Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Är det bara just på det temat som du vill ha ordspråk eller? Alltså: din handlig ger ett resultat i paritet till din handling. Eller är det vad som helst...
Det är aldrig för sent att ge upp! (alltid användbart)
Kasta inte Steen i glashus!
Man ska inte ropa hej förrän man är över bäckenet!
Tappa inte sugen, världen är full av tappade sugar!
denna används flitigt av en ordbajsare på mitt jobb, och skall visst avse vikten av att slutföra ett arbete "ja, när man har lagt grunden vill man ju lägga på taket på huset"
och jag kan väl säga som så, att jag har ALDRIG hört en sämre metafor.
mitt tips till honom är, "man ska inte bajsa med munnen";)
Min fd chef var lite för kreativ, så hon klarade aldrig av att säga ett talesätt som det "skulle" vara.
Favoriter man minns:
- Spottar man på stenen blir den blöt för eller senare
- Det har runnit mycket vatten under åarna
- Det växer inget träd i sjön
Listan kan göras längre, men de där är sagda på kundbesök och fick alla att brista ut i skratt :)
Mina egna favoriter är:
- Det är ingen ko på grisen
- Man skall inte kasta glas i stenhus
Reefat el Sayed hade lite mysiga tankar:
- Här ligger en uggla begraven
- Vi ror alla i samma båt
- Jag ser hundar i mossorna
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Bror har genom en felsägning myntat följande,
> vilket också stämmer: "Liten duva skiter ofta
> stort lass."
Tjena!
Småbarnsföräldrar vet..
en skön är "Den är inte lång, men den är jävligt smal.." (Sarkastiskt om sin snoppstorlek..)
Min favorit är "Surt sa räven om rönnbären" vilket alltså skall betyda att räven vill inte ha några rönnbär för att dom är sura, konstigt va?
Orginalet till ordspråket kommer från Frankrike och där försöker räven hoppa upp och äta söta goda druvor, men eftersom att han misslyckas så försöker han skyla över sitt misstag med att säga: Ä dom är ändå sura! När någon översatte det till svenska så kunde dom ju inte använda druvor, så vad tog man, Rönnbär! Hur många vill äta dom?
>
> Sa han inte nåt i stil med - Här ligger en
> gravad hund. oxå?
Vi simmar alla i samma båt.
Man ska inte kasta sten i glasbåt.
De tycker jag ar finfina forstarkningar av ursprungsuttrycken. Klart varre att kasta sten i glasbat an i glashus, och om man simmar i baten ar det ratt illa.
En kompis hakade upp sig på de mesta han hörde, vi fick till exempel lida oss igenom en sommar med "..... som tjejen sa-varianter", "fan, det är varmt, som tjejen sa" osv. men den bästa är när han pratade i mobil o snoppade av med att säga "det blir dyrt de här som tjejen sa"
keffmonst skrev:
> "han har inte alla indianer i kanoten" är en
> annan jag hört på temat "hästar i hagen" :)
Hissen går inte hela vägen upp.
Det lyser men ingen är hemma.
Flickvännens kollega myntade: "Det är viktigt att vara oprestigelös"
Inte ett ordspråk men väl roligt. Gossen har en tendens att använda ord han inte riktigt kan hantera.
Curt skrev:
> Som vi säger inom äldrevården: "Man ska inte
> ropa hej innan man kommit över ett bäcken."
"Man ska inte pilla andras barn i rumpan!" (som hustrun sa en gång).
Vill man få sig ett gott skratt så ska man läsa Lasse Anrells "Sportgrodor". Tränarna Roffe Zetterlund och Tommy Abrahamsson har kläkt ur sig både ett och annat.
Exempel
Roffe; "Grabbar, ni är inte dugg bättre än dom andra!" (psykologisk kille)
Abris; "Jag vill hälsa press, radio, tv och massmedia välkomna..."! (jo-jo...)
42Hz skrev: "Är du hemsamurai?"
Nej, inte riktigt...men nästan.
Är verksam som chef för rehabenheten inom äldreomsorgen i Karlskoga kommun. Basar över arbetsterapeuter, hjälpmedelstekniker, en rehabavdelning, två dagvårdsverksamheter och lite förflyttningsinstruktörer. En lätt spretande chefsuppgift som skulle vara värdig en samurai av gammalt snitt....