Jag hade en sÄn dÀr lördag dÀr det kÀndes lagom jobbigt att bara ta sig upp ur sÀngen. Jag vet att jag trivs bra pÄ cykeln och det kÀndes som att en tur var precis vad jag behövde. Men att ta sig ut brukar vara svÄrt och en helg som denna kÀndes steget extra stort. Jag började packa ner utrustningen pÄ lördag eftermiddag och vid 4 hade jag faktiskt fÄtt ihop utrustningen, Àven om jag förstÄs inte mindes vad jag egentligen hastigt kastat ner i vÀskorna. Jag bara hoppades att det var typ rÀtt grejor och att det inte skulle bli alltför miserabelt.
Jag hoppade upp pÄ cykeln och började trampa i riktning mot Omberg, dit hade jag 7 mil. Omberg hade jag inte varit till innan sÄ jag sÄg fram emot att fÄ cykla lite nya vÀgar och dÀr finns det gott om vindskydd för övernattning.
Fin höstdag och eftermiddagssol:
Riksettan utanför Mjölby:
FrÄn Mjölby till VÀderstad hade jag tÀnkt cykla banvall och jag förutsatte att strÀckan skulle var iordninggjord och drömmig gravel, men jag möttes av gropar samt uppstickande stenar stora nog att slakta hjul. Sen övergick underlaget till sprÀngsten:
Punka i skymningen hade inte varit sÄ kul, sÄ jag valde att harva landsvÀgen till VÀderstad istÀllet, den var rak. VÀldigt rak:
SlÀtten i skymningen var en hÀftig upplevelse:
Som synes började det bli rejÀlt mörkt och min plan att hinna cykla 7 mil visade sig vara för optimistisk. Vilket jag visserligen borde ha vetat redan innan jag klivit ut genom ytterdörren. Dock hade jag valt att lÀmna tÀltet hemma och det fanns inga vindskydd mellan mig och Omberg sÄ vart jag skulle sova var oklart. Jag visste att jag skulle passera naturum TÄkern och jag hoppades att jag skulle kunna lösa nÄgot dÀr.
Jag svÀngde av mot TÄkern och mycket riktigt hittade jag ett finfint fÄgeltorn vars betonggolv fick bli mitt nattlÀger.
Dag 1:
KvÀllsmat:
Inte helt dumt att spendera en natt högt upp i en byggnad med sjöutsikt ritad av Gert WingÄrdh.
God morgon:
Frukost pÄ kaffe och kanelbullar, det Àr ju ÀndÄ kanelbullens dag:
Mitt fina nattlÀger frÄn ett annat perspektiv:
Miyata mot naturum:
SlÀtten:
Omberg som tornar upp sig bortom slÀtten:
Det var en skaplig stigning upp pÄ berget och sen fantastiska utsikter över VÀttern:
Efter Omberg blev det överraskande fina grusvÀgar mot Vadstena:
Slott:
DÀrnÀst bar det av mot Motala, vilket skedde pÄ autopilot dÄ det var cykelbana lÀngs stora bilvÀgen hela strÀckan dit, inget sevÀrt alls.
Göta kanal strax innan Motala verkstad:
DÀrefter blev det att mala landsvÀg till Borensberg dÀr kanalen fortsatte:
Med fin medvind gick kilometrarna lÀngs kanalen fort och snart var jag i Bergs slussar och dÀrifrÄn var det bara en kort strÀcka hem.
Dag 2:
En riktigt trevlig tur helt utan inslag av misÀr. Glad att jag tog mig ut