skogen och överleva samtidigt som ens cykel fortfarande Àr nÄgorlunda lÀtt, snabb och upplevs rolig att cykla pÄ.

Jag vÄgar nog Àven sÀga att mÄnga hÀr i trÄden har mer tid hemma att fundera och pengar att investera i utrustning Àn tid/möjlighet att ge sig ut pÄ tur. DÄ blir det nog lÀtt att det kan tolkas som att folk gör det svÄrare för sig Àn det behöver vara.

NĂ€sta grej pĂ„ min inköpslista Ă€r en bĂ€ttre sovsĂ€ck. Jag har kört en sĂ€ck som kostade mig 300 kr ny för tre Ă„r sedan. Den Ă€r helt kass men den har funkat. En bĂ€ttre sovsĂ€ck har förhoppningsvis mindre packvolym samtidigt som den Ă€r varmare och dĂ„ lĂ„ter mig ta med mindre klĂ€der i packningen. Det Ă€r vinningar jag Ă€r beredd att betala för nĂ„gon gĂ„ng framöver. Men gamla billiga sovsĂ€cken funkar. Åtminstone pĂ„ sommaren. (Jag har sovit i den i minusgrader ocksĂ„ men jag rekommenderar det inte med tanke pĂ„ att den har en extremtemperatur pĂ„ 0, vilket sĂ€kert redan Ă€r en överdrift.)

Bikepacking
Jag tror ingen hÀr pÄstÄr att det inte gÄr att göra turer pÄ det sÀttet du beskriver. Det Àr ungefÀr sÄ jag utfört alla mina turer. Jag har överlevt och haft bra turer. Det skiljer vÀldigt mycket i investeringskostnad i att bara ge sig ut och cykla nÄgra dagar eller veckor och att ha en optimerad set up som uppfyller vad man nu vÀrderar. T.ex. att ha med sig det som behövs för att kunna sova i skogen och överleva samtidigt som ens cykel fortfarande Àr nÄgorlunda lÀtt, snabb och upplevs rolig att cykla pÄ.

Jag vÄgar nog Àven sÀga att mÄnga hÀr i trÄden har mer tid hemma att fundera och pengar att investera i utrustning Àn tid/möjlighet att ge sig ut pÄ tur. DÄ blir det nog lÀtt att det kan tolkas som att folk gör det svÄrare för sig Àn det behöver vara.

NĂ€sta grej pĂ„ min inköpslista Ă€r en bĂ€ttre sovsĂ€ck. Jag har kört en sĂ€ck som kostade mig 300 kr ny för tre Ă„r sedan. Den Ă€r helt kass men den har funkat. En bĂ€ttre sovsĂ€ck har förhoppningsvis mindre packvolym samtidigt som den Ă€r varmare och dĂ„ lĂ„ter mig ta med mindre klĂ€der i packningen. Det Ă€r vinningar jag Ă€r beredd att betala för nĂ„gon gĂ„ng framöver. Men gamla billiga sovsĂ€cken funkar. Åtminstone pĂ„ sommaren. (Jag har sovit i den i minusgrader ocksĂ„ men jag rekommenderar det inte med tanke pĂ„ att den har en extremtemperatur pĂ„ 0, vilket sĂ€kert redan Ă€r en överdrift.)
SÄklart. Jag tog i litet hÀr... :-)

Den verkligt lÀtta packningen (hint, plast, fyrkantigt, med lÀmpligt varumÀrke) ryms ju i ett litet fack i plÄnboken, om man vill vara extrem Ät andra hÄllet. Dyrt, men inte mycket misÀr...

Sedan gör man ju detta för nöjes skull, kanske inte för strapatserna och "bragging rights". SÄ en bra sovsÀck fÄr man gÀrna ha. De i dun brukar dÄ vara bÀst (kan strulpackas hÄrt), men aja baja om den blir vÄt. Man kanske inte kan smyga in i en tÀt granskog och sova under en tÀt gran, man kanske cyklar utomlands, eller man kanske inte önskar att ha det pÄ det sÀttet. TÀlt Àr OK, B&B ocksÄ (faktiskt).

Men det gick att asa pÄ ett fjÀlltÀlt, liggunderlag, sovsÀck, jÀgarkök (Trangia light) och litet övrig packning pÄ en gammal 10vÀxlad Crescent flera dagar i Danmark, pÄ sin tid. Skitkul, rekommenderas.

Som man sÀger i en del andra sammanhang: "Go light, go cheap, go NOW" . Sedan kan plastkortet fÄ rÀdda situationen, om den ens uppstÄr.

Bikepacking
SÄklart. Jag tog i litet hÀr... :-)

Den verkligt lÀtta packningen (hint, plast, fyrkantigt, med lÀmpligt varumÀrke) ryms ju i ett litet fack i plÄnboken, om man vill vara extrem Ät andra hÄllet. Dyrt, men inte mycket misÀr...

Sedan gör man ju detta för nöjes skull, kanske inte för strapatserna och "bragging rights". SÄ en bra sovsÀck fÄr man gÀrna ha. De i dun brukar dÄ vara bÀst (kan strulpackas hÄrt), men aja baja om den blir vÄt. Man kanske inte kan smyga in i en tÀt granskog och sova under en tÀt gran, man kanske cyklar utomlands, eller man kanske inte önskar att ha det pÄ det sÀttet. TÀlt Àr OK, B&B ocksÄ (faktiskt).

Men det gick att asa pÄ ett fjÀlltÀlt, liggunderlag, sovsÀck, jÀgarkök (Trangia light) och litet övrig packning pÄ en gammal 10vÀxlad Crescent flera dagar i Danmark, pÄ sin tid. Skitkul, rekommenderas.

Som man sÀger i en del andra sammanhang: "Go light, go cheap, go NOW" . Sedan kan plastkortet fÄ rÀdda situationen, om den ens uppstÄr.
Stort medhÄll. Min första tur var för tre Är sedan med tvÄ kompisar. Jag hade aldrig gjort nÄgot liknande. Aldrig campat. Vi var 17 Är gamla och tÀnkte hur svÄrt kan det vara sÄ jag köpte en enkel billig sovsÀck, ett Ànnu enklare liggunderlag i skumplast, en tarp och en hÀngmatta. En av mina kompisar lÄnade tÀlt och Trangiakök av sin morfar och sÄ tog vi helt enkelt vad vi hade och trodde vi skulle behöva och gav oss ivÀg. Vi ritade upp en rutt frÄn hemma i Stockholm till Ludvika och tillbaka som en lagom runda och satsade pÄ att vara tillbaka pÄ en vecka. Ingen av oss hade egentligen nÄgon erfarenhet av att cykla lÀngre strÀckor och vi hade knappt cyklat flera dagar i rad tidigare ens hemma. Vi hade kört nÄgra turer under vÄren och sommaren upp mot 8-10 mil men visste egentligen inte vad vi gav oss in pÄ.

Sjukt nog gick i princip allt jÀttebra. PÄ vÄra resor dÀrefter har det varit betydligt mer krÄngel. Framförallt med kroppen. Det blev en trevlig resa som blev startskottet pÄ fler resor. Det uppstod i princip inga situationer som behövde rÀddas. En av mina kompisars pakethÄllare gick sönder men vi hade fÄtt med remmar med sidovÀskorna sÄ han fick ha sina vÀskor som axelremsvÀskor i typ tvÄ mil innan vi fick hjÀlp att reparera hans pakethÄllare i VÀsterÄs. NÀst sista dagen och natten hamnade vi i en Äskstorm vilket var lite spÀnnande men mest mysigt.

Att köra den resan med billig och enkel utrustning sĂ„ vi kom ivĂ€g gjorde att vi fick blodad tand och det blev startskottet pĂ„ fler resor. Sommaren efter cyklade vi t.ex. frĂ„n Rostock till Marseille via bĂ„de Prag, MĂŒnchen, Milano och Nice. En helt fantastisk upplevelse. SĂ„ jag uppmanar verkligen alla som har lite tid och kanske intresse att prova att ge sig ivĂ€g sĂ„ enkelt som möjligt. Jag har fĂ„tt ut fantastiskt mycket glĂ€dje av cykeltouring.

TillÀgg:
NÀr vi kom hem frÄn den första resan med stormen och regn majoriteten av dagarna sa min ena kompis att han hade förvÀntat sig att det skulle vara jobbigare och mer "hardship". SÀger kanske mest om honom men det Àr inte sÄ jobbigt som man kan tro att vara ute i fÀlt vill jag sÀga. Han har för övrigt sÄhÀr 6-7 resor fortfarande inte kommit fram till om han gillar att cykla eller inte.

Bikepacking
HÀr Àr en galning som testat att blöta ner tvÄ sovsÀckar (dun och syntet) och sovit en natt i varje för att se hur de fungerar i verkligheten.

Kanske vÀrmer en halvfuktig syntetsÀck bÀttre Àn en halvfuktig dunsÀck och det hÀr lite mer extrema scenariot blir missvisande.

Jag tÀnker iaf inte utsÀtta mig för samma sak för att ta reda pÄ hur det kÀnns för mig.

Bikepacking
Jag tror att mÄnga hÀr pÄ detta utmÀrkta cykelforum inte bara campar utan mest cyklar, och kombinerar lÀttare camping med sitt cykelintresse. DÄ prylnörderiet kommer med cyklingen Àr det rÀtt naturligt att man Àven kikar pÄ den optimala packningen. Det mesta gÄr, men om man gillar att cykla vill man sÀllan ha tvÄ kassar pÄ styret.

Bikepacking
Jag tror att mÄnga hÀr pÄ detta utmÀrkta cykelforum inte bara campar utan mest cyklar, och kombinerar lÀttare camping med sitt cykelintresse. DÄ prylnörderiet kommer med cyklingen Àr det rÀtt naturligt att man Àven kikar pÄ den optimala packningen. Det mesta gÄr, men om man gillar att cykla vill man sÀllan ha tvÄ kassar pÄ styret.
Absolut, det hÄller jag med om. Det gÀller Àven mig sjÀlv. Att jag ens kom in pÄ att skaffa campingutrustning kom av att jag ville förlÀnga mina dagsturer och dÀrmed min rÀckvidd till flera dagar för att se mer. En vanlig inkörsport till bikepacking utifrÄn vad jag sett pÄ nÀtet

Tillbaka
Topp