08xc bilder

• Trådstartare Trådstartare stefan
  • Start datum Start datum
S

stefan

Guest
08xc bilder
Tänkte ta lite bilder på 08 xc. Har aldrig varit någon stans längs banan. Någon som vet något kanon ställe sär man kan plåta åkare någorlunda ensamma i bra fart ? Tycker bilder av nästintill stillastånde åkare i banans värsta uppförslut är lite trista.
/Stefan

08xc bilder
Kan väl tillägga att jag har kapacitet för ca 800 bilder, ordentligt teleobjektiv samt att bilderna såklart kommer att publiceras i någon form på nätet.
/Stefan

08xc bilder
det där med motlut är ju bra för då sprids ju åkarna ut. men som du säger blir ju bildrna lite statiska...
Hur som helst så är det en ordentlig utförslöpa efter att man bestigit väsjöbacken å eftersom backen drar ut fältet är de flesta rätt så solo utför den...

08xc bilder
Kanske ska sastsa på väsjöbacken då, verkar ju enkelt att ta sig dit också. Kände nästan för att köra loppet själv idag, formen börjar återvända.
/Stefan

08xc bilder
Nedanför slickrocksen i Täby borde bli bra bilder. Det är på den sista fjärdedelen av banan så det har hunnit bli utspritt. Tror det är mellan Åkersberga och Täby, i nåt friluftsområde med MX-bana. Det är i allafall där jag har haft roligast på 08:an.

08xc bilder
Mitt val åxo, är nog Löttingekullen vid Täby kyrkby där banan går på Roslagsleden du menar, läckra rocks både uppför och nedför, ett av banans roligaste partier.

Banan går över en vägen mellan Gribbelund och Täby kyrkby precis där så det är lätt och ta sig dit.

08xc bilder
Ok, härligt. Roslagsleden i trakterna Täby kyrkby Gribbylund. Får ge mig ut i skogen och kolla.
/Stefan

08xc bilder
stefan wrote:

> Får skaffa gröna kartan.

<http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html>

Går att zooma in på Gröna Kartan-nivå. Utmärkt att söka nya cykelstigar med, bl.a.!

/Tobbe

08xc bilder
Tack för den länken. Löttingekullen är nu lokaliserad och jag kan väl preliminärt säga att jag kommer att stå i dom trakterna under loppet.
Tackar för hjälpen så här långt.
/Stefan

08xc bilder
Jag va ute å kolla förra året och hittade ett parti som såg trevligt ut både före och efter den vätskekontrollen som låg före Väsjöbacken. Där borde de gå att få justa bilder. Fanns några hällpartier som var riktigt fina.

Kvisten

08xc bilder
*lite* bilder? :)

Övergripande bra kvalité på bilderna, rent bildmässigt. Blixt skulle kanske inte ha varit ivägen på den andra hälften för att ta bort skuggorna i ansiktet från hjälmen?

Såg ut som ett roligt parti av banan, förmodar att den dessvärre är i förkrossande minoritet?

08xc bilder
Ja, blev lite väl skuggigt i vissa fall. Hade inte det perfekta objektivet för denna typ av fotografering heller. Annars såg det som ut att vara ett kul parti runt löttingekullen.
/Stefan

08xc bilder
Bara att skicka på blixt (0.5 -1.0 stegs underexponerad).
Tyckte inte att det var något fel på bilderna med avseende på brännvidden.

Det perfekta objektivet för sportfoto stavas 80-200/2.8 ED N.
För snabba passagebilder på nära håll så sitter 28-70/2.8 på.
Monterat på ett F90X eller F5 så upplevelsen total :)

Borde gå att dra upp lågdagrarna i PhotoShop...

Vad plåtar du med?

08xc bilder
Hej
Kör med canon eos 10D (digital) + sigma 50-500/4-6.3.
Som du var inne på så tycker jag att 80-200 verkar vara ett bra omfång och i Canon världen gäller väl ef 80-200 L /2.8 eller 4.
Frågan är hur mycket en blixt gör på så pass stora avstånd som jag plåtade på igår. Hamnar ofta på brännvidder på 150 mm+ vilket typiskt då innebär 10-30 meter avstånd till cyklisten.
Hursomhelst så är det en kul utmaning att försöka sig på sportfoto och jag tänker försöka utveckla mig inom det.
/Stefan

08xc bilder
Då har du alla möjligheter att ta bra bilder, 10D är en supernice kamera bortsett från 1.6x faktorn. Har testat den lite grann med 16-35/2.8 och det var trevligt men stort.

Fungerar Sigma klockrent eller?
Har hört att det kan knasa lite grann med pirater.

Kör ett Sigma 28-70/2.8 och det gillar jag skarpt bortsett från att det är lite klumpigt.

Antar att du kör med enbensstativ eller?

För övrigt gillar jag motljus bäst, blir perfekt om du mäter ljuset manuellt med en handhållen mätare alternativt spotmätning på handen i skuggan och kör efter det värdet. Bara att testa sig fram.

Att sedan kunna dra i kurvorna i efterhand är super men Ansel Adams vrider sig väl i graven *S*.

Trevligt med lite fotosnack mitt bland alla pedaler och sadlar :)

08xc bilder
Precis, foto är kul men det ryckte i cykelbenen igår. Sitter med lite svårläkta känningar i rygg och nacke efter ett alltför hårt vättern runt så jag tog det som ursäkt.

Körde igår med trebent stativ + handhållet. Sigmat funkar perfekt vad jag märkt men det är helt nytt och då skall dom väl funka. Har också hört om äldre piratgrejer som inte funkar till 100% med nyare digitalkameror.
Måste skaffa mer minne för projekt som gårdagens alternativt vara fler fotografer om man skall få med alla åkare. Har två polare här på jobbet med intresse + vassa digitala system så där borde det kunna bli något mer projekt.
/Stefan

08xc bilder
Nej dom är ju grymma men det rymms "bara" 400 bilder i bästa kvalitet och det går ju rätt snabbt. Har 1 gb nu och funderar på 1 gb till.
/Stefan

08xc bilder
stefan wrote:

> Hej
> Kör med canon eos 10D (digital) + sigma 50-500/4-6.3.

Klart avundsjuk!

Har dreglat efter 10D sen den kom ut, men det blir nog en EOS 300D tidigt nästa år. La min EOS 500 på hyllan när digitalkameran införskaffades för tre år sedan och saknar systemhuset något kopiöst!

300D verkar vara helt OK kamera för pengarna, 10D är förvisso rätt aggresivt prissatt mot tidigare digitala hus men 300D's prislapp får prisföringen mest att framstå som en harmlös pudel.

Blir sannolikt den med objektivet samt en 1Gb microdrive. 400 bilder räcker rätt gott för mina behov och gör det inte det får man släpa med bärbara PCn. Har även två objektiv till min gamla 500 som får trotjäna ett tag till. Fint med standard :)

Som sagt, synd på 1,6x-faktorn men det får man väl ta. Med tanke på att de utvecklat ett speciellt objektiv för att komma runt det och därmed gått ifrån EF-standarden tyder på att det dröjer en stund innan 1x-kameror är nere i konsumentpriser.

08xc bilder
Det är helt fantastiskt att jobba med digital systemkameror. Jag gick och dreglade efter både d30, d60 och kunde inte hålla mig längre nu när 10d dök upp, men om 300d funnits när jag köpte 10d hade jag nog tagit 300:an. och spart några tusen.
/Stefan

08xc bilder
Tamron har kommit med en dräpare, 28-75/2.8 som tydligen skall vara svinskarp och till en inte alltför dyr penning, 4395:-

Som sagt när det kommer en Nikon DSLR med 1.0x till hyffsat pris slår jag till direkt. Har ju ett par manuella godingar 35/1,4 och 85/1,4 i kameraväskan som det vore mycket intressant att använda digitalt i oförstörbart brännviddsläge.

Till de flesta situaioner räcker typ en Coolpix 5400 eller Canon G3 gott. Klarar jag inte med en sådan typ av kamera scannar jag negativen från F90X:en eller F5:an.

En sak som suger med de flesta digitala kameror är buffringshastigheten som inte går att jämföra med 8b/s så länge filmen räcker. Att vissa tillverkare börjat införa mera plast i kamerorna känns inte helt rätt det heller tycker jag i alla fall.

Plåta på!

08xc bilder
kul med bilderna. gick faktiskt hyfsat lätt att hitta sig själv. får man lägga upp den på presentationen här på forumet? fotar inget själv så jag har arken någon bild på mig eller på cykeln.

08xc bilder
Kul med lite kamera prat här... har just införskaffat en Nikon CoolPix 5400 efter att ha lyckats kvadda min lilla Konica för en ca 2 veckor sen... än så länge är jag mikt nöjd med den o börjar få kläm på hur man ska arbeta med den på bästa sätt...

Har alltid jobbat med små kameror eftersom jag vill kunna ta med dem utan problem o dessutom kunna få fram kameran kvickt när man hittar en bra spot eller ett kanon tillfälle... folk på hoj har en tendens att tröttna om de måste vänta alltför länge på att man ska bli färdig för att plåta...

men om man ska nämna en dröm kamera så kan jag nog säga att nya Nikon D2H verkar vara det ultimata verktyget just nu... 8bild/sek upp till 40 bilder skulle göra mig euforisk... den med en bra 18-35 zoom så vore det klart... men som vanligt så avskräcker storlek och pris något... mest pris då, ca 40 000 än så länge... menmen man får väl dröma lite... :)

08xc bilder
*S* Nu snackas det foto och da rycker det i gladnervern for Anders marker jag :-)

Onskar jag var mer insatt i den djungeln sjalv ocksa, kan bara minimalt lite om fotografering pa basic niva. men for tillfallet ar det vall tillrackligt att halla sig fullt uppdaterad med cykelvarlden, det racker till for planboken ocksa :-/

Vi maste dra ut och ta nan fotosession nar jag kommer tillbaks igen Anders! bade med racer och MTB, lite synd med all sno som kommer ligga som ett vitt tacke nar man kommer hem men det kan kanske bli lite skotersparskorningsbilder sasmaningom? Vore ju kanon med en fotosession har men det ar vall ite for langt for dig att resa for den sakens skull, far overtala farsan nar de kommer om drygt 2v istallet.

08xc bilder
Klart vi skall ut och plåta!
Skaffa en snygg tempohjälm så skall nog racerbilderna bli bra :)
Bakhjulsåkning har jag inte plåtat så mycket så du får köra några repor fram och tillbaka upp- och nedför gullberg. Borde bli snyggt *S*

Fick du bilderna från Gästrike Cup på Åbyvallen?

08xc bilder
Var in och kollade pa bilderna fran 08XC har nagon koll pa vem sandviken CK killen var som det fanns 2 bilder pa? Ar ju min klubb men jag kande inte igen honom alls.

bakhjulsakning upp och nerfor gullberg? pa vintern? det kommer att bli bilder pa harliga vurpor det :-)
Bara att hoppas pa att det ar bra packat med skoterspar nar jag kommer hem sa ska vi se till att fa en dros med harliga bilder, aven om man mer ser fram emot fotosessioner i sommarsverige.

Nagon tempohjalm blir det minsan inte! inte sa lange jag inte har en tempohoj ocksa, och med tanke pa att min forsta prio ar en ny lvg-hoj och nasta troligen en FS-MTB (dromde i natt att jag var hos uffe och forhandlade om pris pa en XtC NRS) sa ligger det nog langt-langt i framtiden. En ny racerhjalm har jag dock att bidra med eftersom jag krashade min forra i min vurpa.

Nagra bilder fran abyvallen har jag inte sett till, skicka omdelebart!! tror dock inte min hotmail klarar mail storre an 1MB, om ens det.

08xc bilder
Tar upp tråden igen. Vill bara uppmana de som ev länkat in bilder i sin happymtb profil från min sida att antingen spara hem bilderna och lägga dom nån annan stans eller så får ni länka till www-mtb-bilder.se istället.
Kommer att tömma ljungstedt.nu sidan. Har lagt upp alla bilder på www.mtb-bilder.se och lagt till en sökfunktion på startnumret.
/Stefan

Tillbaka
Topp