Artikel: Nya produkter från Shimano

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
Det är ett konstant flöde av nya produkter på marknaden. Cykelbranschen ligger i för att försöka tillgodose oss cykelkonsumenter med nya spännande prylar.

Happy bjöds in av Shimano för att ta en titt på vad de har för nya produkter på gång inför 2007 och även få en liten försmak av 2008.

Läs mer här

Framnavet va riktig snyggt. Även trevligt att de tar vädertätningarna på alvar glider nog ner i komponentsgrupps hireakin om något år.

-Åke

AJ skrev:
-------------------------------------------------------
> När vi spånade lite över hur nya Dura-Ace eventuellt skulle
> kunna tänkas se ut fick vi kommentaren -You know a lot, do
> you work at Shimano? följt av ett litet leende.

Och hur lät det spånandet? :)

Peter_K skrev:
> Och hur lät det spånandet? :)

Det var lite filosoferande över eventuella produkter i kolfiber (som Shimano saknar idag men som konkurrenterna har) och om de elektroniska växlarna blir verklighet på nästa DA. Ungefär så kanske ;-)

Men är det några konkurrenter idag som har elektriska växlar? Jag har bara sett hur Markus svär över sina Mavic-växlar, det verkar inte så eftersträvansvärt :)

Vad trevligt om batterierna tar slut när man ligger på tyngsta växeln i Morzine och ska tillbaka över Le Col de Joux-Plane för att komma hem. :O

Nä idag finns det väl ingen som har elväxlar, iallafall inte för racer eller MTB. Shimano har ju elektroniska växlar på NEXAVE, så kunskapen finns väl "i huset" gäller väl bara att få ner vikterna.

Mavic mechtronic kom väl i mitten av 90-talet, det har väl hänt liite med mekatronikutvecklingen sen dess :-)

/Anders

lundatok skrev:
> Vad trevligt om batterierna tar slut när man
> ligger på tyngsta växeln i Morzine och ska
> tillbaka över Le Col de Joux-Plane för att komma
> hem. :O

Åker man runt får man jordens jävla utförslöpa. Whee, vilket galet rejs.

lundatok skrev:
> Vad trevligt om batterierna tar slut när man
> ligger på tyngsta växeln i Morzine och ska
> tillbaka över Le Col de Joux-Plane för att komma
> hem.
Det är tillräckligt irriterande när batterierna tar slut uppför Götgatsbacken och tyngsta växeln åker i som default. Nåja, muséiväxlarna är borta nu. Jag vågade inte köra omkring med såna prylar, det vimlar ju inte direkt av reservdelar och dom tålde tydligen inte vatten särskilt bra.. Nu sitter det något urgammalt italienskt på hojen i stället.

jomper skrev:
> Men är det några konkurrenter idag som har
> elektriska växlar?

och AJ skrev:
> Nä idag finns det väl ingen som har elväxlar,
> iallafall inte för racer

Sedan några år (minst 3-4) så experimenterar Campa med elektriska växlar.
bildFPteaserbig1107362447_campagnolo4201028f2164f.jpg

http://www.tour-magazin.de/to/tour_artikel/show.php3?id=1351&nodeid=28&subnav=21&ps_lo=20

Men enl uppg så skall el-prototypen vara >200g tyngre än den mekaniska varianten....

/Håkan

Önskelista D-A 2007/08:

- Växelvajrar under styrlindan (som det nu är känns det som att strypa en gammal hummer med antenner och spröt åt alla håll varje gång man greppar växelhandtagen),

- Kompaktvevparti,

- Lättare,

- Inget el-tjafs.

Senast redigerad av en moderator:
JKolmo skrev:
> Önskelista D-A 2007/08:
>
> - Växelvajrar under styrlindan
Tror jag inte, inte med mekanisk växling åtminstoe. Dett pga att växlingen då blir trögre.

> - Kompaktvevparti,
Finns redan, men då får du ett SRM-system på köpet oxå :-)
5_0.jpg

http://www.srm.de/store_usa/product...ning-System---DuraAce-compatible-Compact.html

> - Lättare,
Det är nog det som driver förnyelsen

> - Inget el-tjafs.
Eller det

/Håkan

Som gammal ex-paintball spelare så var jag med när den elektriska revolutionen kom och körde över alla andra helmekaniska modeller. Det var ingen som trodde det skulle fungera med el och man trodde att helmekaniskt skulle vara driftsäkrare och funka bättre. Oj så fel alla fick.

"Men den som hoppas på en navväxel för MTB användning hoppas nog förgäves."

Vad menar ni med detta? Varför inte använda Alfine på en MTB? Jag har lust att bygga den svarta Maverick ramen som inte såldes på Yardsale med en Alfine baknav för att kolla hur det funkar. Behöver dock en någorlunda lätt vevparti med enkel 32t klinga och bashguard. Kanske i stil med detta:

DSC01518.jpg ht=544

Funderar själv på om det skulle vara värt att testa det där alfine på en MTB. Funkar det så funkar det, och det lär det göra... om det inte pajjar, för då så pajjar det.
Brukar det inte vara lite kinkigt att få tag på ett löst?

Alfine på funkar-till-allt cykeln skulle vara mums och nu har jag för första gången hittat priser på baknav osv, <http://www.preisroboter.de/ergebnis3328970.html>. Baknav + växelreglage skulle gå på ~2500 SEK. Förhoppningsvis kan man använda sig av Deore växelreglage, men det kan man troligtvis inte (nån som vet?).

Skulle dock helst vilja ha ett färdigt hjul (har inte hittat prisuppgifter på det än). Håller det så håller det, men håller framhjul för 250 SEK från Biltema så kanske Alfine hjul också håller.

andematt skrev:
> Inget om något mekaniskt skivbromsok kompatibelt
> med landsvägsreglage?

Kom redan som 07.

BR-R505:
BR-R505-popup_v1_m56577569830588519.jpg

Senast redigerad av en moderator:
oxr, du ska veta att jag letat efter den där som jag bara hört "ryktas" om till mitt projekt på en Planet X Uncle John. Tack för info!

Daner skrev:
> "Men den som hoppas på en navväxel för MTB
> användning hoppas nog förgäves."
>
> Vad menar ni med detta?

En teori om varför inte Shimano utvecklar Alfine för MTB användning kan vara navets ringa växelomfång.
Ett traditionellt 27-växlat system har ca 519 % omfång medans Alfine har 307 %, vilket motsvarar en 11-34T kassett, och får nog anses i minsta laget för att Alfine ska vara universiellt och passa alla typer av MTB-cykling.
För att nå upp till "normal utväxling" krävs det två/tre klingor fram, med tillhörande framväxel och reglage, och då är ju lite av vitsen med navväxlar borta, om man använder det för att få ett enkelt, cleant och "underhållsfritt" system.

Till stads- och pendlingscyklar räcker Alfine till i de allra flesta fall som det är idag, men att ta fram ett MTB-Alfine dvs med ännu bättre tätningar, mindre ingreppsvinkel och ev bättre hållbarhet får nog ett väldigt snävt användningsområde om de behåller 307 % omfång och blir kanske ingen kommersiell framgång.

Som jämförelse har 14-växlade Rohloff 526 % omfång och fungerar i så fall bättre som 27-växel ersättare. Men i stället för att Shimano ökar omfånget i sina nav får man hoppas på att de fortsätter och utvecklar gearbox teknologin. För centralmonterad växellåda känns lite mer framtid än tunga "klumpar" i bakhjulen.

/Anders

AJ: Användningsområdet inom FR och DH är nog inte så snävt... Hur många här använder, handen på hjärtat, lägsta och högsta växeln?

Jag använder iaf bara 11-32 (med 32 klinga fram, växlar i princip aldrig ner på lilla fram) vilket är mindre än Alfine!

Jag tror inte heller att dagens Alfine kan ersätta en bra 27-växlat system för alla sorts användning, men det skulle inte bli helt fel för folk som vill ha någonting mitt i mellan enkelheten av en SS och komplikationen av en mer vanlig växelsystem. När det gäller växelomfång tror jag t ex att det är rätt många Happyites i Stockholmstrakten som skulle inte ha stora problem att köra bara med mellanklinga fram och 11-34 bak.

AJ skrev:
> Daner skrev:
> --------------------------------------------------
> > "Men den som hoppas på en navväxel för MTB
> > användning hoppas nog förgäves."
> >
> > Vad menar ni med detta?
>
> En teori om varför inte Shimano utvecklar Alfine
> för MTB användning kan vara navets ringa växelomfång.
> Ett traditionellt 27-växlat system har ca 519 %
> omfång medans Alfine har 307 %, vilket motsvarar
> en 11-34T kassett, och får nog anses i minsta
> laget för att Alfine ska vara universiellt och
> passa alla typer av MTB-cykling.
> För att nå upp till "normal utväxling" krävs
> det två/tre klingor fram, med tillhörande
> framväxel och reglage, och då är ju lite av
> vitsen med navväxlar borta, om man använder det
> för att få ett enkelt, cleant och
> "underhållsfritt" system.
>
> Till stads- och pendlingscyklar räcker Alfine
> till i de allra flesta fall som det är idag, men
> att ta fram ett MTB-Alfine dvs med ännu bättre
> tätningar, mindre ingreppsvinkel och ev bättre
> hållbarhet får nog ett väldigt snävt
> användningsområde om de behåller 307 % omfång
> och blir kanske ingen kommersiell framgång.
>
> Som jämförelse har 14-växlade Rohloff 526 %
> omfång och fungerar i så fall bättre som
> 27-växel ersättare. Men i stället för att
> Shimano ökar omfånget i sina nav får man hoppas
> på att de fortsätter och utvecklar gearbox
> teknologin. För centralmonterad växellåda
> känns lite mer framtid än tunga "klumpar" i
> bakhjulen.
>
> /Anders

Håller det för påfrestningarna då?

Rohloff har satt storlekskrav på klingan fram för att man drar sönder navet annars, har Alfine något liknande?

Någon som vet när den hydrauliska budgetbromsen kommer? Vore skönt att slippa fälgbroms på "till stan hojjen" och lämplig fälg finns ju på Biltema. Pris?

Shimano-021.jpg

Jag har letat men inte funnit, vad kostar ett Alfinenav? Behövs det något speciellt i övrigt till det som växelväljare, vajrar o.dyl?

nisseson skrev:
> Jag har letat men inte funnit, vad kostar ett
> Alfinenav? Behövs det något speciellt i övrigt
> till det som växelväljare, vajrar o.dyl?

Man behöver ett växelreglage som passar, d v s ett alfine eller nexus8-reglage. Reglage för externa bakväxlar drar fel mängd vajer.

Jag tror inte Shimano när de säger att den där bromsen är ny. Jag tror bara att de tagit bort Deore-loggan från BR-M525:
BR-M525_popup_v1_m56577569830549959.jpg

Nu har jag börjat att testa pendlaprojektet igen, och jag tror att jag har upptäkt den största problem som man kommer att ha om man försöker med Alfine på en MTB.

I garaget har jag:

- En gammal pendlarhoj med Deore DX baknav från senast 1990 med 24 points of engagement.

- En SS med ENO FW med 36 points of engagement.

- Min frus MTB med Hadley baknav med 108 point of engagement.

Jag har cyklat oftast på pendlarhojen under senaste 4-5 månader och inte alls med Hadley baknavet sedan minst en månad. Även så, kopplingen på Alfine-navet känns gissningsvis som ett nav skulle känna om det hade inte mer än 16 (eller färre) points of engagement.

Det är inte det minsta problem så länge man inte slutar att trampa, och inte heller ett problem om man har låga förväntningar och börjar mjukt, men det känns varje gång man drar igång med lite kraft (lite kraft är allt jag har så här års) och det känns absolut som en eventuell orosmoment när det gäller navets förutsättningar att leva länge eftersom benen hinner utveckla lite fart och vridmoment innan det tas emot av kopplingen. Den som är stor och stark och försöker att lyfta framhjulet med benkraft kommer att: A) bli irriterad när navet inte hinner, och B) utsätta navet för oerhört mer våld än vad det vanligtvis behöver leva med.

Har just fått en Rohloff Speedhub som ska byggas på en nästan liknande cykel för en kund, och jag ser fram emot att testa lite (bara lite!). Återkommer med rapport så snart som möjligt.

Tillbaka
Topp