Projekt femtonhundrakronorspendlaren. Nu med hundramilarapport.

skier skrev:
-------------------------------------------------------
> En liten varning om vevlagret, på min cykel och
> förmodligen din också så är det fransk gänga
> på lagret, det är inte alldeles lätt att hitta
> nytt, så du får nog vara beredd på att leta
> lite.
> På http://www.cykelhobby.com/ kan du se vilken
> sorts lager just din cykel har.
>
> Edit: jag tyckte förresten det blev snyggt med
> fälgarna!

Cykelhobby är ju en guldsida!
Jag hittade min gamla Crescent där. Jag visste inte vad det var för modell men det visade sig vara en 318 minsann.

Ja, cykelhobby är en bra sida om man håller på med gamla racers. Min rosa cykel lite högre upp är oxå en 318, den gick vätternrundan 1984, sen blev det inte mycket mer cyklat för förra ägaren, så den var inte så sliten när jag fick tag på den.

Fan vad biten man blir :). Jag kunde inte hålla mig från att ta en titt på vevlagret.

Vad tror ni, är detta bortom räddning? Lagerbanorna på axeln ser inte för kul ut. Ska försöka plocka isär helt och rengöra i helgen.

Lagret på icke-drivsidan (fick inte loss drivsidan).
lager.jpg ht=543

Ena sidan av axeln. Ganska gropigt tyvärr.
axel1.jpg ht=543

Andra
axel2.jpg ht=543

För att lossa skålen på drivsidan plockades tunga artilleriet fram
rÃrtÃng.jpg ht=543

Hylsan såg helt OK ut invändigt
vevhylsa.jpg ht=725

/Johan

Senast redigerad av en moderator:
Kanske det, fast enligt samstämmiga uppgifter så är just franskgängat inte det lättaste att hitta. Vi får se vad det blir av det. Tror jag i alla fall börjar att rengöra och fetta om detta.

/Johan

Det borde inte vara några problem att hitta franskisar hos den äldre skolan av cykelhandlare, alltså sådana som inte bangar för att samla lump. De brukar hittas i källarlokaler i valfritt bostadsområde från 1940-talet. Månglare på fina gatan i centrum ska du inte besöka.

Brukar det inte sägas att man ska slå en kik hos CykelExpo i Solna? Det är ju inte hopplöst långt från Uppsala om det kniper. Eller var det italienska vevlager dom hade högar av?

"äldre skolan av cykelhandlare, alltså sådana som inte bangar för att samla lump. De brukar hittas i källarlokaler i valfritt bostadsområde från 1940-talet."

-Den kategorin finns det i Umeå också! Visserligen ändrar de om nuförtiden.. På Haga, mellan Svarta saxen och Svanströms kontorsmatrial, finns en gammal källarverkstad nu i ny regi visserligen.

Öst på stan finns cykel och mopedhandlar´n, som nu städar ut för att butiksytan halveras! (Blir nog så mysig butik känns det som?) De brukar kunna gräva fram mycket kuriosa prylar ur gömmorna! Gamla cykelskor och pedaler, för den historiskt intresserade t.ex.

Hur kan man enklast få reda på om det är franskgängat egentligen (om man inte har ett vevlager liggande för att undersöka med)?

jomper skrev:
> Brukar det inte sägas att man ska slå en kik hos
> CykelExpo i Solna? Eller var det
> italienska vevlager dom hade högar av?

Jo de har franskgängade vevlager, eller hade åtminstone för ett år sedan... Italienska har de kanske också, men det har jag aldrig köpt av dem...

Fast å andra sidan ser jag inte riktigt poängen. Bygg ihop det där vevlagret med en stor hög fett och det kommer med största sannolikhet överleva resten av cykeln. Tyckte inte det såg farligt slitet ut. Det kommer gå finfint om man har lite känsla vid ihopskruvningen.

För övrigt: Om det nu var franskgängat så var kanske anledningen att du inte fick loss koppen på drivsidan att du drog åt fel håll? På franskgängade vevlager går gängningen åt samma håll på båda sidor (högergängat = "normalgängat"). Se http://sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bottom. Men strunta i att ta bort koppen på drivsidan, det är nämligen det som brukar vara problemet med franskgängade vevlager, att drivsidekoppen gängar upp sig när man trampar. Detta kan dock fixas med lite locktight.

mytomspunnen skrev:
> Fast å andra sidan ser jag inte riktigt poängen.
> Bygg ihop det där vevlagret med en stor hög fett
> och det kommer med största sannolikhet överleva
> resten av cykeln. Tyckte inte det såg farligt
> slitet ut. Det kommer gå finfint om man har lite
> känsla vid ihopskruvningen.

Bra där Mytomspunnen. Det är plan A.

Ang drivsidan så fick jag loss den när jag bytte verktyg. Uppdaterade mitt inlägg lite slarvigt.

Återkommer nmed resultat.

/Johan

Jojje... jag är ledsen men...du kommer att behöva fula till den för att inte få den snodd.

Den där kommer skukarna vilj ha

:-)

Fan vad jag gillar det här projektet, känns jävligt kosher med budgetbygge, måste få undan mitt pågående för att dra igång något liknande.

Vad är det för storlek på ramen?
(Om det står nåonstans i tråden, förlåt min blindhet)

Kul att det uppskattas. Ramen är 61 cm centrum vevlager till topp sadelrör och har ca 61 cm överrör.

/Johan

Ka-tsching! Brände ytterligare 39 pistoler på Classe på lunchen.

KMC.jpg ht=543

Ikväll tänkte jag roa mig med rengöring och omfettning av vevlager och förhoppningsvis kan jag få ihop något cykelbart framåt helgen.

Såhär såg den ut innan jag gick loss på vevarna (jag har plockat av framväxel och växelreglage också).

enpetare.jpg ht=570

Mer synpunkter på styre mottages gärna, bock eller vända och kapa?

/Johan

Skulle nog behålla bock samt fundera lite till på att köra fixed. När du har bromsar så är det inga som helst problem. Helt ny känsla att cykla dock.

Kom igen nu kör fixed ist......

Jilster skrev:
> Skulle nog behålla bock samt fundera lite till
> på att köra fixed. När du har bromsar så är
> det inga som helst problem. Helt ny känsla att
> cykla dock.
>
> Kom igen nu kör fixed ist......

Hmm, eftersom stilpolisen inte syns till i Umeå kanske en gammal farbror kan köra fixi med två bromsar utan att bli haffad :)

Fast å andra sidan har jag ju monterad däcket för frihjulsanvändning (riktningsbestämt mönster). Jobbiga beslut :)

/Johan

Kommentarer var det.. Har minnen från den svåra barndomen(öh..), att pojkarna som hade bockstyre men inte bakåt-tramp, var det synd om! Kanske lindrigast att därför vända på bocken och kapa, i förebyggande syfte.
Sedan behöver inte Umeå förfulas mer, utan satsa på en stilifiering av kulthojen!
Kanske en burk mattsvart spray, till det som idag är metallyta? Blir rätt läckert med svart plastbody på sprayburk! Matchar hjulen.

Med all den där snön har du väl ingen brådska med hojen. Passa på och åk skidor medan tid är, här nere i Tjockholm kan man bara drömma. Den halva centimeter som kom i natt är nog lite svårspårad.

Jilster: Tänker du på kautschuk-varianten då? Hmm.. Tungt! :-)
Har använt den plastiga varianten på hatthyllor i bilen. Hård och bra yta, som är lätt att få till snyggt.

Annars är jag en hejare med eltejprullen :)
Alla former av lack/målning känns som överkurs just nu. Det är ju ett lågbudgetprojekt både vad gäller tid och pengar. (Fast jag kunde inte låta bli att kolla ett varv efter snyggare bromsar på K&S :))

/Johan

Behåll styret...den är lite för attraktiv..se till att skita ner den ordentligt, plocka bort bromsarna = betydligt mindre risk att någon tar cykeln...

Indurain skrev:
> Behåll styret...den är lite för attraktiv..se
> till att skita ner den ordentligt, plocka bort
> bromsarna = betydligt mindre risk att någon tar
> cykeln...

Haha, även mindre risk (chans?) att jag kommer fram till jobbet. Bromsarna (iaf en) blir kvar inom överskådlig framtid.

/Johan

JojjeM skrev:
> Haha, även mindre risk (chans?) att jag kommer
> fram till jobbet. Bromsarna (iaf en) blir kvar
> inom överskådlig framtid.

Du kommer säkert komma fram, men du kommer inte kunna stanna där utan fortsätta förbi! Swooooosch!

Är tanken att få behålla cykeln, kan du väl inte ha fräscha hjul!
Hade en hopplös vinter-Miyata som slängts på järnvägen, och som hammarlackats i svart. Man fick dra åt styrlagret medan man cyklade.. gängorna var slut.
Så flyttades orginalhjulen från schwinnen, plus Extreme296or över på den, och den försvann!

Låter som en toppencykel. Surt att den blev stulen med finhjul och dyra dubbdäck.

Jag utgick kallt från att cykeltjyvar inte förstår att uppskatta schyssta hjul utan bara ser en gammal rutten Crescent utan växlar.

/Johan

Skit!
Jag får inte isär vevlagret så ordentligt som jag tänkt mig.

Började såhär
fÃre.jpg ht=543

Och löste smuts med lite
WDfÃrti.jpg ht=725

Axeln i Hatta-lagret blev såhär fin
axel.jpg ht=725

Lagerbanan såg väl lite sådär ut
bana.JPG ht=543

Tyvärr får jag inte isär skålarna eller kopparna eller vad det heter. Metallringen som det står "PRE-LUBE" på sitter som berget och den inre gummitätningen verkar lite ömtålig. Skulle vilja ha ut kulorna för rengöring eller byte.
lager.jpg ht=543

EDIT: Jodå, det ordnade sig med isärplockning när jag fattade att tätningen var tvådelad i en yttre gummidel och en inre i plast. Även lagerbanorna i skålarna fick godkänt så det är bara att packa fullt med fräscht fett och ratta ihop med lite fingerspitzgefühl.
tada2.jpg ht=543

/Johan

Alltså, det här med att köra fixi jag vet inte riktigt...

Inatt drömde jag en skitskum mardröm, jag krockade med en annan cyklist och det blev polisutredning om vem som var vållande. Polisen noterade att jag körde fixi med enbart frambroms (tydligen min setup i drömmen) och menade att det var klart att jag inte kunnat bromsa ordentligt.
Jag hävdade naturligtvis motsatsen och det gick så långt att det skulle bli broms-shootout mellan mig och den andra cyklisten. Jag blev skitnervös eftersom jag ljugit för polisen och sagt att det funkade kalas att bromsa bak genom att skidda, fast jag aldrig gjort detta i hela mitt liv.

Vaknade med ett ryck, alldeles kallsvettig precis när jag och den andra cyklisten axxade upp mot linjen där vi skulle börja bromsa :)

Ett omen?

/Johan

Alltså, dom där lagerbanorna är ju helslut. Prova med lite smärgelduk på axeln för att få bort det värsta. Men sedan får du nog leva med lite glapp i vevarmarna när du sätter ihop grejorna igen.

Alltid spännande med något nytt. Skulle villja stäcka mig till att hävda att du har bättre bromsverkan om du kör med dubbla bromsar och fixerat bakhjul. Kritiker till fixed verkar tro att den "motorbroms" som benen erbjuder inte räknas.

Något som är galet vansinnigt och tokigt är dock frihjuls setup utan broms. Först då snackar vi inga, och jag upprepar INGA bromsar.

Rippa skrev:
> Alltså, dom där lagerbanorna är ju helslut.

Jag måste nog hålla med. De nya bilderna på lagerbanorna gav ett helt annat intryck... Skall du inte kolla om du kan få tag på ett annat vevlager? Var det franskgängat eller?

Japp, franskgängat. Besökte två LBSer nu på lunch och det slutade med att jag köpte nya kulor. Nytt lager får bli ett långtidsprojekt.

Smärgelduk på lagerbanorna lät häftigt men jag kanske kör lite våtslip eller nåt.

/johan

JojjeM skrev:

> Smärgelduk på lagerbanorna lät häftigt men jag
> kanske kör lite våtslip eller nåt.

Våtslip? ha ha.. det är ju inte direkt en tävlingsbåt du ska polera. Det kommer ta en evighet. Det där är härdat stål.

Om du har tillgång till en svarv (eller kanske en pelarborr med stor chuck) så kan du sätta upp axeln, sätta lite snurr på den och sen polera med en dremel till rätt bra resultat.

Tack för kul input dabac och markus138. Snitsiga grejor de där PW-adaptrarna. Känns lite överkurs i sammanhanget dock. Får se hur kul hojen blir innan jag lägger någon riktig energi på den.

Det är ju inte nåt vidare glamoröst projekt precis :)

/Johan

Innan du gör något annat skulle jag sätta ihop det vevlagret du har och kolla hur din kedjelinje blir. Glöm inte bort att med andra vevlager så ändrar man även kedjelinjen såvida du inte hittar en axel med exakt samma mått som den du har. Ibland kan det t.o.m behövas får att få till bra linje, men börja med det du har som sagt var. Been there, done that.

JojjeM skrev:
> Tack för kul input dabac och markus138. Snitsiga
> grejor de där PW-adaptrarna. Känns lite
> överkurs i sammanhanget dock. Får se hur kul
> hojen blir innan jag lägger någon riktig energi
> på den.
>
> Det är ju inte nåt vidare glamoröst projekt
> precis :)
>
> /Johan

Kom på det efter jag postat. Vi säger att det är för framtiden.:-)

Rippa skrev:
> Innan du gör något annat skulle jag sätta ihop
> det vevlagret du har och kolla hur din kedjelinje
> blir. Glöm inte bort att med andra vevlager så
> ändrar man även kedjelinjen såvida du inte
> hittar en axel med exakt samma mått som den du
> har. Ibland kan det t.o.m behövas får att få
> till bra linje, men börja med det du har som sagt
> var. Been there, done that.

Bra input. Så får det bli. Eftersom axeln är asymmetrisk kan jag ju vända på den också om det behövs. Sen är vevpartiet ganska enkelt uppbyggt så man kan välja att lägga klingan på in- eller utsidan om "spindeln" (eller vad det heter som man skruvar klingorna i).

Funderade också på att mecka ihop den med klingan på vänster sida. Då kan jag köra fixerat utan att vända däcket på fälgen :)

/Johan

Tillbaka
Topp