[Happy witch Ride] - Långpass Roslagsleden 30 Okt.

Mathias

Aktiv medlem
All viktig information om cykling av Roslagsleden uppdateras i det här inlägget, originalinlägget längst ner.
(Senast uppdaterad 14:00, 12 oktober)

Deltagare den 30/10 som kör hela sträckan (10,3 mil):
Start i Grovsta 08:00, beräknad hemkomst 17:00 i Danderyd

"M som i Mord gruppen"
MarkusF
Malina
Mathias
MattiasL
Ma Vic
Mytomspunnen
Oxr
PatrikB

Deltagare som kör halva sträckan (5,9 mil):
Start i Domarudden 10:00, beräknad hemkomst 16:00 i Danderyd

"Gott & Blandat gruppen"
Bruse
Fjärdebrunn
Hassec
Rikard (förkyld!)
Jerry
SuperApe

Skjutslista:

Till Domarudden:
Bruse & SuperApe med Fjärdebrun
Hassec med egen skjus.
Jerry åker tåg

Till Grovsta
MarkusF, Ma Vic och Malina med Mattias L
PatrikB + Mytomspunnen och Oxr med Mathias

Att lösa till Domarudden:
Rikard

Saunalista:
Bruse, Jerry, Markus, Malina, Oxr, SuperApe
Kanske Mattias, MaVic,

Telefonlista:
http://www.tram.nu/gallery/div/telefonlista_roslagsleden.pdf

Bild på sträcka 1-3 (Danderyd->Domarudden)
Bild på sträcka 4-5 (Domarudden->Grovsta)

Bastu planerad på Vickergatan 3 efteråt.

<-- Original Inlägg -->
Vi har ju snackat om att cykla Roslagsleden några gånger här på forumet och det har ju ofta stannat vid frågan om hur kommer vi tillbaka. Därför tänkte jag att vi kollar vilka som vill åka och sen försöker vi ordna att någon kommer och hämtar oss när vi är framme.

Sträckan är 10,3 mil till Grovsta - om vi lämnar Danderyd kl 09:00 borde vi vara framme ungefär vid 18-tiden med en del pausande/ätande och i halvlugnt tempo.

Jag är ledig vecka 43 och 44 och har än så länge båda helgerna lediga. Är det någon som känner för att hänga med i detta lilla projekt under någon gång dessa veckor? Det bör också vara bra väder (läs: icke regn) så vi behöver kanske ett reservdatum också. Eventuellt kan jag fixa skjuts tillbaka med två bilar men vi måste först bestämma ett datum som sagt.

Roslagsledens hemsida: http://www.osteraker.se/roslagsleden/roslagsleden.html

Senast redigerad av en moderator:
Kul grej!

Jag är på, om det rör sig om ickelandsväg? För du pratar väl mtb.
Jag kan helgen vecka 43: lördag 23-söndag 25, samt helgen vecka 44, lördag 30-söndag 31 /oktober.

Reservdag eller helg är bra. Siktar man på första lördan, å har söndan som reserv. Äre skitväder hela helgen tar man andra helgen.

Jag tror att det skulle vara en väldans kul tur att hänga med på! Måste kolla med min "projektledare" om något annat är planerat.

Visst är det MTB Bruse, något annat skulle inte komma på tal! :-)

Min tidsestimering är beräknad på att jag cyklade 08xc på 6 timmar som också är 12 mil och att jag plussat på 3 timmar på det. Jag gissar att vi kanske inte kommer kunna pausa lika mycket som i en vanlig Happytur om vi ska kunna hinna fram innan det blir mörkt. När vi körde Sörmlandsleden så tog ju de 4 milen 6 timmar! =)

DP: Här är en kartbild där man ser Grovsta i mitten av bilden. Man ser hur Roslagsleden kommer ringlande till vänster. http://maps.eniro.com/servlets/se_M...551;6619841&zoomlevel=5&size=490x420&symbols=

Det låter kul, jag är gärna med.

Fast jag kan isåfall endast helgen vecka 44, men då kan jag både lördag och söndag.

//Malin

Helgen vecka 44 skulle passa mig också. En alldeles för lång långtur i mördande höstväder, precis i min smak.
Men Mathias, jag tror du missbedömer tidsåtgången. 08XC är mycket grusväg, hur är det här?
12 mil stig lär ta ganska mycket längre tid. Säkrast att ta med belysning, alla extrakläder som finns samt en släpkärra med käk.

Edit: Det är för långt. Om vi startar 06:00 finns det en teoretisk chans att hinna fram innan kvällen

Markus F Skrev:
-------------------------------------------------------
> Helgen vecka 44 skulle passa mig också. En
> alldeles för lång långtur i mördande höstväder,
> precis i min smak.
> Men Mathias, jag tror du missbedömer tidsåtgången.
> 08XC är mycket grusväg, hur är det här?
> 12 mil stig lär ta ganska mycket längre tid.
> Säkrast att ta med belysning, alla extrakläder som
> finns samt en släpkärra med käk.
>
>
> Bici e Prosciutto!

Jag tror också att det blir svårt att köra hela sträckan på en dag, särskilt nu när dagarna bara blir kortare och kortare. Har kört sträckan Danderyd till Täby kyrkby ett par ggr och då har vi trampat på rätt friskt. Har för mig att det ändå tog ett par timmar enkel resa. Det är alltså den första delsträckan sträckan som är 16km lång enligt http://www.osteraker.se/roslagsleden/roslagsleden.html#tvaa.

Vad sägs om att cykla på leden fram till Dommarudden och sedan cykla asfalt tillbaks?
Känns, åtminstonde för mig, som en mer realistisk tur...

Och sträckan Danderyd-Täby kyrkby är bra och rolig stig, fortsätter det på det viset resten av vägen dör man ;-)

Jag vet att det är jättelångt, tanken var att det skulle vara litet av en utmaning och en strapats, ungefär lika jobbigt som ett långlopp men ändå i ett lägre tempo. Jag tänkte ändå att man kan ha Grovsta som mål för att det är litet kul att kunna säga att man cyklat hela Roslagsleden på en dag. Det är möjligt att målet är för högt satt beroende på tempot som vi kommer hålla och eventuella tekniska missöden. Då är det ju inte värre än att vi hoppar av där vi är när det börjar mörkna och ringer till de som ska hämta upp oss om vi är helt ute i obygden. Litet tuffare än en vanlig Happyride tänkte jag att det skulle bli alltså. Ungefär som Markus skrev "En alldeles för lång långtur i mördande höstväder."

Har kört upp till angarn från täby kyrkby några gånger - det är en blandat motionsspår några fina singletrack slingor. Jag tror precis som några föregående att 12.4 mil är en lite för lång sträcka för att köra på en dag - speciellt om det är mer tekniskt ju längre man kommer.

Mathias Skrev:
> Jag vet att det är jättelångt, tanken var att det
> skulle vara litet av en utmaning och en strapats,
> ungefär lika jobbigt som ett långlopp men ändå i
> ett lägre tempo. Jag tänkte ändå att man kan ha
> Grovsta som mål för att det är litet kul att kunna
> säga att man cyklat hela Roslagsleden på en dag.
> Det är möjligt att målet är för högt satt beroende
> på tempot som vi kommer hålla och eventuella
> tekniska missöden. Då är det ju inte värre än att
> vi hoppar av där vi är när det börjar mörkna och
> ringer till de som ska hämta upp oss om vi är helt
> ute i obygden. Litet tuffare än en vanlig
> Happyride tänkte jag att det skulle bli alltså.
> Ungefär som Markus skrev "En alldeles för lång
> långtur i mördande höstväder."
>

Bara vi har tillräckligt många bilar som hämtar oss är jag på! Vill gärna se hur långt man kan cykla på bökig stig på en dag:) Dock tror jag inte att det är realistiskt att tro att vi kommer ända fram men det är kanske jag som är vek i sinnet!

Jag hänger på om det inte krockar med nåt annat - sen får vi helt enkelt se hur långt vi kommer... Det är ju bara att upplysa bilförarna om vilka uppsamlingspunkter man har.

Helgen vecka 44 har jag nog fått ihop hojjen hjälpligt. Dessutom är Hanna inte hemma den helgen så jag skulle med gott samvete kunna cykla på en "vanlig" cykel. Kommer vi inte fram mendans det är ljust har jag dessutom ett ypperligt tillfälle att testa den nya pannlampan (som posten för närvarande har supit bort).

Jag är på.

/rikard

Jag är på. Funderar dock om det inte kan vara motiverat att extrautrusta drivlinan lite inför en sån här tripp... Jag kan ju alltid plocka bort det efteråt.

Man kanske ska ta med både tält och pannlampa :-)

Målet kan ju vara att köra hela, men annars är det väll inte allt för långt att trampa asfalt tillbaka från t ex Domarudden. Om man vill hoppa av där kan man ju göra det. Då har man väl kommit till någonstans runt hälften och ser lite vad klockan blivit också.

Det verkar vara många som cyklat de första sträckorna men hur ser de sista etapperna ut ? Någon som vet?

//Malin

Det måste vara en realistiskt genomförd sträcka, så vi inte behöver tokstressa för att hinna före mörkret.
Jag sitter å glor på akrtor men blir inte klok på nåt hur de olika sträckorna går.
1. Danderyd - Karby Gård, 16 km
2. Karby Gård - Brottby, 20 km
3. Brottby - Domarudden, 23 km
Blir 59 km - kanske en mer moderat sträcka? Om vi ska hinna meka, fika ...

Ser på Gröna kartan, att vid Domarudden, ansluter Blå leden från Vaxholm.
Håller på med en karta, den är nu uppe 400 mb ;~) Men ska trixa till den snart, bara den blir klar.

Ka jag beställa pannlampan bara för det här påhittet? Ni ruinerar mig grabbar å tôser!

Förblånat trevligt förslag
Anmäler ivrigt mitt intresse, vilket innebär att koll med familjen ingår.

Är inte riggad för mörkercykling så med kortare dagar finns kanske viss begränsning i hur tidigt/sent jag kan köra singletrack (har bara 2 halogen/diodlyktor).

Återkommer
Oscar

Låter lovande! Jag kan helt klart tänka mig en jobbig långtur.
Helgen v. 44 skulle passa mig fint, dock så har inte jag heller någon pannlampa.

Jag är på, med det vanliga förbehållet att livet kan komma emellan.

Tror däremot att sträckan är så lång att lampa är ett måste. Och rejält med färdmat och extrakläder.

Om man räknar med en timme för matpauser och klädbyte så har man 8 timmars effektiv cykling. Det ger en snitthastighet på 15,5 Km/m. Kan vara knepigt, men klämmer man i där det går så borde man kunna hålla sig lite över.

Hämtning går att lösa, skall bara muta Tess :) Vår bil sväljer många cyklar/cyklister

Nu äntligen lite karta: la in en route mellan danderyd å Domarudden
Roslagsleden_1-3_route.jpg

Jag tror att det kan bli knepigt att hålla 16 kmh i snitt. Speciellt med mycket packning. När vi semesterkörde i sommras, i fint väder på asfaltsväg, så snnittade vi 18-20 kmh ex pauser. Sen blir det ju altid lite transportsträckor extra.

Är vi många så måste vi räkna in lite mektid och ganska många vänta in pauser. Speciellt som jag kommer att köra premiärturen med nya hojjen om allt går som det skall.

Men det går ju att börja tidigare än 9. Solen har ju varit uppe länge då redan =).

/rikard

I in tråd hur jag ska träna, fick jag lära mig ledordet KUL och ROLIGT!
Med 15-16 km/h blire inge kul å roligt på singeltrack! För mig iaf!

Vi kan väl ha som mål Domarudden, det är 59 km, borde väl vara mer rimligt och mänsligt kul? Då kan vi fika, rasta, meka med gott samvete!

bruse Skrev:
> I in tråd hur jag ska träna, fick jag lära mig
> ledordet KUL och ROLIGT!
> Med 15-16 km/h blire inge kul å roligt på
> singeltrack! För mig iaf!
>
> Vi kan väl ha som mål Domarudden, det är 59 km,
> borde väl vara mer rimligt och mänsligt kul? Då
> kan vi fika, rasta, meka med gott samvete!
>
> --------------------------------------------------
> -----
> Mensch und Fahrrad in perfekter Harmonie!

Jag tycker också att det verkar mer rimligt! Det kommer ändå bli en ORDENTLIG tur och ingen direkt söndagsutflykt. Visst för mig kan vi gärna ha som "mål" att cykla till norrtälje (eller kiruna för den delen:-) ) men jag tror inte att det är rimligt. Dommarudden verkar som en hög men ändå uppnåelig målsättning på en dag.

Hur är själva Roslagsleden? Som Sörmlandsleden, mindre rötter å sten, mer vanlig bärplockarstig?

bruse Skrev:
> Hur är själva Roslagsleden? Som Sörmlandsleden,
> mindre rötter å sten, mer vanlig bärplockarstig?
>
> -----
> Mensch und Fahrrad in perfekter Harmonie!

Jag har bara cyklat fram till täby kyrkby och dit är det blandat med motionsspår och typisk vandringsled. Cykelbar nästan hela vägen dock med ett par partier som man får bära...

Jag trodde jag kanske skulle kunna entusiasmera kanske 2 personer inom loppet av två veckor och nu har redan 10(!) personer anmält intresse på mindre än tre timmar! Jag måste säga att jag är förvånad över det stora gensvaret! Klart häftigt! Det här blev litet större än jag kanske tänkt från början och det är ju bara roligt! Ett problem som uppstår är ju hur vi ska hålla ihop gruppen om vi ska cykla så långt. Jag tycker det fantastiska med Happy är att alla är välkomna - så jag föreslår att vi kör i ett litet högre tempo än vanligt Happy-tempo till Domarudden med en eller annan paus. Sen kan alla som känner att tempot är lagom fortsätta vidare och om det är några som känner att krafterna tryter så vänder man där och cyklar hemåt.
Hur låter det?

Ursprungsidén var som sagt att det ska bli en strapats i ordets riktiga bemärkelse. Jobbigt och länge men förhoppningsvis riktigt kul cykling, därför vill jag gärna utföra den idén. Sen får vi som sagt se hur långt vi kommer innan natten är över oss. (Om det inte är så att alla har pannlampor...)

Nu vet jag inte hur den här tråden kommer utveckla sig, om det är fler som vill cykla långt eller tvärtom. Beroende på hur många till det är som vill följa med så kan vi ju se om vi redan nu ska dela upp oss i två grupper så att vi kan planera bilskjuts hem senare.

Den delen jag cyklat på 08xc av Roslagsleden är mycket lättare än Sörmlandsleden. Sen vet jag inte hur resterande biten ser ut. Däremot går leden ganska nära bebyggelse stora delar av tiden, så det finns möjlighet att hitta en asfaltsväg hem med ganska täta mellanrum i alla fall. (Om det blir sent eller alla blir för trötta t.ex.)

Mathias Skrev:
> så jag föreslår
> att vi kör i ett litet högre tempo än vanligt
> Happy-tempo till Domarudden med en eller annan
> paus.

Kanske tvärt om. Happytempo till domarudden, så kan vikingarna som orkar mer brassa på sista biten. Kör vi fortare än happytempo kommer inte alla hänga med.

/rikard

rikard Skrev:
> Mathias Skrev:
> -----
> > så jag föreslår
> > att vi kör i ett litet högre tempo än
> vanligt
> > Happy-tempo till Domarudden med en eller
> annan
> > paus.
>
> Kanske tvärt om. Happytempo till domarudden, så
> kan vikingarna som orkar mer brassa på sista
> biten. Kör vi fortare än happytempo kommer inte
> alla hänga med.
>
> /rikard

Instämmer med rikard!

Ni bör nog hinna, själv har jag sprungit det på under 12 h och med cykel bör det gå bra mycket fortare!

Chrille77 Skrev:
> Ni bör nog hinna, själv har jag sprungit det på
> under 12 h och med cykel bör det gå bra mycket
> fortare!

Shit, vad är du gjord av människa? Springa tolv mil på tolv timmar?

Cyklar ofta Danderyd till Ullna och tillbaka, det är en kul sträcka.
Från Ullna till Domarudden är inte like skojsig men OK, mest grusväg, har kört dit ett par gånger.
Man kan följa Roslagsbanan tillbaks till Hägernäs med lite stigfinnande.
Danderyd t Grovsta är definivt tufft så här års men låter kul att cykla till Domarudden.

Johan

bng Skrev:
> Happyturen Hellas - Rudan var väl ca 30 km och det
> tog ... 8-9 timamr väl?
>

Tog det så lång tid? Uh. Men det var mycket väntan vill jag minnas. Kändes som att man väntade lika mycket som man cyklade, men så var det ju en del strul med trasiga bakväxlar och annat också.

Det här kommer att bli jobbigt. Det är långt, det är kallt, det blir förmodligen taskigt väder och vi kan räkna med att bli ganska mörbultade av stigar och evighetslånga skogsvägar. Förmodligen tappar man bort stigen och och får energitorsk någonstans i östra Uppland också.
Till råga på allt är vi piskade att hinna fram innan mörkret.

Jag har ett förslag som måhända kan låta lite hädiskt.:
Vi struntar helt i Happytempot den här gången.
Det som gör att Happyturerna tar så lång tid är alla stopp. Nån får punktering, någon annan tar av sig en jacka, det väntas in eftersläntrare, någon annan behöver justera bromsarna osv. Alla som är ute på en tur måste vid något tllfälle stanna och fixa något.
Sex cyklister som vardera stannar i fem minuter på en tur har stått still totalt en halvtimme om alla ska vänta in varandra.

Om det ska gå att genomföra den här turen så måste alla köra i sitt eget tempo. Det kommer ändå att bli tillräckligt hårt för alla.
Det är för långt och tufft mot en vanlig Happytur.
Jag uppskattar den trevliga stämningen på Happyturerna, men det här blir annorlunda. Alla måste ha en god idé om vägsträckningen och vara beredda på att klara sig själva och jaga ikapp efter att punkan blivit lagad.
Vi får inrikta oss på att ses vid målet,.

Så mitt förslag blir alltså: Inga stopp. Klarar vi att hålla ihop gruppen är det bra, men går inte det så blir det en toppentur ändå.
Jag har cyklat många av er som har skrivit i den här tråden, och jag vet att ni har vilja nog att bära cykeln till målet om så krävs.
Blir ni lämnade ensamma i skogen så får ni inte panik, utan letar er i värsta fall fram till bebodda trakter, beställer en taxi och ringer kompisarna och meddelar att ni åker hem och tittar på Robinson ;-)

Sen har jag en idé till. Varför inte vända på sträckningen? Det vore inte så dumt att ha en bastu, jacuzzi och ishink med öl beställd nånstans i stan för lite eftersnack.

Markus F Skrev:
> Det här kommer att bli jobbigt. Det är långt, det
> är kallt, det blir förmodligen taskigt väder och
> vi kan räkna med att bli ganska mörbultade av
> stigar och evighetslånga skogsvägar. Förmodligen
> tappar man bort stigen och och får energitorsk
> någonstans i östra Uppland också.
> Till råga på allt är vi piskade att hinna fram
> innan mörkret.
>
> Jag har ett förslag som måhända kan låta lite
> hädiskt.:
> Vi struntar helt i Happytempot den här gången.
> Det som gör att Happyturerna tar så lång tid är
> alla stopp. Nån får punktering, någon annan tar av
> sig en jacka, det väntas in eftersläntrare, någon
> annan behöver justera bromsarna osv. Alla som är
> ute på en tur måste vid något tllfälle stanna och
> fixa något.
> Sex cyklister som vardera stannar i fem minuter på
> en tur har stått still totalt en halvtimme om alla
> ska vänta in varandra.
>
> Om det ska gå att genomföra den här turen så måste
> alla köra i sitt eget tempo. Det kommer ändå att
> bli tillräckligt hårt för alla.
> Det är för långt och tufft mot en vanlig
> Happytur.
> Jag uppskattar den trevliga stämningen på
> Happyturerna, men det här blir annorlunda. Alla
> måste ha en god idé om vägsträckningen och vara
> beredda på att klara sig själva och jaga ikapp
> efter att punkan blivit lagad.
> Vi får inrikta oss på att ses vid målet,.
>
> Så mitt förslag blir alltså: Inga stopp. Klarar vi
> att hålla ihop gruppen är det bra, men går inte
> det så blir det en toppentur ändå.
> Jag har cyklat många av er som har skrivit i den
> här tråden, och jag vet att ni har vilja nog att
> bära cykeln till målet om så krävs.
> Blir ni lämnade ensamma i skogen så får ni inte
> panik, utan letar er i värsta fall fram till
> bebodda trakter, beställer en taxi och ringer
> kompisarna och meddelar att ni åker hem och tittar
> på Robinson ;-)
>
> Sen har jag en idé till. Varför inte vända på
> sträckningen? Det vore inte så dumt att ha en
> bastu, jacuzzi och ishink med öl beställd nånstans
> i stan för lite eftersnack.
>
>
> Bici e Prosciutto!

Du kan inte föreslå sådant för mig! Jag är en sjuk tävlingsmänniska och jag kommer göra allt för att komma först!!!
*tuggar fragda och skelar med ögonen utan att fästa blicken*

mytomspunnen Skrev:
-
> Du kan inte föreslå sådant för mig! Jag är en sjuk
> tävlingsmänniska och jag kommer göra allt för att
> komma först!!!
Alla ska väl ha kul på sitt sätt? Alla är så snälla och hänsynsfulla på Happyturerna (med rätta),
men jag har en känsla av att det här mera blir en dödsmarsch. En regel måste ju få ha undantag, eller?

Gha! Nu blev jag sporrad Markus. Fy sjutton att inte cykeln blir färdig till vecka 43-4 (ramen kommer veckan/veckorna efter 44). Diggar idén riktigt ordentligt faktiskt. Var och en ansvarar för att de har tillräckligt med grejer med sig för att fixa bakväxeln, punkteringen eller vad det nu är som pajjar.

Det som skulle kunna vara lite otrevligt vore om någon hamnade ordentligt på efterkälken och cyklade för sig själv, och sedan vurpar och gör sig så illa att han inte kan ta sig hem själv. Men den situationen kan ju även uppstå när man cyklar själv så det borde egentligen inte vara några problem.

Mycket bra ide Markus.

Problemet med Happytempot (i det här fallet) är att all tid kommer gå åt fram till domarudden. Sedan få¨r vi som skall fortsätta jaga på som tusan för att hinna fram innan midnatt. Utmanande iofs men inte direkt kul.

Eller så kör vi två rides. En happyride som kör till domarudden och en happyride som håller annat tempo och siktar på att nå fram till grovsta.

Man kan ju också bestämma inann vart man pausar. På en sådanhär lång sträcka behöver man matpauser. Har man bestämmt innan vart och hur länge man pausar blir ju det som uppsamlingsheat för dom som ligger efter.

Jag har en stor bil. Den borde ta 5 cyklister inräknat mig. Skall bara muta Tess så går den dit vi vill.

Eller så delar vi upp oss. Nåra kanske vill cykla kortare, andra längre. De snababre kan cykla i en grupp, å de långsamma i en annan. Då sinkar ingen varann, alla får cykla efter sin förmåga, å alla är lika HAPPY! Ungefär kasnke vad Mattias L sa, men vad är kortast? Domarudden eller Grovsta?

Bra förslag från er allihopa - dock bör vi ha någon kontroll på att ingen hamnar ute i skogen, vilse utan lampa, mat, vatten och vänner, så två grupper kanske är en sjysst ide.

Domarudden är en bra bit innan Grovsta, om man cyklar från danderyd mot norrtälje. För min del är det nästan bättre att köra från Domarudden/Grovsta och mot stan då jag bor i Visinge (inte speciellt långt från Karby gård/Täby kyrkby)

ja, då kan de snabba starta i Grovsta 4 på morgonen, så hänger vi på dom från Domarudden! Då är de lagomt möra å kaxiga så de kan cykla med oss som är pigga å fräscha!

Tillbaka
Topp