[Artikel] Träna inför Vätternrundan

Redaktionen

Medlem
Team-L-Echelon-214-2000x1500.jpg

Att ta sig runt sjöar är ju en klassisk cykelupplevelse nuförtiden och har väl varit det ett tag. En pöl som många vill ta sig runt, inte bara en gång, inte bara på ett sätt, är Vättern. Så mycket en klassiker att det är en del av en “Svensk Klassiker”.

Jag har själv tagit mig runt Vättern ett gäng gånger, sommartid, vintertid, 10-milaren, halvan och så klart den stora Vätternrundan. Under Studio l’Echelons flagg har jag kaptenat lag på dessa 315 km i allt från snabbgrupp till adeptlag. Så att preppa både redan rätt rutinerade cyklister och de mer ovana, göra dem redo för en väloljad belgisk kedja med en så trevlig upplevelse som det möjligtvis kan vara att cykla 315 km, har med åren blivit en självklar del av mitt jobb.

Jag ska bjuda på några tankar och erfarenheter om hur man kan lägga upp sin träning inför Vätternrundan. Det finns ingen exakt mall som passar alla, men det finns absolut en bas du kan utgå ifrån och finlira den efter dina förutsättningar och ditt mål.

Läs hela artikeln:

Skoj ! min Morfar cyklade den rundan många gånger 70-90 talet , hängde alltid en massa Medaljer å liknande hos Han&Mormor .
nä jag har aldrig provat men nån gång så .

"Ride more, go hard sometimes" (typ) var väl slutsatsen i videon Cade Media gjorde för ett tag sedan. Man kommer nog ändå rätt långt på det.
Om man inte är lastgammal och inte är på så hög nivå så kommer man säkert att bli bättre.

Min poäng var mest att om man inte tycker det är kul att sitta och planera och strukturera kan man komma en bra bit bara genom att cykla på och variera sig lite (ibland långt och lugnt och ibland kortare men med inslag av högre intensitet).

Tillbaka
Topp