[0.5 OT] Behålla styrka efter magsäcksoperation

heffaklump

Ny medlem
Hej,
min bror ska nu genomgå en magoperation för att gå ner i vikt. Kommer inte ihåg vad just den operationen hette men det innebar att man kapade bort en stor del av magsäcken. Han har styrketränat lite grand de senaste åren och är rätt stark (säkert mycket på grund utav hans vikt såklart). Men nu undrar han hur han ska träna för att behålla så mycket av sin styrka som möjligt när han har opererat sig och börjar rasa i vikt. Jag är inte duktig på styrketräning och lovade honom att fråga här på happy. Så har ni några tips? Styrketräning med tungt och få repetitioner? Lättare men fler repetitioner? Blanda? Några hårda pass / vecka eller flera lite lättare ?

Som ni hör så har jag ingen aning, så alla tips är välkomna.

/heffaklump

Prata med läkare. Äter man för mycket efter en sån där operation (lätt hänt om man tränat och får näringsdipp) så riskerar man att omkomma.. Gäller nog att ligga helt rätt för att klara av det.

stefan_ skrev:
-------------------------------------------------------
> Prata med läkare. Äter man för mycket efter en
> sån där operation (lätt hänt om man tränat
> och får näringsdipp) så riskerar man att
> omkomma.. Gäller nog att ligga helt rätt för
> att klara av det.

Nja, snarare kräkas... Näringsupptaget sker dessutom i tarmen så det brukar inte vara en komplikation. Men på grund av den lilla magsäcken så hinner inte maten förbehandlas för tarmen i magen på vanligt sätt. Därför är rätt mat, bra tuggvanor, små och många portioner jätteviktigt. Alla de sakerna är dessutom positiva för träning och vikt så om man sköter sig så blir resultaten jättebra. Men, behovet av en dylik operation är psykologiskt betingat, är inte det problemet löst så är tyvärr komplikationerna stora för patienten.

Kortsiktigt så är det en garanti för sjukvården och så länge man inte har vård för matmissbruk med övervakning så är det det akut förmodligen enda rimliga alternativet.

Jag har själv inte problem av den graden men jag vet exakt hur starkt mat-behovet kan vara. Och det kan vara fruktansvärt. Det är fler än en tjockis som suttit gråtandes över sitt problem samtidigt som det äter en dubbelpizza.

Så: Träning behöver inte vara ett bekymmer alls men det gäller att patienten omvandlar sin matfixering till en positiv näringslära (med risk för att bli lite av en pain in the ass för omgivningen ;)

Och ett stort LYCKA TILL!

Han ska säkert göra en lap Gastric bypass. Vilken är den vanligaste.
Jobbar med den typen av patienter och först och främst ska han se till att hålla matrestriktionerna
till punkt och pricka. Han kommer troligast få gå några veckor efter operationen med endast flytande föda vilket ger hyfsad näringsbrist. Därefter ett par veckor på Puré osv vidare tills han kan äta som vanligt. Inte förrän han kan äta vanlig mat och fått in bra rutiner för att äta tillräckligt så kan han börja tänka på att träna styrka(ordentligt) igen.
Dock kan man ju underhållsträna med lite armhävningar, squats, utfallssteg, ryggresningar och sittups
samt kuperade promenader(eller upp och ner i trapphuset) på ca 20min då hinner man inte bränna så fruktansvärt mycket att det blir omöjligt att ta igen på purékost. Det kan han börja med så snart såren/buksmärtan försvunnit och det bör ge en skaplig allroundträning med både puls och styrkeaktivitet.

Om han sköter sig med ätandet så kommer han sedermera att kunna äta tillräckligt för att kunna styrketräna precis som "vanligt-folk" och behöver inga speciella instruktioner utöver det. Möjligtvis att det är extra viktigt för honom med näring direkt efteråt.

Hälsa honom Lycka till!

Tillbaka
Topp