[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Bilagor

• IMG_20230328_151422_1.webp
    IMG_20230328_151422_1.webp
    205.9 KB · Besök: 33
Jag har inte riktigt fattat detta med optimal placering av golvfrontarna i relation till var man sitter. Skulle uppskatta om ni experter kan vägleda mig men å andra sidan så antar jag att "det beror på" (finns väl inget direkt rätt svar) och att man bör lyssna sig till vad som man upplever bäst.

Men generellt: Ska det vara ungefär samma avstånd mellan frontarna som avståndet till där man sitter? Sedan är jag fullt medveten om att man helst ej ska sitta tryckt mot vägen bakom, en del luft bakom är bra för ljudet (om man har möjlighet till det...).

Självklart ska man helst även ha luft bakom frontarna vilket ibland kan vara lättare sagt än gjort 🙃 men tror den känsligheten också beror en del på vilken typ av frontar man har.

Ett annat problem är ju att man inte alltid sitter som en stel pinne i sin fåtölj eller soffa och finlyssnar, dvs man går runt en del. Nu för tiden jäkligt vanligt med kombinerade vardagsrum/kök tex (för de av oss som ej har lyxen att ha en dedikerad mancave/lyssnarrum). Platsen för finlyssning får ändå bli det man tar som referens och utgår ifrån.

Toe-in verkar också vara en mindre vetenskap... om det behövs toe-in eller ej samt hur mycket/lite kan nog också variera en del mellan olika högtalare samt preferens, dvs hur man upplever ljudet själv (vilket ju är absolut viktigast).

Senast ändrad:
Jag har inte riktigt fattat detta med optimal placering av frontarna i relation till var man sitter. Skulle uppskatta om ni experter kan vägleda mig men å andra sidan så antar jag att "det beror på" (finns väl inget direkt rätt svar) och att man bör lyssna sig till vad som man upplever bäst.
Du har helt rätt i att "det beror på"!
Men det finns högtalare med åtminstone rekommendationer runt uppställningen
De små högtalare jag har skall enl konstruktören ge bäst ljud på ~50cm höga stativ och ställas mot (en dämpad) vägg, det skall ge bättre bas ur de i verkligheten ganska små burkarna

Toe-in verkar också vara en mindre vetenskap... om det behövs toe-in eller ej samt hur mycket/lite kan nog också variera en del mellan olika högtalare samt preferens, dvs hur man upplever ljudet själv (vilket ju är absolut viktigast).
Samma sak där: "det beror på"!
Men det beror ffa på högtalarnas spridning i horisontalplanet, jag hittade den här bilden mha google
index.php

som det står överst skall den vara från Dali

Fler och fler högtalare kommer också med en wavguide till diskanten, för att styra spridningen
Typ en sådan här
u_MH23MdOjOWCuBnyF-JhT1Jo4TrClOa9Dekg_vqQj-VAgC1Wlx1Bk6oIyzK0j2uDyAbhZcvukqlJmma4uqqpyLwJ6lDFR1w8Ugd4T0V780JG0kuWg

smokey_waveguide.jpg

Mina frontar är KEF iQ7 som inköptes cirka 2005 har jag för mig (kopplade med bi-wiring, dvs två st kabelpar per högtalare kopplade till separata terminaler på högtalaren). Dessa högtalare är nog ej värda mycket idag (några tusingar?) 🙃 men tycker de fungerar tillräckligt bra för en lägenhet. (y)

Senast ändrad:
Har ingen betydelse vilka högtalare man har det finns en princip som gäller.
Men kan nästan lova att 42Hz högtalare står fel.
Här "någon" som beskriver dem som lättplacerade åtminstone, inte för att jag använder de "foam inserts" som följde med dock.
"Now a word on placement: it’s the easiest speaker I’ve ever come across that can reproduce great things form a huge variety of location. Even if you’re restrained in placement possibilities, the soundstage remains good and the foam inserts give you additional choices for the bass blend."

Senast ändrad:
Du har helt rätt i att "det beror på"!
Men det finns högtalare med åtminstone rekommendationer runt uppställningen
De små högtalare jag har skall enl konstruktören ge bäst ljud på ~50cm höga stativ och ställas mot (en dämpad) vägg, det skall ge bättre bas ur de i verkligheten ganska små burkarna

Samma sak där: "det beror på"!
Men det beror ffa på högtalarnas spridning i horisontalplanet, jag hittade den här bilden mha google
index.php

som det står överst skall den vara från Dali

Fler och fler högtalare kommer också med en wavguide till diskanten, för att styra spridningen
Typ en sådan här
u_MH23MdOjOWCuBnyF-JhT1Jo4TrClOa9Dekg_vqQj-VAgC1Wlx1Bk6oIyzK0j2uDyAbhZcvukqlJmma4uqqpyLwJ6lDFR1w8Ugd4T0V780JG0kuWg

smokey_waveguide.jpg
Jag har vaveguide på mina men dom är tillverkade vid millennium så tesen är gammalt

Visst är det NHT 2.5i @42Hz ?
Jag var på jakt efter ett par i typ 10 år och det var förbanne mig stört omöjligt att hitta ett par. Både lite hifi-ambitioner och punch i basen.
Japp, helt nya 2.5i, har till och med kartongerna kvar, blev golvad när jag hörde dom! Hade iofs inte hört så många andra lika dyra högtalare men tycker de är suveräna. Ofärgat neutralt ljud, precis som jag gillar det.

Lite tungdrivna så de lyfte rejält när jag körde de bi-amp:de första gången, nu har jag en stärkare som orkar driva dom.

Man kan styra basen en hel del med placeringen.

En liten lokal butik i Ludvika som sålde NHT för mååånga år sedan.

MrSthlm:
Enklast är att utgå ifrån detta och sen inte oroa sig över att t-kvoten blev .9 istället. Det blir ljud ändå.

#1 T-kvoten: sitt på 1.18ggr avståndet mellan högtalarnas inbördes avstånd. detta för att maximera signalseparationen för dina öron. dvs för att maximera möjligheterna för ett "holografiskt ljudsceneri"

#2 invinklingen:
Skapa ett sweet field o inte en sweetspot.
Utgå ifrån att du ska se lite av utsidan av högtalarna(toe.in). alt. en tänkt linje från högtalarna korsar varandra ~.5-1m framför lyssningspositionen. Prova att vinkla in mer och välj det som du gillar bäst.
Funkar bäst med högtalare som har en relativt jämn direktivitet till en bit upp i diskanten då DI tillåts att öka.
Man kan då erhålla en 3d ljudåtergivning, dvs ljudbilden stannar stabilt i mitten oavsett om man sitter mitt mellan högtalarna eller en hel del åt sidan. detta fallerar katastrofalt om man inte vinklar in utan ljudet kommer då endast låta som det kommer från den närmsta högtalaren, invinklingen gör nämligen att nivån från den närmsta sjunker då den spelar offaxis medan den som är längre bort spelar lika starkt då den är mer onaxis.
enkelt och funkar på nästan alla högtalare utom hörnhorn

NHT 2.5i är ett sjukt bra första köp!

Nad: Det är ju du som påstår att en högtalarkabel är immun mot störningar, jag skulle säga att bevisbördan ligger på dig, Aaverdal antyder att det kanske inte är signifikant men ändock så har störningar plockats upp av kablaget. Någon på förra sidan skrev ett klockrent svar till dig om detta med.

MrSthlm:
Enklast är att utgå ifrån detta och sen inte oroa sig över att t-kvoten blev .9 istället. Det blir ljud ändå.

#1 T-kvoten: sitt på 1.18ggr avståndet mellan högtalarnas inbördes avstånd. detta för att maximera signalseparationen för dina öron. dvs för att maximera möjligheterna för ett "holografiskt ljudsceneri"

#2 invinklingen:
Utgå ifrån att du ska se lite av utsidan av högtalarna(toe.in). alt. en tänkt linje från högtalarna korsar varandra ~.5-1m framför lyssningspositionen. Prova att vinkla in mer och välj det som du gillar bäst.
Funkar bäst med högtalare som har en relativt jämn direktivitet till en bit upp i diskanten då DI tillåts att öka.
Man kan då erhålla en 3d ljudåtergivning, dvs ljudbilden stannar stabilt i mitten oavsett om man sitter mitt mellan högtalarna eller en hel del åt sidan. detta fallerar katastrofalt om man inte vinklar in utan ljudet kommer då endast låta som det kommer från den närmsta högtalaren, invinklingen gör nämligen att nivån från den närmsta sjunker då den spelar offaxis medan den som är längre bort spelar lika starkt då den är mer onaxis.

Nad: Det är ju du som påstår att en högtalarkabel är immun mot störningar, jag skulle säga att bevisbördan ligger på dig, Aaverdal antyder att det kanske inte är signifikant men ändock så har störningar plockats upp av kablaget. Någon på förra sidan skrev ett klockrent svar till dig om detta med.
RF störningar är tydligen det som menas men det finns fortfarande en komponent i kedjan

MrSthlm:

#2 invinklingen:

Angående t-kvoten tror jag faktiskt att jag ligger riktigt nära den med nuvarande avstånd.

Men jäklar, här snackar vi rejäl toe-in, en tänkt korsande linje från fronthögtalarna ca ~0.5-1m framför lyssningspositionen och att sedan prova att vinkla in mer?

Mycket intressant, möjligt jag missförstått en del jag läst av detta innan.

Tror jag måste sluta med AI och fokusera på att lyssna istället, jag blir psykad. Får flera råd här med kraftig toe-in, AI avråder mig konstant: 😅

1778700561479.webp

1778700650550.webp

Angående t-kvoten tror jag faktiskt att jag ligger riktigt nära den med nuvarande avstånd.

Men jäklar, här snackar vi rejäl toe-in, en tänkt korsande linje från fronthögtalarna ca ~0.5-1m framför lyssningspositionen och att sedan prova att vinkla in mer?

Mycket intressant, möjligt jag missförstått en del jag läst av detta innan.
Förstår din ångest, lita på en hallicunerande ai som inte bara tagit del av all vetenskap men även alla tokerier som skrivs. Eller en okänd mtb entusiast med typ 15poster på ett cykelforum i en ot tråd...
24gr toe in är ungf = i vinkling så att man ser utsidan. Men ditt rum är unikt och därför behövs det lite testning. Uniq är bara positivt för toe in. Testa o vinkla in med bra musik o en wirre nu!

Senast ändrad:
För en cross-fire setup likt @Mammon förslår när linjen skär ca 0,5 till 1 m framför din position blir det väl på gränsen?
Jag har större förtroende på vad Ingvar Öhman skriver om den akustiska vinkeln än vad Mammon skriver att det skall korsar fram för en och där kommer man att tappa i mellanregister och i diskant registret.
Jag kan ej se utsidan på mina högtalare överhuvod taget och skulle jag göra det så kommer ljudbilden att bli ännu snävare då kan man lika bra ha en klockradio att lyssna på.
Dom måtten jag har är på 2 kanals högtalarna så är bredden 3.68 meter och utgår man i från mitten så blir det 1.82 meter och där i från mäter man till lysningsplatsen. och beräknar
3.6/2/xx*360/2*3.14= vinklen på högtalarna
xx motsvarar längden i från mitten av högtalarna till lyssningspositionen.
Sen behöver man en vinkel mätare att mäta vinklen på högtalarna och står dom mot en vägg så är väggen rak och där utgår man i från när man mäter vinklen mot lyssningsposition.

Jag har större förtroende på vad Ingvar Öhman skriver om den akustiska vinkeln än vad Mammon skriver att det skall korsar fram för en och där kommer man att tappa i mellanregister och i diskant registret.
I sitt lyssningsrum i sin källare har Ingvar vinklat in högtalarna såpass mkt att det går att se utsidan av lådorna, så hade han dem uppställda åtminstone när jag var där och lyssnade.
Men, som jag redan har skrivit: det finns högtalare som inte sprider så mkt och där rekommenderar tillverkaren att de skall vinklas inåt så att de strålar rakt mot lyssnaren, det fungerar bra med en lyssnare men inte så bra om det är (typ) tre personer i bredd som skall lyssna.

Jag kan ej se utsidan på mina högtalare överhuvod taget och skulle jag göra det så kommer ljudbilden att bli ännu snävare då kan man lika bra ha en klockradio att lyssna på.
Dom måtten jag har är på 2 kanals högtalarna så är bredden 3.68 meter och utgår man i från mitten så blir det 1.82 meter och där i från mäter man till lysningsplatsen. och beräknar
3.6/2/xx*360/2*3.14= vinklen på högtalarna
xx motsvarar längden i från mitten av högtalarna till lyssningspositionen.
Sen behöver man en vinkel mätare att mäta vinklen på högtalarna och står dom mot en vägg så är väggen rak och där utgår man i från när man mäter vinklen mot lyssningsposition.

Visst är det så att Öhman (läs: Gud) förespråkar en "in your face" on-axis toe-in vinkling av frontarna? Dvs högtalarna i riktning rakt mot en st lyssnare där den optimala vinkeln enligt honom är/blir ca 22,5 grader (grundat på ca 50 års daglig forskning av högtalarvinkling)? Men möjligt Öhman justerat detta något under årens lopp, vet ej, trådarna på faktiskt.io är många, långa samt nördiga. Oavsett en annan approach än tex cross-fire, att vinkeln skär innan lyssnaren (tipset från @Mammon) som ju också verkar relativt vanlig i Hi-Fi världen (vilket ska vara bra för "several dudes in a sofa"-lyssning, dvs även någon som inte sitter på den optimala positionen får bra ljud).

Det enda som stör mig något med dessa "sanningar" är väl att det rimligen borde ha att göra en del med typ av högtalare också samt självklart rummet.

Mycket snack om denna formel
arctan((högtalaravstånd / 2) / lyssningsavstånd) = X grader

Dvs om jag har dessa avstånd hur många grader måste jag vrida högtalaren för att dess axel ska peka exakt rakt mot lyssnaren?

Vilket i just mitt fall med nuvarande placeringar ger toe-in-vinkel ca 22,7 grader. Öhman skulle nog vara upprörd men hyfsat nära.

Senast ändrad:
I sitt lyssningsrum i sin källare har Ingvar vinklat in högtalarna såpass mkt att det går att se utsidan av lådorna, så hade han dem uppställda åtminstone när jag var där och lyssnade.
Men, som jag redan har skrivit: det finns högtalare som inte sprider så mkt och där rekommenderar tillverkaren att de skall vinklas inåt så att de strålar rakt mot lyssnaren, det fungerar bra med en lyssnare men inte så bra om det är (typ) tre personer i bredd som skall lyssna.
Jo jag har varit i hans källare och lyssnat so what det här handlar om mina högtalare och dom står inte i hans källare.
Du kan gå på en mässa och lyssna så sitter längst fram låter det inte flyttar man bakåt så blir det bättre med mässjazzen.

Visst är det så att Öhman (läs: Gud) förespråkar en "in your face" on-axis toe-in vinkling av frontarna? Dvs högtalarna i riktning rakt mot en st lyssnare där den optimala vinkeln enligt honom är/blir ca 22,5 grader? Men möjligt Öhman justerat detta något under årens lopp, vet ej, trådarna på faktiskt.io är många, långaa samt nördiga. Oavsett en annan approach än tex cross-fire (tipset från @Mammon) som ju också verkar relativt vanlig i Hi-Fi världen.

Det enda som stör mig något med dessa "sanningar" är väl att det rimligen borde ha att göra en del med typ av högtalare också samt självklart rummet.

Mycket snack om denna formel
arctan((högtalaravstånd / 2) / lyssningsavstånd) = X grader

Dvs om jag har dessa avstånd hur många grader måste jag vrida högtalaren för att dess axel ska peka exakt rakt mot lyssnaren?

Vilket i just mitt fall med nuvarande placeringar ger toe-in-vinkel ca 22,7 grader
Det är fortfarande akustiken som ställer till det i rummet om det inte är akustireglerat och då är det bättre att få till en bra invinklig på högtalarna
du kan ta vilken typ av högtalare och se om du kan få till en tänkt ljudscen med att ha dom rakt framåt lycka till med det eller ha dom korsande 05-1 meter framför lyssningsposition.
Och varför skall det vara så svårt att prova antingen gillar man det eller inte,

Och varför skall det vara så svårt att prova antingen gillar man det eller inte,
Inte alls men jag har velat läsa på lite i ämnet först samt även frågat här vilket jag tycker varit givande. 🙂

In Öhman we trust 🙏 men cross-fire är ett coolt ord.

Vad kör du med? "Cross-fire för sjutton"

Ah, oj

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Det här inget nytt det skriver även dom om på andra sidan vattnet så det är inte något nytt kallas fantom Center.
Du har en förkärlek till att uttrycka dig lite lagom luddigt. 🙂 Jag har inte så mycket erfarenhet av alla dessa uttryck själv. 🥲

Fantom center är ett hörselfenomen där man syftar på när ljudet upplevs i mitten vilket är det man oftast eftersträvar, eller hur, dvs själva upplevelsen och effekten av vettig högtalarplacering.

(Vet dock inte om jag vågar besöka Öhmans källare, låter lite creepy.)

1778754003988.webp

Senast ändrad:
Shit, menar du att Ingvar gått över till en cross-fire setup? Det kan väl inte vara möjligt? Just Ingvar av alla? :unsure:

Eller kanske kör han med 22,5 grader för optimala sololyssningar och cross-fire setup ("several dudes in a row") vid besök i sin källare? :unsure: Hur utsidan av lådorna eventuellt syns vid en 22,5 grader setup kan iofs också bero lite på högtalarmodell. :unsure:

Det här rubbade min värld men ovanstående resonemang känns logiskt. (y)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp