[Happy witch Ride] - Långpass Roslagsleden 30 Okt.

Låter som en bra idé. Har hunnit rulla lite på min nya hoj till dess så att det inte är första turen. Tycker dock Domarudden verkar mer lagom sträcka. Är inte lika snabb som Mathias.

Om någon är så dum att dom ger sig ut i skogen utan karta, powerbars och belysning vid den här årstiden så ser jag inte det som någon större förlust ;-) Dessutom finns det mobiltelefoner.
Vatten lär det dock inte vara någon brist på. Det är Uppland vi pratar om, inte Libyen.

Jag vill inte neka någon från att ha en mysig tur med fika och klia varann på ryggen, men i Mathias ursprungliga förslag var det en näst intill ogenomförbar och hård tur under taskiga förutsättningar. Och det går inte att göra om vi ska stanna och gruppkramas hela tiden.

hassec Skrev:
>dock bör vi ha
> någon kontroll på att ingen hamnar ute i skogen,
> vilse utan lampa, mat, vatten och vänner,

Ni får väl leka lumpen och skaffa stridskamrat! Helt enkelt hjälpas åt med packning etc. Det gjorde jag och brorsan för några somrar sedan.

En fördel som ni redan snuddat vid är att det på många ställen går att vända för att bränna asfalt hem.

Väldigt avundsjuk, hoppas att det blir fler tillfällen!

Ramblers, let's get rambling!
dp

Markus F Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vill inte neka någon från att ha en mysig tur
> med fika och klia varann på ryggen, men i Mathias
> ursprungliga förslag var det en näst intill
> ogenomförbar och hård tur under taskiga
> förutsättningar. Och det går inte att göra om vi
> ska stanna och gruppkramas hela tiden.

Jo lite... snälla...?

Med ditt inlägg vill du alltså säga att vi nybörjare ska hålla oss undan, för vi kommer inte att palla. Hoppas du säger det för att du är mån om mig och oss. ;~)

Bruse, jag menar absolut inte så. Om det jag har skrivit tolkas så har jag uttryckt mig väldigt dåligt. Jag tror nog du pallar, men jag skulle inte rekommendera den här trippen som jungfrutur.
Nej, vad jag menade var väl att på den här turen så får man göra avkall en hel del på samvarobiten och koncentrera sig på prestationen i stället.
Jag tror nog att alla kommer fram till slut, men inte om hela gruppen ska stanna när någon behöver knyta skosnörena.
Längden på sträckan, årstiden och ljusförhållandena gör att det blir stor skillnad på den här turen och tidigare Happyrides.
Jag tycker det låter kanonbra, men jag vet att det kommer att göra mycket ondare än någon annan grupptur som har gjorts på Happy, och det kommer att sitta i flera dagar efteråt. Att inte påpeka det vore fel.

Men, det är väll en jätte bra idé att vi kör två grupper ?

Några kör hela sträckan, andra kör en kortare variant. De som kör snabbare/hela sträckan kan köra sitt race och den långsammare/kortare gruppen kan köra sitt, grupperna behöver ju inte vara beroende av varandra. Eventuellt syns vi längs vägen, eller så gör vi det inte.

Om vi vänder på sträckan, dvs kör tillbaka mot stan kan vi ju ändå samlas i "mål", om vi vill. Kanske i bastu, i baren eller över en bit mat för att pusta ut och lite eftersnack.

// Malin

Markus F: då förstår jag dig. Å det är bra att du klargör det hela, så vi vet vad som väntas oss. Jag brukar alltid ha med telefon, sl-lprt samt tillräckligt med pengar för taxi hem. Ett aber med Roslagsleden, är att där finns inga pendeltåg, "bara" Roslagsbanan, å vad jag ahr för mig får man ej ha med cyklar på den. Å Stockholm är väl det enda länet i landet där man inte får ha med cyklar på bussen, inte ens på landsortsbussarna (i tätbebyggt område förstår jag varför).

Malin: bra idé sopm andra kläckt! Det är väl lite mer psykologiskt smart att cykla mot stan, å närma sig målet, än cykle bortåt?!

Dessutom blir det betydligt enklare med samåkning om alla är samlade och skall åt samma håll (till starten). Om alla skall köra sitt eget race och någon skall plocka upp i andra änden blir det nog lite drygt, lång väntan innan alla kommit fram osv.

Ja, att vänta in alla för att någon sedan ska plocka upp oss i andra ändan blir drygt, det kommer nog inte att funka.

Man är trött, svettig och tom på energi, det blir kallt och ruggigt att stå och vänta.

//Malin

Kulle man inte kunna göra såhär:

Två grupper, en med "stridskamrater" som åker långa sträckan, och en normal happygrupp.

Om man låter en gruppen börja i bortre änden så kan vi fika tillsammans där vi möts. Fikaplatsen kommer då dessutom bli en bra uppsamlingsplats för vikingagruppen.

Frågan är bara om jag har så bra kondis som jag vill tro eller om jag egentligen är en mysfarbror som vill leka med bruses GPS. =)

/rikard

rikard, du får gärna pilla på min gps... eh...

Men ska vi i grupp två, börja vår tur med fika? Varför inte mitt i vår korta tur, vi sgäer en tid, så vikingarna får kämpa på för att hinna innan kaffet kallnar? hehehe

Bara som ett klargörande: Jag vill cykla långa sträckan, men jag är inte snabb. Om snittfarten blir så hög som 14 km/h kommer jag att bli mycket förvånad. Av den anledningen vill jag inte uppehålla den som vill ösa på, men jag är tveksam om det går att hålla hög fart på den här typen av stig och under så lång tid.

bruse Skrev:

> Men ska vi i grupp två, börja vår tur med fika?

Om vi börjar samtidigt och den andra gruppen är 12 mil bort kommer vi mötas efter fem-sex timmar.

/rikard

rikard Skrev:
> bruse Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Men ska vi i grupp två, börja vår tur med
> fika?
>
> Om vi börjar samtidigt och den andra gruppen är 12
> mil bort kommer vi mötas efter fem-sex timmar.

Ja du menar så! Självklart!

Å du är bara ute efter min gps... jag har en insida åxå...

Markus skrev: "Om snittfarten blir så hög som 14 km/h kommer jag att bli mycket förvånad."

Det är sant. Det kräver att vi klämmer i en del på grusvägarna så att vi kan "slappa" på stigarna.

Kul idé för övrigt att åka åt två håll. Det är ju helt klart görbart.

God morgon!

Att åka motsatta hållet från N-tälje till Stockholm är ju som sagt bra för att vi kan komma fram litet allteftersom vi trillar in och vi behöver inte massa bilar som väntar på eftersläntrare. Däremot tycker jag nog att vi bör cykla minst två och två så att vi inte tappar bort någon som skadar sig. I en riktig tävling så finns det funktionärer och kvastar och dylikt vilket vi inte har här.

Det där med mötas på mitten tror jag blir knepigt om de från Stockholm kommer fram långt före oss, men går det så går det. Det kan man ju lösa med mobiltelefon beroende på vilka som kommer fram först.

Det jag funderar över mest är hur och var vi bastar i så fall, för det lät som en mycket bra idé!
Vi har bastu och låsbart cykelrum i vår förening, men om jag ska cykla hela vägen så kommer jag oundvikligen fram långt senare än den gruppen som cyklar Danderyd->Domarudden (och kan inte låsa upp på distans :-) ). Om vi ska ta in på någon offenlig inrättning så har vi problemet med var vi stuvar undan cyklarna så att ingen stjäl dem från bilarna. Är det någon som löser den ekvationen?

Edit: Hade skrivit "än den gruppen som cyklar från Grovsta".

Senast redigerad av en moderator:
Buddy-system? Det låter bra. Faktiskt riktigt bra. Då går det att fördela packning lite också, typ en har pump och den andra har karta. Typ.
Vad gäller bastu så är det inte det viktigaste, men någon form av eftersnack skulle vara kul.
Mathias Skrev:
> Däremot tycker jag nog att vi bör
> cykla minst två och två så att vi inte tappar bort
> någon som skadar sig.

Som i skolan, två och två på led :)

Närå, men det är bra att tänka på säkerheten och parcykling löser det på ett utmärkt sätt.
Hur många blir vi som försöker på hela sträckan?
Markus
Mathias
Mattias
Malina (kan bara v44?)
Mytomspunnen (?)

Ujuj, ser ni tecknet... Alla har ett alias på happy som börjar med "m"...

"Det andra gänget":
Bruse
Hassec
David_v
Rickard
Fjärdebrunn

Har jag missat någon?

Bastu efteråt vore trevligt, men är det görbart? Har svårt att lösa Mathias ekvation faktiskt.

Näe, från två håll vare väl inte? De snababste börjar längst bort, å kommer ikapp oss slönickar på vägen.

Ringde Danderyds kommun med frågro ang bastu. Men 50% av informationsavdelning hade semester å den andre 50% va sjuk. Jag kan kolla på måndag igen om vad som finns.

30/10 passar mig.

Kvarnparksbadet ligger ju inte så långt därifrån. Sedan så finns det väl ett bad vid danderyds gymnasium? Tänkte bad = bastu :)

bruse Skrev:
> Näe, från två håll vare väl inte? De snabbaste
> börjar längst bort, å kommer ikapp oss slönickar
> på vägen.

Om de är dubbelt så snabba och kör dubbelt så långt kommer vi träffas i målet om vi kör åt samma håll. Om vi istället möter dem så kommer vi träffas i skogen. Eftersom vi kommer från varsit håll borde det inte vara nåt problem att hitta ett bra fikaställe. Nackdelen är att då kommer Happygruppen att sluta i domarudden och kommer då kanske att vilja ha hemtning hem till stan så då blir det två bilvändor iallafall.

Jag åker gärna i Mattias bil men ajg kan också tänka mig att cykla hela vägen t.o.r. sumpan

30/10 passar mig som handsken, alla andra dagar passar jättedåligt.

/rikard

30/10 låter bra, då kanske man hinner fixa en ordentlig luma oxå. Kommer sannolikt behöva transporthjälp. Lyckas jag i lampfrågan är jag inte helt främmande för den mer strapatsrika varianten. Återkommer i den frågan. Om bastu står på programmet behöver vi väl strukturerad logistik som ser till att ombytet oxå landar vid den eventuella anläggningen?
Oscar

lördag 30 oktober ok för. har idag best pannlampan!

Men jag hävdar fortfarande att det låter bakvänt att starta från varsitt håll. Grupp A börjar på platsen A med riktning mot D, och grupp B vid B med riktning också mot D. Nånstans runt C kommer A ikapp B å vi har alla målet D, där bilarna E möter upp efter badet F och bastun G. Sen åker alla hemåt med bilarna E mot H, J, K, L osv.

Ööh, just det! Alltså Grupp M (alla var namn börjar på M, som tänkte cykla långa sträckan) kör från Grovsta till Danderyd och Grupp G (som i Gott och Blandat) kör från Domarudden till Danderyd. Jag tror att blandgruppen kommer komma fram ganska mycket tidigare än långdistansgruppen ändå trots allt. Vi kommer inte cykla dubbelt så fort eftersom vi kommer vara mycket tröttare och sen är det inte omöjligt att den långa sträckan är svårare.

Jag kan också den 30e, men frågan är om vi ska ha ett reservdatum utifall det ösregnar den dagen. Det vore ju synd att låta all planering gå till spillo annars!

Jag uppdaterar första inlägget i tråden med vilka som är med, datum, tid och allt sådant utifall den här tråden blir lång. Det verkar finnas goda förutsättningar för det! =)

Följer den här tråden med stort intresse. Spännande vändningar och spår val hela tiden.
Jag cyklar gärna men då med grupp 2, alltså den kortare varianten, det är tillräkligt för mig och min tung gung.
Som Markus F säger vore det trevligt med gemensam sammanfattning av de olika turerna.

Jag tycker det vore kalasbra med att cykla från norrtälje och till danderyd (den "snabba" gruppen).
Dock vet jag inte hur det kan lösas med skjuts till norrtälje...har ingen bil själv.

Fördelen med detta är att man kan om det tar emot något fruktansvärt eller man på något annat sätt tvingas bryta kan man ta sig ut till närmsta asfaltsträcka och cykla asfalt tillbaks till stan.

Sedan blir det lättare med gemensam samlingspunkt efteråt för pizza och eventuellt bastu.

Jag bor i kungshamra som är studentbostadsområdet i bergshamra ganska nära danderyd (fast närmare stan). Här finns en bastu som är gratis att boka men dessvärre tror jag att de stänger av strömmen nio på kvällen. Cykeltvätt går också att ordna då det finns en slang på baksidan av mitt hus. Dessvärre vill jag nog inte ta in fler än tio cyklar i min lägenhet (medan vi bastar, dricker öl och äter pizza) heller fast det går kanske att övertala mig. Dock måste sambon övertalas först men hon brukar inte vara så svår:)

Det finns en stor hake med detta upplägg. Jag måste komma först (med de första) hem till mig för att allt skall ordnas! Om jag får problem längs vägen faller hela konceptet.

Senast redigerad av en moderator:
Precis. Det är ingen i Blandgruppen som har samma faciliteter till sitt förfogande som vi kan få komma och trivselgästa? Annars är alla välkomna till vår bastu på Södermalm där jag bor - under samma förutsättning som Mytomspunnen, att vi hinner fram samtidigt som Namn-som-inte-börjar-på-M-gruppen.
Jag ska kolla med skjuts ut. Förhoppningsvis kan jag ordna två bilar, en kombi och en vanlig och om jag kan låna takställning någonstans. Nu är vi 5st men det kommer säkert bli fler och då får vi inte plats i MattiasL's buss (om hans nobla följeslagare vill skjutsa ut oss då vill säga).

Öl? Pizza? Jag vill ha mat när jag cyklat, inte sopor ;~)

Kanske vi behöver göra en billista?
Bruse - har ingen bill önskar skjuts

bruse Skrev:
> Öl? Pizza? Jag vill ha mat när jag cyklat, inte
> sopor ;~)

När jag har cyklat vill jag ha mat men när jag tagit ut mig till döds vill jag ha öl och pizza!:)

bruse Skrev:
> Öl? Pizza? Jag vill ha mat när jag cyklat, inte
> sopor ;~)

Hädare!

Efter happytur ska det ätas pizza! Det är en oskriven regel! Eh, VAR en oskriven regel.

F.ö. tycker jag projektet låter kul! Full fräs, vi ses vid ölen!

Kanske inte så Happy, men likväl kul!

En tanke: Om M-gruppen sticker en timma tidigare än tänkt och Bland-gruppen en timma senare så har vi två timmar extra att komma ikapp Blandgruppen. Så t.ex.

Cykling från Grovsta: 08:00 , ETA + 10h = 18:00 (snitthast: 12,4km/h inkl pauser, räknat på 12,4mil)
Cykling från Domarudden: 10:00, ETA + 8h = 18:00 (snitthast: 10km/h inkl. pauser, räknat på 8 mil)

...och i så fall kan vi sedan rulla i sakta mak hem till mig på Södermalm där jag mutat någon att värma bastun och kyla ölen! Inom 50 meter från lägenheten har vi cykelrum, bastu med dusch, Wok, Sushi, Grill & Pizzeria.

Det är 12,84km från Danderyds kyrka där Roslagsleden börjar/slutar till bastun på Söder enligt Map24 (via småvägar och inte motorväg.)
Det borde ta 45 minuter om man cyklar i 17km/h vilket är ganska lagom långsamt på asfalt när man är trött.

Låter kul detta, siktar på M+oxr gruppen, skall bara lösa belysningsfrågan.
Annars får det bli den korta turen med avvikelse till väg när mörkret faller på.

Bra Mathias. Så får det bli. Men jag upprepar, jag förväntar mig ingen nåd bara för att vi är kompisar.
Ska bli kul att se oxr och mytomspunnen slåss om förstaplatsen. Själv kommer jag nog fram lite senare... Ganska mycket senare.

Mattias L Skrev:
> Har jag missat någon?

Ja! Mig har du missat!
Jag cyklar helst långa varianten, enda haken för min del är ljuset eftersom jag inte har pannlampa. Den haken är iofs lika stor med båda varianterna enligt Mathias senaste förslag där båda grupper har samma ankomsttid.

Har säkert någon förälder som kan köra lite bil.

Markus F Skrev:
> Bra Mathias. Så får det bli. Men jag upprepar, jag
> förväntar mig ingen nåd bara för att vi är
> kompisar.
> Ska bli kul att se oxr och mytomspunnen slåss om
> förstaplatsen. Själv kommer jag nog fram lite
> senare... Ganska mycket senare.
>
> Bici e Prosciutto!

Det är lugnt jag hänger av honom vid Domarudden och kör som en galning solo de sista 8 milen...
Skämt och sido så är oxr bra mycker bättre på så långa distanser särskilt om det är bökigt. Jag är snabb men den karln är banne mig sjukt seg vilket jag inte är.

Mathias Skrev:
> En tanke: Om M-gruppen sticker en timma tidigare
> än tänkt och Bland-gruppen en timma senare så har
> vi två timmar extra att komma ikapp Blandgruppen.
> Så t.ex.
>
> Cykling från Grovsta: 08:00 , ETA + 10h = 18:00
> (snitthast: 12,4km/h inkl pauser, räknat på
> 12,4mil)
> Cykling från Domarudden: 10:00, ETA + 8h = 18:00
> (snitthast: 10km/h inkl. pauser, räknat på 8 mil)
>
> ...och i så fall kan vi sedan rulla i sakta mak
> hem till mig på Södermalm där jag mutat någon att
> värma bastun och kyla ölen! Inom 50 meter från
> lägenheten har vi cykelrum, bastu med dusch, Wok,
> Sushi, Grill & Pizzeria.
>
> --------------------------------------------------
> ----------------------
Enligt hemsidan http://www.osteraker.se/roslagsleden/roslagsleden.html så är det väl 59 km från Dommarudden till Danderyd och inte 80km?

Tillbaka
Topp