[OT] [ ro som fan ] Happy rodd-challenge

motstånd?
läser att en del kör med motstånd på roddmaskinen. det är samma diskussion som överallt annars
jag körde si och så fort och jag körde på 10:an senast jag kollade så var det luftflödet som reglerades och hela grejen fungerar räknas om som en växel på en cykel 10:an är tung men ger många meter 1:an är lätt men ger sämre utdelning. Vill man undvika att stumna totalt sista biten är ett tips att köra på 1:an jag själv kör klart snabbast på 1:an (190 cm 85kg) redan på 500m på 200m går 3:an smabbast. Jämn fart/frekvens är som alltid fördelaktig och håll upp frekvensen gärna kring 40 drag/min.

Ett rätt roligt pass med garanterad blodsmak och syrastumm kropp efteråt är att roffa tag i en kompis bestäm att ni skall köra 10*500m var .turas om att köra medans den andre vilar snabba byten. Jag brukar starta den förste på kring 1.42 (hårt men utan att forsera syra) och sedan försöka köra fortare och fortare på varje intervall brukar funka bra i några intervaller att kapa 1 sek / intervall ner till en bit under 1:40 och sedan sjunker förbättringen succesivt tills typ 8 st sedan är man rejält rökt och försämrar sig rejält sista 2. Räkna med att känna dig rejält överkörd rästen av dagen.

siven skrev:
-------------------------------------------------------

> Jämn fart/frekvens är som alltid fördelaktig och
> håll upp frekvensen gärna kring 40 drag/min.

Jag har för mig att jag brukar ligga så lågt som 26-27 drag/min!
Kanske lite snabbare om jag maxar 500m men aldrig så högt som 40!
Fast så kör jag på 10:an också, kanske ska testa lite lättare någon gång...

Smiley, du skulle nog defenitivt testa ett lägre motstånd, i alla fall på 2000 meter!
Testa 5:an och ro 2000m utav bara helvete och kränk Superapan! ;-)

frekvensen har ju givetvis att göra med hur hårt man kör men det är som med cykel man borde ha högre kadens än man instingtivt väljer. 26-27 är lågt.

Googlade lite angående "takt" (strokes per minute) och det verkar som att normaltakt (på roddmaskin) är någonstans runt 28. Hittade ett träningsprogram där man träning med 33 drag/min refererades till som "övertakt".

Joakim Quensel skrev:
> Smiley, du skulle nog defenitivt testa ett lägre
> motstånd, i alla fall på 2000 meter!
> Testa 5:an och ro 2000m utav bara helvete och
> kränk Superapan! ;-)

I will do my very best! Haha. Jag var som vanligt alldeles för ivrig när jag startade igår, så jag glömde att ändra motståndet och när jag väl upptäckte det ville jag inte sluta ro. Jag ska med största nöje sänka motståndet och kränka Superapan rejält. I will be back!!! ;o)

Joakim Q: 88kg ;-)

Föga blygsamt satsar jag på att toppa alla listorna innan året är slut.

Förstår inte riktigt hur det gick till när jag skrev raden ovan, men då kör vi... ;-)

JohnM skrev:
> Joakim Q: 88kg ;-)
>
> Föga blygsamt satsar jag på att toppa alla
> listorna innan året är slut.
>
> Förstår inte riktigt hur det gick till när jag
> skrev raden ovan, men då kör vi... ;-)

Har du gjort 10 000m i 1:51-tempo får man väl säga att du har bra förutsättningar. :-)

spännande tråd, blev lite sugen igår så jag testade på jobbet idag på en concept 2 maskin motsånd 10. 1:38,6 på 500 m. vikt 78 kg. Hur fungerar viktkompensationen?
vad ligger ni på för rpm ungefär?

Senast redigerad av en moderator:
>
> Starkt rott av cykelelin (skickade tid i privat
> PM), skulle stå sig bra i concepts2:s ranking! Om
> du skulle gå ner till 61,5 kg och satte samma tid
> så skulle hamna på plats 7 (av över 200) i
> kategori women "lightweight"!
>

Jepp, och det bästa var att jag nog skulle kunna pressa ner ytterligare. Ska göra ett nytt försök snarare än att gå ner i vikt!

Är det nån som har koll på vad det handlar om för effektnivåer för olika tider? Har för mig att jag låg runt 160-170 W på displayen när jag använde den för uppvärmning inför överkroppsövningar i gymmet, men stämmer det, tro?

Uppdaterade listor:
Concept22008-11-08.GIF ht=718

geologen skrev:
> Är det nån som har koll på vad det handlar om
> för effektnivåer för olika tider? Har för mig
> att jag låg runt 160-170 W på displayen när jag
> använde den för uppvärmning inför
> överkroppsövningar i gymmet, men stämmer det,
> tro?

http://www.concept2.co.uk/guide/guide.php?article=watts_conversion

Power (Watts) = 2.8/(pace)^3 (där pace = meter/sekund) ger följande omvandlingstabell:

pace.GIF ht=725

Det kostar att ligga på topp (eller rättare sagt tredje plats)!

Hade ett par tights med en liten ficka med dragkdeja i ryggslutet. Det skavde rätt rejält när jag körde 10000m i Lördags, men jag ville ju inte avbryta mitt rekordförsök.

Nu har jag ett stort köttsår i baken! Det gör ont som fan och producerar så mycket var att man kan i princip vrida ur underbyxorna efter några timmar! Inte så snyggt, jag lovar!
Det som är possitivt är att det sitter så högt att det inte är något problem att cykla i alla fall! :-)

ArvidSvensson skrev:
this_thread_is_useless_without_pics2.gif

Skulle inte tro det!

Se till att ta dig till gymmet och ro i stället för att skriva dumma kommentarer i min tråd!

Vettig träning, rodd. Ingen som kör 5000 meter? Min bästa tid där är nog 19.57. Vet inte om det är bra eller dåligt. Max motstånd. Vägde väl ca 90 då som jag brukar.

Joakim Quensel skrev:
> Googlade lite angående "takt" (strokes per
> minute) och det verkar som att normaltakt (på
> roddmaskin) är någonstans runt 28. Hittade ett
> träningsprogram där man träning med 33 drag/min
> refererades till som "övertakt".

roddarna ligger och nöter mycket på låg takt på träning bygger muskler och kontrollerad teknik. skall man blåsa hjärnet på 500m är det en lite annan femma kör man singlespeed måste man ju öka takten för att det skall gå fortare. 40 är riktigt högt men tokspurtar man så gör man.

jag har inte riktigt koll exakt hur högt och hur man kör men de tre som gett mig tips på hur ja skall ro för att ro fort har alla varit i VM och OS finaler eller tränat folk som har det skall kolla hur högt jag ligger nästa gång

MoeJoe skrev:
> Vettig träning, rodd. Ingen som kör 5000 meter?
> Min bästa tid där är nog 19.57. Vet inte om det
> är bra eller dåligt. Max motstånd. Vägde väl
> ca 90 då som jag brukar.

Jag begränsar topplistorna till 500m, 2000m och 10000m, annars får jag inget annat göra än att uppdatera listor. Då täcker vi in ganska bra sprint, mellandistans och långdistans.
Fastom någon ger sig på en mara eller halv mara så lovar jag att lägga upp en sån lista också!

19:57 på 5000m ger 39:54 på 10000m om du kan hålla samma tempo dubbla distanxsen. Kompenserat för din vikt 90kg blir det en ranknings-tid på 41:36. Där har du en fingervisning hur du ligger till.

JohnM skrev:
> Jag körde 5000m på 18.20. 88 kg.

Vafan ingen 5000meters-lista sa jag ju.
Nu har du ju rott helt i onödan! ;-)

JohnM skrev:
> Ska btw iväg och mosa 2000m rekorden nu. :-)

Lycka till!

Du behöver köra under 06:45 = för att ranka nr 1.
Motsvarar tempo 01:41,2 / 500m så det är bara att du lägger dig på 1:40 på displayen och kör! :-)

JohnM skrev:
> eh, hrm...till årets slut får vi nog revidera
> det hela till som sagt ;-) 1.41 är ingen lek...

Du kanske missade vikt-kompensationen. Gör det lite svårare för din del.
HannaK:s tid är grym!

EDIT: Egentligen skulle man ha en tjej-kompensation också. Kollade concetp2:s ranking och det verkar skilja ca 10% (viktkompenserat) om man jämför toppresultat för men vs. women. Fast jag tror vi skippar det, annars så kommer vi aldrig att kunna klå Hanna...

Den är inte bara grym, den är helt otrolig. Så som jag sliter när jag kör 10000m, åsså kommer en kvinna och ror ifrån en...inte lite psykande...

Vi kanske ska ändra reglerna.
Tråden är för cyklister som råkar stöta på en roddmaskin.
Inte för roddare som råkar hitta in på ett cykel-forum! ;-)

Eftersom man rör på kroppen framåt och bakåt borde den totala effekten för en storväxt person bli mycket större än för en liten person. Det handlar ju om att accelerera kroppsmassan två gånger per roddtag, och effekten som går åt borde öka linjärt med kroppsmassan. Utöver det motstånd som själva roddapparaten ger.

Det borde betyda att en stor persons prestation, rent effektmässigt, är bättre, om än inte räknat i W/kg kanske.

Har jag tänkt fel nu, så får ni rätta mig.

Du glider på en skena utan friktion så vid en given fart (på roddmaskinen) så uträttar en tyngre roddarelika mycket arbete som en lättare.

Viktkompensationen motsvarar ökningen i motstånd hos en riktig båt. Motståndet hos en båt ökar proportionellt med frontarean, vilket har en faktor 2/3 mot vikten. 10% högre vikt = ca 6,7% högre motstånd i en riktig båt alltså. Det betyder att en lätt roddare med samma kompenserade tid fortfarande producerar högre Watt/kg än en tyngre roddare. Jag skulle kunna lägga till Watt/kg i tabellen om ni vill?

Joakim Quensel skrev:
> Du glider på en skena utan friktion så vid en
> given fart (på roddmaskinen) så uträttar en
> tyngre roddarelika mycket arbete som en lättare.

Det är inte friktionen jag menar, utan accelerationen av kroppsmassan fram och tillbaks hela tiden.

Skenan är omöjligen friktionsfri heller, men friktionen kan man nog bortse från i praktiken.

Kraften för att accelerera sig själv längs med en plan yta (nästan) utan friktion är väl inte så stor? Jag tror den är relativt sett försumbar jämfört med kraften som behövs för att accelerera fläkthjulet (min gissning). Prova och kör utan att dra i "åran", inte så jobbigt alls.

Då så! 6.42. Kan ha varit 6.37. Missade att ställa in en fix sträcka i.e. 2000m och min status vid målgång var inte helt ok.

Jag rodde igår och blev lite förbryllad. När jag rodde 2000m på 8.22 hade jag som målsättning att inte ro under 30s/m. Låg nästan hela tiden mellan 30-33s/m. Igår hade jag som målsättning att inte ro under 31s/m och det gjorde jag inte heller. Inte en enda gång. Trots det blev sluttiden en sekund sämre. Blev lite besviken, då jag vet att jag höll en högre hastighet än sist. Någon som har en vettig förklaring?

Frekvensen kan ju vara högre, men det är inte den enda parametern som styr din hastighet. Du kanske inte drog med samma kraft?Körde du på samma motstånd?

Ja, samma motstånd (10:ans). Man får ju in en viss känsla när man ror och rent spontant känns det inte som om roddtagen var kortare. Får helt enkelt ta nya tag. Kan maskinerna vara olika kalibrerade? Åh, jag vill så gärna komma under åtta minuter.

JohnM skrev:
> Då så! 6.42.

Grymt rott!
Du gick till gymmet och levererade helt enkelt!

Uppdaterade listor (la till info om effekt):

Concept22008-11-10.GIF ht=704

Tillbaka
Topp