(Artikel): HappyMTB testar Magellan Crossover GPS

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
Crossover är en fordonsnavigator som utrustats med extrafinesser för att kunna användas i bilen, båten och i terrängen. Vi har testat om denna kombiapparat kan vara något för cyklisten som vill kunna följa sin framfart i skogen.

Läs artikeln http://happymtb.org/

/Anders

Alltid dessa kompromisser och halvmesyrer. När ska tillverkare lära sig att integration inte innbär att en apparat kan göra 3456 saker seperat, den ska kunna göra det tillsammans. Lät ju från början nästan som det var precis en sån här jag behövde men det visade det sig ju snabbt att det inte var :/
Riktigt bra artikel annars.

/C

Bra artikel som gör en riktigt nyfiken o låter en hoppas på att den ska klara alla dessa saker man vill ha, tyvärr gör den inte det i vattentestet var juh droppen.. Synd.
Bra jobbat test-red.
Mvh: Morfum

Jösses viket jobb som verkar ligga bakom artikeln. Kul å bra skrivet! Men som sagt en kompromiss. Hur är det med vatten- och slagtålighet tex? Kartkompabilitet?

Senast redigerad av en moderator:
Vore det inte bättre att läsa artikeln? Där svarar de ganska bra. Du kan till och med läsa sammanfattningen och ingressen så får du svar på dina frågor.

mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Vore det inte bättre att läsa artikeln? Där
> svarar de ganska bra. Du kan till och med läsa
> sammanfattningen och ingressen så får du svar
> på dina frågor.

e det mig du menar?

nä den fixar inte en vurpa, inte vatten å inte friluftskartan pro

så då har vi förtydligat detta

Senast redigerad av en moderator:
oj hehe vad kasst att en halv-frilufts-gps inte tål några droppar vatten.. då kan man ju lika gärna eller hellre stoppa sin vanliga bil-gps i en vattentät påse och ta med. jag har en dedikerad bil-gps, som man iofs kan använda fyra timmar i handen, t.ex. i kombination med vattentät påse. Men jag ska nog köpa en Garmin gpsmap 60 csx, blir nog bäst.

Verkligen en bra skriven artikel. Kritiskt och ärligt, precis som det ska vara.

Ser fram emot fler artiklar från samma författare!

MoeJoe skrev:
-------------------------------------------------------
> oj hehe vad kasst att en halv-frilufts-gps inte
> tål några droppar vatten.. då kan man ju lika
> gärna eller hellre stoppa sin vanliga bil-gps i
> en vattentät påse och ta med. jag har en
> dedikerad bil-gps, som man iofs kan använda fyra
> timmar i handen, t.ex. i kombination med
> vattentät påse. Men jag ska nog köpa en Garmin
> gpsmap 60 csx, blir nog bäst.

Kan rekomenderas. Jag har trålat med min 60 csx efter en Kajak i några timmar, så nog är den vattentät så det räcker :-)

Undra om det egentligen är någon GPS som klarar långvarigt bruk på ett MTB styre.Det är mycket vibrationer och stötar.Min Garmin Vista C började glappa i batteripacket ganska omgående.

Hej,

Köpte en innan artikeln, efter artikeln gick den sönder :-(. Borde dock inte vara något problem att skicka tillbaka den.

Mvh

Vilken junkgps. Inte ens vattentät. Varför tycks det bara vara Garmin som klarar att göra riktiga GPS modeller som är vattentäta och har fungerande programvara för datorn?
Föv finns ett flertal "crossover" modeller från Garmin, t ex 276C som klarar sjökort, bilkartor samt friluftskartan.

Det finns prylar som funkar. Har en RPDA (handdator, Pocket PC) från http://www.andres-industries.de/rugged_pda. De har ruggat en Loox N560 så den är vattentät (IP65), batteri för 10h GPS. Sedan gäller det bara att skaffa lämplig mjukvara o köra. Funkar hur bra som helst, möjligen är displayen lite för mörk en riktigt ljus dag.
Tyvärr lite dyr.

Displayen på Garmin 60 csx är grumt bra i starkt ljus. Den utnyttjar solljuset och blir bara bättre ju ljusare det är (utan att använda bakgrundsbelysning).

I Söndags pajade min Stötsäkra Nokia 5140i.Orsak:Jag drämmde den lite lätt i bordet när den hakade upp sig.
Mekaniska stötar är jobbigt för vissa lödningar och displayer om man inte skyddat extra mot det=dyrt att producera.Hoppas Garmin tänkt på det.

Det där med crossover var faktiskt för bra för att vara sant. Jag köpte den här Magellan + friluftskartan + sjökort i början på sommaren och den är en besvikelse kan man lugnt säga. Det fungerar otroligt klumpigt precis på det sätt artikeln beskriver. Den har svårt med svenskan (io allafall i sjökortsläget) vilket blir lite en bekräftelse på att Magellan har gjort ett lapptäcke och sen skickat ut den till markandsföringen. Jag gick ju på det helt. Jag borde ju ha väntat tills nån hade kommit med en sån här tydlig testrapport.

Tillbaka
Topp