Artikel: Citypolisens cykelinsats

Bara de sköter delen med att bötfälla bilister som skiter i att det finns cyklister på vägarna så kan jag överleva med att de övervakar mig som cyklist också. Problemet uppstår om de ska bötfälla oss som cyklister medan bilisterna kan korsa cykelvägar mitt framför mig som cyklist eller ställe sig mitt över cykelbanan när de väntar på att få svänga i korsningen.

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns inget som kan ta kål på en flammig
> debatt som fakta, så HappyMTB stämde träff med
> polismannen som är ansvarig för citypolisens
> riktade cykelinsats!

LOL ;) juste. Jag skrev i den flamande tråden att jag aldrig körde mot rött men sedan kom jag på, att det finns vissa stoppljus som drivs av någon sort detektorer, som känner av bilar som stannar, och då kör igång och växlar signal.

I Uppsala har vi åtminstone två sådana röd ljus som inte känner av en cyklist. Stannar man för rött ljus blir man stående tills det kommer en bil och stannar för rött. I det ena fallet krävs t o m att bilen ställer sig i rätt fil. Kommer det ingen bil som ska åt samma håll blir man stående tills vidare.

Sådana stoppljus är ett oskick och borde inte få finnas.

När jag fortfarande spelade dataspel, hade jag ett som hette Need for Speed (nåt sånt iaf). Då fick man rejsa bil mot en annan på öppen data-gata, med extra faktor att man kunde få car chase med polisen. Det patrullerades alltså i spelet. Det kanske är en bra ide för en alleycat. Köra runt stan, och se till att polisen är medveten, man får extrapoäng om man inte åker på böter. Självklart måste då prispotten vara en rejäl summa med pengar för att göra det värt att ta risken och polisen får inte fuska o rulla ut nån spikmatta...

Per skrev:
> Sådana stoppljus är ett oskick och borde inte
> få finnas.

Östgötagatan/Gotlandsgatan om man kommer från Ringvägen. Där kan man stå tills man blir äldst i kommunen.

Per skrev:

> Sådana stoppljus är ett oskick och borde inte
> få finnas.

Jag trodde alltid de gick på magneter eller nåt. Har du stålram?

canasta skrev:
> När jag fortfarande spelade dataspel, hade jag
> ett som hette Need for Speed (nåt sånt iaf). Då
> fick man rejsa bil mot en annan på öppen
> data-gata, med extra faktor att man kunde få car
> chase med polisen. Det patrullerades alltså i
> spelet. Det kanske är en bra ide för en
> alleycat. Köra runt stan, och se till att polisen
> är medveten, man får extrapoäng om man inte
> åker på böter. Självklart måste då
> prispotten vara en rejäl summa med pengar för
> att göra det värt att ta risken och polisen får
> inte fuska o rulla ut nån spikmatta...

Vad gör dom i Getaway In Stockholm och ghostrider filmerna?

Senast redigerad av en moderator:
Jag filosoferade igår kring om det skulle vara likställt med att springa mot rött om man i hög fart närmar sig rödljuset för att precis innan kasta sig av cykeln, ta två språngsteg och därefter kasta sig upp på cykeln igen. Så vitt jag vet kan man inte få böter för att springa mot rött...

Oskar_ skrev:
> Vad gör dom i Getaway In Stockholm och ghostrider
> filmerna?

Ingen aning. Jag kollar aldrig film. Hade de priser också?

Detta är inget jag rekomenderar men, om ni vill motsätta er lagens makt vid eventuellt cykellagbrott har jag lite fakta från kriminella kompisar i budvärden. Ett fall då förövaren cyklat mot rött fått jagen, dragit ett till rödljus, upp på trottoaren men blev till slut fast av den trevliga promenerande polisen vid hötorget. Polaren fick värdens avhyvling och nekade! Polisen lovade en senare dejt i rättsalen. Tiden gick och inget hände, inga böter! Det andra fallet liknade det första. Själv har jag blivit påkörd av en bilist som körde mot enkelriktat, nu åtta år senare har fortfarande ingen hört av sig till mig. Jag tror allt beror på att i slutändan så har polisen ALDRIG tid att utreda sånna här förbrytelser i Stockholm. Så känner du att du inte riktigt har råd den gången du åker dit så kan du alltid chansa på en utebliven rättegång. ( obs liten studiegrupp= dåligt evidens )

JLarsson skrev:
> Per skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sådana stoppljus är ett oskick och borde inte
> > få finnas.
>
> Östgötagatan/Gotlandsgatan om man kommer från
> Ringvägen. Där kan man stå tills man blir
> äldst i kommunen.

Och där vill man då rakt inte stå, för då ramlar väl nån överförfriskad herre snart ut från härberget och ramlar över cykeln. Eller så blir man tagen för porrköpstorsk á la Roro i Jalla jalla (eftersom Golden Rose ligger i samma korsning)

Bra artikel, jag gillar nyanserade fakta och tyckte att debatten blev lite flummig och bred.

Fast jag är lite nyfiken på om det ändå inte går att köra ifrån dem.

Hur står sig egentligen polisen till fixie utan vanliga bromsar?
Jag menar det borde ju vara fängelse på att cykla en sån hoj när dom
ger dig 600kr för att du cyklat utan ringklocka..

bra att veta vad poliserna egentligen står för. Jag menar att de ska ger böter till båda bilister och cyklister.

Och om man klaga på dåliga bilister (vilket vi alla gör) så måste man försöker att följa lagen själv.

Menvaf... det här är ju en ny tråd i samma ämne... Fattar ingenting!! Kan man inte baka ihop dom.

"Det verkar inte vara några munkringsätande amerikanska polismän involverade i insatsen heller så de flesta hobbycyklister har inga vidare odds att vinna en spurtduell."

Det där lät mer som en utmaning än ett hot. :-D Rätt många happycyklister är nog snäppet över 'hobbycyklister'(vad nu det menas med det egentligen?) gissar jag... Räcker ju bara läsa tråden där nära nog ingen ville 'ge sig' på vägen till jobbet. :-)

/Leo

Delar de ut fortkörningsböter till cyklister? :)
Frågan ställd lite med glimten i ögat men ändå ganska nyfiken på vad svaret kan vara.

"Om du cyklat mot rött eller enkelriktat och plötsligt har en annan cyklist på väg i kapp är det ingen vidare lyckad strategi att växla upp och dra iväg. Poliserna ropar "Polis stanna" med myndig stämma och försöker man då smita iväg så kan man räkna med att få infinna sig i tinget."

Måste inte polisen faktiskt kunna bevisa att man har hört deras utrop? Jag får väl försöka racea mot vem jag vill på cykelbanan? Jag kör dessutom nästan alltid med hörlurar vilket gör att jag troligen inte skulle höra en polis som ropar 150 meter bakom mig... Nu kör jag iofs BMX som pendlarhoj men om jag satte mig på en racer skulle det nog bli lite problematiskt? Föresten, om man sitter på en skaplig MTB har man väl möjlighet till lite kreativa vägval vilket torde underlätta smitandet (eller jag hörde ju inte ens polisen ropa och utan uniform kan jag omöjligt identifiera honom. Och i vilket fall, hur vet jag att det är mig han ropar efter? Måste alla inom 150 meters radie från polisen tvärstanna för säkerhets skull?).

jag ser det hela som en utmaning! Mot Stockholm!

Mårten skrev:
>
> jag ser det hela som en utmaning! Mot Stockholm!

Men då är vi två, har redan onda planer på att jäklas lite. Tycker faktiskt att polisen borde ha vettigare saker för sig än att jaga sånna som är ute efter lite spänning. ;)

De måste ju bli en stor träff i Stockholm då, sedan ska vi se hur dom gör när dom helt plötsligt får ett gäng att jaga istället för en person. :)

// Fischer

Förlåt Rikard men vad nytt kom fram med din intervju?

Det enda den bekräftade var väl det vi redan visste samt tyvärr den tveksamma attityd man lätt får uppfattningen att Polisen har. Hur många fortsätter t ex argumentera mot en polis under det att han förklarar bakomliggande logik samtidigt som han skriver ut din böteslapp. Jo, tjena, den stackarn får nog veta att han lever, Störtlöjligt och verklighetsfrånvänt från polisens sida IMHO. Cyklande och patrullerande uniformerade poliser som lugnar ner trafikanter och folk i allmänhet och cyklister i synnerhet är jag starkt för. Att jaga cyklister med civilklädda polis är bara löjligt och skulle i värsta fall kunna leda till rätt otäcka "cykeljakter" genom folk- och trafikfulla gator.

Tyvärr det dummare blir inte mindre dumt bara för att det är sant :)

the_TnT skrev:
> PiotrM skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > tack the_TNT :)
>
> ?
>
> Tacka inte mig, tacka rikard!

Aha, men du står som "skribent" i artikeln, märkligt? Eller så borde man införa i artiklarna vem som skrivit det hela?

/Leo

--------------------------------------------------
2007-03-23 av the_TnT
Citypolisens cykelinsats

Det finns inget som kan ta kål på en flammig debatt som fakta, så HappyMTB stämde träff med polismannen som är ansvarig för citypolisens riktade cykelinsats!
--------------------------------------------------

Leo skrev:
> Aha, men du står som "skribent" i artikeln, märkligt?

Ah, jag gjorde artikeln eftersom rikard inte har någon inloggning i det systemet. Trodde inte det stod med, dumt.

> Eller så borde man införa i artiklarna vem som skrivit det hela?

Du menar typ som den här raden:
Text och foto: Rikard Gothäll (rikard@happymtb.org)
:D

Har ni inte bilder på snutens hojar?!?!?!?! Fan, sitter man på crossen är det klart man skulle råka missa att höra det där "polis, halt"... LOL x 3

Jag håller med Fjärdebrunn.

Dessutom tycker jag att det luktar 1984 eller Kallocain när "vem som helst" kan vara polis. Dessa romaner är för er som inte vet det dystopier och kanske inget att eftersträva.

Eller varför inte sätta övervaknigskameror i folks bostäder när vi ändå är på gång? :P

hehehe måste ju bara få säga, jag som dirt cyklist eller ska börja seriöst med det nu i somamr, att man blir ändå lite sugen på att, tja, dra ifrån snutarna? eller vad säger ni ;P När jag läste denna artikel så fick jag tankar om "ghost-rider" och hur det skulle vara att va en sån xD.

måste vara en otrolig känsla då man glider runt där på gatan, man vet att man är bra på cyklnig, man har skillsen och en skön cukel. och plötsligt ser märker man att en polisklädd gubbe tar in flåsande på en och då får man den där kicken, den där känslan: oj jäklar jag har en snut efter mig (LOL). andrenalinet börjar pumpa, men man vet att det är fel att dra ifrån fast man gör det ändå. Och man känner: fan att han ska få tag i mig, och man drar ifrån fort som fasiken med ett lömskt leende hehe :P och då börjar den här chasen som på "need for speed" eller "midtown madness".

jaa, tro inte nu ni på happy att jag vill det här haha gud nej :D, fast det skulle ju dock ändå vara ganska najs och få visa upp attityden och sina skills OCH få komma undan, ere inet så? men man vill ju då inte ta några onödiga risker och som det stod: befinna sig i tinget. det låter iaf avskräckande :P

alltså, jag ville bara dela med mina tankar och känslor kring detta, dock är jag fortfarande "nuetral" om man säger så :P

//mtbistheshit!! :D

haha :D ne men asså det är väl bara att byta däcken, till såna street säck med jämnare underlag, alltså inte feta DH/dirt däck med bra fäste :P

Från en "liten" förseelse som att köra mot rött till att smita från polisen? Snacka om gangsterdrömmar. Hur smart får man bli liskom?

Fjärdebrunn skrev:
> Förlåt Rikard men vad nytt kom fram med din
> intervju?

Inte så mycket som jag skulle ha velat få veta, men lite ändå. De motiverar sin civila klädsel i dagsläget med att de vill ha bättre pejl på hur det verkligen ser ut ute i trafiken, de var tex ute en dag och bara spanade. Polismannen var väldigt förtegen om specifika detaljer ang hur de kommer jobba men det verkar som om de kommer att ha uniformerade poliser ute också.

Civilklädda poliser är ju redan väldigt vanligt, så jag förstår inte varför detta skulle ge 84-vibbar. Det är ju ingen automatisk övervakning vi pratar om. Dessutom så tror jag faktiskt att de vingelpellar som har fått sig en lapp kör bättre rätt länge efteråt och man får definitivt fast fler utan uniform. Även om syftet inte är att sätta fast folk så kommer trafikbeteendet ändå att påverkas i högre utsträckning (ffa längre tid). Metro mfl skulle skriva om detta nästa vecka så det kommer nog sprida sig till de reda folklagren rätt fort. De flesta är ju ändå ögontjänare.

Ang "biljakter" osv så tror jag nog att polisen har så pass mycket omdömme att de släpper om det blir för farligt. Men de jobbar alltid i grupp, så har du en efter dig så kanske du har en framför dig också. Är man cykelbud är det nog extra dumt, de verkar ha koll på vilka det är som budar...

undrar vad gossarna i normalmspiketen tycker om cykelpoliser?

det kan ju inte vara polisens yppersta elit eller intelligensreserv som får cykelövervakning som specialitet.

senomar skrev:
> det kan ju inte vara polisens yppersta elit eller
> intelligensreserv som får cykelövervakning som
> specialitet.

snarare citypolisens mest cykelintresserade och de med bäst kondis

senomar skrev:
> undrar vad gossarna i normalmspiketen tycker om
> cykelpoliser?
>
> specialitet.

Så du menar att det är polisens yppersta elit och intelligensreserv
som hör till Norrmalmspiketen?!

Det finns säkerligen väldigt olika uppfattningar om det.....

/Fedde

senomar skrev:

> specialitet.

Du har uppenbarligen tittat för mycket på Beckfilmer. Tror du på fullt allvar att cykelpolisen är någon form av avdelning där man stoppar undan den som inte duger till att jaga bus på Persbrantvis?

I dom flesta storstäder (London, Minneapolis t.ex) som har cykelpolis har detta projekt startats som ett initiativ underifrån inom poliskåren, av poliser som är aktiva cyklister och som ser fördelarna med att använda den här typen av fordon i innerstadsmiljö.

rikard skrev:
> Det finns inget som kan ta kål på en flammig
> debatt som fakta,

Du sätter ribban bra högt här Rikard. Men noll fakta (som vi inte redan visste) kommer fram i artikeln. I övrigt har fjärdebrunn redan sagt det.

Uppkom inte hela de här cykelpolis i Stockholm med att en bankrånare fastnade i trafiken och blev ikappkörd av en polis på lånad cykel? Eller var de en skröna jag läste?

Mans kanske ska prova rösten om nån kör ifrån en på väg till jobbet.. skrika halt stopp polis och se vad som händer, sen när de stannar så rycker man :-)
När detta spridits så kommer ingen stannna om cykelpolisen ropar halt utan tro att de är nån som skojar = smitit utan uppsåt = ingen tingsrätt :-D

Och politruckerna får dra på uniformen igen, civil olydnad på bästa sätt...

Att köra från polisen är farligt, dumdristigt, oansvarigt, möjligen dyrt och vansinnigt kul... har jag hört nån gång :)

Men vad vet väl jag som laglydig medel svensson, jag skulle aldrig köra fortare än man kan.. jag menar får.

stef skrev:
> Men vad vet väl jag som laglydig medel svensson,
> jag skulle aldrig köra fortare än man kan.. jag
> menar får.

ja just det.

Fakta är information som anses vara sann. Ganska mycket som tidigare bara kunnat klassas som spekulationer är att betrakta som bekräftat. Jag har inte räknat antalet påståenden men det är fler än noll. Att du och fjärdebrunn inte gillar polisens arbetsmetoder eller prioriteringar må va hänt, men det har inget med artikeln att göra.

stef skrev:
> Uppkom inte hela de här cykelpolis i Stockholm
> med att en bankrånare fastnade i trafiken och
> blev ikappkörd av en polis på lånad cykel?
> Eller var de en skröna jag läste?
>
> Mans kanske ska prova rösten om nån kör ifrån
> en på väg till jobbet.. skrika halt stopp polis
> och se vad som händer, sen när de stannar så
> rycker man :-)
> När detta spridits så kommer ingen stannna om
> cykelpolisen ropar halt utan tro att de är nån
> som skojar = smitit utan uppsåt = ingen
> tingsrätt :-D
>
> Och politruckerna får dra på uniformen igen,
> civil olydnad på bästa sätt...
>
> Att köra från polisen är farligt, dumdristigt,
> oansvarigt, möjligen dyrt och vansinnigt kul...
> har jag hört nån gång :)
>
>
> Men vad vet väl jag som laglydig medel svensson,
> jag skulle aldrig köra fortare än man kan.. jag
> menar får.

Det är förbjudet att utge sig för att vara polis. Tror man kan åka dit ordentligt för det faktiskt.

Tillbaka
Topp