[Happy witch Ride] - Långpass Roslagsleden 30 Okt.

Malina Skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu har jag laddat fullt med pasta!
>
> Håller också på att packa, det gäller att hålla
> tungan i rätt munn så att man inte glömmer något.
> Jag har visst också dåligt med extra slangar, jag
> har en extra att ta med men har någon lite fler så
> vore det ju himla bra ..
>
> bruse Skrev: Hur många mackor, snickers, osv
> behövs?
>
> Man brukar väll säga att man bör fylla på med
> någon form av energi minst en gång i timmen, så
> lite beroende på hur länge du planerar vara ute så
> ... givetvis beror det även på intensitet.
>
> Jag kommer nog köra med mackor, bullar, bananer
> som "mat" och energibars, energidryck och gels som
> påfyllning där i mellan. Hade en tanke att jag
> skulle steka pannkakor, smakar mums i skogen, men
> jag tror inte jag orkar ..

Pannkakor, det vore nåt det!
Så min lilla matlista voan är ok? Bananer glömde jag.

bruse Skrev: Pannkakor, det vore nåt det!

Mmmm .. jätte gott. Man kan lätt tröttna på bara mackor. Lovar att fixa och ta med till en annan gång! :-)

Matlistan är helt ok tror jag!

rikard Skrev:
> en kyckling och en engångsgrill borde gå ner i
> ryggan
>
>
> /r

Barskåpet åxå?

bruse Skrev:
> Barskåpet åxå?

Mitt barskåp får jag plats med i myntfacket. =)
Men jag har för mig att det finns vindskydd med eldstad och torr ved utplacerade längs leden så jag behöver nog inte ta med nån grill.

/rikard

Pannlampan hörrni? Jag håller på å laddar batterier för kamera å gps:n å den senare laddad med aktuella akrtor å rutterna. men pannlampan, behöver jag den för G&B?

rikard Skrev:
> jag lämnar nog min hemma. tror jag.
>
> /rikard

Arhg... beslutsångest... ;~)

Jag rycker inte med mig nån lampa - även om det har det tagit lång tid så är vi i G&B gruppen i någorlunda bebodda traker när det börjar bli kväll. Jag tar med mig min manuella karta, så vi har en backup om bruses gps landar illa i nån pöl eller nåt. Lite mackor, nån snickers och ett par saltslangar blir lagom att ha med sig tror jag - det handlar ju faktiskt inte om 24 timmars...

Ses i dommarudden!

Jag har med mig laglappar också. Nu skall jag mecka lembas bröd. Tyvärr så hade dom ingen fikon marmelad så det får bli något annat "guck" på mackorna...

Ja, man kanske ska packa och göra i ordning maten i kväll så man slipper yrvaken irra runt i lyan med cykelebyxorna halvt på sne medan man brer mackor och letar slangar.

Några mackor, några bananer, lite russin, tetrablueberrysoup, flaska sportdryck och vatten räcker för mig. Vägrar sportbars och gel!

Två sista grejor:
1) Marcus, du gav mig aldrig en extra slang när du var här va' ?
2) Alla som kan i M-Gruppen , ta med ett lås (förutom ombyte om ni vill basta) så kan vi låsa ihop hojarna i cykelrummet medan vi bastar. Brorsan tar med låset i bilen från Grovsta så att ni slipper cykla runt med det.

Om det inte blir litet för jobbigt att cykla med dem i ryggan? Den som kör Fjärdebruns bil kanske kan komma förbi här på Vickergatan med lås och ombyte?

ja, cykla med ombyte och lås i ryggan känns som onödigt.

Bruse och Fjärdebrunn, hur hade ni tänkt? Jag har tyvärr inte tänkt!

SuperApe Skrev:
> ja, cykla med ombyte och lås i ryggan känns som
> onödigt.
>
> Bruse och Fjärdebrunn, hur hade ni tänkt? Jag har
> tyvärr inte tänkt!

Har packat en rygga (#2) med ombyte, handduk, tvål, vanliga skor mm. Kan väl klämma ned ett lås åxå. Denna rygga tänkte jag lämna i bilen, så den finns där när vi blir hämtade i Danderyd. Fjärdebrunn + fru måste hem, så antingen skjutsar de oss till Söder å bastun, eller mig till Kärrtorp om jag e för trött... Men då får jag inte klia "nån" bakom örat...

Senast redigerad av en moderator:
Jag cyklar från Åkerberga. Kommer att vara där före nio enligt
tidtabellen. Ifall du har vägarna förbi Å titta efter killen
med soppåsarna under armen:-D

Picknick, var ordet!

Ifall vi inte har för bråttom kommer M-gruppen kanske ikapp oss =-|
så får vi höra allt om deras bragder i bastun:-)

Då var man packad och klar(?).
Cykeln i delar i sopsäckar.
Mat: Mackor med leverpastej och saltgurka, Bananer och kexchoklad.
Vattenpåse 2L + 1,5L i flaska + 0,75L att toppa tanken med på vägen ut.
Kläder: Cykelbrallor och tröja, träningsoverall, strumpor och handskar.
Ombyte: underställströja, overalljacka, strumpor
Verktyg: Insexnycklar, kjedjebrytare, Swisstool, pump, gaffelpump
2 slangar, lagningslappar, buntband, Förstaförband
Belysning: Fram och baklyse, pannlampa, ficklampa
Hjälm.
Humör: Gott!
Dags att kvarta!

Jag sitter och kollar Gröna kartan nu. Mina damer och herrar, det är hur långt som helst. Morgondagen blir inte lätt.

Er första prövning kommer vara när Mathias ska förstå hur han monterar takräcke + cykelhållare :-)

Snart packad och klar - verkar bli halvbra väder - det regnar iallfall inte i täby (inga garantier dock ... ). Ses vid domarudden!

Då väntar vi spännt på rapporten om Happy-historiens längsta och tuffaste långtur? Ett par timmar till tar det nog innan de tappra är hemma vid brasan... :-)

/Leo

Jag är numera nyduschad och varm och torr och glad* och ont lite härochvar.

Det blev 120km på 11h och 30 minuter för min del. Men jag hade lite egna äventyr före och efter att jag körde GoB-turen.

Innan jag joinar de andra vid bastun kan jag iallafall påpeka att endel personer här på forumet nog kommer vara ödmjukare än andra. Vilka kommer nog att märkas.

/rikard

*glad var jag hela tiden, jag var nog gladast av alla faktiskt. Trots att min VDO MC1.0+ ligger nånstans långt ute i skogen. Rätt åt den =)

Softargruppen borde väl iaf. sitta och ljuga i bastun vid det här laget. Men de andra kanske har en bit kvar? En eller annan ligger säkert med bruten arm eller ben längs vägen och med tvärtomt pannlampsbatteri. Förmodligen i desperata försök att signalera hem till frugan eller någon vän med nödanrop över GSM-nätet om att bli hämtad utan vidare framgång.

Tur att man är rejält förkyld och utan cykel så att man inte drogs med i galenskapen. ;)

Hade faktiskt varit kul att vara med, synd att det var så långt härifrån... :-)

Om några faktiskt lyckas köra hela planerade långa sträckningen så blir jag imponerad! Det är långt, även på sommaren och under perfekta förutsättningar.

/Leo

Vad säger man? Skittur? Toppentur?
Nja, låt mig bara säga att det var bra. Men det var överjävligt lerigt, och min bakväxel dog omgående.
Jag ser fram emot fortsättningen.
I vår. Med bättre väder.
All heder åt oxr som genomförde hela turen .

De "tuffa" M-gruppen gav upp redan efter 4 mil, vid Domarudden. Vi i "klena" G&B-gruppen fortsatte efter 4 mil, asfalt till Danderyds kyrka. Pga mörkret. Total 59 km!

Så när delar av G&B-gruppen komm till söder, hade redan de "tuffa" M-guruppen bastat klart!

Så kan det gå! Störst faller först? Eller va heter de?
Tack alla, de va skitkul, särksilt all hästdynga som spruta upp. Nu ska jga tanka gps, snart kommer kartor. Vad trodde ni?

Vad är detta? Blev det bara 4 mil av 10.5 mil? Då måste det verkligen varit tufft... Nåja, det är bara att bryta ihop och komma igen. ;-)

Körde oxr 10.5mil?

/Leo

Leo Skrev:
> Vad är detta? Blev det bara 4 mil av 10.5 mil? Då
> måste det verkligen varit tufft... Nåja, det är
> bara att bryta ihop och komma igen. ;-)
>
> Körde oxr 10.5mil?

Ja tyvärr ;~) Å sen vidare till Söder å pizzan!

Ja, oxr genomförde rubbet. Heder åt den mannen.
Vi som startade tidigt blev knäckta av lera och taskig väg. Jag hade ingen aning om att leden skulle vara så dålig innan vi nådde Domarudden. (efter Domarudden är det ju trevlig singletrack och grusväg till Stockholm, till och med en hel del slickrock. Jag trodde att det skulle vara så från start)

WARNING!!
The following statement consists of large bit of irony.
Parts where mytomspunnen states that he is better than other people should not be taken seriously!!!
Other parts of the text can also contain mockery that should NOT be taken seriously.
Persons that can not differ between whats real and whats irony should not reed the following statement.
END OF WARNING

bruse Skrev:
> De "tuffa" M-gruppen gav upp redan efter 4 mil,
> vid Domarudden. Vi i "klena" G&B-gruppen
> fortsatte efter 4 mil, asfalt till Danderyds
> kyrka. Pga mörkret. Total 59 km!

NEJ NEJ NEJ NEJ!!!
Inte alla i vilket fall!!!
Jag och oxr var de enda som fullföljde!!!
Vad säger man, en liten nätt och fin söndagstur(ja ja det är lördag men ändå) så här sista helgen i oktober.
Vi startade kvart i nio från grovsta och var framme 19.20 i Danderyd.
De första fyra milen (till dommarudden) var riktigt riktig jävliga.

Sedan var de autostrada mellan Dommarudden till en bit efter Täby kyrkby.
Vi kom ifatt en bit utav (?) G&B gruppen strax innan Täby kyrkby. Dock avbröt G&B gruppen (hela ?) turen där medan jag och oxr fortsatte i ensamt mak.
De sista två milen, dvs där vi cyklade med pannlampa, var det ganska överjävligt igen..
Bla började det snöa för oss i mörkret och det var ganska svårt att hitta. Många avstickare åt fel håll för att sedan vända tillbaks och försöka leta rätt väg.
Jag har ett tiotal små sprängfyllda blåsor på rumpan och är allmänt sliten. Bla somnade jag när jag hade ätit halva min pizza och vaknade två en och en halv timma senare av att telefonen ringde. Så först nu är jag nydushad och skall gå och lägga mig.

Vill bara avsluta med att säga att jag är förvånad vilka KYCKLINGAR ni andra är som inte fullföljde. De enda med lite råg i ryggen visade sig vara jag och oxr.

>
> Så när delar av G&B-gruppen komm till söder,
> hade redan de "tuffa" M-guruppen bastat klart!
>

Delar av den!!!

> Så kan det gå! Störst faller först? Eller va heter
> de?

Ni vågade ju inte ens spänna bågen. Jag kan för övrigt förtälja att de första fyra milen till Dommarudden var betydligt jobbigare (Mer lera, större stenar, större och halare rötter, betydligt mindre grusväg osv) än vad de sista sex milen var tillsammans.

De första fyra milen tog lika lång tid för oss som de sista 6.5. Detta trots att vi var betydligt mer slut de sista 6.5 milen för att inte tala om att de faktiskt var mörkt de sista 2 milen vilket också drar ned hastigheten....

> Tack alla, de va skitkul, särksilt all hästdynga
> som spruta upp. Nu ska jga tanka gps, snart kommer
> kartor. Vad trodde ni?
>

Jag vill också tacka alla för en minnesvärd tur. Särskilt vill jag tacka oxr som var min trogne "stridkamrat" under hela turen. Vi hjälpte varandra sådär lagom hela vägen. Han drog när jag var i en svacka (ganska ofta)
och jag drog när han var i en svacka (inte lika ofta).

Puss och Godnatt//

Erik

Senast redigerad av en moderator:
Tack till alla som var med!!!
Det var min första happytur och jag hade skitkul i dubbel bemärkelse. Har nu intagit en trerätters m pava vin (svampsoppa, biff, anklever mm) och hela surven på Aqua här i Saltis. Nästan lika juste som bastu... men godare.

Ledsen om jag jagade på lite ibland. Är ovan vid så många stopp men förstår att grundlig fika ingår i Happy-ride-konceptet. Gel smakar faktiskt bäst på rull:-)

Om någon vill köra turen igen - any time! Kanonkul stigar och bitvis fantastisk natur, tex vid Angarn. Till våren (med längre dagar) kör jag gärna långvarianten. Sörmlandsleden nu i hösrusket...

Hoppas det gick bra med ditt asfaltstramp hem Jerry? Sabla osis med punkor och hål i dojjan. På't igen bara!

Ska nog tryna snart
Oscar

"Ju fler kockar desto sämre soppa"? Det är nog lättare att köra så långt om man är max 2-3st, samt envisa. :-)

Får se om jag hittar på något liknande häromkring(Göteborg)...

/Leo

mytomspunne skrev:
------------------------------------
"Vill bara avsluta med att säga att jag är förvånad vilka KYCKLINGAR ni andra är som inte fullföljde. De enda med lite råg i ryggen visade sig vara jag och oxr.

Såja, inte för stora ord nu. Oskar fullföljde hela, inte du. Och han somnade inte i pizzan, de är vi flera som kan intyga.
Men även du kämpade väl. Och tack för att du klargjorde skillnaden mellan dom första fyra milen och promenadturen efteråt, jag tror att det inte är så självklart för alla.
( och för övrigt, jag visste hela tiden att du och oxr skulle vara först i hamn)

Tillbaka
Topp