[OT] [ ro som fan ] Happy rodd-challenge

Supertramp_

Ny medlem
Jag har börjat träna på gym.
På gymmet står en sån här roddmaskin (concept 2):

c2_nya_hel_3.JPG

På väggen sitter en lista med 500meters-tider. Jag hittade den även på nätet:

Magnus Samuelsson Strongman 1:15.0
Jörgen Olsson Brottning 1:27.8
Kenta Nilsson Hockey 1:33.4
Anders Holmertz Simning 1:33.8
Per Carlén Handboll 1:34.7
Torgny Mogren Skidor 1:35.5
Ola Fredriksson Bandy 1:38.0
Anders Järryd Tennis 1:40.5
Erica Johansson Friidrott 1:43.3
Maria Akaka Friidrott 1:50.1

Någon mer som tränar på gym med denna maskin?
Jag tycker att det skulle vara motiverande med en liten roddtävling här på forumet!

Bästa tid just nu (andra försöket) är 1:36.2.
Ett problem jag har är att jag halkar runt på sitsen och därför har svårt att hålla uppe tempot. Kanske ska byta byxor, körde med tights nu.

Edit av the_TnT: Rodd är helt klart OT.

EDIT: Uppdatering resultatlista 30 okt 2012:

filename=Screen_Shot_2012-09-12_at_4.49.00_PM.png

filename=Screen_Shot_2012-09-12_at_4.50.00_PM.png

Senast ändrad:
Sveriges bästa roddare kör 5000 på 15 minuter. Känn på den

Edit 1: Lassi Karonen heter han.
Edit 2: Ska klå dig!!

Senast redigerad av en moderator:
örgelgörgel skrev:
-------------------------------------------------------
> Äre du som kör runt i en Merca med Quensel skylt
> på?

Jo de äre.
Eru nå snabb på å ro då?

Adam7125 skrev:
> I'm in! Är det högsta motstånd som gäller?

Om man ska tävla på cykel så är det väl valfritt vilken utväxling man väljer. Samma gäller rimligtvis om man ska tävla på roddmaskin.

Tilläggas ska kanske att de som tävlar på riktigt aldrig har mer än motstånd 4-5 (av 10) när de tränar eller tävlar (ja, roddare tävlar på roddmaskin, de finns en hel serie som går under vintern och internationella mästerskap)

Jag har kört någonstans mellan 1.30 och 1.31 på högsta motståndet, men aldrig varit under 1.30 (trots flera försök, vilket grämer mig). Jäkla roligt att testa sig på 500 meter, men man får räkna med att mjölksyran knackar på dörren (obs, underdrift). En gång har jag även kört 1500m med ett snitt på under 1.40.

högsta motsånd som gäller, har för mej att magnus samuelsson o gänget satte tiderna på det, är väl inte så svårt ananrs.

tränade o tävlade i strongman på amatörvinå förr och då tävlade vi inbördes på skoj o jämförde med samulessons tid

Nej det blir enbart mer motstånd. Datorn fattar inget av det utan registrerar samma sträcka per roddrag. Det är min erfarenhet iaf. Möjligt att det finns dyrare maskiner som ställer om.

PeterF skrev:
> Nej det blir enbart mer motstånd. Datorn fattar
> inget av det utan registrerar samma sträcka per
> roddrag. Det är min erfarenhet iaf. Möjligt att
> det finns dyrare maskiner som ställer om.

endast mer motsånd blir det, så högsta motsånd som gäller om man ska tävla mot samuelsson o gänget

lägre motstånd är för gamla gubbar o tanter

Om man tittar på hur mycket dom väger så verkar det som att det är mycket styrka som gäller för att sätta en bra tid på 500m.

Vikten på topp 8 (500m, 2008 års resultat):

95kg, 98kg, 104kg, 95kg, 114kg, 115kg, 100kg, 120kg

Bästa "lättviktare" (SUB 75kg) har tiden 1,22.7 vilket är långt ner på resultatlistan.

Joakim Quensel skrev:
> Om man tittar på hur mycket dom väger så verkar
> det som att det är mycket styrka som gäller för
> att sätta en bra tid på 500m.
>
> Vikten på topp 8 (500m, 2008 års resultat):
>
> 95kg, 98kg, 104kg, 95kg, 114kg, 115kg, 100kg,
> 120kg
>
> Bästa "lättviktare" (SUB 75kg) har tiden 1,22.7
> vilket är långt ner på resultatlistan.

Det är rätt naturligt att något som handlar om maximal effektprestation under en dryg minut premierar rejäl muskelmassa. Här handlar det ju i mycket liten (knappt ingen alls) omfattning om att flytta kroppen, som i t.ex. löpning och cykling, så en tung kropp utgör ingen nackdel.

Observera att (som fredrikw skriver) motståndet inte spelat någon roll annat än att man ska köra på det som blir effektivast för en själv, på en maskin som Concept2.

Från kfn´s länk:

• The damper setting is like bicycle gearing. It affects the feel of the rowing but does not directly affect the resistance. With a little experimentation, you will find the damper setting that gives you the best workout and results. We recommend a damper setting of 3-5 for the best aerobic workout. This is the setting that feels most like a sleek, fast boat on the water. Higher settings feel more like a bigger, slower boat.

Fick en "trevlig" svensexa på roddmaskin tidigare i somras:
2000m på tid... valfritt motstånd
målet som jag skulle klara var 7:30.
Har för mig att jag rodde in på 7:01

som mer konditionsstark än styrkestark så rekomenderar jag högre frekvens på lägre belastning än lägre frekvens och högre belastning

På gymmet där jag börjat träna finns en Concept 2 roddmaskin, problemet är att när jag tar i så rör sig hela roddmaskinen framåt. Förra veckan var jag så inne i att ro att jag inte märkte detta och höll på att ro på en dam som strechade...
Kan det vara att jag väger för lite? (knappt 50kg)

Hjulius skrev:
> På gymmet där jag börjat träna finns en
> Concept 2 roddmaskin, problemet är att när jag
> tar i så rör sig hela roddmaskinen framåt.
> Förra veckan var jag så inne i att ro att jag
> inte märkte detta och höll på att ro på en dam
> som strechade...
> Kan det vara att jag väger för lite? (knappt
> 50kg)

Nej, du har bara dålig teknik. Din återhämtning (tillbakagången) går antagligen för fort och okontrollerat, du ska glida långsamt och kontrollerat tillbaka på slejden utan att du har en massa rörelseenergi som får maskinen att åka framåt. Gör du det i en båt tappar du den fart som ditt roddrag har åstadkommit. (allt enligt min sambo som tävlar i rodd)

Fredrik, du verkar ju ha koll (iaf. by proxy :-) ), varför sätts världsrekorden på Concept2 utan slide? Rätt teknik är väl att använda benen mycket, men utan slide så blir det väl bara rygg/armar som används (i stort sett).

Slide är inte samma sak som slejd. Tydligen så är en slide något man ställer roddmaskinen på för att den ska röra sig som en båt gör i vattnet, så att riktig teknik blir ännu viktigare. Slejd är det lilla sätet som man sitter på som rör sig fram och tillbaka.

Vad det gäller roddraget så är det uppdelat i tre delar ben-rygg-armar, och gör du rätt så gör du en i taget i just den ordningen. På tillbakavägen så är det tvärtom, en i taget armar-rygg-ben.

Fan, det låter ju som jag är en riktig expert, men jag har en sufflör här i bakgrunden :)

Jag bestämde mig för att prova idag, men efter ca 20 sekunder blev det uppenbart att det inte är gynnsamt att försöka persa i 500m rodd direkt efter 5 set marklyft. Återkommer.

Jag gillar den där maskinen men det var något år sedan jag rodde regelbundet;

naggade 1.31 på 500m
under 6.40 gick att göra på 2000m om man tog i lite (avslut i maxpuls)
sen är väl 18 min på 5000m någon form av hyfsad normaltid när jag tar ett pass vid de enstaka gångerna det blir inomhusrodd nuförtiden.

Kör oftast på motstånd 6, känns skönast när det bränner i musklerna. Jag kan fortfarande jobba på utan att stumna helt.

Vad gäller motståndet så är det faktiskt så att maskinen tar hänsyn till inställningen;

"Vid stort motstånd bromsas fläkthjulet upp mer mellan varje årtag och det blir svårare att accelerera under draget. Vid en lätt inställning bromsas fläkthjulet mindre mellan årtagen och dess fart bibehålls. Det blir således också lättare att accelerera upp fläkthjulet till en hög fart med en lätt inställning. Monitorn tar dock hänsyn till detta eftersom den mäter inbromsningen mellan varje årtag. Därför ger den ett korrekt värde på displayen på utvecklat arbete, oavsett inställning."

Senaste nytt från experten:

"När vi tävlar får man välja motstånd själv vanligtvis. Alla Conceptmaskiner har 1-10 men det lustiga är att 10 på en maskin motsvarar inte riktigt 10 på en annan. Det jag går efter när jag ställer in maskinen är något som heter dragfactor eller årmotstånd beroendes på vilken modell du har.
Om ni har en modell D eller E (en ljusgrå) så kan du se årmotståndet om du går in på fler alternativ på första menyn. Sen väljer du visa årmotstånd och drar några drag. När du dragit några drag kommer det fram en siffra mellan 100 och 200 ungefär och det är den faktorn just den maskinen har för den "spjällställningen".
Lite knöligt men så är det. Du kan ju prova att få fram årmotståndet på 10 på ena maskinen och 10 på en annan så brukar det skilja en aning.
Det viktiga är att hitta en faktor som man trivs att jobba i. Jag brukar köra med 165 (brukar vara 6-8).
Ju tyngre man har detso mer muskulär blir rodden. Har man lättare blir det lättare genomdrag och man får då öka frekvensen för att få upp fart.
Mitt personbästa på 5000 m är 15;09,3. På 2000 m meter som är tävlingsdistans har jag 5;47,5."

Var och tränade idag.
1:34,3 är nya bästa tid! :-)

Man är ju inte precis diskret när man ror på i absolut max. Det viner och slår i maskinen, samtidigt som man flåsar som ett ånglok. Dom andra som tränade tyckte säker inte jag var riktigt klok! Trots att det är så pass kort tid så tog jag ut mig så pass att jag hade blodsmak i munnen halva träningspasset!

Hmm, var tvungen att testa lite på gymets roddmaskin.
Nu tog jag inte ut mig till 100% eftersom jag har en otrevlig kittlande känsla i halsen(undanflykter).
1:45 blev resultatet, men än är inte sista ordet sagt...

/Adam

Idag testade jag 2000m.
Lite mer konditionskrävande, mindre styrka.
Jag lägger upp en sådan topplista också.

07:05,7 blev tiden, men den kommer att förbättras rejält! Jag var osäker på tempot och gick ut aldeles för långsamt. Dessutom så lossnade fötterna hela tiden, måste fixa extra spännband till nästa gång. Men nästa gång blir det garanterat under 7 minuter!

Läste i den här tråden när den skapades, kom varken ihåg sträckor eller tider. Men körde 1000m på 3:17, tappade mkt tempo å tryck på slutet så nästa gång blir det 500m under 1:30 i alla fall, sen ska jag jaga Samuelsson :)

Later!

Roddträningen stannade av lite men men jag tänkte börja träna på gymmet igen efter sommarens uppehåll.

Ska försöka satsa på att slå min tid 1:33,1 samtidigt som vikten ska ner under 75kg. Då kvalar man in i "Lightweight" och kommer rätt högt på rankingen, topp 10% skulle jag tro. ( http://www.concept2.com/sranking03/rankings.asp )

Och så ska jag försöka få gymägaren att skruva fast maskinen i golvet + fixa nya remmar runt fötterna, där finns säkert någon sekund att hämta...

Jag provade på 2000 m på 9ans motstånd. (C2) Det gick på 8 min. Eftersom jag höll på att avlida mot slutet så hade jag assvårt att hålla farten uppe ända in. Bättringsmån finns naturligtvis med bättre planering och lite tillvänjning av pannbenet. Det var första försöket. (Jag bortser från försöket att snudda vid 1.30 på 1500m. Efter att ha rott som en besatt i 15 sekunder begrep jag att jag måste ha missuppfattat något. Och det hade jag ju. 500m var det ju bara. "Jävla Jocke" hann jag tänka innan iaf.. :-)Fortsättning följer, kanske.

Ok, it's on!

Ska ner och testa mig idag, men maskinen står inte still, dessutom är det väldigt uppseendeväckande när man trycker på lite. Ska hitta ett annat gym att testa på.
Värmer upp inför vanlig träning med tempot på 2min/500m, känns som att skära i smör (rumstempererat ;)

/M

Magnus79 skrev:
> Ok, it's on!

Kul! :-)

SuperApe skrev:
> Jag provade på 2000 m på 9ans motstånd. (C2)
> Det gick på 8 min.

Vill du att jag skriver in tiden 8:00 eller ska jag vänta?

Så här fort kan man ro 2000m om man är elitroddare:
( http://www.concept2.se/valy.asp?adressID=602&avd=&id=143 )

3/2 Nytt svenskt rekord av Lassi Karonen!

Det var vid tävlingarna i Vänersborg den 3 februari som Lassi Karonen satte nytt svenskt rekord. Redan i december visade han god form, då han var nära att sätta
världsrekord, då på sträckan 5000 m.

Nu gällde det 2000 m och Karonen satte redan från början upp ett högt tempo. Han öppnade med tiden 1.25 min på de första 500 meterna och höll farten uppe över hela distansen. I mål var han hela 2 s under sitt eget rekord, som löd på 5.49,5. Ny rekordtid är 5.47,5 min.

Marcus Palm satsar på landslaget och gjorde även han ett mycket bra lopp i skuggan av Lassi Karonen. Palm blev
tvåa i loppet, satte nytt personrekord med 1 s och fick 6.17,0 i sluttid. Trea blev cyklisten Christer Hermansson.

Frida Svensson rodde i damernas seniorlopp, även det över 2000 m. Hon satte nytt personligt rekord med 1 s
och hennes tid i mål löd på 6.49,1 min.

Någon måste stå i skamvrån så skriv in 8,03. Ska vara noggrannare nästa gång, för nu måste det ju bli en nästa gång.

OK, jag lägger in 8:03.
Men du är väl rätt bra på att spurta har jag för mig när vi varit ute och cyklat så du kanske borde ge järnet på 500m.

Hehe, nice try! Jag kan ju inte spurta, det är läskigt. Men ska ändå prova en sån där 500-metare nån gång. Frågan är när fasen man bör ro under gymmandet? Chinsen var tunga som fan efter 2000 upptemporodd. Och det är väl suboptimalt att rekordförsöka efter gymmande men bättre än att göra det innan. Fast det beror såklart på "vad man är ute efter med sitt tränande"...

Är du ute efter att bygga muskler bör du lyfta skrot först, optimalt är att inte ro alls.

Men är du ute efter att sätta en bra tid på rodd bör du så klart göra det först, men då är kroppen slut redan när du tar upp första hanteln och det blir svårt att belasta musklerna ordentligt.

Du kanske kan ro den dag då du tränar bröst och triceps? Eller är du en sådan där som tränar hela kroppen varje gång?

Tillbaka
Topp