[Uppsala MTB-O] Nu startar årets upplaga av MTB-Kåsan

mochw

Ny medlem
Då var sista etappen körd. Tackar alla deltagare som varit med! ett 40-tal olika cyklister allt som allt.

Avslutningen för året är Järnälgen som går av stapeln nu på söndag kl 13:00.
Anmälan här: http://www.ifthor.se/orientering/training/traininginfo.php?pass=11815

Väl mött!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
MTB-Kåsan är en MTB-Orienteringsserie i 6 etapper runtom och i Uppsala.
Kåsan arrangeras av Orienteringsföreningen IF Thors MTB-intresserade medlemmar sedan ett par år tillbaka.
Nu vill vi se nya ansikten på tävlingarna!
Och lugn, det är ingen jättekrävande orientering så om du kan urskilja vägar och stigar på en karta kan du vara med. Eller släng kartan och häng hela banan, det är ju masstart!
Första etappen är den 12 september och således behövs troligtvis inga större pannlampor, troligen bara ett kartlyse.
Kostnaden? 10-20 kr för kartan.
Om inte annat är det bra träning inför multisporttävlingarna! (typ RAID Uppsala =)

Etapperna:
Etapp 1 12 Sep
Etapp 2 26 Sep
Etapp 3 10 Okt
Etapp 4 24 Okt
Etapp 5 07 Nov
Etapp 6 21 Nov

4 av 6 etapper räknas samman och vi åtser årets vinnare!

Mer info och anmälan sker via den här länken:
http://www.ifthor.se/orientering/training/aktivitet.php?page=mtb-kasan2007.html

Mvh Mathias ’Ville’ Wilhelmsson, IF Thor Orientering

Senast redigerad av en moderator:
Härligt med lite MTB-OL igen!

Jag deltog i två deltävlingar i Fuji Bike-O Cup 1992 (arr av P10 IF i Strängnäs 15-16 augusti och Årsunda IF 3-4 oktober - länge sedan!). Då tävlade jag för BCS Yeti och Järfälla OK. I Fuji-cupen var första dagens tävling en klassisk orientering med enskild start och en bana 18-20 km (fågelvägen) för huvudklassen (H19). Andra dagen var det gemensam start på en vanlig MTB-bana på en 2.5-3 km. Utefter banan var det en massa kontrollera placerade (15-20 st) men på det kartor man fick ut i startögonblicket fanns det bara 3 ringar inritade men själva banan var inte inritad. Under de 6-7 varv man skulle köra gällde det att läsa in sig på hur banan gick samt stämpla vid just de kontroller som var inritade på ens egen karta (alla hade olika kontroller, så det gick inte att "hänga"). För varje felstämplning fick man köra en straffrunda, precis som i skidskytte. Här var det lätt att dras med i en alldeles för hög fart som gjorde att man inte kunde läsa på kartan. Det gällde att ha bra kartminne och memorera vilka kontrollpunkterna var, ex. stigförgreningen vid höjden, stenen, etc. så kunde man ganska snabbt efter ett par varv lista ut vilka kontroller man skulle stanna och stämpla på.

Två roliga minnen från dessa tävlingar kretsar kring en och samma person (som inte är identisk med mig):

- Strängnästävlingen gick på samma karta som en av etapperna på O-ringen femdagars i Södertälje 1992. Den icke-namngivne cyklisten visste om detta och anmälde sig till femdagars för att få tillgång till kartan och tränade sedan på denna. Han visste att det var förbjudet att under Bike-O-tävlingen cykla på E20, men han hittade en mycket bra stig som gick i diket längs E20. På Bike-O-tävlingen kom denna kunskap väl till pass under en lång och krävande sträcka som resulterade i att han slog starka skidorienterare med flera minuter - medan de kämpade upp och ned på stökiga stigar i skogen låg han och bombade i diket längs E20 :-)

- I Årsunda låg samme cyklist och testkörde straffrundorna innan tävlingen för att se hur lång tid de tog. Detta för att kunna räkna ut hur långt försprång han måste ha för att slippa stämpla vid någon kontroll och ändå vinna tävlingen. Tyvärr så lyckades han inte vinna denna gång trots alla förberedelser.

Drar mig också till minnes att Almek Cykel & Service arrangerade en lokal Bike-O-cup i Norrköpings- och Linköpingsområdet 1994 - jag körde första deltävlingen och det var en bra bana kommer jag ihåg.

Blir till att fixa ett kartställ till styret och anmäla sig.

EDIT: stavfel

Hej hej,

Finns det fler aktiviteter inom MTB-O på andra ställen i Sverige? Har letat lite på google utan att lyckas.
Eller är det bara inom multisport-tävlingar som denna gren existerar?

// staffan

Jag kommer gärna men vet inte om jag hinner till startskottet. Går det att starta senare på egen hand eller vill tävlingsledningen komma hem innan det blir för mörkt.

/Lars

ps. Jag får lite Happy Witch Raid-vibbar när jag läser om Järnälgen. Vill vara med!!!

-> Staffan - MTB-O är nog bara en rolig träningsform för orienterare (många orienterare cyklar, mtb & 'räser') Vill du läsa lite mer så: http://www.orientering.se/t2.asp?p=64272

-> LenaE - Svårigheten är som Lasses slinga x 10 =), nä allt från bilvägar (läs cykelstigar) till de fina stigarna ut till Morga hage. Sedan finns det givetvis vägval där man kan välja att köra en kort liten & svår stig eller runt längs en lång & lätt väg. Skulle säga att 70% är asfalt!

-> lave - Tävlingsledningen bor på Starten (starten för första etappen går i flogsta utanför mig) så du kan starta på egen hand om du anger det i anmälan så jag vet. Och på Järnälgen vet man aldrig vart man hamnar!

mochw skrev:
-------------------------------------------------------
> -> LenaE - Svårigheten är som Lasses slinga x 10 =)

Kul skämt du. ;)

Tävlar man bara enskilt, eller kan man även tävla i lag?

Jag tävlade i HD12 parklass en gång i tiden. ;)

Dr GT: Jag måste ha varit med och arrat Strängnästävlingen! Körde Årsunda om jag kommer ihåg rätt. Vet även att jag körde MTB-OL i Arboga under samma tidsperiod. Den eldsjäl som drog igång dessa arrangemang är brorsans bäste polares farsa och den som drog igång den organiserade MTB:n i Strängnäs på 90-talet.

F ö så vet precis vilken stig du menar! Körde den mycket som transport mellan träningsområdena i Strängnäs då det begav sig.

clnr: Härligt att det är någon mer kommer ihåg dessa eminenta arrangemang då det begav sig. Har kollat upp mina gamla papper och Arboga var den första deltävlingen i Fuji Bike-O cup den 6-7 juni, men den kunde jag tyvärr inte vara med på. I Årsunda gick det bäst för mig när jag knep andraplatsen i H19 efter suveränen Thomas Jansson (då Almby IK, nu framgångsrik multisportare för Kolmården). Thomas tog storslam i cupen och slutade på maximala poäng.

Angående arrangören så har jag ett svagt minne att eldsjälen i Strängnäs var en man som arbetade inom försvaret - såg honom i full uniform vid T-Stadion en gång. Är det månne denna person?

Måste ta och leta upp kartan från femdagars 1992 för att se om den beryktade stigen är utmärkt!

Edit: Har blivit upplyst att Thomas Janssons klubbtillhörighet tydligen är KFUM Örebro, men i Tieto Enator Nordic Adventure Racing Championship 2007 sprang han i vilket vall för Kolmården - inte lätt att veta då vissa multisportare verkar byta klubb/lag mellan olika race. När han körde Bike-O cup representerade han i vilket fall Almby IK - för det står det i mina papper...

Ja, det var riktigt kul. Jag körde i H16 (eller liknande vid den tiden).

Ja, det var en officer. Hans bror var även chef för idrottsenheten på P10 så det var ganska lätt att få loss resurser mm.

Well?! Hur gick det? =)

Jag hamnade i Nåsten igen, men inte Lasses slinga den här gången. Tur det!

Jag provade på mtb-kåsan igår på den tredje etappen. Skitkul! Rekommenderas verkligen.
Full fart genom Nåsten med pannlampa, vilken adrenalinkick!

Otroligt kul även om jag är värdelös på orienteringen. Kartställ ska man ha, som de flesta verkade ha. Inte hopknycklad i ryggfickan som jag hade. Svårt att läsa kartan i farten med bara en hand på styret, det blev några vurpor pga det.

Ser fram emot nästa drabbning om två veckor, förhoppningsvis med kartställ!

/Jörgen

Tillbaka
Topp