Kinnekulle Happy Early Autumn Ride 2008 13-14/9 (Bilder....)

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum

JPL

Aktiv medlem
Efter eget sug att cykla med andra happyiter på kinnekulle, samt på allmän begäran från en del håll, annonserar jag härmed för en hösttur på Kinnekulle. (Även om jag själv inte är mer än 90% säker på min möjlighet att deltaga lägger jag upp en tråd, då campingen går mot stängning ganska snart)

Bild från höstturen 2007, fotograf 42Hz
kk45.jpg ht=552

Hoppas att jag inte blir stämd av The Tnt för min plankning av hans textmassa från den officiella trådan avseende nationaldagsturen.... (Finns inga pengar att hämta vid skadestånd ändå, allt har gått till cykel-budgeten detta året...;)

Tråd med bilder från happy-turen i Juni i år. http://happymtb.org/forum/read.php/1/710246/page=1
Tråd med bilder från förra årets höst-tur. http://happymtb.org/forum/read.php/1/656017/page=1
Tråd med bilder från sensommarturen i Augusti i år. http://happymtb.org/forum/read.php/1/935115

När?
--------------------------------------------------------------------------------
13:e September. Det är en snart, nästan, förhoppningsvis en årlig tradition att ta helgen innan campingen stänger.

Start lördagen den 13:e september 11.00
Den/de som är sugna på övriga dagar stoppas inte av någon, men det ser ut som om det blir just lördagen som gäller!

Var?
--------------------------------------------------------------------------------
Sverige > Västergötland > Götene kommun > Hällekis > Kinnekulle Camping > Stora grusparkeringen strax utanför campingen.

Stockholm -> Hällekis = 343 km
Göteborg -> Hällekis = 156 km
Skövde -> Hällekis = 45 km :)

Resealternativ tåg:
I Hällekis (5km asfalterad väg alt 3km cykelstig till campingen alt 150 m från Falkängens boende) finns tågstation för kinnekullebanan. (Bla direktförbindelse Göteborg, och från stockholm byte Hallsberg)
Hela kinnekullebanan är markerad på SJ:s cykelkarta, dvs möjlighet att transportera med cykeln.

SJ Cykelkarta
http://www.banverket.se//pages/11780/cykelkarta_2008.pdf

SJ allmän info om cykel på tåg
http://www.banverket.se/sv/Amnen/Ja...gen/Cykelhantering-vid-jarnvagsstationer.aspx

Vad?
Kinnekulle är en mycket naturskön kulle mitt i ett platt landskap med fantastisk geologi och fauna. Runt hela kullen går en vandringsled som vi ämnar cykla runt. Det tar ungefär sex-sju timmar i happytempo med stor grupp. Det går att fylla på vatten utmed leden på flera ställen. Se mer under Turtips.

I Hällekis finns även en liten Konsum för det nödvändigaste, men grillkött är en bristvara och ICA i Götene är bästa alternativet.

Det finns en mindre Pizzeria i Hällekis, samt även en småtrevlig restaurang "Carinas kök" mitt emot Konsum, som dessutom har fullständiga rättigheter. Den som vill uppleva en mysig miljö med fantastisk mat och har tid över rekomenderas Forshems Gästgiveri. (Forshem ligger några kilometer innan Hällekis från Götene hållet)

Beroende på hur många vi blir och vilken typ av deltagare, bestämmer vi senare om ev gruppering och delning av gruppen. Oavsett kommer åtminstone undertecknad cykla motsolsvarv i "lagom-tempo".

Logi
Rekommenderat boende är Kinnekulle Camping. Där kommer vi att grilla på kvällarna och all cykling utgår härifrån. På Campingen finns duschar (kräver "duschkort"), grillar, stugor, tältplatser, husvagnsplatser, viss försäljning (glass, färskt bröd, kaffe m.m.). I Hällekis finns även ett helt OK vandrarhem, Falkängen (sidan funkar inte i Firefox).

Notera även att man måste vara medlem i SCR för att få tälta eller smälla upp en husvagn på KK-Camping. Hyra stuga går dock bra utan.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ev alternativ för endagscyklister lördagen (får svar från föreningen torsdag 11/9-fredag 12/9):
Tillgång till lån lokaler av Hällekis IF.
Faciliteterna är då:
- Omklädningsrum
- Dusch med bastu
- Pausrum med tillhörande kök
- Altan med grillmöjligheter
- Spolslang för avblaskning av cykel osv.

http://hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?Vkiid=NliF1OborCU/DIu2snnCmQ==&vad=hellehof

En snygg gest kan då vara att slänga en tia eller tjuga per skalle till föreningen som tack för lånet!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Krav!
När det regnar på Kinnekulle förvandlas den fina jorden till vattnig lera och tränger in i alla lager på din cykel. Skärmar rekommenderas vid sådant väder.

Medtag även åtminstone reservslang samt mobiltelefon. Verktyg och pump kommer att finnas att låna av de flesta deltagarna, ta dock med om du har.

Deltagare (Happy-nickname):

JPL (13/9, egen bil till/från Skövde)
Icke happyit ännu, Jocke R. (13/9, Åker med JPL)
prel, Icke happyit ännu, Mattias J. (13/9, Åker med JPL)
Curt (13/9, egen bil till/från Kristinehamn)
Curts son (13/9, Åker med Curt)
Prel Trailmaster (??/? åker ?? till?/från?)
Floodland (13/9 åker egen bil till/från Borås, ev plats över i bilen)
Nina (13/9 åker med floodland)

Edit: Lagt till info om tågförbindelse med cykel. (Justerar löpande deltagarförteckning.)
Edit: Bantat ner textmassan från ej relevant info, samt lagt till ev alternativ dusch/ombytes-möjlighet.

Senast redigerad av en moderator:
Eftersom jag tidigare puffat för Kinnekulle på hösten och förra året tog något slags ansvar för en Early Autumn Ride så måste jag ju vara på, eller hur. Sannolikt blir vi två då jag har börjat förleda in yngste sonen i mtb-träsket...
Vi kommer i så fall över dagen på lördag.

Lite tveksam till ärtsoppan, ganska väderberoende (och väderskapande ;-)) och kan vara lite meckigt att få till samt att en lång matpaus kan bli lite bökigt vad gäller avkylning. Rejäl fika medtagen i säcken tror jag är ett bättre alternativ, men jag är ju inte absolut motståndare så jag kommer inte att tjura i ett hörn av kullen om det blir ärtsoppepaus....

Curt

Oscar skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag och Per är nog med!

Har Per något happynick?

JPL skrev:
> Oscar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag och Per är nog med!
>
> Har Per något happynick?

Percylurse

Nej nej nej!!! Inte detta datum, då är det ju avslutningshälg med tillhörande tävling i Sunne.
Går inte helgen efter för sig? :P

JoMenSåAtt skrev:
> Nej nej nej!!! Inte detta datum, då är det ju
> avslutningshälg med tillhörande tävling i
> Sunne.
> Går inte helgen efter för sig? :P

För min del skulle helgen efter också vara ok, dock är det ju lite galet att ändra datum nu. Dessutom tror jag att campingen är stängd då så då är boende där inget alternativ.
Om jag köper något dyrt till familjen kanske jag får lov att cykla kinnekulle helgen efter också......

Alt kör du någon av dagarna på kinnekulle och resterande del av helgen sunne, vilken helg du skulle få!

Så här långt är intresset lite svalt.....var är ni alla kinnekulle-sugna? Skrämde jag alla med ärtsoppe-hotet!?

/JPL

42Hz skrev:
> Det är ju retaard i götet då! Helgen efter blir
> det Krakow...

Ajdå....illa, jag får en flashback av något av mina allra första inlägg på happy som var en fråga om det fanns en kalender där alla happy-turer eller andra event som dammsuger upp happyiter.....liiiite så att man önskar sej en sådan nu igen.

För en mindre vetande, vad är retaard för koncept?

/JPL

Känner jag mig pigg kommer jag upp på söndagen. Ska tävla på lördagen (Hallbyrundan).

Men, har vi drabbats av stora infarkten, eller vad har hänt? Nästan inga intresserade...

Kullen i början på hösten är verkligen kanonfin och kan bjuda på alla typer av underlag.
Allabilder019.jpg ht=544

Och så får man ju inte missa fikat på topprestaurangen. Då kan man bli så här glad.....
DSCN4380.JPG ht=725

Kom igen nu! Ni missar nåt!!

Curt

Ja, och när det nu står klart att det bara är att hoppa på tåget med cykel hela vägen till Hällekis från både sthlm o gbg mfl orter (se annan tråd om SJ:s cykelkarta).... alla ska väl inte köra det däringa reetard eller?

Nåja, det blir väl du och jag Curt! :)

/JPL

Jag har för avsikt att komma upp från Gbg.
Om det blir en dag eller två vet jag ej ännu, eventuellt blir det också fler från Gbg

//Gerry

Jag kommer ner på lördagen. Kommer inte att övernatta.
Däremot kommer jag att få sällskap av sextonåriga yngste sonen. Ska bli väldigt kul att få visa honom Kullen i trevligt sällskap. Han har börjat cykla med mig i sommar och har väl inte jätterutinen än men kompenserar med entusiasm och unga ben.

Vi siktar på en kanondag!

Curt

Bland de tappra som aviserat närvaro verkar det bli tungdpunkt för lördagen för en någorlunda grupp-cykling, så fredag och söndag blir nog tunt.

(Info: Har fö lagt till info om tågförbindelse i första inlägget i tråden.)

/JPL

Jag måste göra en Happy tyvärr.

En gammal polare går och gifter sig den helgen.

Kul att du är tillbaka på stigarna Curt.

Den här gången skall jag banne mig med. Skall verkligen försöka iallfall. Jag har sett att det börjar komma ett tunt lager damm på mtb'n, det går ej för sig.

/Erik

Lite extra info för min del.

Siktar på lördag den 13:e.
Åker från Borås, har eventuellt en plats över till kullen. Osäker på när/om jag åker hem dock då jag antagligen åker och hälsar på far min när jag är i närheten (Lidköpng). Men till kullen från Borås så finns det nog en plats om nån vill med. Och kanske hem igen :) Så om nån vill med så hojta till!

/Erik

Schwabump!

Nu drar jag till Köpenhamn och undersöker dryckeskulturen några dagar, hoppas att jag ser flera intressenter för kinnekulle i tråden när jag happy-surfar på söndag kväll....

Jag kommer på söndagen är tanken. Så blir vi en till, kan ju vara roligt då det var ett tag sen jag var på kullen sist.

Jaha här är man borta några dagar, och det har verkligen rasat in intressenter i tråden......:)

/JPL

Nu ska vi inte deppa ihop totalt, JPL.

Konkurrensen är stor och cykelsuget mindre än i juni, av någon konstig anledning...
Såg nyss väderprognos som lovade allt stabilare högtryck från onsdag och framåt. Då borde KK-leran torka upp markant och vi kan sannolikt undvika de värsta översvämningarna. Juni 2005 i repris vore lite föööör mycket.....

0506041614IMG_3545.jpg ht=483

Har för övrigt kört lite "pre-KK test run" med yngste sonen, cirka 35 km. Dyngsurt i skogarna och snorhalt på stenarna men humöret i topp och siktet helt klart inställd på att Kullen ska bli roligt värre.

Vi ses på parkeringen!

Curt

Jaha, hur är det med er alla preliminära cyklister?

På lördag blir vi i alla fall ett antal som trampar runt i höstlöven på kinnekulle.
Det har regnat ihärdigt den senaste veckan, men smhi har lovet gott väder from idag och över helgen, så det kan bli en fin-fin runda!

Har lagt till lite info längre upp om möjlighet till dusch/ombyte i lokaler i Hällekis, vilket kan vara ett trevligt alternativ till campingen om man åker över dagen.
Beroende på om intresse finns för detta, hojta till, jag får svar på tillgängligheten för lokalerna inom någon dag... (Ligger mysigt inbäddat intill en smått kuperad motionsslinga, och sedan någon km till anslutning på leden).

Om jag får ok på lokalen, samt övervägande intresse för detta, återkommer jag med tider och beslut i frågan. (Prel samling 10:20 campingen för vidareforsling med bil till lokalerna alt samling parkeringen vid idrottsplatsen 11:00)

/JPL

Okej kära vänner!

Ett par dagar kvar till minigruppcyklingen på Kinnekulle.
Mitt tempo kommer bli lågt då jag dras med feber och influensa, men har för avsikt att bita ihop och ta mej runt kullen.....

Har fått ok till ett omklädningsrum på idrottsplatsen i Hällekis, där vi kan låsa in saker över dagen samt sedan duscha och ev ta en bastu samt spola cykel för den som vill.

Behöver nu veta om intresse för detta finns, så att jag vet om jag ska hämta nyckel på lördag morgon.

/JPL

Lugnt tempo låter finfint. Jag har dedikerat hela dagen åt kullen så jag har inte bråttom.

Är det fortfarande 10:20 vid campingen som gäller?

/Erik

Ja, då ska jag göra min första happytur då! Åker med Floodland upp..... och håller med om att lugnt tempo är super.

Då syns vi på lördag!

/Nina

Avvaktar tills imorgon eftermiddag/kväll innan något är spikat, eftersom tex curt är på kurs/konferens och ej kan läsa happy förrän imrogon em/kväll....

Tills annat aviseras gäller ursprungstiden 11:00 från Campingen, men som sagt kolla av läget imorgon.

/JPL

Hm, hade glömt detta.
men väntar på delar till min Fox framdämpare... :-(
kanske får delar i morgon.

Nina: Kul, då blir vi några lyckliga själar som tar oss an höst-kullen.

Anderski: Jag kan ta med min HT till dej, men jag misstänker att du inte är lika kortvuxen som undertecknad. (Scott scale 40, small, är du längre än dryga 170 cm är den nog för liten)

/JPL

JPL skrev:
> Avvaktar tills imorgon eftermiddag/kväll innan
> något är spikat, eftersom tex curt är på
> kurs/konferens och ej kan läsa happy förrän
> imrogon em/kväll....
>
> Tills annat aviseras gäller ursprungstiden 11:00
> från Campingen, men som sagt kolla av läget
> imorgon.
>
> /JPL

tänk på att Happy kommer ligga nere ikväll, och serverflytt kan ta längre tid än planerat... så det är inte säkert att Happy funkar som informationskanal ikväll & imorgon bitti. Så om ni ändrar tiden idag så kan det vara många som missar det...

Jag funderar på att åka med iaf, jag åker från Göteborg i så fall, men jag kommer åka vidare till Småland på kvällen för att besöka mina föräldrar så jag kan inte erbjuda skjuts tillbaka. Men vill nån åka enkel väg till Kinnekulle så finns det plats :-)

Då gäller följande:

Avfärd från parkeringen campingen 11:00.

Möjlighet till dusch/ombyte osv finns på Hellehof (idrottsplatsen) efter dagsturen.

Jag kommer vara på parkeringen vid campingen 10:20, och visar det sej att samtliga dyker upp då och vill ta sej till Hellehof för inlåsning av prylar och starta turen därifrån så bestämmer vi det på plats!

/JPL

Det blir ingen medverkan från mej tyvärr, ebb i kassan gör att det får bli cykling hemmavid i stället.

//Gerry

Fattigdom, påtvingade bröllopsceremonier, osv.... Nåja, vi blir en samling av yppersta eliten imorgon som garanterat får en trevlig dag på kinnekulle.

Vädret här i västergötland är fn småmulet med sprickor i molntäcket, solen har lyst och regnet har varit frånvarande sedan i torsdags, min feber är nere i 38,5, så det ser lovande ut för en bra lördag!

Vid intresse för cyklister i skövdetrakten så ser det ut som om jag har ett par platser med cykel tillgängliga i min bil.

10:20 vid parkeringen gäller för den som vill transportera upp fordon/kläder osv till Hellehof. Om alla verkar vara på plats 10:20 så cyklar vi från Hellehof när vi kommer dit.
Är vi tveksamma transporterar vi upp ev saker dit och rullar ner till campingen för union med eventuellt ej "10:20-ankommande". Kristallklart va!? :)

/JPL

Efter visst manfall och andra orsaker samlades ett litet men tappert gäng att runda kullen bland höstlöv. Så mycket höstlöv var det inte utan det mesta fortfarande grönt och lummigt, och med strålande solsken kändes det hela mer som en sensommartur.

Tack ni medcyklister för en som vanligt riktigt trevlig dag!

Lite bildlar:

Curt och Curt Jr (David) svidar om till fantomendräkt.
IMG_5828.JPG ht=544

Motsolsvarv men med start i Hällekis vid idrottsplatsen, kördes uppvärmning i bonusbanan som var ny för detta gänget men som andra happyiter avnjutit under tidigare under sommaren. Det pustades en del efter uppvärmningen....
IMG_5829.JPG ht=544

IMG_5830.JPG ht=544

Nina pustade och frustade över uppförsbackarna....i början med ett leende på läpparna, mot slutet av turen fortfarande ett leende, men med en viss eld i ögonen.
IMG_5831.JPG ht=544

David som med imponerande envishet gjorde omtag på hinder som inte gick bra från början, fick dock ge upp att starta mitt i backe. Men han gjorde en sisådär 237 försök innan han gick upp.
IMG_5832.JPG ht=725

Obligatoriskt stopp med fotografering vid stenbrottet.
IMG_5835.JPG ht=544

IMG_5837.JPG ht=544

Det hade torkat upp mycket bra, med riktigt trevliga och ganska hårda stigar....men visst förekom det en del lera.
IMG_5839.JPG ht=725

IMG_5838.JPG ht=544

Curt jazzar runt...eller rör det månne i magen på honom......
IMG_5841.JPG ht=544

Hmmm Curt påtalade lerpöls-orsaker, men med ledning av tidigare fotobevis där magkaos antyds är jag osäker på vad det egentligen var där på vaden.
IMG_5843.JPG ht=544

Bananerna hade äntligen mognat på Kinnekulle, så Floodland plockade några och delade ut....
IMG_5842.JPG ht=544

Spångest! (Undertecknad cyklade naturligtvis över spången, finns ju inget foto som säger annat....:)
IMG_5847.JPG ht=544

David forserar brant instruerad av Curt, och ivrigt påhejjad av andra....Han tog den mycket stiligt och svischade ner till samlingspunkten där en mycket stolt far sträckte på sej!
IMG_5849.JPG ht=544

IMG_5850.JPG ht=544

Massor med cyklister samlade vid Lasses grotta.
IMG_5852.JPG ht=544

Nåja, efter ett tag samlades den tappra styrkan, med floodland och Nina som dukade upp rejält fika.
IMG_5855.JPG ht=544

Fin-fika vid utkikstornet.
IMG_5857.JPG ht=544

Ehhhh vad skulle jag göra nudå...kaffe eller fota...
IMG_5859.JPG ht=544

Framme vid Hellehof för dusch och ombyte efter en underbar sensommar/höst-tur.
IMG_5861.JPG ht=544

Hemma, och efter spolad cykel, tvättade kläder och städad bil väntar nu belöningen!
IMG_5868.JPG ht=725

Väntar med spänning på övriga deltagares bilder!

/JPL

Edit: några stavfel som irriterade

Senast ändrad:
Hemma igen, och mätt med rejält med hämt-thai i magen.
David klagar över svårigheter med att sitta.....
Som pappa blev jag rejält stolt över hans prestationer och satsning på dagens runda. Bara att erkänna att äpplet (vad gäller balans och mod) fallit en bit från päronträdet.

Nåja, några bilder, lite osorterat.

DSCN5424.JPG ht=725

Vår store ledare, JPL, den främste av likar...

DSCN5434.JPG ht=544

David satsar friskt

DSCN5442.JPG ht=544

En Poltergeist (eller kanske plastpåse???) svävar över fikabordet

DSCN5450.JPG ht=544

JPL snart på rätt köl igen. Mannen med minst spångest gjorde värsta spångvurpan.

DSCN5456.JPG ht=544

Blir det inte rätt första gången kan man alltid göra om, eller hur David?

DSCN5461.JPG ht=544

Långa grusbacken innan toppen är seeeg!

DSCN5466.JPG ht=544

Fika vid utsiktstornet. Mycket välförtjänt!

En härlig dag med härligt väder, lite kletiga stigar och mycket trevligt sällskap. Tack JPL, Floodland, Nina och David för en kanoncykeltur!

Curt

Ville bara tacka för en trevlig tur, har som sagt lite problem med att sitta, gå, ligga och sånt men det blir nog bättre om ett par dagar =)
Och klart man blir lite stolt över pappa också, det är ju inte alla gubbar i hans ålder som klarar av en sån cykeltur.

Tillbaka
Topp