Artikel: Commencal Meta

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Det är ju försent att säga krya på dig, så jag nöjer mig med ett aj. Femfemman två verkar ju sjukt prisvärd som AM-åk. Snygg också.

Bra jobbat. Trevlig läsning.
Man blir lite mer sugen på en Commencal än en Suntourgaffel :)

/Johan

EDIT: Osis med armen. Man ska inte underskatta faran med en ny cykel. Visst är det fler Happyiter som brutit något på premiärtur med ny cykel?

Senast redigerad av en moderator:
Riktigt jättebra artikel. Har suttit och funderat på vilken av de man skulle villja ha men nu är det helt klart att det är en 4 som gäller.

Men en sak som är fel i artikeln. Sunn finns kvar! kolla in http://www.sunn.fr så får ni se.

Om jag höll på och tränade mer seriöst och tävlade på långlopp skulle Meta 4 ligga riktigt bra till. Som framgår av artikeln gillar jag den, den passar min åkstil. Då skulle jag varva mellan en 80 mm styrstam för glidarturer och runt 100 (ungefärlig originallängd på medium) när man ska åka fort.

När jag snackade med en av Cykloteketsäljarna, för ett bra tag sedan, talade han om att länkaget var optimerat (avseende antigung) för att cykeln ska köras på mellanklingan. Det ger mig mer trail än XC-vibbar.

Fjärdebrunn: Faktiskt är Gary Fischers raceigaste FS optimerad på precis samma sätt, typ. Minst gung på lillklingan, neutral på mellan och aktiv på stora.

Kul med dom här testerna!

Bra artikel!!

Blev dock nyfiken på en helt annan grej: Oxr, vad är det för hjälm du har på bilderna? Är ute efter nåt med käkskydd, dock inte "full DH".

Stampe skrev:
-------------------------------------------------------
> Blev dock nyfiken på en helt annan grej: Oxr, vad
> är det för hjälm du har på bilderna? Är ute
> efter nåt med käkskydd, dock inte "full DH".

Här är en relevant och modern tråd i ämnet: AM-hjälm, finns det?

Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Fjärdebrunn: Faktiskt är Gary Fischers
> raceigaste FS optimerad på precis samma sätt,
> typ. Minst gung på lillklingan, neutral på
> mellan och aktiv på stora.

Det tycker jag låter konstigt. På en XC ligger man väl på storklingan åtminstonne 50% av tiden. Speciellt då behöver väl inte fjädringen vara speciellt aktiv. Tvärtom låter rimigare...

the_TnT skrev:
>
> Här är en relevant och modern tråd i ämnet:
> AM-hjälm, finns det?

Ah, den hade jag helt missat. Tack för tipset.

Tillbaka
Topp