Hur lång tid tar det runt kinnekulle och vilket varv är roligast?

njuta kommer jag allt göra men det är ju bra att veta så att man kan komma dit i tid o slippa stressa :D

Hej
Finns nog två svar på den andra frågan ;-) (medurs eller moturs)... Men min favorit är moturs, mycket beroende på den lååååånga nedförslöpan från utsiktstornet sista knappa milen. Det är svårt att sluta le när man tänker på den känslan.
På den första svarar jag alltifrån 2½ timma och uppåt. På Happy-KK i helgen var vi väl ute sisådär ungefär en 6½ timme, tror jag.

Men satsa på Kullen, den är väl värd ett besök.

Curt

Enligt min GPS tog motursvarvet 3.27 h i effektiv tramptid med en snittfart på 12,1 km/h. Det går dock att köra betydligt fortare än så. Det är dock värt att stanna till och titta på utsikten/naturen då och då. Kinnebulle är riktigt vackert.

Om man kör moturs är nedförslöpan från tornet är en riktig höjdare. Lyckades enligt loggen komma upp i 52 knyck i en av backarna där. Nästan så man blir lite skraj i efterhand. :O

Jag har bara kört moturs men jag har lite svårt att se vilka partier som skulle vara roligare medurs. Undantaget om man går loss på några km styv klättring i början.

bör besvaras av den som kört båda varven... men moturs var i alla fall så jäkla kul!

fast jag kan tänka mig att moturs-stigningen mot toppen är rätt festlig utför med...

Jag tycker båda hållen har sin charm, kan man så rekommenderar jag att köra åt båda hållen. Vilket man än väljer är nedförsbackarna alltid för korta! ;)

Ni som har åkt åt ena eller andra hållet -VARFÖR föredrar ni med- eller moturs?
Vi som ännu inte cyklat där behöver vägledning i vårt första val av åkriktning.

Kör du moturs har du mycket fin åkning ända fram till där högkullen börjar, sen har du en lång, slingrande grusväg uppför. När du väl fått i dig glassen uppe på högkullen har du, som många säger, en knapp mil UTFÖR ner till Hällekis.

Kör du åt andra hållet har du å andra sidan gjort (nästan) all klättring i början och resten känns som att det sluttar svagt utför.

Det blev moturs och jag hade verkligen inte velat missa att köra utför på stigarna efter tornet, men bara utför var det ju inte. Smörgåsbordet kändes allt av i klättringarna som var kvar och framförallt på rotstigen :P, annars var det grymt och smörgåsbordet de serverade på kullen smakade ypperligt efter tre fjärdedelar av vägen :D

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Kör du moturs ...När du väl fått i dig glassen
> uppe på högkullen har du, som många säger,
> en knapp mil UTFÖR ner till Hällekis.

8,4 km skrattfest tror jag min GPS sa....

Tobhas får illustrera:

Oj vilken fråga. Du kommer få mååånga svar på de två frågorna, helt beroende på vem som svarar.

På A säger jag knappt tre timmar om man kör på utan längre stopp och gillar lite snabbare rundor och på B svarar jag medurs. :-)

/Leo

Leo skrev:
> och på B svarar jag medurs. :-)

Varför? :)

Jag föredrar medurs då jag hellre cyklar lite utför hela tiden. Alltså startar med en riktig klättring för att sedan asgarva när det det går långsamt nedåt lääänge. Moturs körde jag sist och jag tycker det var tristare...

//Skogling

Skogling skrev:
> Moturs körde
> jag sist och jag tycker det var tristare...
>
> //Skogling

Du bromsar för mycket.

Håller med Skoglingen på alla punkter. Moturs får man iofs en del roliga stigar nerför sista milen men på tok för mycket grusväg, höjdmetermissbruk.

På lördagen tog rundan ca 6,5 timme, på söndagen 5,5 timme. Beror på underlaget och hur många och långa stopp det blir. Är man riktigt taggad kan det nog gå på 4 timmar eller något snabbare än så till och med:-)

Moturs är min favorit för då kommer man från rätt håll både när man ska nedför branten efter Blombergsstation och branten efter vindskyddet. Sedan är det den ovan nämnda skrattfesten ner till vägen tillbaka till campingen. Efter några hundra meter på vägen kan vika av in till höger och avsluta motsols varvet med rotstigen längs med Vänerns södra strand - den är fin:-)

Medurs har iofs också sin charm med klättringen upp till utkikstornet och slänten ned vid Lasses trappa. Stigen ned från (ovanför) stenbrottet är också rätt kul och sedan kan man om man törs avsluta med trappan ned till parkeringen (jag har den kvar att se fram emot)

Tillbaka
Topp