[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)
Du får en bild på en av dom bästa basar som har byggts.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du får en bild på en av dom bästa basar som har byggts.
Du har helt rätt i att "det beror på"!Jag har inte riktigt fattat detta med optimal placering av frontarna i relation till var man sitter. Skulle uppskatta om ni experter kan vägleda mig men å andra sidan så antar jag att "det beror på" (finns väl inget direkt rätt svar) och att man bör lyssna sig till vad som man upplever bäst.
Samma sak där: "det beror på"!Toe-in verkar också vara en mindre vetenskap... om det behövs toe-in eller ej samt hur mycket/lite kan nog också variera en del mellan olika högtalare samt preferens, dvs hur man upplever ljudet själv (vilket ju är absolut viktigast).
Har ingen betydelse vilka högtalare man har det finns en princip som gäller.Min frontar är KEF iQ7 som inköptes cirka 2005 har jag för mig.(kopplade med bi-wiring, inte bi-amping)
Här "någon" som beskriver dem som lättplacerade åtminstone, inte för att jag använder de "foam inserts" som följde med dock.Har ingen betydelse vilka högtalare man har det finns en princip som gäller.
Men kan nästan lova att 42Hz högtalare står fel.
Det är allt annat än optimalt, jag är mest glad att jag lyckats hålla borta blommor och inredningsdetaljer från att ställas på högtalarna. :)Men kan nästan lova att 42Hz högtalare står fel.
Jag har vaveguide på mina men dom är tillverkade vid millennium så tesen är gammaltDu har helt rätt i att "det beror på"!
Men det finns högtalare med åtminstone rekommendationer runt uppställningen
De små högtalare jag har skall enl konstruktören ge bäst ljud på ~50cm höga stativ och ställas mot (en dämpad) vägg, det skall ge bättre bas ur de i verkligheten ganska små burkarna
Samma sak där: "det beror på"!
Men det beror ffa på högtalarnas spridning i horisontalplanet, jag hittade den här bilden mha google
![]()
som det står överst skall den vara från Dali
Fler och fler högtalare kommer också med en wavguide till diskanten, för att styra spridningen
Typ en sådan här
![]()
![]()
Ok, tack, yes, jag ska lyssna lite och jämföra, snackat lite med AI också (rätt trevlig) men det gäller ju här att våga lita på sina öronBörja med att ställ dom onaxis.
det kommer ett svar men måste se vad HiFi proffsen kommer på det är så enkelt att det är löjligt enkelt .Ok, tack, yes, jag ska lyssna lite och jämföra, snackat lite med AI också men det gäller ju att våga lita på sina öron
Visa bilaga 830052
Visa bilaga 830053
Japp, helt nya 2.5i, har till och med kartongerna kvar, blev golvad när jag hörde dom! Hade iofs inte hört så många andra lika dyra högtalare men tycker de är suveräna. Ofärgat neutralt ljud, precis som jag gillar det.Visst är det NHT 2.5i @42Hz ?
Jag var på jakt efter ett par i typ 10 år och det var förbanne mig stört omöjligt att hitta ett par. Både lite hifi-ambitioner och punch i basen.
Du får nog läsa mina inlägg igen. Teori är en sak, praktik en annan. Placebo en tredje.Sen kan man nästa tro att du är kompis med sladd från Örebro Och hans kabel tjatande om Transparens men intressant är hans videor om kabeltroende .
Då får du nog lägga fram fakta i stället med mätningar för det säger är en teori.Du får nog läsa mina inlägg igen. Teori är en sak, praktik en annan. Placebo en tredje.
RF störningar är tydligen det som menas men det finns fortfarande en komponent i kedjanMrSthlm:
Enklast är att utgå ifrån detta och sen inte oroa sig över att t-kvoten blev .9 istället. Det blir ljud ändå.
#1 T-kvoten: sitt på 1.18ggr avståndet mellan högtalarnas inbördes avstånd. detta för att maximera signalseparationen för dina öron. dvs för att maximera möjligheterna för ett "holografiskt ljudsceneri"
#2 invinklingen:
Skapa ett sweet field o inte en sweetspot.
Utgå ifrån att du ska se lite av utsidan av högtalarna(toe.in). alt. en tänkt linje från högtalarna korsar varandra ~.5-1m framför lyssningspositionen. Prova att vinkla in mer och välj det som du gillar bäst.
Funkar bäst med högtalare som har en relativt jämn direktivitet till en bit upp i diskanten då DI tillåts att öka.
Man kan då erhålla en 3d ljudåtergivning, dvs ljudbilden stannar stabilt i mitten oavsett om man sitter mitt mellan högtalarna eller en hel del åt sidan. detta fallerar katastrofalt om man inte vinklar in utan ljudet kommer då endast låta som det kommer från den närmsta högtalaren, invinklingen gör nämligen att nivån från den närmsta sjunker då den spelar offaxis medan den som är längre bort spelar lika starkt då den är mer onaxis.
enkelt och funkar på nästan alla högtalare utom hörnhorn
NHT 2.5i är ett sjukt bra första köp!
Nad: Det är ju du som påstår att en högtalarkabel är immun mot störningar, jag skulle säga att bevisbördan ligger på dig, Aaverdal antyder att det kanske inte är signifikant men ändock så har störningar plockats upp av kablaget. Någon på förra sidan skrev ett klockrent svar till dig om detta med.
Om du läser lite på Faktisk.io så får du nog lite bättre insikt att det är inte ett existerande problem så har jag mera förtroende til i-or så läs vad han skriver för dig har jag inte ett skit förtroende för du vill bara ha en massa syltryggar och rygg dunk .Yes, you are right.
Visa bilaga 830232
Yeah, it's me, I wanna give you some good frequenciesDen enda frekvens som inte är en störning är 42 Hz
Angående t-kvoten tror jag faktiskt att jag ligger riktigt nära den med nuvarande avstånd.MrSthlm:
Enklast är att utgå ifrån detta och sen inte oroa sig över att t-kvoten blev .9 istället. Det blir ljud ändå.
#1 T-kvoten: sitt på 1.18ggr avståndet mellan högtalarnas inbördes avstånd. detta för att maximera signalseparationen för dina öron. dvs för att maximera möjligheterna för ett "holografiskt ljudsceneri"
#2 invinklingen:
Skapa ett sweet field o inte en sweetspot.
Utgå ifrån att du ska se lite av utsidan av högtalarna(toe.in). alt. en tänkt linje från högtalarna korsar varandra ~.5-1m framför lyssningspositionen. Prova att vinkla in mer och välj det som du gillar bäst.
Funkar bäst med högtalare som har en relativt jämn direktivitet till en bit upp i diskanten då DI tillåts att öka.
Man kan då erhålla en 3d ljudåtergivning, dvs ljudbilden stannar stabilt i mitten oavsett om man sitter mitt mellan högtalarna eller en hel del åt sidan. detta fallerar katastrofalt om man inte vinklar in utan ljudet kommer då endast låta som det kommer från den närmsta högtalaren, invinklingen gör nämligen att nivån från den närmsta sjunker då den spelar offaxis medan den som är längre bort spelar lika starkt då den är mer onaxis.
enkelt och funkar på nästan alla högtalare utom hörnhorn
NHT 2.5i är ett sjukt bra första köp!
Nad: Det är ju du som påstår att en högtalarkabel är immun mot störningar, jag skulle säga att bevisbördan ligger på dig, Aaverdal antyder att det kanske inte är signifikant men ändock så har störningar plockats upp av kablaget. Någon på förra sidan skrev ett klockrent svar till dig om detta med.
Testa 24 grader och skit i AiTror jag måste sluta med AI och fokusera på att lyssna istället, jag blir psykad. Får flera råd här med kraftig toe-in, AI avråder mig konstant:
Visa bilaga 830286
Visa bilaga 830287
Förstår din ångest, lita på en hallicunerande ai som inte bara tagit del av all vetenskap men även alla tokerier som skrivs. Eller en okänd mtb entusiast med typ 15poster på ett cykelforum i en ot tråd...Angående t-kvoten tror jag faktiskt att jag ligger riktigt nära den med nuvarande avstånd.
Men jäklar, här snackar vi rejäl toe-in, en tänkt korsande linje från fronthögtalarna ca ~0.5-1m framför lyssningspositionen och att sedan prova att vinkla in mer?
Mycket intressant, möjligt jag missförstått en del jag läst av detta innan.
För en cross-fire setup likt @Mammon förslår när linjen skär ca 0,5 till 1 m framför din position blir det väl på gränsen?Om man ser utsidan på högtalarna då är dom för mycket invinklade...
Jag har större förtroende på vad Ingvar Öhman skriver om den akustiska vinkeln än vad Mammon skriver att det skall korsar fram för en och där kommer man att tappa i mellanregister och i diskant registret.För en cross-fire setup likt @Mammon förslår när linjen skär ca 0,5 till 1 m framför din position blir det väl på gränsen?
Tonegen kursade för 100 år sedan dom tillverkade elementen till NHT.Nu blev jag sugen på ett par NHT 2.5i.
Finns de att få tag i?
Vad ligger priset på?
De brukar dyka upp titt som tätt på begagnatsajterna till väldigt överkomliga priser.Nu blev jag sugen på ett par NHT 2.5i.
Finns de att få tag i?
Vad ligger priset på?
Nu blev jag sugen på ett par NHT 2.5i.
Finns de att få tag i?
Vad ligger priset på?
I sitt lyssningsrum i sin källare har Ingvar vinklat in högtalarna såpass mkt att det går att se utsidan av lådorna, så hade han dem uppställda åtminstone när jag var där och lyssnade.Jag har större förtroende på vad Ingvar Öhman skriver om den akustiska vinkeln än vad Mammon skriver att det skall korsar fram för en och där kommer man att tappa i mellanregister och i diskant registret.
Jag har större förtroende på vad Ingvar Öhman skriver om den akustiska vinkeln än vad Mammon skriver att det skall korsar fram för en och där kommer man att tappa i mellanregister och i diskant registret.
Jag kan ej se utsidan på mina högtalare överhuvod taget och skulle jag göra det så kommer ljudbilden att bli ännu snävare då kan man lika bra ha en klockradio att lyssna på.
Dom måtten jag har är på 2 kanals högtalarna så är bredden 3.68 meter och utgår man i från mitten så blir det 1.82 meter och där i från mäter man till lysningsplatsen. och beräknar
3.6/2/xx*360/2*3.14= vinklen på högtalarna
xx motsvarar längden i från mitten av högtalarna till lyssningspositionen.
Sen behöver man en vinkel mätare att mäta vinklen på högtalarna och står dom mot en vägg så är väggen rak och där utgår man i från när man mäter vinklen mot lyssningsposition.
Jo jag har varit i hans källare och lyssnat so what det här handlar om mina högtalare och dom står inte i hans källare.I sitt lyssningsrum i sin källare har Ingvar vinklat in högtalarna såpass mkt att det går att se utsidan av lådorna, så hade han dem uppställda åtminstone när jag var där och lyssnade.
Men, som jag redan har skrivit: det finns högtalare som inte sprider så mkt och där rekommenderar tillverkaren att de skall vinklas inåt så att de strålar rakt mot lyssnaren, det fungerar bra med en lyssnare men inte så bra om det är (typ) tre personer i bredd som skall lyssna.
Det är fortfarande akustiken som ställer till det i rummet om det inte är akustireglerat och då är det bättre att få till en bra invinklig på högtalarnaVisst är det så att Öhman (läs: Gud) förespråkar en "in your face" on-axis toe-in vinkling av frontarna? Dvs högtalarna i riktning rakt mot en st lyssnare där den optimala vinkeln enligt honom är/blir ca 22,5 grader? Men möjligt Öhman justerat detta något under årens lopp, vet ej, trådarna på faktiskt.io är många, långaa samt nördiga. Oavsett en annan approach än tex cross-fire (tipset från @Mammon) som ju också verkar relativt vanlig i Hi-Fi världen.
Det enda som stör mig något med dessa "sanningar" är väl att det rimligen borde ha att göra en del med typ av högtalare också samt självklart rummet.
Mycket snack om denna formel
arctan((högtalaravstånd / 2) / lyssningsavstånd) = X grader
Dvs om jag har dessa avstånd hur många grader måste jag vrida högtalaren för att dess axel ska peka exakt rakt mot lyssnaren?
Vilket i just mitt fall med nuvarande placeringar ger toe-in-vinkel ca 22,7 grader
Inte alls men jag har velat läsa på lite i ämnet först samt även frågat här vilket jag tycker varit givande.Och varför skall det vara så svårt att prova antingen gillar man det eller inte,
5000:- är ju överkomligt iaf!![]()
NHT 2.5 Högtalarsystem | Blocket
Ett par NHT 2.5 högtalare. Modell 2.5 ,serienummer 000396 och 000397. Nominell impedans 6 ohm. Tillverkad i USA. 2 st NHT Speaker System • Model 2.5 • 6 ohmwww.blocket.se
Det här inget nytt det skriver även dom om på andra sidan vattnet så det är inte något nytt kallas fantom Center.Inte alls men jag har velat läsa på lite i ämnet först.
In Öhman we trust![]()
Du har en förkärlek till att uttrycka dig lite lagom luddigt.Det här inget nytt det skriver även dom om på andra sidan vattnet så det är inte något nytt kallas fantom Center.
Shit, menar du att Ingvar gått över till en cross-fire setup? Det kan väl inte vara möjligt? Just Ingvar av alla?I sitt lyssningsrum i sin källare har Ingvar vinklat in högtalarna såpass mkt att det går att se utsidan av lådorna, så hade han dem uppställda åtminstone när jag var där och lyssnade.
Har en polare som hoard:ar NHT högtalare. =) 3.3, 2.5, mm.. Tror dock inte han vill sälja några...Nu blev jag sugen på ett par NHT 2.5i.
Finns de att få tag i?
Vad ligger priset på?