[OT] [ ro som fan ] Happy rodd-challenge

Jag gymmar inte alls, men har börjat igen... Tänkte träna ben och mage ena dagen och resten andra dagen, ca 40 min. pass. Övriga dagar tänker jag cykla 55 min. Har roddmaskinen på jobbet. Så kanske ett världsrekordförsök efter att ha cyklat hit någon gång. Ro hade jag tänkt som uppvärmning, men vette fan asså. Hade ju kramp under fötterna, ont i underarmarna och kränk överallt.

Har hållt på med rodd en del, men var aldrig någon stjärna på Ergo. Var troligtvis för klen, muskler ger mer än teknik på maskinen. Men måste säga att roddmaskin är grymt bra träning, hela kroppen aktiveras och man kan bli grymt trött. Vill man variera sig lite kan man köra olika typer av intervaller, variera takten eller pressen, köra ett antal minuter och vila emellan etc. Sen är det ju lite abstinens-stillande när man inte har tillgång till en båt och kan ro på vattnet.

Utmanad av en gammal roddkompis kör jag 10000 m ibland. Inte för ofta, för så lajbans är det inte att sitta och dra utan att komma nån vart. Men jag vill lägga in en tid på 10000m i klassen damer lättvikt (under 62 har jag för mig): 40.01.2 på motstånd 3 dragit den 23/6 2008.

Jag har använt roddmaskinerna för uppvärmning inför överkroppspass i gymmet, och jag har funderat över en sak. Varför är det så liten skillnad i motstånd mellan lägsta och högsta? Jag märker knappt nån skillnad alls mellan 1 och 10. Inte är det fel på maskinen heller, för alla verkar vara likadana på den punkten (jag har testat många fler än en).

Om jag skulle placera in motstånden på en absolut skala, så skulle 1 motsvara ~20 och 10 motsvara ~25. Så liten skillnad upplever jag det som.

De jag har testat har varit såna Concept2.

Har dock aldrig lagt mer tid än 10-15 minuter på ett tillfälle, eftersom det var för enkel uppvärmning bara.

Prova att försöka hålla samma tid/500m så märker du att det blir skillnad i motståndet. Hur trött man blir beror på hur mycket man drar, alltså vilken press och vilken takt man orkar hålla.

Jo, jag betvivlar inte att det är en poäng med det, men det känns märkligt att en skala från 1 till 10 ger så liten skillnad i motstånd. På samma gång känner jag att jag skulle vilja ha högre högsta motstånd. Jämför med lågkadensträning på cykel.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo, jag betvivlar inte att det är en poäng med
> det, men det känns märkligt att en skala från 1
> till 10 ger så liten skillnad i motstånd. På
> samma gång känner jag att jag skulle vilja ha
> högre högsta motstånd. Jämför med
> lågkadensträning på cykel.

Skillnaden mellan 1an och 10an är ungefär samma som lättaste och tyngsta på en racer. Förmodligen brister din teknik så att du inte får ut all kraft.
Vill du har mer motstånd så kan du skruva bort fläkthöljet eller låta en fläkt blåsa in in hjulet.
/Jim

jimjim skrev:
> Skillnaden mellan 1an och 10an är ungefär samma
> som lättaste och tyngsta på en racer.
> Förmodligen brister din teknik så att du inte
> får ut all kraft.

Inte på maskinerna jag testat. Motstånden skiljer sig så lite åt att jag förmodligen skulle ha svårt att säga vilket som är vilket om jag inte kunde se det.

HannaK i topp i Concepts2:s ranking 2009! http://www.concept2.com/sranking03/get_wrankings.asp

Women_10000m.GIF ht=725

Din tid är ju dock så bra att den måste verifieras för att du officiellt ska få förstaplatsen!

If your piece is in the top 3, it must be 'verified' in order to be assigned a place number in the ranking. Once it's verified, the Source IND will change to IND_V. To flag your piece as 'verified' and have a place number assigned in the ranking, you can use the verification code from your PM3 or PM4.

Observera att rankingen ovan gäller inkluderar både lätt- och tungvikt!
Tyngre roddare har en orerhörd fördel i roddmaskin eftersom (till skillnad från verklig rodd) roddarens vikt inte påverkar motståndet. Själv skulle jag få storstryk av Hanna i en riktig roddbåt.

Senast redigerad av en moderator:
Första rodden efter sommarens gym-uppehåll gav nya rekordtiden 1:31,6! :-)

MÅlet får bli SUB 1:30 samtidigt som vikten ska ner under 75 kg (så kvalar man in i "lightweight").

Öh Quensel, kan du inte lägga all energi på att fixa finanskrisen istället:)

Kommer dock testa att ro på veckans gympass...återkommer.

Äh finanskirser, det är värdsliga saker!

Mycket snack och lite verkstad i den här tråden tycker jag!
Börjar bli ensamt på toppen...
Passa på att slå tiden nu för det kommer inte att bli lättare om ni väntar!

Är det någon som känner till ett BILLIGT gym eller motsvarande med rodmaskin som ligger centralt i Stockholm?
Jag är inte speciellt intresserad av en massa pass och sånt, utan vill bara kunna slinka in och ro och cykla. Hade tillgång till företagskort på Sturebadet för många år sedan, men det känns lite dyrt...

Jag tävlade i rodd när jag var mindre. Fick ta ett uppehåll när jag va 15 år pg av ryggskada, sen kände jag aldrig lusten att ta upp det igen. Men är ju alltid kul att gämföra tider så här är mina pb i ergo rodd när jag va 15 år och vägde 65 kg.
500m: 1.31
1000m: 3.14 (tävlingsdistans för p 15-16 år)
2000m: 6.59

Får se om jag vågar testa mig nu, känner mest att jag inte vill veta vilken dålig kondition jag har fått. Men ett test på 500 m kanske jag gör nästa gång jag är på gymmet.

Stumpy skrev:
> Är det någon som känner till ett BILLIGT gym
> eller motsvarande med rodmaskin som ligger
> centralt i Stockholm?
> Jag är inte speciellt intresserad av en massa
> pass och sånt, utan vill bara kunna slinka in och
> ro och cykla. Hade tillgång till företagskort
> på Sturebadet för många år sedan, men det
> känns lite dyrt...

http://www.fitness24seven.com/index.html har just gym, dvs bara maskiner och fria vikter. Körde där då det passade med jobbet, hade allt jag önskade mig och öppet dygnet runt. Just nu kör de någon kampanj för 149kr/månaden, men annars kostar de 199kr/mån.

jävla jocke. att ro som fan på tid känns som att försöka ligga på din rulle ju. andra försöket gav iaf 2 km på 7,53,6. det gick lite för fort i början, hade ca 1.40 på 500. Sen var resten ett jävla helvete. chinsen efteråt var löjligt löjliga. undanflykt: Har inte rott sen förra gången som ju gav 8.03.

Sådär, nu är listorna uppdaterade!

SuperApe skrev:
> andra försöket gav iaf 2 km på 7,53,6. det gick lite
> för fort i början, hade ca 1.40 på 500. Sen var resten
> ett jävla helvete.

Du får nog finslipa lite på taktiken! Kanske inte så smart att gå ut i 1:40-tempo när ditt förra rekord var i 2-minuters tempo... ;-)

När jag rodde 1:31,6 var det första gången på en maskin som satt fast i golvet och det gick ju att ta i på ett helt annat sätt! Var länge nere i 1:27-tempo men sista 100m kroknade jag totalt och låg på ca 1:40-tempo. Men om jag bara kan hålla mjölksyran borta 20 sekunder till så borde en tid nedåt 1:27 inte vara någon omöjlighet.

Prövade igår, 1:30,2 första försöket, drog på för hårt i början o blev rejält stum! Ska under 1;30 nu! Riktigt jobbigt med rodd faktiskt! :)

Dessa är mina tider på concept 2

500 meter: 1.26,5 på test 1.25,7 på träning
2000 meter: 6.59
5000 meter: 19.08

500 & 5000 meter finns registrerade på concept2.com

Kliv fram ur era hålor, smygroddare och glada roddsopor! Proffsroddarna tar ju över tråden damnit! Jocke, du kanske la ribban för högt med dina kalastider direkt? Hade du varit en minut sämre hade en biljard motionärer nöjt skrivit sina tider i tråden. nu smygtränas det säkert som fan i stället. Eller så är stationär rodd inget kul helt enkelt...

I morgon är det dags för ta-i-så-du-ångrar-dig-att-du-tog-i-rodden igen.

SuperApe skrev:
> Kliv fram ur era hålor, smygroddare och glada
> roddsopor! Proffsroddarna tar ju över tråden
> damnit! Jocke, du kanske la ribban för högt med
> dina kalastider direkt? Hade du varit en minut
> sämre hade en biljard motionärer nöjt skrivit
> sina tider i tråden. nu smygtränas det säkert
> som fan i stället. Eller så är stationär rodd
> inget kul helt enkelt...
>
> I morgon är det dags för
> ta-i-så-du-ångrar-dig-att-du-tog-i-rodden igen.

Ja, jag är också lite bitter. Kom igen nu fellow amatörer.

Mjaha. Bitterheten märktes alltså, trots att jag inte återigen poängterade hur himla få gånger jag verkligen rott, och hur dåligt jag lagt upp taktiken i syfte att påskina att jag nog skulle vara bäst, om jag bara tog i och tränade lite. fan fan fan.

nisseson skrev:
> Ja, jag är också inte så lite bitter.

Det är knappt man vågar testa skiten efter att ha följt denna tråd.

Gör jag det, tänker jag tjyvträna som en dåre innan jag presenterar några tider...

ItWERX skrev:
> Dessa är mina tider på concept 2
>
> 500 meter: 1.26,5 på test 1.25,7 på träning
> 2000 meter: 6.59
> 5000 meter: 19.08
>
> 500 & 5000 meter finns registrerade på
> concept2.com

Jälvar, här ros det som fan ser jag!
Ska uppdatera listorna så fort jag får tid!
Av nyfikenhet, hur mycket väger du?

Joakim Quensel skrev:
> ItWERX skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dessa är mina tider på concept 2
> >
> > 500 meter: 1.26,5 på test 1.25,7 på träning
> > 2000 meter: 6.59
> > 5000 meter: 19.08
> >
> > 500 & 5000 meter finns registrerade på
> > concept2.com
>
> Jälvar, här ros det som fan ser jag!
> Ska uppdatera listorna så fort jag får tid!
> Av nyfikenhet, hur mycket väger du?

Då tiderna satts vägde jag 92 kg, är nu nere i 88 kg men snart uppe i matchvikt igen.Är 184 cm lång.

Öh, jag har inte riktigt förstått vad det här går ut på, men jag är nyss hemkommen från gymet och jag har suttit och dragit i en Concept2 i 7 minuter med 10:ans motstånd och på den tiden hann jag 1550 meter. Bara skratta ni, men det är bara tredje försöket. Är det meningen att man ska ro en viss sträcka på en viss tid? Upplys mig. Jag vill gärna förbättra mitt resultat då det blir till att ro som fan istället för att nöta på löpbandet som upvärmning.

Det är bara att göra likadant fast tvärtom :)
Efter 500m, 2000m, 5000m tittar du på klockan, baddalabing, det som står där är din tid på respektive sträcka.

Fan för superapan, nu blev jag ju sugen på att kolla vad som hände om man verkligen pressar sig mot ett (för mig) högt uppsatt mål.

2000m: 7:29.6 (0,4 sek marginal)

Synd bara att man mår riktigt skit efteråt, grymt jobbigt att ligga precis så nära mjölksyragränsen som möjligt i sex och en halv minut för att sen maxa... Resten av passet satt jag mest och mådde dåligt. Det här tänker jag inte göra om på länge.

Smiley

Du behöver inte köra på 10:an, kör på det som känns bäst, själv kör jag på 6 när jag ska köra 2000m. Utväxlingen fungerar som på en cykel (typ), vilket gör tiderna jämförbara. En del kör tungt på låg kadens andra lättare på hög. De som kör fortast kör tungt med hög kadens. :-)

Det går att välja att köra lopp (som SuperApe skriver), t.ex. 2000m så får man exakt tid när man är klar.

ItWERX skrev:
> Då tiderna satts vägde jag 92 kg, är nu nere i
> 88 kg men snart uppe i matchvikt igen.

Måste bara fråga en sak till, hur gamla är tiderna du postade?
I Happy Rodd Challenge så lever man inte på gamla meriter så tiderna ska nog vara max ett år gamla när man postar dem.

Joakim Quensel skrev:
> ItWERX skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Då tiderna satts vägde jag 92 kg, är nu nere
> i
> > 88 kg men snart uppe i matchvikt igen.
>
> Måste bara fråga en sak till, hur gamla är
> tiderna du postade?
> I Happy Rodd Challenge så lever man inte på
> gamla meriter så tiderna ska nog vara max ett år
> gamla när man postar dem.

Säsongen 2007(november, december) är de registrerade på. Har dock tangerat samtliga tider inom det sista halvåret. Men det har känts segt att nå 1.24 på 500. Men jag laddar för att kunna plocka 1.24 och kanske 1.23 innan årets utgång. Körde tre intervaller på 2000 idag med 5 minuters vila imellan på 7.24, 7,26 och 7,24 så formen är på g.

En bra träning för att kunna ro snabbt på 500 meter är att vända på det och se hur långt man kommer på en minut. Kör intervaller på 1 minut och vila 2, kör 1 vila 2 osv. Kör 5 sådana så ökar man tempot markant på bara några veckor. Samt när man kör långdistans försök fortfarande ruscha på slutet för att få upp tempot. Lagomt marschtempo på 10000 och 20000 meter är 1.55/500m och på 2000 och 5000 meter 1.50 och försök öka till under 1.40 sista 500 meterna så kommer tempot eftersom.

OK, då var ju dinga tider hyfsat nya! Jag uppdatera listorna!

Tänkte snart skaffa ett gymkort igen och köra lite off-season styrketräning så jag hoppas snart att mina tider kommer ned. Ska testa dina tips (dom verkar ju fungera)!
Själv hade ja tänkt ut ett annat sätt att träna 500m, och det var att köra så länge som möjligt på t.ex. 1:25-tempo, och sedan försöka förlänga den tiden. Intevaller är nog också bra.

Provade 500m i går! Det blev härliga 1.38,5 på 500m. kroknade rätt rejält mot slutet, såg stjärnor och grejer. Sen gymmade jag i 30 min, och avslutade med 500m igen utan att kolla på klockan under tiden. Då den stannade på den 1.40.8 och jag vred mig inte i plågor (så mycket). Undrar om man kan krossa 1.30 innan jul? Håller med om att maskinen borde vara bultad i golvet och att man kanske ska värma upp lite innan man mosar på.

Jag blir mest trött i armarna, konstigt eftersom jag vänder ju papper hela dagarna.

500 m på 1.58 minuter idag. Sexans motstånd. För att vara riktigt säker på att jag såg rätt frågade jag en snubbe på gymet hur man läser av displayen. Vad som tar lite fokus från att ro som f-n är att man nästan trillar av stolen.

7.44.4 på 2000 m. i torsdags. motstånd 10. kändes "rätt bra" efteråt. Inga återupplivningsförsök eller nåt behövdes.

Underbart!

Jag var på gymmet i lördags utan att förbättra mitt resultat nämnvärt. Fick ihop 1573 m på 7.26 minuter.

SuperApe skrev:
> 7.44.4 på 2000 m. i torsdags. motstånd 10.
> kändes "rätt bra" efteråt. Inga
> återupplivningsförsök eller nåt behövdes.

Listorna uppdaterade!

Känner att jag måste köpa ett gymkort snart så att jag kan försvara ställningen. Och börja jaga ikapp ItWERX (kan bli svårt dock känner jag, i alla fall på 500m...).

smiley skrev:
> Underbart!
>
> Jag var på gymmet i lördags utan att förbättra
> mitt resultat nämnvärt. Fick ihop 1573 m på
> 7.26 minuter.

jag har tyvärr inga planer på en topplista på 1573m... :-)

Tillbaka
Topp