Artikel: Nya Shimano XT

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
Gillade bakväxelvajerns infästning. Vajern går rakt på växeln, istället för som nu (på min iaf) där vajern gör en stor ögla, som gjord för att fasta å dra sönder.

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> min gamla XTväxel som bara går och går...
> Aldrig får man köpa nya grejjer =)

jag tänker då köpa nytt iallafall :D den där shadow-växeln verkar vara något för mig...

Allmountain hjul med 20mm framnav och en vikt på ca 2 kilo. Om de inte blir allt för dyra så lär det bli ett schysst alternativ till handbyggda hjul?

Alla vet det ju redan, men glöm det aldrig...

Bilagor

• satan deraileur.jpg
    satan deraileur.jpg
    57.2 KB · Besök: 69
Hur fan visste Shimano att jag precis hade bestämt mig för att byta hela drivlinan?
Nu återstår bara att leta upp en bra butik i Ful-Tyskland.

Äntligen!
* 20 mm framnav
* Vajerdragning från rätt håll
* Shadow
* Flyttbar växelindikator
* -5 gram på 8 dm bromsslang

Men herregud...
* Fortfarande landsvägsväxeltänk
* "XT-hjulen"; på alla sätt och vis
* Ingen vikt på naven = fortfarande sunk-nav; tunga, lösa kulor, oacceptabelt frihjul. Eller har de snäppts upp ihop med Saint och XTR?

Oj oj, shadow växel...!!!

Tror nog att SS-flugan har satt sina spår även hos växelshabraken. För inte fan skall det ta typ 20 år att få till en sådan lösning?

erik h skrev:
> * Ingen vikt på naven = fortfarande sunk-nav;
> tunga, lösa kulor, oacceptabelt frihjul. Eller
> har de snäppts upp ihop med Saint och XTR?

"- Quick, 10-degree freehub engagement" från http://www.declinemagazine.com/Nucleus/COMMUNITY.php?itemid=553

hmm, tio grader, det borde innebära 36 klick per varv, va?
Helt klart godkänt för att vara standardnav.

Roger skrev:
> "- Quick, 10-degree freehub engagement"

Äntligen!

Kan man få en 6-bultsvariant på dem så man slipper rackla med centerlockadaptrar för att nå etablerad branschstandard så är ju allting honky dory sen. Vad detta säger om lagren är jag inte säker på:

"precision angular contact bearings that are fully adjustable, efficient under any load, completely rebuildable"

Den där gruppen ska jag nog ha till min nya 1200grams carbon HT ram.
Undrans hur hela nya XT gruppen står sig viktmässigt mot XTR?

erik h skrev:
> Roger skrev:
> > "- Quick, 10-degree freehub engagement"
>
> Äntligen!
>
> Kan man få en 6-bultsvariant på dem så man
> slipper rackla med centerlockadaptrar för att nå
> etablerad branschstandard så är ju allting honky
> dory sen. Vad detta säger om lagren är jag inte
> säker på:
>
> "precision angular contact bearings that are fully
> adjustable, efficient under any load, completely
> rebuildable"

Har ingen erfarenhet av centerlock själv, men om det inte glappar så är det säkert jättebra. Shimano säljer du dem i 160,180 och 203mm

Det låter som traditionella lösakulor. "completely rebuildable" och "adjustable". till skillnad från 90% av andra tillverkare, som har engångs spårkullager, och som inte är tänkta för sidobelastningar...

Jag har egentligen aldrig förstått varför Shimanos lager dissas av så många, de har aldrig gett mig problem. Däremot har det bytts ett och annat maskinlager i förtid.. Det må vara enkelt men det är dyrt också.

jomper skrev:
> Jag har egentligen aldrig förstått varför
> Shimanos lager dissas av så många, de har aldrig
> gett mig problem. Däremot har det bytts ett och
> annat maskinlager i förtid.. Det må vara enkelt
> men det är dyrt också.

Kanske för att man behöver tillgripa voodoo och häxkonster för att få till rätt lagerspänning efter man bytt de, iofs billiga, kulorna.

Ja det har sin charm med lösa kulor, kanske det där med sidobelastningar är bra också. Fast när Mytis börjar snacka lagerspänning i kombination med QR känns maskinlager som en rätt skön flyktplan. Plus att det ju har hänt ibland att nav glappat upp just pga alla de där muttrarna. Bökigt att serva frihjul är det ju också, för oss håller på med sådan vidskepelse.

Hurvida det är bökigt med lagerspänningen är ju mest en vanesak. Efter ett tag tar det inte mycket tid.

Det största problemet tycker jag är att det sitter tre muttrar på drivisdan, vilket gör att när man låser den ena så glappar den andra upp. drivsidan är dessutom så bökig att komma åt.

Jag löser det med röd loctite. =)

Mellan drev i stål låter riktigt bra. Undra om de kommer ha traditionel delning så man kan upgradera sitt gammla vevparti.

-Åke

Shadow innebär väl att bulten som fäster växeln i växelörat blir kortare? Då borde det bli högre snedbrytning på glidbussningen (som även den är kortare) vilket borde resultera i glapp snabbare. Jag är skeptisk.

erik h skrev:
> Fast när Mytis börjar snacka lagerspänning i
> kombination med QR känns maskinlager som en rätt
> skön flyktplan.

ouch...

Satan vad fula grejerna var då. De där X-en gör verkligen att det ser skitbilligt ut. SRAM blir snyggare och shimano blir fulare. Särskilt vevparti och bakväxel har ju tappat(smaken är som baken).

Dock bra med 20mm framnav och bort med växelvajerböjen. Men baknaven behöver maskinlager vem köper egentligen hjulen, någonsin?

så kan man läsa att shimano nu skippat fjädern runt bulten som sitter i ramen på bakväxeln, alltså är den delen på växeln stilla, så som på sram :D undrar om det innebär att det är det bästa, fast många sagt att det kanske inte är så bra o att det påfrestar ramen :D

lite kul att den är SÅ pass lik sram :D

rikard skrev:
> nja, de har flyttat fjädern till en annan bult
> bara.

har de? enligt artikeln har de bara två fjädrar på nya xt, den som drar ihop växeln o sen som spänner själva armen. tidigare har de ju haft en tredje uppe vid växelörat så att säga.

Tillbaka
Topp